Lessen op een PRE

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Lessen op een PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 20:23

:wave:

Weet iemand een fijn adres waar ik eens een les kan nemen op een PRE om te kijken of het ras bij mij past?

Ik heb veel rij ervaring maar ben geen held met hete paarden, heb eigen paarden gehad en in de wedstrijdsport gereden maar ben momenteel paardloos.

Liefst in omgeving Zwolle, maar wil er ook wel een stukje voor rijden :)

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:34

Stel je vraag anders ook eens in dit topic:
[BKR] Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

En, gewoon uit nieuwsgierigheid, van waar je interesse in dit ras? Wat spreekt jouw aan?

Ik heb trouwens 3 maanden geleden mijn 1e iberisch paard gekocht, een lusitano dan wel. Ik kan me dus enkel uitspreken over een zeer korte ervaring gebaseerd op 1 enkel paard, maar hij is echt wel geweldig ! <3 Ik ben er superblij mee!

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Lessen op een PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:38

Ik weet niet helemaal zeker of ze ook les geven, maar bij Bo en Rindy kun je denk ik wel terecht. Ik heb daar op 2 PRE's proef gereden en ondertussen les gehad en was heel blij. Helaas zijn beide paarden het voor mij toen niet geworden, maar zou er wel zo een paard gaan kopen!!

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 20:42

Ik heb twee Friezen gehad en ben altijd gek geweest op barokke paarden.

Het karakter spreekt me, naast natuurlijk het uiterlijk, erg aan.

Wat ik ervan begrijp zijn het gevoelige paarden die je anders moet rijden dan de standaard KWPN'er, maar zullen ze er niet gauw in blinde paniek vandoor schieten. Dat wilde mijn vorige paard nog wel eens doen en daardoor had ik er niet altijd veel plezier in met rijden.
Een paard wat looplust heeft maar wel te controleren is, is wel iets waar ik naar op zoek ben :)

Maar goed, dit is dus speculeren want ik heb nog nooit op eentje gezeten :')

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Lessen op een PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:48


Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Lessen op een PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:51

De Ypenburghoeve geeft PRE-lessen :)

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:52

HarmanyL schreef:
Ik weet niet helemaal zeker of ze ook les geven, maar bij Bo en Rindy kun je denk ik wel terecht. Ik heb daar op 2 PRE's proef gereden en ondertussen les gehad en was heel blij. Helaas zijn beide paarden het voor mij toen niet geworden, maar zou er wel zo een paard gaan kopen!!


Die bestaan niet meer toch?

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 20:55

Ik heb hun website wel gevonden, die staat nog wel online.
Maar zij zitten nog op ruim een uur rijden van mij helaas.

Vernon

Berichten: 733
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Fochteloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 21:43

Ik weet niet of je Appelscha ver weg vind, maar anders mag je wel een keer op (het filmpaard) Pasador lessen? :D

Escamilla

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-03-15

Re: Lessen op een PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 21:51

Ik ga dit topic even volgen! Mijn grootste droom is om ooit op een PRE te rijden <3 Vanaf mijn 10e ongeveer zeg ik al: ik wil later als ik een paard koop een Andalusiër of Lusitano!

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 21:54

Sheran schreef:
De Ypenburghoeve geeft PRE-lessen :)


Oeps, ja.
Het is ver weg van Zwolle en de reis niet waard.

Zou je ver willen reizen is Agaat Moerman een prima adres. (website andaluces d'agata)

En ja, het zijn/ ik vind het heerlijke beesten. Wel temperament en looplust, maar redelijk koel in de bol.
En bij iets geks gaan ze eerder stilstaan dan iets anders...

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:27

Als je het niet erg vindt om een stukje te rijden (Auetal DL): Hugo Ferreira geeft daar les op PRE en PSL, met alle knopjes erop dus ook interessant om kennis te maken met hoger dressuurwerk en eventueel hoge school. En betaalbaar.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:53

Janneke2 schreef:
Sheran schreef:
De Ypenburghoeve geeft PRE-lessen :)


Oeps, ja.
Het is ver weg van Zwolle en de reis niet waard.

Zou je ver willen reizen is Agaat Moerman een prima adres. (website andaluces d'agata)

En ja, het zijn/ ik vind het heerlijke beesten. Wel temperament en looplust, maar redelijk koel in de bol.
En bij iets geks gaan ze eerder stilstaan dan iets anders...


Dichterbij is idd fijner maar ik vind het echt fijne, goede lessen.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Lessen op een PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:05

Leuk dat je naar een locatie zoekt om te lessen. Ik ben wel benieuwd naar je ervaring over het verschil tussen de rassen.

Waar ik vroeger werkte had ik 2 vaste paarden die ik reed op buitenrit, de ene een kwpn-er en de andere een andalusier. Ik kan niet zeggen dat ik die andalusier nou anders reed. Wat ik heel prettig aan hem vond was dat hij heel voorspelbaar was en hij kon echt van 0 naar 100 in 5 seconden hahaha maar mét hele goede rem. We hadden ook een lusitano maar die had een steekje los en was a-taktisch.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 12:34

TS je zegt zelf in je openingspost dat je veel rijervaring hebt maar wat versta jij daaronder?

Een gemiddelde PRE of Lusitano zijn wel heel gevoelig op de hulpen en een heel stuk sneller, wendbaarder dan een Fries. Daarbij reageert een PRE ook nog eens een heel stuk sneller op emoties. Waardoor ze nog wel eens enorm willen versnellen in het tempo. Zowel de hengsten en merries die ik gereden heb waren erg heet, watervlug en snel wendbaar. Als je al denkt aan de galop dan gaan ze al. Je wordt wat dat betreft nooit moe op een PRE vanwege hun scherpe gevoeligheid. Wat ik overigens zelf een hele fijne eigenschap vind binnen dit ras. Er zat wel een rem op alhoewel die ook wel eens zoek was omdat meneer nogal heet wordt met de wissels of contragalop.

Het voordeel van een PRE is dat dit ras is het algemeen niet snel onder de indruk zijn van de omgeving en weinig schrikken van vreemde geluiden is mijn ervaring. Ik moet er wel bij zeggen dat de hengst een binnenvetter was die moeilijk te lezen en te pijlen was in de omgang (hij was nogal in zichzelf gekeerd). Als er merries voor zijn neus stonden te plassen bleef hij de rust zelve :') Zowel de merries als de hengsten waren koel in het hoofd zowel met rijden als in de omgang. Ik heb je een PB gestuurd.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Lessen op een PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 21:20

In Utrecht zit een meisje die les geeft op haar eigen PRE. Ze zit op bokt. Ze heeft Tess maar meer weet ik niet te vertellen.

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 21:30

maria1990 schreef:
TS je zegt zelf in je openingspost dat je veel rijervaring hebt maar wat versta jij daaronder?

Ik heb je een PB gestuurd.


20 jaar. Waarvan 15 jaar eigen paarden. Om en nabij ;)

Ik heb je pb niet gekregen trouwens!

Zodiacje: dat is volgens mij diegene van het Facebook profiel wat hierboven gelinkt werd! :)

Bedankt voor de tips allemaal!

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Lessen op een PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 16:11

Oh ja sorry dat klopt idd!
Hele andere naam dus had de link niet gelegd

Wat het ook wordt, veel plezier, PREs zijn geweldig!

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Re: Lessen op een PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 16:13

Waar zoek je? Ik denk dat ik wel wat kan regelen in regio Alkmaar.

LiesM
Berichten: 444
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Midden Drenthe

Re: Lessen op een PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 16:17

Bij Buena Suérte in Beekbergen kan het dacht ik ook.
Ligt vlakbij Apeldoorn.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 16:28

_Zsazsa_ schreef:
HarmanyL schreef:
Ik weet niet helemaal zeker of ze ook les geven, maar bij Bo en Rindy kun je denk ik wel terecht. Ik heb daar op 2 PRE's proef gereden en ondertussen les gehad en was heel blij. Helaas zijn beide paarden het voor mij toen niet geworden, maar zou er wel zo een paard gaan kopen!!


Die bestaan niet meer toch?

Hey wat jammer! Miste ze inderdaad al op FB, raar dat ze het niet hebben gemeld oid. Leuke mensen!

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Lessen op een PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 19:46

Volgens mij begreep ik dat ze uit elkaar zijn of iets. Maar ik zie niks meer van ze terug dus.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Lessen op een PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 20:13

Heb je Stal Buitengewoon in Wapenveld al eens geprobeerd? Die zie ik heel vaak op facebook voorbij komen.

Dat is Bo Kasbergen toch? Hij geeft nog wel workshops namelijk en clinics verder weet ik er niks van.

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 20:30

Buitengewoon is helemaal gestopt met verkoop :)

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Lessen op een PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 20:53

Je zou Finca Linda eens kunnen benaderen, die zit in Lieren, net onder Apeldoorn.