[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SunnyHorse
Berichten: 1255
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 16:58

Horseloverl schreef:
Ik heb mn 2 jarige Auwert terug sinds Vd week! Wel even wennen. Heel ander caliber dan haar moeder en oma. Auwert geeft wel felle als ik het tot nu zo merk, wel super lief en groot! Ze is echt net 2 en denk ik al rond de 165


Heb je een foto van haar?
1.65 is zeker al groot!
Komt ze uit de opfok?

Horseloverl
Berichten: 2224
Geregistreerd: 27-03-13

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 17:33

Yes, eerste foto is met mn kwpner. Die is 180 even om de grootte te laten zien. Ze heeft bij mn nichtje gestaan. Hebben haar moeder en oma nu ook drachtig van Auwert. Verwachten ze binnen een maand. Qua beweging echt verschrikkelijk goed en vooral de galop is erg verbeterd in onze lijn door Auwert als ik haar in de wei zie gaan in vergelijking met moeder en oma.

Afbeelding
Afbeelding

SunnyHorse
Berichten: 1255
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 17:51

Oja, echt een knapperd! Leuk!
Qua schofthoogte groot, mijn Auwert is zeker nog niet zo hoog.
Hoe hoog is de merrie waar ze uit komt?

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 18:19

Lijkt mooi groot en langgelijnd!

Horseloverl
Berichten: 2224
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 18:20

SunnyHorse schreef:
Oja, echt een knapperd! Leuk!
Qua schofthoogte groot, mijn Auwert is zeker nog niet zo hoog.
Hoe hoog is de merrie waar ze uit komt?


Das een epke, dacht hier te lezen dat die ook groot fokt. Moeder is denk ik 170 ongeveer en oma krap 160, das een maurus

Dennenboom

Berichten: 706
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 18:45

Jammer Retlaw! Inderdaad je weet zelf wat je hebt maar was toch leuk geweest als de jury dat ook had gevonden.

Horselover: Mooi maatje al en een mooi dier zo te zien!

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 23:01

Retlaw; jammer vd kater maar vooral in je eigen paard blijven geloven. Wij hebben een ibop laten doen met een merrie. Haalde teleurstellende punten maar was binnen no time sport. Ik vraag me dan vaak af hoe er wordt gekeken. Dus lekker door!

Wat leuk een Auwert merrie.
Ons hengstje is ook scherp, maar heeft ook toch een klein hartje.Afbeelding

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 07:37

Gisteren de driejarige naar Van manen gebracht, ben heel benieuwd wat ze gaat doen voor de keuring in Juli...

Nu gaan we verder aan het werk met de achtjarige merrie en haar 1jarige veulen, want laatste kan ook nog veel te weinig...en eind april hopelijk een gezond veulentje van de kroonmerrie...spannend altijd die veulentjes...heb zelf hengsten dus vindt het wel heel erg schattig al dat babyspul...

SunnyHorse
Berichten: 1255
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 07:46

Welke afstammeling is de drie jarige ookalweer BarbaraNova? Ben ook heel benieuwd hoe het gaat. Al eerder paarden naar van Manen gebracht?

Welke hengst voor komende veulen bij de kroonmerrie?

Ik vind het oppakken van de omgang met dat jonge spul zo leuk! Ze zijn soms zo verschillend maar ook vaak wel weer voorspelbaar. Al die basis dingen rustig invoeren en vertrouwd maken met mensenomgang. Een van de eerste dingen (naast halstertje en meelopen) die van belang vind is leren voetje geven voor de hoefsmid, daar moeten ze echt goed gemanierd raken anders ben ik bang dat de smid niet meer komt :+

Mijn merrie heeft inmiddels mini kegeltjes, reuze spannend weer deze laatste fase.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 08:12

moeder is Yfke, weet even niet haar volle naam, vader is Tymen...

