[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 18:55

Hier een bijna 3-jarige merrie van Alwin.
Lieve merrie, sterk achterbeen, maar moet zeggen dat het een kopietje van moeders is (Bartele).

Wel lijkt er meer pit in te zitten. Aankomende zomer kan ik je meer vertellen als ze wat aan het werk mag.

Afbeelding
Betere foto heb ik momenteel niet.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 21:40

Retlaw schreef:
boemel schreef:
Wat een leuk veulen <3

Wie heeft er ervaring met nakomelingen van Alwin?
Karakter/ bouw


Ik! direct via Alwin maar ook via Felle en Lolke.

Wat in deze lijn toch wel wat voor komt is de zgn "losse knie". Dit is wel even iets om alert op te zijn. Door goede training en management kan je dit sterk verbeteren en kan het zelfs over gaan.
Het paard van vader Alwin in kwestie is ontzettend werkwillig en scherp. Veel rasuitstraling en mooi tactmatig en gedragen in beweging. Soms is ze wat te scherp en slaat dit door naar wat dwarsigheid, maar als je wat verder kijkt naar de reden van het gedrag, dan komt het voort uit het werkwillige. Heel plezierig om mee te werken, zeer aan de hulpen en voorwaarts dus.
Een übermoeder trouwens voor haar veulen!


Jels is idd ook echt een matriarch. super leuk om te lezen dat dat in de rest van de stam ook zo sterk naar voren komt. :j <3

Leuk om te lezen dat jij dan een achternichtje van Jels hebt staan Getty Maan! Ik zie in het hoofd en de uitstraling toch ook wel gelijkenis. :)

SunnyHorse
Berichten: 1255
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 06:51

Geen ervaring met Alwin.

Eise en Rommert naar het buitenland.
Mag ze graag voorgesteld zien worden. Eise en Jurre in tweespan in de lange lijnen vergeet je niet gauw meer!
Welke zijn er dit jaar nog meer gegaan ookalweer? Yme, en Ulbrân , mis ik nog een?

Sanet

Berichten: 7965
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 06:53

Jimte gaat het eind van het jaar.
Yme is vorig jaar overleden (of ingeslapen dan).
Omer is ook net de plas over.

Ik zat te kijken bij de dekgegevens van Tsjalle, maar die dekt in Amerika bijna even veel als hier. Vond ik wel opmerkelijk. Blijkbaar zitten ze daar in een goede regio.

SunnyHorse
Berichten: 1255
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 07:51

Och ja Janet, ik haal ze door elkaar. Was nog vroeg :')

Omer die hoort er ook bij inderdaad.

Ja, dat is opmerkelijk van Tsjalle. Zouden ze ook diepvries doen zodat makkelijker verstuurd kan worden?

Dennenboom

Berichten: 706
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 08:06

Jimte gaat na het dekseizoen ook naar het buitenland

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 10:15

Yme had ik even gemist dan. Die was nog hartstikke jong.

Sanet

Berichten: 7965
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 14:00

Absolem schreef:
Yme had ik even gemist dan. Die was nog hartstikke jong.

Yme had een blessure waarvan hij niet zou herstellen, ze hebben bij de Mersken dus de enige eerlijke beslissing genomen om hem te laten inslapen.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:38

Dames, ik heb mij toch eens een mijlpaal behaald! :):)
Gisteren is de zadelmaker geweest en hebben we zadels gepast en uiteindelijk een geschikt zadel gevonden. Een mooie Passier, monoblad (model is mij even ontschoten), tweedehands, ongeveer een jaar oud maar had eigenlijk niet beter kunnen liggen als het nieuw gemaakt was <3

En vanwege het passen dus ook voor het eerst even een paar rondjes EIN-DE-LIJK op mijn merrie gezeten :+:
Ik moest mijzelf bij de les houden om bij de les te blijven en met het zadel bezig te zijn en niet alleen maar verlieft te zitten zijn. :D :o
Die lieve, brave Jels was er helemaal voor in. Twee jaar niet bereden en ik kon opstappen en wegrijden. Als het aan Jels had gelegen dan waren we direct volle bak aan de slag gegaan. Zo bijzonder...

Afbeelding

Moest een heel klein beetje opgevuld worden, dus mogelijk vandeweek het zadel al weer ophalen! Voorlopig zal het blijven bij werken aan de longe met het zadel erop en zo nu en dan uitstappen, maar het begin is er.

*\%/* *\%/*

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:58

Ahhh lekker hoor, kan je straks weer fijn rijden met een goed zadel, is toch altijd wel een uitdaging, helemaal met jonge paarden die nog zo groeien alle kanten op...

Laura1982

Berichten: 4077
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:14

Daar word je inderdaad blij van!
Volgende week super mooi weer dus stappen maar hahaha

SunnyHorse
Berichten: 1255
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:31

Wat fantastisch Jelske! Ik snap helemaal je blijdschap *\o/*

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:46

Dank voor jullie leuke reacties! :D

BarbaraNova schreef:
Ahhh lekker hoor, kan je straks weer fijn rijden met een goed zadel, is toch altijd wel een uitdaging, helemaal met jonge paarden die nog zo groeien alle kanten op...

En dan hebben we het hier nog wel over een paard van 20 lentes jong, die evengoed enorm ontwikkeld in haar bespiering hoor. Daar is het zadel ook op uitgezocht. Schoft (en met name het kuiltje schuin achter het schoft en de ruggengraat liggen nagenoeg volledig vrij.
Er komt zo'n mooi mesh-drukverdelende pad bij voor echt het allereerste stukje. De komende tijd zal ze namelijk wel nog flink opvullen.

Om precies diezelfde reden ga ik het zadel na de laatste aanpassing ophalen, dan eerst even twee weken ermee aan de slag en dan komt hij nog eens langs voor een laatste check. Dan kan hij eventueel nog wat aanpassingen ter plekke doen. En vervolgens wordt er direct een vervolgafspraak gemaakt voor over uiterlijk 2-3 maanden.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:51

Helemaal top dan toch!

20 plus, ziet er goed uit!!! Zit je er zelf ook goed en lekker op?

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 15:13

Dankjewel :o Wordt ook nog hard aan gewerkt. Wellicht handig om nog eens wat achtergrondinformatie te plaatsen:

Ik ken Jelske al een aantal jaren. Tot 1,5 jaar geleden ging ik 1 á 2 keer per jaar naar een accommodatie in noord-Frankrijk met twee vriendinnen voor een weekend paardrijden. Dit waren Belgische uitbaters die meegedaan hadden met de Belgische 'Ik vertrek' en die een zooitje friese paarden hadden staan om met de gasten buitenritten te maken in de uitgestrekte bossen in het gebied. Direct een enorme klik mee gehad, hele fijne merrie om mee te werken, werkwillig maar geen dooie zeg maar. Verschillende malen geprobeerd haar aan te kopen, maar de vorige eigenaar wilde geen afstand doen van deze merrie. Achteraf bekeken is het goed mogelijk dat mijn laatste rit op haar rug, tevens haar laatste rit met een ruiter is geweest tot op heden. Het laatste weekend dat we daar zijn geweest ging ik weg met het idee haar niet meer terug te zien en dan is het extra bijzonder als je kijkt hoe alles uitgepakt is.

Echter heeft corona hen de das om gedaan en moesten ze terug naar België en daardoor hadden ze eigenlijk te veel paarden. Jels was op dat moment drachtig van Pit en dit heeft ertoe geleid dat ik vorig jaar februari overeenstemming heb bereikt over de aanschaf van Pit zodra ze geboren zou zijn/gezond ter wereld was gekomen. Kort voor die geboorte kreeg ik echter ook Jelske aangeboden. Alhoewel ik haar toen al heel lang niet meer had gezien heb ik haar puur gekocht om haar karakter. Toen wij na de geboorte van Pit langs zijn gegaan werd echter direct duidelijk dat het een (niet eenvoudig) revalidatietraject/-project zou worden.

We hebben Jels opgehaald met ernstige mate van ondergewicht, mijt, mok, ontsteking in drie benen, vermoedelijk wormen, hoeven die te lang niet bekapt waren en bovendien te plat waren gezet voor haar benenstand en ernstige bekkeninstabiliteit. Ook haar buik was enorm uitgezakt na twee zware drachten achter elkaar zonder al te veel conditie/bespiering om dat te ondersteunen. Het afgelopen jaar ook veel aandacht besteed aan het versterken van haar buikspieren. We zijn nu bijna een jaar verder en hebben een hele berg werk verzet. In nauwe samenwerking met de veearts, orthopedisch hoefsmid, foerageur, osteopaat, chiropractor en mijn instructeur hebben we alles in z'n werk gezet om haar weer zo goed mogelijk te krijgen.

Als haar lijf op enig moment zou hebben aangegeven dat het niet meer ging, dan had ik daar ondermeer gehoor aan gegeven. Je kunt gelukkig aan alles merken dat ze dit heerlijk vindt en dat ze het tot op heden fysiek ook aan kan.

Momenteel wil ze aan de dubbele longe steeds beter los door haar lijf bewegen, het binnenachterbeen wil meer en meer gaan dragen en waar ze ook wat meer kan/wil verlengen in haar hoofd/halshouding. Het bekken wordt hierdoor ook steeds meer gemobiliseerd en aangesterkt met als gevolg dat ze ook steeds tactmatiger/zuiverder gaat lopen/bewegen.

Gevoelsmatig zit ik ontzettend op mijn plek op haar rug. Maar het zadel past mij ook goed. Ik had niet gedacht dat zo'n zadel met dikke(re) kniewrong iets voor mij zou zijn, maar deze is wat opener en naar voren gericht waardoor hij mij niet zozeer 'vast zet' maar meer stimuleert dat ik mijn benen verleng en dus binnenin het diepste punt van het zadel kom te zitten. Ze stoppen ook precies voor mijn knie en hadden daardoor precies niet langer moeten zijn. De lepel is niet zo hoog/zit niet zo diep dus tegelijkertijd alle ruimte om mijn balans te vinden en een onafhankelijke zit te behouden.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 15:19

Oh heerlijk!!! Ja ik ben dus ook zon penny meut. Dus kan heel erg van dit soort verhalen genieten.

Wel heel fijn dat je haar dus over kon nemen en dat je haar nu bij je hebt, heel vaak blijven dit soort paarden dan toch soort van aan je knagen als ze zon indruk bij je hebben gemaakt he.

En wat doe je nu met haar? Meer buitenritjes of ook bakwerk om haar lijf sterker te houden?

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 16:43

Dat is dus het hele punt; ze is in de afgelopen +/- 2 jaar niet gereden B-) dus ook geen buitenritten.

Sinds ik ze heb opgehaald (eind juni vorig jaar) zijn we langzaam gestart met grondwerk, aan de dubbele longe. Aan de enkele longe is uit den boze door het gebrek aan bespiering. Ze is namelijk dusdanig uit balans dat ze op de voorhand loopt, haar rug weg drukt en haar klachten n.a.v. De bekkeninstabiliteit alleen maar verergerd.

Aan de dubbele longe werk ik haar 2-3 maal per week los, zodat ze haar buikspieren aanspant, over haar rug gaat lopen en met het (binnen)achterbeen gaat dragen en van daaruit weer op vier benen, in balans, gaat lopen. Dat vindt ze moeilijk, heel logisch ook, maar we blijven van haar vragen om het toch te proberen en zo sterker te worden. Met behulp van de dubbele longe heb je namelijk volledige beschikking over teugelhulpen en dat werkt in deze situatie enorm in ons voordeel.

Dit hele traject is overigens zo intensief en technisch dat het gehalte ‘Penny’ er voor mij wel af is overigens. :o :')

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:17

Ja snap ik, ik heb 4 paardjes waarvan 1 bewust gekocht. Rest is ook met een bijzonder verhaal en na 6 jaar nog steeds met 1 niet waar ik wil zijn...maar zou absoluut niet zonder ze willen.

Is aangespannen geen optie voor je merrie ook om aan te sterken?

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:49

Nee, beter van niet. Nog los van het feit dat we niet met zekerheid kunnen zeggen dat ze het kent.

Laat ik het erop houden dat als mijn paard niet in staat is zichzelf te dragen en dientengevolge bijvoorbeeld gaan strijken omdat ze dr eigen benen niet kan coördineren, ik haar zeker niet ga belasten met een wagen :Y)

Horseloverl
Berichten: 2224
Geregistreerd: 27-03-13

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 23:47

Nou wij zitten op waakdienst. Merrie lekt al 2 dagen dus geen slaap vannacht

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 02:53

Horseloverl schreef:
Nou wij zitten op waakdienst. Merrie lekt al 2 dagen dus geen slaap vannacht


Succes!!

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 07:12

Horseloverl schreef:
Nou wij zitten op waakdienst. Merrie lekt al 2 dagen dus geen slaap vannacht

Heel spannend! Ik ben benieuwd wanneer het verlossende nieuws zich aan zal dienen ;)

SunnyHorse
Berichten: 1255
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:03

Horseloverl schreef:
Nou wij zitten op waakdienst. Merrie lekt al 2 dagen dus geen slaap vannacht


Oeh ja, dat lijkt soms eeuwig te kunnen duren. Was bij ons 4 nachten en de 5de nacht was ie er. Hopelijk is het er snel. :Z

boemel

Berichten: 8428
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:49

Wat fijn dat je een zadel gevonden hebt Jelske. Lekker genieten op je paard is een mooie aanvulling op genieten naast je paard.

Succes en sterkte bij het waken.
Hopelijk zijn er snel knappe gezonde veulentjes

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:41

Wat wonen wij heerlijk! Vandaag weer met shiva 10 km gelopen heerlijk naar t strand en door t duin. De zee vind ze nog heel eng maar dat gaat vast goed komen.
Afbeelding