Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Sorraia

 
Profiel   

Ik ben nieuwsgierig, zijn hier nog mensen die een Sorraia of Sorraia kruising bezitten? Bvb Lusitano x Sorraia?
Ik ben namelijk heel erg benieuwd naar het karakter van zo'n Sorraia kruising. Iemand?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-17 23:57 



 
Profiel   

Ik lees mee, nog nooit van gehoord!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-17 00:05 



 
Profiel   

Is een Portugees wildpaardje (voorvader van de Lusitano, mustang en de criollo)
Ook in de Lusitanohengst Quiosque zit nogal wat Sorraia.
Zit momenteel bij twee van mijn merrie's, 1 Veiga Lusitano en 1 PRE merrie...
https://myalbum.com/album/WkM1byoiIAW3

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-17 00:27 



 
Profiel   

Lusitana, ken jij waar woont Sorraia x Lusitano kruisingen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-17 11:37 



 
Profiel   

Nee, persoonlijk niet (wel Garrano kruising) maar in principe is het zo dat paardjes die dichter bij de wilde vorm staan, wat eigenzinniger zijn omdat ze voor zichzelf kunnen zorgen, zeg maar. Ze zijn betweters. :D
Het kost dus soms wat meer overtuigingskracht om ze iets te leren. Maar als ze het dan eenmaal weten doen ze het meestal wel zonder morren.

De Lusitano is juist zeer dienstbaar en werkwillig, dus het is maar net wat zo´n paardje meekrijgt. Is de moeder een Lusitano, dan zal ze wellicht makkelijker zijn dan als de moeder een Sorraia is, daar ze natuurlijk het voorbeeld volgen van hun moeder als ze nog klein zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 20:03 



 
Profiel   

Heel erg bedankt Lusitana! De hopelijk toekomstige moeders (hopelijk, want weet nog niet of ze effectief drachtig zijn..) zijn ook behept met serieuze portie intelligentie en karakter, vader Sorraia is zoals je beschrijft...dat belooft...wordt interessant qua opvoeding....
Heb nu de berberkruisingen van dezelfde moeders waar ik les mee volg, ga tegen dan wel wat bagage hebben om ze goed en met respect op te leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 22:30 



 
Profiel   

Off topic, maar persoonlijk zou ik graag nog eens een pure Berber hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 22:37 



 
Profiel   

TS, waar zie je dat in terug in de bloedlijn van Quiosque? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 22:46 



 
Profiel   

Jessix schreef
TS, waar zie je dat in terug in de bloedlijn van Quiosque? :)

Iemand die in stamboek van Sorraia zit zegt vermoedelijk via Espartero, hengst die veelvuldig gebruikt werd voor de Rejoneio, zit er paar keren in.
http://www.allbreedpedigree.com/varina25
Grootmoeder Rata= Portugees voor muisgrijs-dun. In die tijd werd buckskin vaak genoteerd voor bay-dun.
Stamboek is van dertiger jaren, streek is dezelfde, woest, droog verlaten, extensieve stierenteelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-17 00:14 



 
Profiel   

Lusitana schreef
Off topic, maar persoonlijk zou ik graag nog eens een pure Berber hebben.

Pure berbers bestaan niet echt, er zit altijd wel een percentage van iets in....daarom zijn er veel type berbers.
Ik ben wel heel tevreden over mijn berbertje. Is een ongelofelijke schat van een paard. Persoonlijk vind ik de berber de meest relaxte van de bende, dat geeft hij door aan zijn kindjes....

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-17 18:02 



 
Profiel   

Dank voor je uitleg! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-17 19:36 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Lusitana schreef
Off topic, maar persoonlijk zou ik graag nog eens een pure Berber hebben.

Pure berbers bestaan niet echt, er zit altijd wel een percentage van iets in....daarom zijn er veel type berbers.
Ik ben wel heel tevreden over mijn berbertje. Is een ongelofelijke schat van een paard. Persoonlijk vind ik de berber de meest relaxte van de bende, dat geeft hij door aan zijn kindjes....

Laat ik het zo zeggen "taai en hoe "lelijker" hoe beter." :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-17 22:31 



 
Profiel   

Yip, that' s the spirit _/-\o_
Eindelijk eens iemand met wat gezond verstand. Ik krijg het van die mooie barokke dieren met weelderige manen. Heb er echt genoeg van. Ik neig ook naar wat jij beschrijft, lelijke oersterke paarden. Klein maar met katachtig , lenige bewegingen, sterke hoeven die moeiteloos over rotsen wandelen. Dat zijn pas paarden!
Ga ze maar uit de bergen plukken, hier vindt je ze niet meer. Hier zijn overgrote deel 'stoefpaarden'

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-17 13:16 



 
Profiel   

De sorraia is ook wel zo'n harde knakker. Komt uit natuurgebied Vale de Zebro. Mijn dierenarts verslikte zich dat 'die kleine pony' de dekhengst was :-), hij stond zo met open mond wezenloos en afkeurend te staren, ik had er echt mijn deugd in :-). Hij had wellicht zo'n grote glimmende lusitano verwacht. Been there, done that. Niet akkoord met de hedendaagse fokkerij, zit teveel troep tussen dat niet zonder dekentjes en stalletjes en veeartsen kan en enkel gefokt wordt op grootte en onnozele pasjes. Gefokt naar wens van de fokker, meestal totaal voorbij gaan aan wat goed is voor het dier zelf. Daar heb je als trekruiter niets aan. Foert, terug naar iberisch wildpaard type, giving back their natural genes we've taken away from them...
Mijn twee merrie's klopten hem keihard en dat beest bleef gewoon staan, incasseren, ik heb dat nog nooit gezien, zo klein en taai. Hij heeft geen enkele keer gemankt of pijn gehad. Oerpaardje!
Hier stond hij nog maar pas in de weide. Was eerste moment afschuwelijk om te zien. Stond erbij te wenen. Toch, na paar dagen was het pure romantiek. Mijn zwarte merrie en hij waren gek op elkaar, constant samen lopen, knuffelen en kroelen. Heb hier ook weer veel bijgeleerd over paarden....
https://youtu.be/FJwnHzBDtm0

Na paar dagen verliefd stelletje:
https://myalbum.com/album/WkM1byoiIAW3


Laatst bijgewerkt door Cambiar op 09-07-17 14:08, in het totaal 5 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-17 13:24 



 
Profiel   

Heb weleens prachtige Sorraia's gezien in het Portugese Golega. Daar is ieder jaar in oktober een feestweek, alles in het teken van het paard. Ze rijden daar de hele dag/avond in vol ornaat rond op hun paarden, echt mooi om te zien. Er stonden er die dag toevallig 3 op een stand en ik heb ze ook weleens aan het werk gezien. Het is een heel oud Portugees ras, misschien zelfs wel de voorouder van de hedendaagse Lusitano.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-17 13:33 



 
Profiel   

countrygirl schreef
Heb weleens prachtige Sorraia's gezien in het Portugese Golega. Daar is ieder jaar in oktober een feestweek, alles in het teken van het paard. Ze rijden daar de hele dag/avond in vol ornaat rond op hun paarden, echt mooi om te zien. Er stonden er die dag toevallig 3 op een stand en ik heb ze ook weleens aan het werk gezien. Het is een heel oud Portugees ras, misschien zelfs wel de voorouder van de hedendaagse Lusitano.

Er heerst twijfel volgens de wetenschap. Is niet bewezen dat de Sorraia een voorouder zou zijn, veeleer wordt gedacht dat gedomzsticeerde lusitanomerrie's gepakt werden door badass wilde sorraia hengst (want in Portugal lopen paarden vrij rond ) en zo het bloed zich vermengde van de sorraia met de lusitano. Wel is een feit dat de sorraia afstamt van de Tarpan en geen ras is die door mensen gecreeerd werd, die leefde in afgeschermd gebied Vale De Zebro . Een oertype paardje nog. Dat merk je aan kleur dun (dun kleur is het oorspronkelijke kleur van wilde paarden, door mens zijn kleuren ontstaan helaas ook met genetische afwijkingen erbij, zoals perlino, cremello, silver...) en karakter. Zijn hele sterke paardjes. Ondanks inteelt omdat er nog zo weinig zijn, geen genetische afwijkingen. Dit bloed is genetisch gezien heel bijzonder en moet beschermd worden.
De hedendaagse sorraia's zijn al lang niet meer 'wild' en werden gekruisd met Lusitano's en zelfs geimporteerde criollo (criollo's voeren ook sorraia bloed)
https://books.google.be/books?id=I4BVDgAAQBAJ&pg=PT107&lpg=PT107&dq=criollo+sorraia&source=bl&ots=PgI7DhbvhL&sig=8kgazsYWwVFE8TztQ90xpAU0yUs&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwi4lLeCn_zUAhXQJFAKHee-CZwQ6AEIKjAC#v=onepage&q=criollo%20sorraia&f=false


Laatst bijgewerkt door Cambiar op 09-07-17 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-17 13:49 