Moeder Yfke is voorlopig kroon geworden paar jaar terug en reserve kampioen van nl, die is nu drachtig van Hilbrand. (ik weet de nummers niet sorry)

Ja mijn werkgever en vrouw zijn al wat ouder en ze hebben wel vaak meisjes lopen om te helpen maar die durven dan niet echt wat op te pakken, ik vindt het werken met jong spul ook heel leuk, heel jammer dat ik te laat met die driejarige opgepakt heb, ik hoorde het pas vorige maand dat ze gisteren naar Van Manen moest, dus had niet veel tijd...

Wanneer is je merrie uitgerekend? Van welke hengst is ze drachtig?

Laura1982

Berichten: 4077
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 10:30

Retlaw wat jammer dat het zo afgelopen is. 8 weken is nog maar kort om goed beeld te krijgen. Ik krijg de indruk dat ze bijna al M klaar moeten zijn. En niet banketstaaf bedoelt maar paarden van bekende stallen kregen veel aandacht en feedback.

Daarom heb ik de mijne niet gebracht vind de druk niet fair voor de jonge paarden.
Wees trots je weet wat je hebt en jullie kunnen het!

boemel

Berichten: 8428
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 19:00

Ik heb de afgelopen weken wat paarden bekeken, waaronder 2 barock pinto's, waarbij ik bij beide mijn vraagtekens had of ze een klinische keuring door zouden komen. Ik ben er dan ook niet mee verder gegaan.

Mocht iemand een Fries te koop weten, dan heb ik eventueel interesse.

Hoewel ik tegenwoordig niet meer de lenigheid en lef heb als 20 jaar geleden, ben ik wel redelijk ervaren. :o

Bij voorkeur een merrie 3 tot 10 jaar oud.
We hebben 2 Friese merries, waarvan 1 helaas met pensioen op 9 jarige leeftijd.
We bieden een ruime stal met altijd vrije uitloop.(deels verhard, deels zand)
3x daags onverpakt hooi in slowfeeders, 1x daags balancer met muesli.
'S middags gaan de paarden in de wei.

We wonen aan het bos en beschikken over een goede rijbak. Doel: dressuur en buitenritten.
Normale prijsklasse.

Laura1982

Berichten: 4077
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 19:25

Ja boemel ik neem tegenwoordig al geen genoegen meer met alleen klinisch keuren teveel ellende zelf mee gemaakt en gezien bij andere

Nynkex01
Berichten: 1121
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 21:45

Lastig boemel, zowel in mijn zoektocht naar een Fries als nu naar een pony kom ik weinig tegen wat goed loopt. En dat zelfs bij bekende stallen en fokkers, je zou zeggen dat die geen slechte naam willen. Inmiddels vraag ik elke eigenaar om een filmpje te sturen van alle gangen op de volte beide kanten op, en liefst ook een stukje stap en draf recht uit op het harde. Die gaan dan rechtstreeks naar mijn osteopaat en fysio. Doen verkopers dat niet, ga ik er niet eens meer heen. Ben beetje klaar met de mensen die filmpje sturen van hoe een paard heel in de verte ergens een parkoersje springt

SunnyHorse
Berichten: 1255
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 22:37

Wij hadden de zoektocht ook tijdelijk gestaakt niet te doen. Bedragen zijn hoog, en dan wil je niet een paard met fikse bemerking kopen of een vervelend karakter. Het is zoeken naar spelt in hooiberg!

Ben benieuwd naar de Hilbrand veulen Barbara! Mijn merrie is 12 april uitgerekend, drachtig van Gosse, kegelt al flink. Ze staat nu permanent onder toezicht. De wekker gaat vanacht om de 1,5 uur :Z
Laatst bijgewerkt door SunnyHorse op 04-04-23 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

SunnyHorse
Berichten: 1255
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 22:38

boemel schreef:
Ik heb de afgelopen weken wat paarden bekeken, waaronder 2 barock pinto's, waarbij ik bij beide mijn vraagtekens had of ze een klinische keuring door zouden komen. Ik ben er dan ook niet mee verder gegaan.

Mocht iemand een Fries te koop weten, dan heb ik eventueel interesse.

