Afbeeldingen van inlandse paarden van voor 1925

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denisesilver

Berichten: 2888
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:30

Weet iemand ook wat de rede was om de paarden op deze manier op te stellen?

Hannanas
Berichten: 13023
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:30

Ik kan moeilijk door het opstellen heen kijken, ze zijn dan allemaal overbouwd, en dat noem ik niet correct gebouwd. Aerolite is tenminste eentje die niet zo extreem toont.

pien_2010

Berichten: 43367
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:33

Leuk en interessant topic Lusitano heb je geopend. Het verschil met nu en toen is groot.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:33

Ik weet er nog wel een hoor. Zie vaak in de zomer de paarden van Jakari buiten staan. Wat het meest opvalt is dat ze allemaal gelijkvormig zijn op de Fjorden na dan. Als ik dan de oude types ermee vergelijk is er toch wel een berg aan geschaafd. En niet altijd ten goede wat betreft sensibiliteit.

Avalanche

Berichten: 16019
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:53

Dat wil niet zeggen dat ik het slechte paarden vind he, en ik kan heus ook wel zien of de paarden correct gebouwd zijn of niet.
Ik kan me kruisingen met Trakehners idd beter voorstellen, lijkt me ook iets bevorderlijker voor het karakter.

Want echt, volbloeden zijn heerlijke paarden, maar ik vind een kruising met...... absoluut niet leuk.
Ik vind Haflingers super, om maar een zijstraat te noemen, maar een kruising Haf met volbloed vind ik een ramp. Qua uiterlijk leuk, qua karakter..... nee dank u beleefd.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:56

Fascinerend! Ik vind ze prachtig, wat een kracht, die schouders, dat beenwerk. En dan met onze ogen van nu zien we overbouwdheid en andere ellende. Misschien belemmert dat wel helemaal niet zo ernstig het functioneren als waar wij het altijd maar op gooien.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 11:57

De paarden waren vroeger, zelfs nog in mijn kindertijd (jaren 60) veel rustiger van aard.
Het KWPN heeft met de veredeling ook oa de nervositeit in gefokt. (Dat niet wil zeggen dat er geen super lieve en rustige KWPN ´ers zijn)
Vroeger ging mijn vader (95) met de paarden naar de smid een paar dorpen verderop, over de weg, een hele groep gewoon los, hij zonder zadel en hoofstel op de voorste, een broer zonder zadel en hoofdstel op de achterste.... en het waren niet echte ruiters, de paarden werden verder ook nooit bereden, de paarden gingen voor de ploeg.
Je reed als kind ook gewoon weg op zo´n paard.

Avalanche

Berichten: 16019
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:59

Lusitana schreef:
De paarden waren vroeger, zelfs nog in mijn kindertijd (jaren 60) veel rustiger van aard.
Het KWPN heeft met de veredeling ook oa de nervositeit in gefokt.
Vroeger ging mijn vader (95) met de paarden naar de smid een paar dorpen verderop, over de weg, een hele groep gewoon los, hij zonder zadel en hoofstel op de voorste, een broer zonder zadel en hoofdstel op de achterste.... en het waren niet echte ruiters, de paarden weden verder ook nooit bereden, de paarden gingen voor de ploeg.
Je reed als kind ook gewoon weg op zo´n paard.

Ja maar het gekke is dat mijn volbloeds dus helemaal zo neurotisch niet zijn. Ze zijn wel heet, maar niet nerveus. En compleet verkeersmak, echt nergens bang voor. En dat raak je met deze kruisingen kwijt. En dat is ook wat ik bedoel met: je moet er geen volbloed in willen fokken imo.

Molfre

Berichten: 2636
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Afbeeldingen van inlandse paarden van voor 1925

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:03

Prachtig!! Die Friezen met die korte ruggen. De tegenwoordige lange ruggen zijn eigenlijk de reden dat ik niet zo'n Friezen fan ben. Zijn er nog Friezen met zo'n korte, of kortere, rug?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:03

Mijn man kan ook op mijn Gelderse zo wegrijden.

Ze is wel heet en voorwaarts...maar blijft gewoon bij hem.

Ik vind het nadeel van volbloed niet zo zeer het karakter. Dat komt niet alleen bij de volbloed vandaan.

Ik vind het vooral niet veel goeds doen voor het exterieur.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 12:36

NatasjavE schreef:
Ik vind het nadeel van volbloed niet zo zeer het karakter. Dat komt niet alleen bij de volbloed vandaan.

Ik vind het vooral niet veel goeds doen voor het exterieur.

Breek me de bek niet open.

Avalanche81 schreef:
Ja maar het gekke is dat mijn volbloeds dus helemaal zo neurotisch niet zijn. Ze zijn wel heet, maar niet nerveus. En compleet verkeersmak, echt nergens bang voor. En dat raak je met deze kruisingen kwijt. En dat is ook wat ik bedoel met: je moet er geen volbloed in willen fokken imo.

Absoluut mee eens.

Hannanas schreef:
Ik kan moeilijk door het opstellen heen kijken, ze zijn dan allemaal overbouwd, en dat noem ik niet correct gebouwd. Aerolite is tenminste eentje die niet zo extreem toont.

Aeroliet wordt getoond als remonte/rijpaard en is al van iets later dan de anderen.

Het is trouwens niet ondenkbaar dat, omdat ze voor de camera´s van vroeger best lang stil moesten staan, wegens lange sluitertijd, de houding werd aangenomen omdat een paard daarin niet gemakkelijk nog even beweegt. Het is een soort blokkeer stand.
Maar ik kan me herinneren dat vroeger jachtpaarden en Hackneys ook zo opgesteld werden op tentoonstellingen in Engeland.


En ja, er mankeert nog al wat aan de bouw van veel. Dat zegt ook wel wat over het vergelijkingsmateriaal dat ze hadden. Niet voor niets zijn ze erg geschrokken op de internationale landbouwtentoonstelling toen ze ook de buitenlandse paarden te zien kregen!
Er waren natuurlijk in het begin geen stamboeken, dus ook geen stamboekkeuringen volgens stamboek eisen.
Er waren ook zeer weinig paarden voor de fok (ik heb daar wel cijfers van, maar dat gaat om tientallen per fokrichting en niet honderden) dus ook niet zoveel hengsten keus. De betere buitenlandse hengsten waren natuurlijk ook nog duurder. En een goede hengst op een slechte merrie maakt nog geen goed product.
De fokkers waren ofwel boeren, of wel van adel. Veel afgebeelde paarden(Gelderse met name) waren van baronnen.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:56

En gelukkig bestaan deze prachtige paarden nog steeds. Je moet wel zoeken hoor :) .

Mijn Bordewijk is Gronings x gelders. 100% klassiek gefokt.
Bijzonder van dit paard is dat hij komt uit een moederlijn wat de vaderlijn is van de legende Milton.

Afbeelding


Mijn andere zware jongen ook een Groninger. Is deens (dansk alt oldenburger) gefokt x Gelders.

Afbeelding

Deze heeft de mooie Gambo in zijn aderen.
Afbeelding


En ja,.... als ze naast een KWPNer staan dan zijn het wel tanks.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 13:03

Gambo vond ik dan weer niet zo. Maar goed dat was ook ten tijde van de afsplitsing van de Gelderse. :D

Die van mij heeft overigens ook nog heel ver weg Gambo op het papier staan. Maar ook Normann, Wachtmeester, Eclatant en Marco Polo.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 31-12-18 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16019
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Afbeeldingen van inlandse paarden van voor 1925

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 13:18

Wat een beer van een paard. Wel heel correct.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 13:22

Avalanche81 schreef:
Wat een beer van een paard. Wel heel correct.


Bedoel je Gambo of die van mij?

Avalanche

Berichten: 16019
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 13:26

Die van jou. Super zeg :)

Wat exterieur betreft: ik denk dat het gewoon geen match is. Ik vind volbloeden prachtig, maar ze hebben wel zo hun minpuntjes, en daar moet je gewoon wel rekening mee houden. Qua benen zijn ze knalhard, maar het hellende kruis lijkt mij op een zwaarder type geen toevoeging. Dat hellende kruis werkt prima voor de volbloeden zelf, maar qua kruisen...... niet ideaal. Ik vind een recht kruis persoonlijk niet mooi, maar het past wel bij het type paard waar we het nu over hebben.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 31-12-18 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 13:27

Avalanche81 schreef:
Die van jou. Super zeg :)


Echt?

Oh ik dacht daar vind jij niks aan :D

Maar dank je wel. Ze is mijn oogappel :o

Ze lijkt op de foto overigens kortbeniger dan ze is. Door het hoge gras.

Avalanche

Berichten: 16019
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 13:32

NatasjavE schreef:
Avalanche81 schreef:
Die van jou. Super zeg :)


Echt?

Oh ik dacht daar vind jij niks aan :D

Maar dank je wel. Ze is mijn oogappel :o

Ze lijkt op de foto overigens kortbeniger dan ze is. Door het hoge gras.

't Is niet mijn type, ik zou haar nooit kopen. Maar ik vind haar wel gaaf..... sprak de vrouw die niets met Gelderse paarden heeft :')

Weet je welke Gelder ik ook mooi vind? Alexandro P. Als ik ooit met mijn merrie buiten de volbloeden zou fokken, kies ik daarvoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41617
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 13:38

NatasjavE schreef:
Gambo vond ik dan weer niet zo. Maar goed dat was ook ten tijde van de afsplitsing van de Gelderse. :D

Die van mij heeft overigens ook nog heel ver weg Gambo op het papier staan. Maar ook Normann, Wachtmeester, Eclatant en Marco Polo.

[ [url=m/0SsZLA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtig.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 13:42

Avalanche81 schreef:
Weet je welke Gelder ik ook mooi vind? Alexandro P. Als ik ooit met mijn merrie buiten de volbloeden zou fokken, kies ik daarvoor.


Alexandro fokt ook echt super. Hele mooie hoofden en waanzinnig bewegen.

Op een volbloed zou hij wel eens een heel gaaf paard kunnen geven :j

Maar we gaan nu of topic. :D

Ik ga morgen, toch een brakke dag nog even graven naar mooie paarden uit die tijd.

Dank je San87.. ben ook heel trots op haar.

Kwam gisteren een filmpje van haar Alexandro kind tegen

https://www.facebook.com/theo.timmerman ... EkOFackjjI

Het linker achter paard heb ik gefokt.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Afbeeldingen van inlandse paarden van voor 1925

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 13:49

Wat interessant om eens te zien zeg!

Avalanche

Berichten: 16019
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:11

NatasjavE schreef:
Alexandro fokt ook echt super. Hele mooie hoofden en waanzinnig bewegen.

Op een volbloed zou hij wel eens een heel gaaf paard kunnen geven :j

Maar we gaan nu of topic. :D


Vreselijk off topic, maar klinkt wel alsof dat de moeite waard is om te proberen. Als ik het veulen niet hou is het dan goed te verkopen :j :D

Maar als het een gaaf paard is hou ik het :D

Oke terug on topic.


Ik vind dit soort dingen leuk. Net als de hondenfokkerij. Echt heel interessant om te zien. Maar goed, ik ben kritisch, en ik vind ook niet alles mooi, en dat is afgezien van mijn persoonlijke smaak. Een goed paard is een goed paard, en ik vind zeker niet alles een verbetering.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Afbeeldingen van inlandse paarden van voor 1925

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 20:06

Oja die honden, ook even off topic, maar ik heb ook oude afbeeldingen van rashonden. Wellicht iets voor op Beestenboel, een keer. Het is niet te geloven wat de fokkerij die dieren heeft aangedaan.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Afbeeldingen van inlandse paarden van voor 1925

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 20:20

Daar ben ik ook wel benieuwd naar!
Hoe oud zijn die foto's?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 20:33

wittepit schreef:
Fascinerend! Ik vind ze prachtig, wat een kracht, die schouders, dat beenwerk. En dan met onze ogen van nu zien we overbouwdheid en andere ellende. Misschien belemmert dat wel helemaal niet zo ernstig het functioneren als waar wij het altijd maar op gooien.



Met een beetje filosoferen zou je best kunnen zeggen dat een zware (en hoge?) achterhand zorgt voor betere gewicht verdeling. Met een opwaartse bouw en veel front creër je namelijk gewicht aan de voorkant.

Geen idee of het ook zo is hoor...