Wat is een friese merrie waard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rex_Rolfo

Berichten: 5385
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:21

maringe schreef:
Het is voor hem dan weer een bevestiging dat hij ouder wordt, want dan heeft hij geen paard meer om voor te zorgen.
Altijd pijnlijk moment, net als b.v. het inleveren of niet meer verlengen van een rijbewijs.

Citaat:
Ik had zelf 1000 tot 2000 euro in gedachten. Wat is dit moeilijke zeg -O- . Dan komt het spreekwoord weer boven; Met vrienden en familie moet je niet handelen, maar daar moet je mee wandelen.

Een eigenaar heeft meestal wel een roze bril op, of het nu om paard, auto of watdanook gaat. Als buitenstaander, potentiële koper, kijk je er vaak toch anders tegenaan. Vandaar ook dat het spreekwoord dat je noemt zo waar is ;)

Als ik je beschrijving zo lees is het prijsidee van de eigenaar zo gek nog niet, máár dan moet er wel wat aan gebeuren. Een auto onder de smurrie, met kale banden en een deuk in de deur kan prima een waardevolle auto worden. Maar dan moet ie wel gewassen, uitgedeukt en gespoten worden en moeten er nieuwe banden op.

Zo ook met deze merrie. De potentie is er wel maar ze moet gewassen, behandeld en getraind worden. En net als bij die auto gaat daar tijd en geld in zitten en is het paard zoals het er nu bij staat minder waard dan wanneer ze optimaal gepresenteerd kan worden. Vandaar dat ik denk dat jouw idee ook zo gek nog niet is.

De waarheid zal wel in het midden liggen. Ik heb laatst ook nog een Fries zien gaan voor een best bedrag. Dat was zeker geen slechte, maar zover ik weet ook geen hele bijzondere. De Fries in zijn algemeenheid is een gevraagd en dus relatief duur ras.

Fino

Berichten: 145
Geregistreerd: 16-04-11
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:26

Wat is haar afstamming. Heeft ze een vol papier met veel preferent bloed en wat hebben haar nakomelingen bereikt. Dat zou dit paard meer waard kunnen maken, alleen het feit dat ze een ster merrie is eigenlijk niet zo belangrijk.

Kabayo

Berichten: 14088
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Wat is een friese merrie waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:45

3000 is een mooi bedrag vind ik

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:46

maringe schreef:
Er zijn nog geen bedragen genoemd, maar ik denk dat de eigenaar tussen 3 á 4000 euro wil hebben. Voor dat geld koop ik liever een jong paard (4jaar) waar ik lang mee vooruit kan en wat verder gezond is.


:wow: 3000 euro voor een paard wat flinke mok heeft, dominant is en niet fijn te rijden is.. Geloof nooit dat ze dat er bij wie dan ook voor gaan krijgen.

1500 euro zou nog wel een aardige prijs zijn, voor de papieren dan..

Ik zou het niet doen TS in ieder geval niet voor zo'n bedrag, als je er niet te veel aan besteed kun je haar altijd nog verkopen mocht het echt niet werken.

Kabayo

Berichten: 14088
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:49

CharmingS schreef:
maringe schreef:
Er zijn nog geen bedragen genoemd, maar ik denk dat de eigenaar tussen 3 á 4000 euro wil hebben. Voor dat geld koop ik liever een jong paard (4jaar) waar ik lang mee vooruit kan en wat verder gezond is.


:wow: 3000 euro voor een paard wat flinke mok heeft, dominant is en niet fijn te rijden is.. Geloof nooit dat ze dat er bij wie dan ook voor gaan krijgen.

1500 euro zou nog wel een aardige prijs zijn, voor de papieren dan..

Ik zou het niet doen TS in ieder geval niet voor zo'n bedrag, als je er niet te veel aan besteed kun je haar altijd nog verkopen mocht het echt niet werken.

Niet fijn te rijden? Ik las net dat er jonge kindjes op weg rijden? Mok is te behandelen...

Tis een 11 jarige STER merrie. Daar betaal je in deze tijd zomaar 8.000 voor

lies_sparkle

Berichten: 6135
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Wat is een friese merrie waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:54

Mocht het alleen maar mok zijn en ts kan deze merrie opknappen en besluit haar toch te verkopen dan zit je zo tussen de 6.000-10.000 euro afhankelijk van de ouders en het wel of niet hebben gelopen van wedstrijden.
Friese stermerries zijn heel waardevol

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:57

Ik zou me hier niet aan willen branden.
Zeker omdat er zo'n groot verschil is wat de OP wil (recreatiepaard voor iets meer dan slachtprijs, " wees blij dat ik hem neem"), en wat de eigenaar er vermoedelijk van vindt ( stermerrie, behoorlijk bedrag, ("wie zegt dat ik haar voor weinig kwijt wil, oh ja mijn zoon...").

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:59

Citaat:
Nu bied die vriend van ons een 11 jarige friese ster merrie aan ( 1,67). Want zijn vader kan er niet meer voor zorgen en ik heb in het verleden al vaker op die merrie gereden. Ze heeft 2 of 3 veulens gehad en is recreatief bereden. Ze kan nog geen winstpunt waardige b-proef lopen, want ze maakt zich sterk en ze probeert dan steeds onder je uit te lopen.
In het verleden is ze getuigd geweest, maar ook dit is meer dan 5 jaar geleden. Ze is dus ook verkeersmak.

Het is een dominante merrie die de baas is in de wei en dit ook laat merken, als je in de wei komt, dan komt ze met de oren in de nek hard op je af gedraafd, om vervolgens voor je om te draaien en te bokken. Als ze op stal staat dan slaat ze soms tegen het schot als je langs loopt.

Ze heeft een sarcoid tussen haar li-oor en de manentop. Hier heeft ze geen last van en heeft ze al vanaf haar 1 jaar. (wat gaat dit doen als er stress komt door de verhuizing)
Doordat zijn vader niet meer voldoende verzorging kan geven zijn de sokken verwaarloosd in onderhoud en zittten dus vol korsten (mok/mijten)


@Kabayo
Dus hier zou jij 8000 euro voor geven? Mok is inderdaad te behandelen maar komt 9 van de 10 keer weer terug.. En leuk dat er kleine kindjes op kunnen rijden, maar de TS wil geen manege oprichten dus wat heeft ze daar aan, als het paard verder niet te rijden is.

En leuk dat ze ster is maar dan zou ik er nog niet meer als 1500 voor willen geven, voor 3 a 4000 koop je toch een heel erg leuk jong paard wat nog geen verkeerde dingen heeft aangeleerd..

Zie trouwens ook nergens staan dat er kinderen zo mee weg rijden, wel dat een paar tiener meiden er mee hebben aangeklooid en het na 2 maanden op hebben gegeven..
Laatst bijgewerkt door CharmingS op 31-01-18 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:00

Vraag 1 is toch: is dit paard wat je zoekt?

Je zoekt een leuk recreatiepaard

Je krijgt: een dominante pismerrie met werk

Al het andere doet er toch niet toe?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:02

Horsy83 schreef:
Vraag 1 is toch: is dit paard wat je zoekt?

Je zoekt een leuk recreatiepaard

Je krijgt: een dominante pismerrie met werk

Al het andere doet er toch niet toe?


Oneens gezondheid is zeker wel een punt

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:06

Kabayo schreef:
Niet fijn te rijden? Ik las net dat er jonge kindjes op weg rijden?

Die jonge meiden die er op reden hielden het 2 maanden vol omdat de merrie ze door haar gedrag weg joeg uit de wei en met rijden zich sterk maakt. Door dit soort dingen wordt deze merrie alleen maar bevestigd in haar gedrag en als dit meerdere keren voor komt is dit niet bevorderlijk voor het karakter omdat ze al dominant is en keer op keer gewonnen heeft met dit gedrag.

maralyn

Berichten: 10450
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:08

Ik gaf 1250.
Friese merrie met papier.
Was zes.
Amper gereden.
Betuigd.
Sociaal.
Probleem? Zomer eczeem.

Bleek achteraf n hell te zijn met rijden...
Na drie maanden begon het getier.
Via bokt kwam ik Achter dat ze peesblessure has gehad door een val met de wagen.
Beide was ons nooit verteld.

Nu vijf jaar verder.
Onervaren ruiter stapt er op weg.
Rijd alleen met haar buiten
Braaf voor de wagen.
Super lief paard.
Zomer eczeem? Ze heeft wel n halsje op. Maar wel 90 cm aan manen.

Dus met dit verhaal? Echt niet meer dan 1000.. Ster of geen ster.

Kabayo

Berichten: 14088
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:10

meggiemeg schreef:
Kabayo schreef:
Niet fijn te rijden? Ik las net dat er jonge kindjes op weg rijden?

Die jonge meiden die er op reden hielden het 2 maanden vol omdat de merrie ze door haar gedrag weg joeg uit de wei en met rijden zich sterk maakt. Door dit soort dingen wordt deze merrie alleen maar bevestigd in haar gedrag en als dit meerdere keren voor komt is dit niet bevorderlijk voor het karakter omdat ze al dominant is en keer op keer gewonnen heeft met dit gedrag.

Uit de wei jagen heeft toch helemaal niks met rijden te maken?

CharmingS. Nee want ik zoek geen paard. Maar zelfs als ts het paard wil verkopen raakt ze het makkelijk kwijt voor 8000

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Wat is een friese merrie waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:14

:') 8000 euro voor een paard wat niet te rijden is, en je de wei uit jaagt.. Haha voor dat geld heb je een paard wat al M heeft gelopen..

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:15

Nee kabayo, het heeft niets met elkaar te maken maar het is wel iets wat beide in het karakter van het paard voor komt en dus iets om rekening mee te houden.
8000 voor een paard wat braaf is en gezond is een mooie prijs ja, maar nu in de winter en met al deze "gebreken" nee zeker niet. Daarom is het altijd maar zo net wat de gek er voor geeft.

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 11:17

afstamming weet ik niet, want daar ben ik niet mee bezig. Moeder was ook ster (want is inmiddels overleden a.g.v slokdarm verstopping) en heeft b wedstijdjes gelopen.
Vader heb ik geen idee van, dus weet ook niet wat die gepresteerd heeft.

Het is net wat CharmingS zegt. Ik hoef geen friese-ster merrie. Voor dat bedrag koop ik een veelzijdige kwpn-er waar ik ook mee aan de slag kan.

Wat me het meeste zorgen om maak is de sarcoid en daar praat niemand over. Wat gebeurd hier mee als er stress vrij komt bij het verhuizen. Ze staat dus nog steeds in de stal waar ze is geboren en is verder nooit op vreemd terrein geweest.
Als deze gaat groeien en onrustig wordt is het waarschijnlijk einde verhaal, want het zit op een plek waar bijna niet te opereren is en behandelen is een risicovol. Met deze gedachte wil ik niet veel betalen, dan kan ik mijn geld beter besteden aan een gezond paard

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:18


Kabayo

Berichten: 14088
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:19

Weet je de volledige naam van het paard? Kan het zo opzoeken

Charmings niet iedereen koopt een paard voor de sport. Soms is een goed fokpaard met goede bloedlijnen eenmaal meer waard dan een M proefje
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 31-01-18 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:20

maringe schreef:
Wat me het meeste zorgen om maak is de sarcoid en daar praat niemand over. Wat gebeurd hier mee als er stress vrij komt bij het verhuizen. Ze staat dus nog steeds in de stal waar ze is geboren en is verder nooit op vreemd terrein geweest.
Als deze gaat groeien en onrustig wordt is het waarschijnlijk einde verhaal, want het zit op een plek waar bijna niet te opereren is en behandelen is een risicovol. Met deze gedachte wil ik niet veel betalen, dan kan ik mijn geld beter besteden aan een gezond paard


Mocht je toch besluiten haar te willen kopen zou ik vooraf overleggen met een DA daarover en dan samen met de DA daar een besluit over nemen! Ook zou ik er persoonlijk voor kiezen om haar te keuren op zijn minst klinisch.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/s ... j-paarden/

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 11:23

Kuuger:
Wie zegt dat ik een recreatie paard wil voor iets meer dan de slacht prijs?

Eigenaar weet dat er iets moet gaan gebeuren, het kan zo gewoon niet meer (verdere reden zijn prive).

Hij is instaat om morgen een handelaar te bellen en te zeggen, kom maar halen ik zie wel wat ik er voor beur.

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:23

CharmingS schreef:
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr

Deze heeft M gelopen en is 11 en word voor 7.500 aangeboden.. Waarom zou dit paard dan in godsnaam 8000 euro waard zijn? Omdat ze ster is? Want dat is het enige positieve wat hier over het dier verteld word..


Omdat wij kijken naar de sport resultaten, maar als fokmerrie is dat niet relevant, als een merrie zelf ster is en een vol papier heeft is dat heel wat waard in de fokwereld.