Hoewel ik tegenwoordig niet meer de lenigheid en lef heb als 20 jaar geleden, ben ik wel redelijk ervaren. :o

Bij voorkeur een merrie 3 tot 10 jaar oud.
We hebben 2 Friese merries, waarvan 1 helaas met pensioen op 9 jarige leeftijd.
We bieden een ruime stal met altijd vrije uitloop.(deels verhard, deels zand)
3x daags onverpakt hooi in slowfeeders, 1x daags balancer met muesli.
'S middags gaan de paarden in de wei.

We wonen aan het bos en beschikken over een goede rijbak. Doel: dressuur en buitenritten.
Normale prijsklasse.


Volgens mij hebben jullie een heerlijk plekje voor de paarden, ze komen goed terecht bij jullie, daar ligt het niet aan

boemel

Berichten: 8428
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 23:13

Dankjewel Sunny Horse.

Ja, jullie hebben gelijk ... het is inderdaad een moeilijke zoektocht.
Tot nu toe heb ik alleen binnen een straal van 40km paarden bekeken.
De nood is nog niet hoog genoeg om er half Nederland voor af te rijden :o

Gelukkig kan ik gewoon blijven rijden. Diekke loopt echt heel fijn momenteel en Tess, daar stap ik morgen weer op voor een klein bosritje. Ik houd haar in conditie door en ca 2x per week licht mee te werken (grondwerk, longeren, lange teugel werk, buitenritje. Ze is niet kreupel en ze lijkt het leuk te vinden, dus zolang het gaat, gaat het.

boemel

Berichten: 8428
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 23:14

Spannend Sunnyhorse.
Hopelijk snel een gezond veulen, want zo'n wekker ritme lijkt me best pittig.

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:22

Zijn allemaal erg duur voor de lief hebbers volgend jaar moet ik er 1 verkopen ;(

Maandag naar de hengsten show in lunteren!
Wie gaat er ook?
Onze merrie gaat misschien ook mee die zou dit weekend hengstig moeten worden kan ze gekijk geïnsemineerd worden alleen welke hengst… dat wilde we die dag even bekijken :=
Vind zo lastig iemand nog suggesties?

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 19:18

ynekes schreef:
Retlaw; jammer vd kater maar vooral in je eigen paard blijven geloven. Wij hebben een ibop laten doen met een merrie. Haalde teleurstellende punten maar was binnen no time sport. Ik vraag me dan vaak af hoe er wordt gekeken. Dus lekker door!

Wat leuk een Auwert merrie.
Ons hengstje is ook scherp, maar heeft ook toch een klein hartje.[ [url=m/rWvpf3.jpg]Afbeelding[/url] ]



Vind dat altijd zo krom maarja is niet anders je weer zelf wat je in huis hebt!

Wat een sprekend hoofd! Heb je misschien een filmpje?
Denk toch wel dat het auwert word hoor als ik dit zo zie <3

(Nog heel veel sterkte met het verlies gemis zal blijven gelukkig heb je wel mog mooi ander kroost staan :knuffel: )

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 07:31

Nee wij slaan maandag over, ben nog steeds grieperig dus wil effe wat rustiger aan doen, heel de week al lange dagen op pad geweest.

Dus nu de driejarige weg is, ga ik maar verder met de jaarling...die is tikkie verwend dus dat wordt nog wat...

Daarnaast lekker met mijn eigen paardjes rijden en vooral poetsen, wat een haar er nu vanaf komt...de kauwtjes zijn er gelukkig heel blij mee

@Sannahtris, ze helpen je daar toch wel met de keuze van een hengst voor wat het beste past bij jouw merrie? Veel plezier iig. Maar waarom moet je er zelf volgend jaar 1 gaan verkopen?

SunnyHorse
Berichten: 1255
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 07:44

Vannacht geboren, hengstje van Gosse <3

Afbeelding

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 07:50

wat een knappert, gefeliciteerd!!!

boemel

Berichten: 8428
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 08:51

<3 mooi
Gefeliciteerd!

Laura1982

Berichten: 4077
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 09:19

Wauw wat een dotje gefeliciteerd!