lippizaner kenners?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jairo

Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

lippizaner kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 14:48

Ik heb sinds kort een nieuw paard geimporteerd uit hongarije.

Van zijn afstamming is niet veel bekend en de mensen die hem aan me verkocht hadden zeiden dat hij een hongaars sportpaard zou zijn.

Echter ben ik beginnen puzzelen sinds de dierenarts een opmerking maakte dat er veel lippizaner bloed in zou zitten.

De plek waar hij geboren zou zijn is Szilvásvárad . en na wat google zou dit bekend staan om de lippizaner paarden.

ik begrijp als je geen 100% afstamming hebt dat je het nooit kunt weten maar wat denken de kenners ervan?

hij is op 20/4/2010 geboren. Dat maakt hem net 9 jaar.
hij is 1m60 hoog


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: lippizaner kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:11

Volgens mij als het een echte volle Lippizaner was geweest dan was hij wel aangehouden.

Ik denk toch wel een kruising maar er zit zeker wel Lippizaner in, zie je ook aan het hoofd en het botmassa etc.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:18

Aan mij wordt ook regelmatig gevraagd of ik een Lippizaner heb...
Maar weet 100% zeker dat zij dat niet is.
Afbeelding
Afbeelding

RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:18

Ik vind hem vrij zwaar voor een lippizaner, hoewel binnen het ras natuurlijk verschillende lijnen zijn. Toch zou dat niet mijn eerste ingeving zijn als ik het ras moest raden.
Misschien kan je eens een balletje opgooien bij het Lipizzaner stamboek? Ze hebben ook FB :)

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: lippizaner kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:21

Wat beide paarden ook zijn, ze zijn prachtig <3

Ik heb echt een zwak voor schimmels.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:21

Ik heb wel een lippi en daar zit veel in Szilvásvárad geboren lippis achter als ik in haar stamboom kijk. Maar kenner ben ik niet. Ik zie er wel veel Lippi in, als je zoekt op Szilvásvárad lipizzaner dan kom je veel foto's tegen van hetzelfde type als jij hebt. De mijne is wat boller met fijner beenwerk. Als je echt kenners wilt spreken is bokt misschien niet helemaal de goede plek, op facebook zijn er een paar lippigroepen waar wel veel kenners inzitten. En ook volle lippis kunnen verkocht worden zonder papieren. Als ma of pa bv niet goedgekeurd of niet aangemeld zijn maar wel stamboom hebben word het veulen ook papierloos. Maar dat maakt het nog niet geen lippi. Contact anders Atjan Hop, hij is De lippikenner in NL en heel benaderbaar.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: lippizaner kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:22

Oh, eerste keer dat ik je foto's zag en de stokmaat van je paard dacht ik meteen "dat moet een Lippi zijn!" Pas daarna las ik de tekst in je fototopic ☺

Jairo

Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Re: lippizaner kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 20:49

Dank jullie voor je tips en verwijzingen

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: lippizaner kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 20:52

Ja, idd even aan atjan vragen :j

Jairo

Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 20:55

Sas_Mon schreef:
Ik heb wel een lippi en daar zit veel in Szilvásvárad geboren lippis achter als ik in haar stamboom kijk. Maar kenner ben ik niet. Ik zie er wel veel Lippi in, als je zoekt op Szilvásvárad lipizzaner dan kom je veel foto's tegen van hetzelfde type als jij hebt. De mijne is wat boller met fijner beenwerk. Als je echt kenners wilt spreken is bokt misschien niet helemaal de goede plek, op facebook zijn er een paar lippigroepen waar wel veel kenners inzitten. En ook volle lippis kunnen verkocht worden zonder papieren. Als ma of pa bv niet goedgekeurd of niet aangemeld zijn maar wel stamboom hebben word het veulen ook papierloos. Maar dat maakt het nog niet geen lippi. Contact anders Atjan Hop, hij is De lippikenner in NL en heel benaderbaar.



Heb je namen van de fb groepen? Ik kom er geen tegen

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 20:57

knollentuin schreef:
Ja, idd even aan atjan vragen :j

Wilde ik ook al schrijven maar 3 keer is wat overdreven :D

Heb je het paard zelf geïmporteerd?

Toevallig hoorde ik dat er hier in de buurt ook een Lippi staat, voor de handel, geïmporteerd uit Hongarije. Deze komt volgens Arjan uit goede lijnen.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 21:02

Jairo schreef:
Heb je namen van de fb groepen? Ik kom er geen tegen



Zoek eens op Lipizzaner ;) ( dus 1 p en dubbel zz)

Michelle_

Berichten: 3189
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Rotterdam/Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 21:13

Ik heb zelf ook een lipizzaner uit Hongarije.
Uit 92 met brandmerken in zijn hals.

Weet dat hij in een vierspan heeft gelopen maar voor de rest weinig kunnen achterhalen helaas.

Afbeelding

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: lippizaner kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 21:23

Lipizzaner = wereldwijde lippi fb groep.
Lipizzanerfreunde = internationale fb groep over Lippis,
Lipizzanerstamboekvereniging nederland = fb groep voor NL.
Alle drie gesloten groepen voor zover ik nu kan zien. En Atjan gebruikt zijn eigen naam op FB dus als je die zoekt onder Atjan Hop vind je hem.

Jairo

Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Re: lippizaner kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 06:44

Dank je!

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: lippizaner kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 07:23

Mijne komt uit servië via Hongarije, en heeft vier brandmerken, wat ik begrepen heb zouden de Hongaarse zuivere ook vier brandmerken moeten hebben.

Jairo

Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Re: lippizaner kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 18:10

Inmiddels is er heel wat vervalsing aan het licht gekomen en heb ik dankzij het hongaars registratie bureau te weten gekomen dat Jairo een nóniusz vader heeft en een grijze onbekende moeder en bovendien geboren is in 2012 ipv 2010.

Na heel wat kost is zijn juist boekje onderweg

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: lippizaner kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 07:30

Hoe heb je contact met hun opgenomen, in nederland konden ze mijn helaas niet verder helpen.

Jairo

Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Re: lippizaner kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 11:59

Via een email adres in zijn paspoort waar ik bij de hongaarse safety food chain terecht kwam. Een overheidsinstelling die met vee omgaat.

Ppv bevestigd de vervalsing en nu heb ik documentatie moet invullen en naar hongarije gestuurd, ik krijg dan een factuur en daarna het boekje. Met deze gegevens moet ik mijn identificatie documenten aanpassen en de paspoort, papieren met begeleidende brief weer naar PPV sturen... pff wat een gedoe

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: lippizaner kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 20:18

Ik zou als de tandarts er is even vragen hoe oud die hem schat. Zonder hem dit verhaal te vertellen van te voren. Verhaal klinkt aannemelijk maar gezien de leeftijd van je paard is het makkelijk aan zijn tanden te zien hoe oud hij is en ik zou het toch zeker willen weten.

Jairo

Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 20:35

Sas_Mon schreef:
Ik zou als de tandarts er is even vragen hoe oud die hem schat. Zonder hem dit verhaal te vertellen van te voren. Verhaal klinkt aannemelijk maar gezien de leeftijd van je paard is het makkelijk aan zijn tanden te zien hoe oud hij is en ik zou het toch zeker willen weten.



Tussen 7 en 9 had ze gezegd

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:16

SandravdB schreef:
Mijne komt uit servië via Hongarije, en heeft vier brandmerken, wat ik begrepen heb zouden de Hongaarse zuivere ook vier brandmerken moeten hebben.

Klopt, ik weet van een Hongaarse Lipizzaner die had inderdaad vier brandmerken.

Linker schenkel het stoeterij brandmerk, links onder het zadel het 1e brandmerk wat de vaderlijn aangeeft, en een 2r brandmerk wat de moedersvaderlijn aangeeft, en rechts onder het zadel nog een nummer (bij dit betreffende paard waren het 3 cijfers).