Echter het paard wordt door de eigenaar niet als fokmerrie aangeboden maar als rijpaard. Dat maakt de prijs een stuk lager. Tel daarop het risico van de sarcoid.
In dat geval geef ik TS gelijk dat ze daar niet zoveel voor wil betalen.

Bamii

Berichten: 1373
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:25

maringe schreef:
Diep in mijn hart wil ik het paard een kans geven, dit is mijn type paard, uitdaging tot haar laatste adem. Ik wil niet weten wat er met haar zou kunnen gaan gebeuren en waar ze terecht komt.

Dit en gezien jouw hele verdere beschrijving dat er veel vooruitgang was zou ik misschien ook wel de gok wagen. Met sarcoiden heb ik geen ervaring, daar kan ik je helaas niet bij helpen.

Friese ster merries zijn nu echt ontiegelijk duur, al helemaal als er nog vol papier bij zit. Bij een handelaar zou zo'n paard gewoon als onbeleerde fokmerrie te koop worden aangeboden die net weer wordt opgepakt in het rijden. En ja, daar vragen ze dan ook 8000+ voor. De friezenmarkt is net waar wat anders dan de rijpaarden markt, en volgensmij weet TS dit ook. Maar gezien het hele verleden en dat jij al aan het paard hebt gewerkt vind ik jouw prijs een mooie :) Het is maar net wat de eigenaar wil, dat ze een goed plekje krijgt met het eerlijke verhaal of wat anders

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:28

Kabayo schreef:
Weet je de volledige naam van het paard? Kan het zo opzoeken

Charmings niet iedereen koopt een paard voor de sport. Soms is een goed fokpaard met goede bloedlijnen eenmaal meer waard dan een M proefje


Maar de TS koopt dit paard niet voor de sport en niet voor de fokkerij! Daarnaast heeft dit paard zich bewezen als fokmerrie? wat zijn de resultaten van die 3 paarden die er uit zijn gekomen?

Maar dit paard heeft ook een sacroïd wat erfelijk kan zijn, zou daar niet mee willen fokken kan ze nog zo'n mooi papier hebben, maar als het karakter en werkwilligheid niet mee zit ga je daar toch niet mee fokken..

Kabayo

Berichten: 14088
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:40

CharmingS schreef:
Kabayo schreef:
Weet je de volledige naam van het paard? Kan het zo opzoeken

Charmings niet iedereen koopt een paard voor de sport. Soms is een goed fokpaard met goede bloedlijnen eenmaal meer waard dan een M proefje


Maar de TS koopt dit paard niet voor de sport en niet voor de fokkerij! Daarnaast heeft dit paard zich bewezen als fokmerrie? wat zijn de resultaten van die 3 paarden die er uit zijn gekomen?

Maar dit paard heeft ook een sacroïd wat erfelijk kan zijn, zou daar niet mee willen fokken kan ze nog zo'n mooi papier hebben, maar als het karakter en werkwilligheid niet mee zit ga je daar toch niet mee fokken..

Ik heb het niet over ts. Maar over de waarde van dit paard

Rex_Rolfo

Berichten: 5385
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:40

Kabayo schreef:
Maar zelfs als ts het paard wil verkopen raakt ze het makkelijk kwijt voor 8000

Dat is meteen het linke, als TS het paard voor 1000 euro meer verkoopt dan wat ze ervoor betaald heeft ze geld verdient over de rug van de verkoper. Dat het paard in de tussentijd een jaar gestald heeft gestaan, gevreten en 2-3x in de week getraind is (het wassen, uitdeuken, nieuwe banden verhaal) wordt dan snel over het hoofd gezien.

Qua gedrag is lastiger, het zou echt het eerste "onhandelbare" paard niet zijn die na een of twee duidelijke correcties en daarna consequent blijven de handdoek in de ring gooit en zegt "ha fijn, eindelijk een mens die mij gewoon leiding kan geven".

Qua sarcoid kan ik al helemaal niets zeggen. Gelukkig geen ervaring mee.

Verder is het van belang hoe goed en belangrijk de relatie tussen TS en de huidige eigenaar en zijn zoon is. Als de oude baas dat paard niet van harte aan TS gunt, waarbij prijs bijzaak is, dan is dat eigenlijk al genoeg reden om er vanaf te zien. Als die man zich op welke manier ook voor het blok gesteld ziet komt dat vroeger of later toch weer een keer terug. De vraag is of je dat moet willen.