 
Profiel   

Soms Cambiar, zie ik hier paarden te koop aangeboden worden, b.v. op OLX... met duidelijke sorraia kenmerken, de zebrastrepen op benen en hals....
Dus kruisingen met..... arab's, Lusitano's, misschien ook PRE's.
Zuiver Sorraia is zeldzaam, als ze al te koop zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-17 14:12 



 
Profiel   

countrygirl schreef
Soms Cambiar, zie ik hier paarden te koop aangeboden worden, b.v. op OLX... met duidelijke sorraia kenmerken, de zebrastrepen op benen en hals....
Dus kruisingen met..... arab's, Lusitano's, misschien ook PRE's.
Zuiver Sorraia is zeldzaam, als ze al te koop zijn.

Dun komt niet alleen van de sorraia...
Wat is OLX?
Die aalstreep en leggbars zijn niet altijd Dun, maar kunnen ook countershading zijn.
Ik heb nog niet veel PRE's te koop gezien, met leggbars en halsstrepen!
Was het niet mijn veulen die je gezien hebt? Die heeft ook strepen, maar dat is geen dun, maar countershading!
https://myalbum.com/album/SqVZzr2WWTMz

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-17 14:22 



 
Profiel   

OLX is een soort portugese marktplaats...
https://www.olx.pt/

Je kunt per categorie aanklikken wat je wilt zien... animais is natuurlijk dieren... en dan kies je Cavalos.. maar ongetwijfeld zul je dit al weten. Er zijn wel meer verkoopsite's, maar OLX is de grootste.

Nee, ik had jouw veulen niet gezien... soms kijk ik naar paarden op OLX en dan vallen me sommige types op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-17 14:56 



 
Profiel   

Hé thx, dat is interessant! Misschien zitten daar sorraia kruisingen tussen....ben benieuwd...mocht je zo'n voorbeeld zien, mag je me gerust doorsturen...ik hou het ook in het oog ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-17 15:14 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Hé thx, dat is interessant! Misschien zitten daar sorraia kruisingen tussen....ben benieuwd...mocht je zo'n voorbeeld zien, mag je me gerust doorsturen...ik hou het ook in het oog ;-)


Ja, is goed. Ik kijk niet zo vaak hoor.. ben niet op zoek. Maar vind het wél interessant.
Zou die Serra de São Mamede best eens willen bezoeken, geen idee of daar nog steeds Sorraia's rondlopen, maar denk het wel. Weet niet of het publiekelijk toegankelijk is... Het is hier minstens een 250 km. vandaan.

Hier heb je nog een site:
http://www.custojusto.pt/

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-17 15:36 



 
Profiel   

countrygirl schreef
Cambiar schreef
Hé thx, dat is interessant! Misschien zitten daar sorraia kruisingen tussen....ben benieuwd...mocht je zo'n voorbeeld zien, mag je me gerust doorsturen...ik hou het ook in het oog ;-)


Ja, is goed. Ik kijk niet zo vaak hoor.. ben niet op zoek. Maar vind het wél interessant.
Zou die Serra de São Mamede best eens willen bezoeken, geen idee of daar nog steeds Sorraia's rondlopen, maar denk het wel. Weet niet of het publiekelijk toegankelijk is... Het is hier minstens een 250 km. vandaan.

Hier heb je nog een site:
http://www.custojusto.pt/

Zit jij in Portugal? Wat leuk!
Ik wil dolgraag eens zo'n reservaat van sorraia's bezoeken. Zal eens polsen, bedankt ;-)!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-17 18:34 



 
Profiel   

Ja, is goed Cambiar.... misschien is het een leuk idee om met wat meerdere mensen eens te gaan kijken daar.
Wij kunnen zát slaap(st)ers kwijt, dus dat hoeft geen probleem te wezen.
Wel in een wat koelere periode graag, het is nu veels te heet richting de Spaanse grens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-17 15:10 



 
Profiel   

countrygirl schreef
Ja, is goed Cambiar.... misschien is het een leuk idee om met wat meerdere mensen eens te gaan kijken daar.
Wij kunnen zát slaap(st)ers kwijt, dus dat hoeft geen probleem te wezen.
Wel in een wat koelere periode graag, het is nu veels te heet richting de Spaanse grens.

Eeeecht :):)
Ow my god....mijn droom om eens naar Portugal te gaan......we zien wel ;-). Alleszins thx voor aanbod ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-17 19:55 



 
Profiel   

Er is een fokker, Pedro nog wat, nu ben ik zijn naam kwijt. Zal even kijken of ik hem nog kan vinden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-17 20:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen