Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Betekenis Fokwaarden KFPS

 
Profiel   

Beste Bokkers,

Voor mijn friese merrie (stb ster ; Anders 451xTsjerk 328) wil ik van het voorjaar een veulentje fokken, dus de zoektocht naar een goede match is begonnen! Ze heeft een paar jaar terug deelgenomen aan het nakomelingenonderzoek en daarna de keuring en van daaruit heb ik o.a. de nodige informatie over haar fokwaarden.

Echter ben ik nieuw hierin en kan ik nergens vinden wat nou 'goed' is. Ik las dat je ongeveer 3 punten moet nemen om te verbeteren, maar wat is nou echt belangrijk? Ze scoort op de meeste punten tussen de 100 en 105 en ik ben er maar van uit gegaan dat hoe 'hoger' hoe beter is. Maar ze scoort bijvoorbeeld een 97 bij Kruisvorm in het vakje horizontaal. Is het dan de bedoeling dat de Kruisvorm zoveel mogelijk afhellend moet zijn? En ik dus een hengst moet zoeken die hoog scoort bij Kruisvorm afhellend? Want ik kom namelijk net zoveel hengsten tegen die nog veel hoger in het vakje Kruisvorm horizontaal scoren dan mijn merrie en over het algemeen ook hoog scoren. Ik begrijp het dus niet helemaal wat nou echt 'gewenst' en 'ongewenst' is. :+

Ik hoop dat dit het juiste subforum is en iemand licht hierop kan werpen. Dankjewel alvast!

Groetjes, Eleen
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 15:06 



 
Profiel   

Gezien deze vraag betrekking heeft op een Friese hengst verplaats ik het naar BKR.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 17:01 



 
Profiel   

De fokwaarde van 100 zou het gemiddelde van het ras moeten zijn. Jouw merrie heeft dus een horizontaler kruis dan gemiddeld.
Uit de fokwaarde kun je echter geen gewenst/ongewenst halen, maar alleen wat een paard door zou (kunnen) fokken.
Als je wil weten wat je zou moeten verbeteren, zou je de rasstandaard er ook bij moeten pakken

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 17:09 



 
Profiel   

Dankjewel voor je bericht! Ik heb zoals je schreef gezocht naar het rasstandaard van het friese paard, maar wat er al over te vinden is, is meer een algemeen verhaaltje, niets specifieks helaas wat het er niet duidelijker op maakt. Wel begrijp ik uit je bericht dat het dus niet zo zwart/wit is wat nou gewenst/ongewenst is, wat het voor mij wel lastiger maakt om te beslissen wat er dan verbeterd moet worden. Ik heb bij de KFPS gevraagd of er ook onafhankelijke adviseurs waren, maar dat kenden ze niet. Nu denk ik wel erover om dan maar bij een friezenfokker te informeren a.d.h.v. mijn merrie haar fokwaarden. Maar ik vraag me dan af hoe 'onpartijdig' ze zijn bij de beoordeling d.w.z. of ze niet hun eigen beschikbare dekhengsten dan naar voren schuiven ook al zou dat niet de beste match zijn. Ik probeer me er zo goed mogelijk in te verdiepen en de kennis eigen te maken, maar is voor een leek niet makkelijk, haha! ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 18:40 



 
Profiel   

Ik zit zelf niet in de Friezen, dus ik kan je daar verder ook niet mee helpen. Bij de dressuurpaarden zijn een aantal dingen vrij voor de hand liggend, je wilt een opwaartse romp bijvoorbeeld, maar andere dingen zijn inderdaad minder zwart-wit, zo hebben Gelderse een horizontaler kruis dan "gewone" kpwn'ers.

Ik denk dat je in ieder geval kunt vragen wat ze verbeterd zouden willen zien en wat ze willen behouden bij jouw merrie, dat kan je zelf nog kijken of hun hengsten inderdaad overeenkomen op die punten. Of je vraagt meerdere hengstenhouders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 18:59 



 
Profiel   

Ik ga eens informeren bij meerdere hengstenhouders, dankjewel voor de tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 19:08 



 
Profiel   

De fokwaarden zijn de exterieur kenmerken van een paard ten opzichte van de gehele populatie friese paarden. Hierbij is 100 gemiddeld.

Soms is het gunstig om op 100 te zitten en soms is het gunstig om hoger of lager te zitten, dit ligt aan het kenmerk. Op het lineair score formulier zie je grijze vakjes staan, deze vakjes zijn de gewenste waardens.

Hieronder zal ik van een willekeurig paard ;) per punt (mijn inziens) uitleggen wat gunstig is en wat minder gunstig is

FOKWAARDEN EXTERIEUR LINEAIR
Hoofduitdrukking onedel 104 edel (104 is dus edeler dan de gem. populatie en gunstig. Hoe hoger deze waarde hoe gunstiger. Een dipje is gewenst een dish (arabierenhoofd) weer ongewenst)

Hoofd/halsverb. Zwaar 101 Licht (Dit is een waarde die ze het meest waarderen als deze boven de 100 zit. Een zware hoofd/halsverbinding belemmerd het kunnen afbuigen van het hoofd en is dus ongewenst. Een hele lichte verbinding is ook minder gewenst)

Halslengte Kort 98 Lang (een lange halslengte wordt meer gewaardeerd dan een korte. 98 is dus ten opzichte van de populatie korter dan gemiddeld, maar met 98 geen grote afwijking)

Halsstand Horizontaal 98 Verticaal (en verticale halsstand is een van de rasstandaarden van de fries en wordt dus meer gewaardeerd dan een horizontale stand, maar ook hier geldt dat bij een waarde van 98 dit een minimale afwijking is)

Schouderligging Steil 98 Schuin (hoe schuiner de schouder, hoe makkelijker een paard kan bewegen, het is dus ook gunstiger om hier hoger te zitten)

Rugvorm Week 102 Strak (de fokwaarden zijn een gemiddelde van de gehele populatie en gemiddeld heeft een fries een iets weke rug, als je hier dus iets hoger zit dan is dit gunstig. Zit je hier erg hoog dan is dit ongunstig, want paarden met een strakke rug, gebruiken hun rug niet/slecht in beweging waardoor ze stekerig in het voorbeen worden en souplesse missen)

Lendenvorm Week 104 Strak (De lendenen zijn het verlengde van de rug en vooral de aansluiting vanuit de rug is hierbij belangrijk. 100 is gemiddeld en ook gewenst, te week mist kracht en te strak mist souplesse)

Kruisvorm Horizontaal 95 afhellend (Aangezien de gemiddelde fries een iets afhellend kruis heeft en ze dit in de gehele populatie liever wat horizontaler willen zien is een wat lagere waarde dan 100 positief)

Kruislengte Kort 100 Lang (een langer kruis is gewenst)

Romprichting neerwaarts 104 opwaarts ( een opwaartse romprichting is gewenst, zodat een paard ook makkelijker opwaarts kan bewegen en makkelijker het gewicht op de achterhand kan brengen. Wat weer gunstig is voor de sport)

Onderarmlengte Kort 100 Lang (dit is de lengte van de knie naar de borst, dus niet zoals sommige mensen denken de lengte van het pijpbeen. Een langere onderarm is gewenst odat je ook een opwaartse romprichting krijgt. Deze waardens kunnen dus ook eigenlijk nooit tegengesteld zijn of je hebt een paard wat echt uit verhouding is :o )

Voorbeenstand Recht 100 onderstaand (De meeste friezen zijn licht onderstandig en een recht voor been is gewenst dus hoe lager deze waarde hoe gunstiger)

Stand Achterbeen Sabelbenig 99 Recht (je wilt niet een te recht gesteld achterbeen en ook geen sabelbenig achterbeen, dus deze waarde hoort zo dicht mogelijk bij de 100 te ligen)

Kootlengte Kort 99 Lang (Een lange kootlengte wordt hoger gewaardeerd dan een korte)

Hoefvorm Klein 94 Groot (Grote hoeven worden hoger gewaardeerd dan kleine, echter hele grote hoeven is ook weer niet de bedoeling)

Beenkwaliteit Voos 104 Hard (hoe harder het beenwerk hoe gunstiger, ze letten dan bijvoorbeeld erg op gallen, vocht, spat enz)

Kleur vaalzwart 102 gitzwart (hoe zwarter hoe gunstiger. Dit gaat dan om de vacht kleur maar ook om de kleur van de manen en de staart)

Behang weinig 101 Veel (hoe meer behang hoe beter)

Correctheid voorbeen Toontredend 99 Frans (een correct voorbeen is niet frans en niet toontredend. Deze waarde hoor dus ook zo dicht mogelijk bij de 100 te liggen)

Staplengte Kort 99 Lang (Een lange/ruime staplengte wordt hoger gewaardeerd dan een korte. Echter kan een paard ook te ruim stappen. Als het met de heupen gaat "zwaaien", dan is de stap niet functioneel en "te ruim")

Stapuitdrukking zwak 101 Krachtig (Hoe krachtiger hoe beter)

Draflengte Kort 102 Ruim (hoe ruimer hoe beter)

Bewegingsuitdr. Duwend 102 Dragend (Een dragend achterbeen of te wel een achterbeen wat goed onder de massa wordt geplaatst is beter dan een duwend achterbeen)

Balans Weinig 103 Veel (hoe meer balans des te beter)

Souplesse Weinig 103 Veel (hoe meer souplesse in de beweging hoe gunstiger)

Stokmaat Klein 98 Groot (Als je een kleinere merrie hebt van bijvoorbeeld 1.60, dan is dit een aandachtspuntje om een hengst te kiezen die wat vergroot. Echter een merrie hoeft voor opname 1.54, voor ster 1.56, voor kroon 1.58 en voor model 1.60 te zijn. Voor hengsten/ruinen is dit voor opname 1.56 en voor ster 1.58. Verder ligt het aan je eigen wensen en doelen met het toekomstig veulen)

Als je in de uitgave "Hengsteninformatie" van de Phryso (deze zit er meestal in februari bij) kijkt, dan zie je daar ook de lineaire scores van alle dekhengsten. De minder gunstigere scores zijn hierbij ook rood en de gunstige zijn blauw. De waardens die zo dicht mogelijk bij de 100 horen te liggen zijn lichtblauw.

Ik heb het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen met de kennis die ik heb :o . Misschien dat andere mensen er anders tegenaan kijken of dat ik ergens onvolledig ben geweest. Dan zou ik een gezonde discussie hier graag over zien ontstaan. Dat is altijd leuk en leerzaam.

Veel succes bij het zoeken naar de match voor jouw merrie en als je nog vragen hebt... Vooral vragen daar leren we met zijn alle het meeste van.

p.s. sorry voor het hele lange verhaal :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 17:25 



 
Profiel   

Wow Super superdank Isabelle! Dit is echt meer waar ik op hoopte en verschaft zoveel duidelijkheid. Ik ga het als leidraad meenemen en bij de hand houden. Dank voor je uitgebreide uitleg en genomen moeite! :-)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-19 12:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen