Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 130 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

 
Profiel   

Hi, ik ben sinds kort op zoek naar een leuk eigen paardje voor mijn dochter en mijzelf. Onze voorkeur gaat uit naar een fries of kruising fries ivm het karakter, de hoogte en het uiterlijk. Nu ben ik benieuwd of het verstandig is om een wat ouder paard, bv ouder dan 15 of 18 of 20 jaar te kopen. Wij willen er recreatief mee rijden, mijn dochter wil er misschien een sprongetje (40cm ofzo) mee maken, misschien een proefje maar dat is dan nog F mee rijden. Vooral veel buiten en naar het strand. Wij hebben dus niet echt ervaring met een eigen paard, we hebben een plekje voor het paard in een kudde 24/7 jaarrond lekker op het land, hoeft niet elke dag te lopen maar moet dat wel aankunnen, en natuurlijk hopen wij in het leven van het paard zo min mogelijk onvoorziene kosten te hebben. In hoeverre raden jullie ons wel of geen ouder paardje aan??
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 11:18 



 
Profiel   

Een paard rond de 15 jaar zou in mijn ogen wel kunnen, maar een paard boven de twintig kan wel al snel ouder worden.
Wil je dat jouw dochter dit paard ook houdt als ze wat ouder is? Want een iets ouder paard zou daar minder geschikt voor zijn.
Mochten jullie iets gezonds en onwijs aansprekends tegenkomen gewoon doen. Maar ik raad 20+ niet aan, nee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 11:22 



 
Profiel   

Een oud paard is een prima leermeester,maar je moet wel rekening met hem houden dan dat je hem niet overvraagt.Als je springen, wedstrijden, lange zware buitenritten etc. wilt doen en je nog niet in staat bent wegens onervarenheid om het te merken als het paard het niet aankan, dan zou ik geen 20plusser nemen.Ikzelf heb juist wel graag oude paarden vanwege hun rust, wat bij mijn eigen leeftijd en karakter past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 11:29 



 
Profiel   

Verstandig om een wat ouder en meer ervaren paard te kopen.
Ik zou een paard tussen de 12 en 18 jaar kiezen. Laat wel altijd het paard keuren door een dierenarts. Onvoorziene kosten Kun je dan iets meer voorkomen, maar een ongeluk zit altijd in een klein hoekje.
Let ook bij aankoop op of het paard gewend is aan gras en of ze dit aan kunnen, i.v.m. hoefbevangenheid en koliek.
Heel veel plezier en succes bij de zoektocht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 11:34 



 
Profiel   

[ img ]

mijn huidige eigen eerste paard Daraxo was 20 toen ik hem kocht.
Wel na enige twijfel, ik was ook opzoek naar een paard tussen de 10 en 15, wou puur recreatief rijden, had niet een super groot aanschaf budget en was nog bezig met school en werk.

Toen ik Daraxo tegen kwam heb ik dus wel even getwijfeld, want ja 20 he... Is al wel op leeftijd, maar ook weer een ontzettend goede leermeester..

Tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad!
Wauw ik heb 7 jaar geleden echt een topknol gekocht! en nu met 27 rijden en crossen we nogsteeds!
Hij is 27 geworden en ik mag mijzelf gelukkig prijzen.


Met een dier is het altijd een stukje gok, want er kan altijd wat gebeuren.
Je moet inderdaad ook kijken of je wilt dat je dochter er mee op groeit of wil je dat ze eerst alles leert en meekrijgt.


Maar ik heb gekeken naar wat ik wou en Daraxo paste daarin perfect (en nogsteeds)
Dus als een ouder paard bij je wensen past, en voorderest gezond is en er ook gezond uit ziet, waarom niet?

Hierbij het bewijs haha

:o <3
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 11:47 



 
Profiel   

Om als eerste paard een wat ouder en ervaren paard te kopen is juist heel verstandig. En dan 12-15 jaar is een mooie leeftijd. Daar kan je nog een jaar of 10 plezier van hebben voor het paard echt bejaard wordt.

Om nu juist een Fries in die leeftijdsklasse te kopen is een andere vraag. Alle Friezen die ik ken werden al op (relatief) jonge leeftijd geplaagd door artrose, zwakke voorknieƫn en ander leed wat ze totaal ongeschikt maakte als rijpaard, en dus ook als recreatiepaard.

Wat je ook kiest, het paard altijd voor aankoop laten keuren door een onafhankelijk en door jou uitgekozen dierenarts. Minimaal klinische keuring, met de optie foto's te laten maken als er vragen ontstaan tijdens die klinische keuring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 11:59 



 
Profiel   

Qua leeftijdsverwachting is er inderdaad een groot verschil.
Pony's worden bv over het algemeen ouder dan paarden. Friezen staan er niet om bekend om erg oud te worden, KS komt ook vaak voor.
Waarom perse een Fries? En niet bv een KWPN'er oid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 12:02 



 
Profiel   

Inderdaad wat Roodvos zegt, Friezen zijn geen zwakke paarden, maar ze hebben wel gevoelige gewrichten. Let dan idg op de rug, omdat deze vaak wat zijn doorgezakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 12:02 



 
Profiel   

LoveBodin schreef
Qua leeftijdsverwachting is er inderdaad een groot verschil.
Pony's worden bv over het algemeen ouder dan paarden. Friezen staan er niet om bekend om erg oud te worden, KS komt ook vaak voor.
Waarom perse een Fries? En niet bv een KWPN'er oid?


Wat een aannames weer. Friezen worden ook oud, misschien wel ouder als de meeste kwpn'ers. KS komt net zo vaak voor als bij andere rassen. Heb er hier nog nooit eentje meegemaakt met KS. Wij fokken al meer als 30 jaar met Friezen. En alle Friezen die wij hebben gehad tot hun dood, werden ouder dan 20 jaar.
Een Fries is in de meeste gevallen makkelijker dan een kwpn'er. De meeste Friezen kun je gerust een aantal dagen stil zetten. En zo weer opstappen, zonder dat ze druk en heet worden. Net als bij andere rassen krijg je ook bij Friezen op een gegeven moment last van ouderdomskwaaltjes. Een oudere Fries is een ideale leermeester. Al zou ik er dan eentje tussen de 12 en 18 nemen. Plus net als bij alle andere paarden gewoon laten keuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 12:08 



 
Profiel   

@FriesWytse, toch zie ik veel meer Friezen met een bijvoorbeeld doorgezakte rug, en aangezien ts aangeeft dat dochter graag wilt springen en proefjes wilt rijden is dat met een ouder dier misschien handig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 12:09 



 
Profiel   

Mijn dame was wel een stuk ouder toen ik haar kocht.Ze was 28.Maar een super leermeester voor onze dochters.Alleen de kinderen werden ouder en wilde ook soms springen en rengalop en dat kon Britt niet meer.Ook elke dag rijden was te veel.Dat is wel het nadeel van een ouder paard.De kinderen worden ouder,maar ook het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 12:13 



 
Profiel   

Britta31 schreef
Mijn dame was wel een stuk ouder toen ik haar kocht.Ze was 28.Maar een super leermeester voor onze dochters.Alleen de kinderen werden ouder en wilde ook soms springen en rengalop en dat kon Britt niet meer.Ook elke dag rijden was te veel.Dat is wel het nadeel van een ouder paard.De kinderen worden ouder,maar ook het paard.


Dit is mijn punt dus. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 12:17 



 
Profiel   

En dan nog zou ik geen paard van 20+ kopen.. Een pony misschien wel.


@Ts, zag bijv net een 9-jarige Fries langskomen, zonder gebreken, kon prima buitenrijden en was gewoon braaf. Dat zou ik dan eerder doen. (https://www.facebook.com/groups/194630610680224/) weet niet of de link werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 12:19 



 
Profiel   

Verstandig om voor een ouder dier te gaan, en ook een fries vind ik een prima keuze qua karakter als eerste eigen paard.

Mijn vader rijd al jaren plezierig met zijn fries die 16 was bij aanschaf, wel licht recreatief..als jullie doel wat intensiever gebruik is dan zou ik gaan voor een dier tussen de 8 en 15. En inderdaad gewoon goed laten keuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 12:24 



 
Profiel   

Leuk idee.
Een ouder ervaren rustig paard is een geweldige leermeester. En een Fries is over het algemeen rustig en vriendlijk, maar je hebt in elk ras uitzonderingen.

Vraag een ervaren instructeur om met je mee te zoeken, die kan beter inschatten of het karakter past bij jullie. En is minder emotioneeel haha en smelt niet voor de eerste de beste

En laat altijd keuren door een onafhankelijk veearts.

Bel een aantal fokkers, ze weten vaak wel een geschikte Fries voor je te staan.

Succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 12:59 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd wat voor karakter je zoekt in een paard. Ik ken Friezen vooral als gemakkelijk in de omgang, maar vaak wel pittig met rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 15:17 



 
Profiel   

Venmenoens schreef
Hi, ik ben sinds kort op zoek naar een leuk eigen paardje voor mijn dochter en mijzelf. Onze voorkeur gaat uit naar een fries of kruising fries ivm het karakter, de hoogte en het uiterlijk. Nu ben ik benieuwd of het verstandig is om een wat ouder paard, bv ouder dan 15 of 18 of 20 jaar te kopen. Wij willen er recreatief mee rijden, mijn dochter wil er misschien een sprongetje (40cm ofzo) mee maken, misschien een proefje maar dat is dan nog F mee rijden. Vooral veel buiten en naar het strand. Wij hebben dus niet echt ervaring met een eigen paard, we hebben een plekje voor het paard in een kudde 24/7 jaarrond lekker op het land, hoeft niet elke dag te lopen maar moet dat wel aankunnen, en natuurlijk hopen wij in het leven van het paard zo min mogelijk onvoorziene kosten te hebben. In hoeverre raden jullie ons wel of geen ouder paardje aan??

Een echt oud paard krijgt vaak een slechte vacht,en wordt verder ook kouwelijker wat slecht voor de gewrichten kan zijn,als hij s'winters niet droog kan staan. Vaak is voor heel oude paarden s'nachts op stal beter. Ligt ook aan het ras, bij Friezen weet ik dat niet of ze winterhard zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 16:27 



 
Profiel   

Goed idee, 15-18 is mooie leeftijd, mits bruikbaar. Enne, :brr: in principe zijn ''alle'' paarden winterhard om in elk geval overdag en met de juiste weersomstandigheden (voeding, schuilstal, droge voeten, dekens evt) buiten te staan naar keuze. Hoe denk je dat ze anders in Canada of Scandinaviƫ doen? Succes met zoektocht *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 16:41 



 
Profiel   

Ik zou idd rond de 15 jaar oud kijken, maar geen Fries, die worden echt sneller oud en zijn volgens mij ook niet winterhard, zeker niet als ze het niet gewend zijn en je wilt een ouder dier, die gaat daar dan ook niet meer aan wennen. Ik weet niet hoe het met tinkers is, die zijn harder/taaier en ook heel braaf...?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 16:57 



 
Profiel   

emil01 schreef
Ik zou idd rond de 15 jaar oud kijken, maar geen Fries, die worden echt sneller oud en zijn volgens mij ook niet winterhard, zeker niet als ze het niet gewend zijn en je wilt een ouder dier, die gaat daar dan ook niet meer aan wennen. Ik weet niet hoe het met tinkers is, die zijn harder/taaier en ook heel braaf...?

Wat een onzin.. Een Fries is zeker wel winterhard, die kan prima 24/7 op het land. En sneller oud valt ook wel mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 17:19 



 
Profiel   

Is mijn ervaring niet....

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 17:32 



 
Profiel   

Voor een eerste paard is het slim om niet een hele jonge te nemen. Maar 20+ is het andere uiterste en lijkt me ook echt geen goed idee. De meeste paarden krijgen tussen de 20 en de 25 stilaan ouderdomskwaaltjes en op die leeftijd komt ook het moment er aan dat het gedaan is met rijden. Tussen de 25 en de 30 komt meestal het afscheid. Natuurlijk zijn er uitzonderingen (in de 2 richtingen) maar dit is toch zowat het gemiddelde. Voorbeeld van een uitzondering : een paar jaar geleden was er op een wedstrijd een combinatie die samen 100 jaar waren : het paard 30 en de ruiter 70. Maar dit zijn echt uitzonderingen.
Om een paard te kopen zou ik als bovengrens bijvoorbeeld 15 jaar nemen. Dan heb je hopelijk nog een paar onbezorgde jaren voordat je paard het wat rustiger aan moet doen. Je moet ook de kosten van die ouderdomskwaaltjes niet onderschatten. Wat je uitspaart bij de aankoop ben je snel weer kwijt aan de DA, vitaminen, supplementen, etc.
Omdat het je eerste paard is kan het altijd zijn dat de hobby toch wat tegenvalt en dat je na een redelijk korte tijd het paard terug wil verkopen. een paard van 20+ verkopen is echt niet makkelijk, alles sites staan er vol mee.
Het ideaal is natuurlijk als je een paard kan kopen dat je al kent. In het geval van een ouder paard dat je kent kan het voordeel van het paard te kennen opwegen tegen het nadeel van de leeftijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 18:09 



 
Profiel   

Het peobleem is ook wel dat paarden die bereden worden dan vaak bezweet zijn en als ze geen stal hebben dan zo weer het land op moeten, wat in de winter niet altijd ideaal is. Als je dan een wat luxer paard hebt,wat de moderne Friezen wel zijn,dan vatten ze mogelijk kou? Misschien een robuuster ras zoals Fjord of Tinker?Maar goed, elk paard en elke situatie is weer anders. Ik had vroeger een Welsh Cob en die mocht op die pensionstalling s'nachts niet op stal en die werd toen ziek.Dat werd dus een andere stal zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 18:12 



 
Profiel   

emil01 schreef
Is mijn ervaring niet....

Maar een ervaring is geen feit, en zo breng je het wel. Een zwaluw maakt geen zomer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 18:33 



 
Profiel   

Dacht dat hier ook gevraagd wordt om ervaringen.......niet om wetenschappelijk onderbouwde reacties.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 18:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 130 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen