[Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:00

Wij hebben een zweetdeken van Epic gekocht bij de BigHorseShop. Maat weet ik zo niet maar bevalt erg goed in de winter :)

chanelle14

Berichten: 1972
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Gelderland

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:12

Ik had op Dara de grootste maat Bucas deken liggen en die zat perfect :-)

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:34

Ik heb altijd de Amigo XL. Vliegendeken, regendeken en winterdeken.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 20:35

Ik enkel ongevoerde regendekens in de winter als ze overdag op het stuk staan zonder schuilstal

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 20:39

Bucas en dan altijd de big neck uitvoering nemen! Bij de mijne moet er dan nog steeds een borstverbreder in, maar ze passen echt prima!
Afbeelding
Afbeelding

NakiyaShire
Berichten: 13
Geregistreerd: 08-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 00:22

Granoek schreef:
Ik enkel ongevoerde regendekens in de winter als ze overdag op het stuk staan zonder schuilstal


En welke gebruik jij?

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 00:37

NakiyaShire schreef:
Granoek schreef:
Ik enkel ongevoerde regendekens in de winter als ze overdag op het stuk staan zonder schuilstal


En welke gebruik jij?

Dat verschilt echt heel erg, net waar ik de goedkoopste vind eerlijk gezegd…
Heel vaak bestel ik bij dekroo en dan gewoon 3x dezelfde want dan is er wel eens korting op. Ze dragen allemaal maat 215, de ene heeft dan de buiksingels wat langer dan de andere haha

Dina heeft een brede hals maar niet zo’n brede borst en tot nu toe lijkt dat te compenseren. Dexter andersom en Duke is overal nog niet erg breed behalve aan zijn dikke buik. Heb nooit big neck oid nodig gehad! Geen enkele van de 3 heeft ooit manen weggeschuurd of schuurplekken gehad op borst of schouders.
Het enige mogelijke puntje is dat Dexter de langste rug heeft en daar mag de deken voor de mooi net wat langer maar de andere 2 zijn wat compacter

De laatste die ik had besteld waren over de rug met fleece vanbinnen zodat ik die eventueel op kon leggen als het al wat gemiezerd had omdat ik thuis geen stal heb die dicht kan om ze eerst te laten opdrogen

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 07:55

Granoek schreef:
NakiyaShire schreef:

En welke gebruik jij?

Dat verschilt echt heel erg, net waar ik de goedkoopste vind eerlijk gezegd…
Heel vaak bestel ik bij dekroo en dan gewoon 3x dezelfde want dan is er wel eens korting op. Ze dragen allemaal maat 215, de ene heeft dan de buiksingels wat langer dan de andere haha

Dina heeft een brede hals maar niet zo’n brede borst en tot nu toe lijkt dat te compenseren. Dexter andersom en Duke is overal nog niet erg breed behalve aan zijn dikke buik. Heb nooit big neck oid nodig gehad! Geen enkele van de 3 heeft ooit manen weggeschuurd of schuurplekken gehad op borst of schouders.
Het enige mogelijke puntje is dat Dexter de langste rug heeft en daar mag de deken voor de mooi net wat langer maar de andere 2 zijn wat compacter

De laatste die ik had besteld waren over de rug met fleece vanbinnen zodat ik die eventueel op kon leggen als het al wat gemiezerd had omdat ik thuis geen stal heb die dicht kan om ze eerst te laten opdrogen

Ik bestel ook altijd gewoon goedkopere dekens hoor, nika ofzo. Ze hebben bijna nooit een deken om maar die 2/3x per jaar dat t nodig zou zijn, zijn het gewoon de goedkopere en dat past prima.
Maar meestal dus gewoon naakt, ookal is t -18 en sneeuwt t, normaal hebben ze dan geen deken nodig en is hun eigen vacht genoeg :D

NakiyaShire
Berichten: 13
Geregistreerd: 08-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 08:58

cp112 schreef:
Ik heb altijd de Amigo XL. Vliegendeken, regendeken en winterdeken.


Ik was idd aan het kijken omdat de vliegendeken mij erg goed bevalt maar kan de regendeken 0 grams in haar maat niet vinden.

De rest van de winter staat nakiya inderdaad ook gewoon zonder maar als het dagen achter elkaar regent vind ik een regendekentje toch wel fijn.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 23:28

Hier ook bucas bigneck en amigo. Erg tevreden over.

Paradise123
Berichten: 77
Geregistreerd: 14-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 17:43

Wij gaan volgend jaar opzoek naar een Shire (of anders een trekpaardje) maar we weten niet waar er goede paardjes te koop zijn. Aangezien hier veel mensen met Shires zijn vraag ik het maar even: Waar kan je bereden Shires kopen met een beetje maat? En dan het liefst in Nederland (of omliggende landen)
Alvast bedankt *\o/* :)

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 20:43

Very long time no see!
Kennen jullie puppy Scott nog?

Inmiddels is deze puppy 7 jaar :P



Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 22:32

Paradise123 schreef:
Wij gaan volgend jaar opzoek naar een Shire (of anders een trekpaardje) maar we weten niet waar er goede paardjes te koop zijn. Aangezien hier veel mensen met Shires zijn vraag ik het maar even: Waar kan je bereden Shires kopen met een beetje maat? En dan het liefst in Nederland (of omliggende landen)
Alvast bedankt *\o/* :)


Wat zoek je precies en wat is je budget?
Welke leeftijdscategorie kijk je naar?

Bereden is een breed begrip natuurlijk, volgens mij zei je in een ander topic dat je vooral recreatief rijdt en buitenritten wil maken? Maar kan een wat groener paard ook, of wil je liever bomproof en goed doorgereden?

Uit het buitenland is doorgaans duur, de prijzen voor goed bereden Shires liggen in Duitsland hoger dan in NL.

Ik ben bevriend met wat fokkers en zo hoor ik nog wel eens wat. Pleun heb ik bij de fokker gekocht en bij Duke was ik de eerste van ruim 200 mensen die reageerden op de marktplaats advertentie, dus puur geluk dat ik er tussen ben gekomen.

Voor een bereden Shire begint het zo al rond de €7000 en dan heb je echt niets bijzonders, stap draf galop, maar geen dressuur getraind paard. Wil je een goed bereden Shire waar je ook zo een wedstrijd mee kunt starten, dan begint het bij €10.000 en loopt het dier al in de sport, doe er dan maar vijfduizend bij op.
Veulen prijzen voor een hengst beginnen in de basis al bij zo’n €3000, voor een merrie mag je er zeker duizend bij op doen.

Shires zijn duur, je kunt geluk hebben, maar momenteel is de vraag hoger dan het aanbod.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 22:41

Toen ik nog ‘op zoek’ was ben ik bij een bekende fokker gaan kijken en die vroeg toen 7000€ voor een 12-jarige geïmporteerde clydesdale ruin met sway back. Heb toen nog verder gekeken en er was nog een 3-jarige hengst, halstermak maar verder niks, voor 6500€. Ze zijn écht duur :=

Ik heb geen idee hoe het zit na brexit maar in mijn ervaring zijn ze in Engeland een pak goedkoper want ik heb Dexter niet de helft betaald en die was basis beleerd onder zadel, zelfs met transport er bij veel goedkoper.

Ik ben wel benieuwd hoe de prijzen zitten in Duitsland en Denemarken etc! Zou het niet weten

Paradise123
Berichten: 77
Geregistreerd: 14-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 08:47

Onze voorkeur gaat wel uit naar een Shire, maar als die niet te vinden zijn met onze eisen kijken we gewoon uit naar een trekpaardje ;) )
We willen idd recreatief gaan rijden.
dit zijn onze eisen:
5 tot 12 jaar.
bereden (lees: braaf in stap, draf en galop, meer hoeft niet)
goed karakter.
over het algemeen goed met andere paarden.
voorkeur gaat uit naar een merrie, maar anders een ruin.
Welk budget is dan realistisch?
en ik had ook nog een andere vraag: zijn jullie bekend met CPL bij Shires? Wij hebben het eigenlijk vooral voorbij zien komen bij Belgische Trekpaarden, en vroegen ons af of het ook vaak voorkomt bij Shires.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:26

Paradise123 schreef:
Wij gaan volgend jaar opzoek naar een Shire (of anders een trekpaardje) maar we weten niet waar er goede paardjes te koop zijn. Aangezien hier veel mensen met Shires zijn vraag ik het maar even: Waar kan je bereden Shires kopen met een beetje maat? En dan het liefst in Nederland (of omliggende landen)
Alvast bedankt *\o/* :)


Ik heb pip nogsteeds lopen, nog niet beleerd maar dat ga ik volgend jaar wel doen natuurlijk als ze er niet is. Maar die zal niet super groot worden, rond de 165 denk ik. Plus dat die in zweden staat maar transport is niet zo extreem duur

Verder worden er hier, als alles goed gaat, volgend jaar twee veulentjes geboren maar dat is dan al helemaal niet wat je zoekt gok ik

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:29

Granoek schreef:
Toen ik nog ‘op zoek’ was ben ik bij een bekende fokker gaan kijken en die vroeg toen 7000€ voor een 12-jarige geïmporteerde clydesdale ruin met sway back. Heb toen nog verder gekeken en er was nog een 3-jarige hengst, halstermak maar verder niks, voor 6500€. Ze zijn écht duur :=

Ik heb geen idee hoe het zit na brexit maar in mijn ervaring zijn ze in Engeland een pak goedkoper want ik heb Dexter niet de helft betaald en die was basis beleerd onder zadel, zelfs met transport er bij veel goedkoper.

Ik ben wel benieuwd hoe de prijzen zitten in Duitsland en Denemarken etc! Zou het niet weten


Denemarken is best duur, ofja, als ik mag geloven wat de hengstenhouder zei waar ik mn ene merrie heb gehad. Ik wilde niet bij een hengst hier in zweden want dan heb je weer het bloed dat iedereen al heeft. Ik heb een merrie uit nl en een hengst uit denemarken (import uit engeland) dus hoop dat het veulen op die manier interessant zal zijn

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:31

Paradise123 schreef:
Onze voorkeur gaat wel uit naar een Shire, maar als die niet te vinden zijn met onze eisen kijken we gewoon uit naar een trekpaardje ;) )
We willen idd recreatief gaan rijden.
dit zijn onze eisen:
5 tot 12 jaar.
bereden (lees: braaf in stap, draf en galop, meer hoeft niet)
goed karakter.
over het algemeen goed met andere paarden.
voorkeur gaat uit naar een merrie, maar anders een ruin.
Welk budget is dan realistisch?
en ik had ook nog een andere vraag: zijn jullie bekend met CPL bij Shires? Wij hebben het eigenlijk vooral voorbij zien komen bij Belgische Trekpaarden, en vroegen ons af of het ook vaak voorkomt bij Shires.


Hier geen last van CPL, ik heb een shire (had er twee), en 3 kruisingen (75% shire) maar nergens last van
Qua budget heb ik geen idee, weet niet precies waar prijzen liggen in nl enzo

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:18

Paradise123 schreef:
Onze voorkeur gaat wel uit naar een Shire, maar als die niet te vinden zijn met onze eisen kijken we gewoon uit naar een trekpaardje ;) )
We willen idd recreatief gaan rijden.
dit zijn onze eisen:
5 tot 12 jaar.
bereden (lees: braaf in stap, draf en galop, meer hoeft niet)
goed karakter.
over het algemeen goed met andere paarden.
voorkeur gaat uit naar een merrie, maar anders een ruin.
Welk budget is dan realistisch?
en ik had ook nog een andere vraag: zijn jullie bekend met CPL bij Shires? Wij hebben het eigenlijk vooral voorbij zien komen bij Belgische Trekpaarden, en vroegen ons af of het ook vaak voorkomt bij Shires.


Heel toevallig hebben we hier op stal (trekpaardenfokkerij) contact met een dierenarts die haar masterscriptie deed over CPL en die heeft van verschillende rassen onderzocht (of laten onderzoeken, ik weet het ookort precies) wat het percentage is dat CPL in de lijn heeft, ik weet niet meer precies wat die top 8 was maar ik weet dat het rheinish deutsches kaltblut ergens bovenaan stond met in de 90% van de paarden en het belgisch trekpaard rond de 80%.

Shire en Clydesdale stonden niet in die 8 rassen, de schwarzwalder sloot het rijtje af met 47,5%

Dus volgens die studie zou je met een shire onder de 50% van de paarden zitten die CPL drager zijn

Tot zover mijn bijdrage, weet er verder weinig van, dat is zodat het enige kwaaltje dat die van mij niét hebben. Maar dit heb ik toevallig opgevangen dus ik dacht ik deel het :+

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-22 13:39

Paradise123 schreef:
Onze voorkeur gaat wel uit naar een Shire, maar als die niet te vinden zijn met onze eisen kijken we gewoon uit naar een trekpaardje ;) )
We willen idd recreatief gaan rijden.
dit zijn onze eisen:
5 tot 12 jaar.
bereden (lees: braaf in stap, draf en galop, meer hoeft niet)
goed karakter.
over het algemeen goed met andere paarden.
voorkeur gaat uit naar een merrie, maar anders een ruin.
Welk budget is dan realistisch?
en ik had ook nog een andere vraag: zijn jullie bekend met CPL bij Shires? Wij hebben het eigenlijk vooral voorbij zien komen bij Belgische Trekpaarden, en vroegen ons af of het ook vaak voorkomt bij Shires.


Ik denk dat een budget van €7.000-€10.000 realistisch is op dit moment voor wat je zoekt. Je bent doorgaans echt wel goedkoper uit met een ruin dan met een merrie van hetzelfde niveau. Mijn merrie werd anderhalf jaar geleden al €10.000 voor geboden door een fokker toen ze maar net zadelmak was en nog niets verder kende dan een zadel op haar rug en een ruiter die er op kon gaan zitten. Oké, ik heb een hele mooie merrie (al zeg ik het zelf) met goede gangen, werkwillig en een gouden karakter. Als ik haar nu zou verkopen, goed ingereden, verkeersmak, kan leuk een sprongetje maken en een B proef starten, dan zal ze al op €12.500-€15.000 zitten.

CPL komt bij de meeste sokkenpaarden voor, zo ook bij Shires en bijvoorbeeld Friezen, maar het percentage daarvan in laag, deze paarden lijken minder aanleg te hebben voor CPL. Wat imo belangrijk is, is het voorkomen van mok en mijt, iets waar sokkenpaarden gevoelig voor zijn. Van de ene Shire waarvan ik weet dat die CPL had, weet ik ook dat de eigenaar jaren lang heeft lopen kloten met mijt en hetzelfde geld voor de Fries van een vriendin die vanwege CPL ingeslapen is, een leven lang mok en mijt problematiek en later CPL.

Voor mij reden genoeg om mijn paarden 2x per jaar 2x (met 10 dagen er tussen) in te laten spuiten met Dectomax. De eerste keer dood je alle eventuele actieve larven en mijten, 10 dagen later dood je de uitgekomen eitjes. Een spuit kost bij mijn DA ongeveer €10 en is meteen ontworming, omdat dectomax op basis van ivermectine is. Ik ontworm daarnaast nog 1x per jaar in het najaar met een ander wormenmiddel (niet op basis van ivermectine) om alle wormen weg te krijgen.
Er gaan horror verhalen over Dectomax, niet elk paard kan er tegen, maar de grootste Shire stal in NL doet dit met al hun paarden en de fokker waarmee ik goed bevriend ben ook en zij hebben beiden nooit problemen ermee gehad. Ik ook niet, maar 2 paarden is natuurlijk niet representatief, Pleun heeft onlangs haar spuiten gehad en zij is drachtig, dus ik durf wel te zeggen dat ik er niet bang voor ben, anders laat je een drachtige merrie niet spuiten met een “gevaarlijk” middel.

Tegen mok gebruik ik Shire oil/Pig oil. 1x per week goed de sokken inspuiten tijdens natte dagen doet wonderen, hebben ze toch een plekje, meteen zwavelpoeder aan de olie toevoegen en 2x per week inspuiten.

Voor de rest, wat echt belangrijk is, is de goede hoefverzorging, ik heb het geluk dat ik een goede hoefsmid heb, die mijn paarden wil doen, maar dat is niet altijd makkelijk om te vinden, veel hoefsmeden willen geen trekpaardrassen doen. Mijn smid komt elke 3 weken, Duke moet de ene keer rondom bekapt worden en 3 weken erna alleen voorkant. Pleun gaat gewoon eens per 6 weken, op de keer dat bij Duke alleen de voorkant gedaan wordt, want ook mijn hoefsmid vind het te zwaar om ze beiden op dezelfde dag rondom te doen. Duke heeft de neiging om platvoeten te hebben, vandaar dat hij vaker moet.
Ik vijl zelf ook wekelijks de “teen” iets bij, zodat de rand mooi afgerond blijft. Mijn paarden lopen ook redelijk wat kilometers, deels over verharde weg, we staan ongeveer 500 meter van het bos af gestald en als we het langere rondje rijden, dan pakken we onderweg nog hier en daar stukken verharde weg mee.

Paradise123
Berichten: 77
Geregistreerd: 14-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:07

Heel erg bedankt voor je advies :D €12500 is voor ons wel een beetje de max, fijn om te horen dat je daar wel iets voor kan krijgen *\o/*

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:43

Ik zag een leuke beleerde merrie staan op de fb-groep vrienden van de shire :)

Mijn overleden shire en de shire die ik nog heb, hebben beiden geen CPL gehad, zelfs geen spatje mok.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-22 20:59


JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 20:11

Wij hebben er nog een te koop staan. Met zomereczeem helaas en iets ouder dan je zoekt, maar voldoet verder helemaal aan jouw wensen.
Al moet ik zeggen dan ik 10.000+ echt belachelijk veel vind voor een shire...

Paradise123
Berichten: 77
Geregistreerd: 14-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:58

JewEmm schreef:
Wij hebben er nog een te koop staan. Met zomereczeem helaas en iets ouder dan je zoekt, maar voldoet verder helemaal aan jouw wensen.
Al moet ik zeggen dan ik 10.000+ echt belachelijk veel vind voor een shire...


je hebt een PB!