Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Jasper 366 vrij fokken?

 
Profiel   

In mijn onderzoek naar een geschikte dekhengst voor mijn friese merrie (Anders×Tsjerk) schijn ik al snel bij een nakomeling van Jasper 366 uit te komen. De match ziet er op papier goed uit.

Echter lees ik op meerdere sites dat nu wordt aangeraden/interessant is om Jaspervrij te fokken. Met name potentiële hengstenmoeders die Jasper-vrij zijn luidt het advies.

Ik begrijp dat dit waarschijnlijk te maken heeft met de jarenlange enorme populariteit van deze hengst en zijn nakomelingen welke wellicht in de toekomst inteelt/ verwantschapsproblemen kan opleveren.

Wat denken jullie, zouden jullie hierom de merrielijn Jaspervrij houden en een andere hengstenlijn kiezen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 23:14 



 
Profiel   

Zeker weten een andere hengst gebruiken. Inderdaad om de reden die je noemt

En weet niet hoe de bovenlijn is van je merrie? Jasper fokt niet zon beste rug en bovenlijn na

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-19 02:47 



 
Profiel   

Dankjewel voor je mening.
Ze heeft opzicht wel een goede rug, sterk en compact. Maar aanleuning zoeken en nageeflijk rijden, dus over een ontspannen rug en loslaten is wel iets wat ze van nature moeilijker vindt. Verder ben ik ook vooral op zoek naar een hengst met een rustig karakter, aangezien mijn merrie juist heel kijkerig is en temperamentvol/schrikkerig kan zijn.

De keuze is erg beperkt vind ik, als je haar beide ouders lijn en de Jasperlijn achterwege laat blijven er nog drie (dun bezaaide) lijnen over. Lastig om een goede match te vinden maar hoe goed de nakomelingen van Jasper zich over het algemeen ook presenteren, ga ik me denk ik aan het fokadvies houden en een andere lijn kiezen. Ik hoop dat ik een fijne hengst vind! <3


Laatst bijgewerkt door Eleen op 16-07-19 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-19 21:27 



 
Profiel   

Ik zou gewoon dekken met Jasper en een mooie (sport) Fries fokken. Het percentage hengsten dat goedgekeurd wordt is zo klein dat je wel een hele speciale merrie moet hebben om er 1 überhaupt aangewezen te krijgen. Heeft ze wel vol papier?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-19 21:30 



 
Profiel   

Ja heeft ze en het veulen is in ieder geval voor mij om te houden. Wel wil ik er op 'vooruitgaan'. Garantie heb je uiteraard nooit en dat is ook niet de hoofdreden dat ik een veulen wil, maar ik wil het wel meenemen in wat nou wijsheid is, ook voor de toekomst.

Ik vind het lastig, ook omdat ik in de statistieken uit de dekkingen van afgelopen jaren zie dat juist de Jasperlijn domineert en er meer nakomelingen van hem zijn dan van andere hengsten. In die zin kan ik me vinden in het algemene advies dat dit wellicht straks voor problemen kan zorgen. Maar ik wil ook weer de juiste hengst voor mijn merrie met als doel om een heel tof veulen te krijgen (net als iedereen ;-) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-19 21:38 



 
Profiel   

De kans dat je een dekhengst fokt is vrij minimaal :) Als je het veulen zelf wilt houden, dan moet je sowieso geen dekhengst willen fokken. Dus dat probleem is van de tafel.
Als je met het veulen, als het een merrie zou zijn, verder zou willen fokken, dan zou ik niet voor Jasper zelf kiezen, maar 1 van zijn (achter)kleinkinderen. Dan kun je alle kanten nog op. We werken helaas met een nauwe populatie. Dus je zult inteelt hebben.

Overigens heb ik nu een 1e premie stermerrie van Jasper staan, 13 jaar, meerdere veulens gehad en een dijk van een rug erin. En slechte ruggen bij Jasper ken ik overigens helemaal niet. Fabe/Sape zeker, maar Jasper? Nog nooit van gehoord...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-19 21:56 



 
Profiel   

Dank voor je bericht. Leuk om te horen dat je zelf ervaring hebt met Jasper. Ik neem het mee en wellicht dat de jongere generatie nakomelingen van hem nu ook geschikt zouden zijn. Is de (verwante) Jasperlijn qua (dressuur)sport overigens de meest interessante lijn van de friezen? Iemand ervaring met Elias toevallig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-19 22:12 



 
Profiel   

Vind je wimer of zijn zoon nane niet wat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 00:18 



 
Profiel   

Het gaat er ook niet om of je een dekhengst fokt of niet. Het gaat erom dat het friese ras op dit moment al vast zit met jasper en zoals ts aangeeft er maar 3 dun bezaaide jasper-vrije lijnen overblijft. Dan moet je toch niet nog een jasper op de wereld zetten? Als je er een merrie uit fokt en je wilt er later mee dekken (of de nieuwe eigenaar) sta je immers voor hetzelfde probleem

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 02:52 



 
Profiel   

De Jasper merrie is geïnsemineerd met Elias. Elias wordt gereden door mijn instructeur in de Grand Prix en niet geheel onfortuinlijk. Het is een geweldig knappe hengst en ontzettend lief.
Dus zeker een leuk idee. Ik heb zelf ook een Jillis merrie, dus ook gecharmeerd van die lijn (Abe-Aan-Reinder...).
Maar als jij nu 1 veulentje gaat fokken om zelf te houden, moet je vooral je eigen gevoel volgen.

Kabayo, jij hebt een Beart merrie toch? En daar fok je mee? Laat TS gewoon fokken wat ze wil fokken. Ze lijkt mij geen grote fokker die elk jaar 20 veulens heeft. Dat ene veulentje wat zij gaat fokken.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 06:14 



 
Profiel   

Sanet ts vraagt om een mening en die geef ik. Ik zou het niet doen puur omdat je het jezelf uiteindelijk moeilijk maakt. Ze mag het heus wel doen , wat boeid mij dat :+ Als ik beter wist had ik zeker geen Pier gekocht. Maar ja. Daar heb ik niks aan nu. Dat zou het fokken makkelijker maken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 06:43 



 
Profiel   

Eleen schreef
Dank voor je bericht. Leuk om te horen dat je zelf ervaring hebt met Jasper. Ik neem het mee en wellicht dat de jongere generatie nakomelingen van hem nu ook geschikt zouden zijn. Is de (verwante) Jasperlijn qua (dressuur)sport overigens de meest interessante lijn van de friezen? Iemand ervaring met Elias toevallig?



Van wat ik gehoord heb moet je bij Elias uit de buurt blijven. Die schijnt geen geweldige nafok te hebben. En das nog allemaal jong grut dus dat zijn geen positieve geluiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 09:56 



 
Profiel   

Uh, hoezo dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 10:56 



 
Profiel   

Heb ik inderdaad ook in de wandelgangen gehoord

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 12:19 



 
Profiel   

Zou het wat concreter kunnen?
Ik heb geen gekke dingen gehoord of gezien....

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 12:34 



 
Profiel   

Sanet schreef
Zou het wat concreter kunnen?
Ik heb geen gekke dingen gehoord of gezien....



Nou ik overhoorde een aantal van die oude fokkers. Die zeiden dat zijn nakomelingen niks voorstelde gewoontjes en weinig kracht.
Prima als gewoon simpel rijpaard maar er komt niks uit wat bijzonder beweegt of veel ras toont. Bij friesen zijn ze toch altijd op zoek naar iets exclusiever /luxe en dat schijnt Elias niet door te geven volgens hen.

Gezien zowel kabayo als ik die geluiden gehoord hebben terwijl wij mijlenver van elkaar vandaan wonen geeft toch wel aan dat er ergens een kern van waarheid in zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 14:08 



 
Profiel   

Nou nou nou...
Er zijn nog geen 3 jarigen van Elias, dus dat lijkt me allemaal nogal wat voorbarig. Ik ken zelf maar weinig jaarlingen die heel bijzonder zijn en dan nog is het maar afwachten wat ze met 3 doen of met 6 of met 10.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 14:36 



 
Profiel   

Sanet schreef
Nou nou nou...
Er zijn nog geen 3 jarigen van Elias, dus dat lijkt me allemaal nogal wat voorbarig. Ik ken zelf maar weinig jaarlingen die heel bijzonder zijn en dan nog is het maar afwachten wat ze met 3 doen of met 6 of met 10.



Als veulen zijnde kun je echt wel zien of er beweging in zit of niet. Er zijn niet voor niks premies bij veulen keuringen. Ik gok dus dat het daar op gebasseerd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 14:56 



 
Profiel   

Nouuuu, ik heb daar een ander idee over :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 15:06 



 
Profiel   

Sanet schreef
Nouuuu, ik heb daar een ander idee over :)


Nou dat is dan jij tegenover al die andere fokkers die al jarenlang in het vak zitten.


Let's agree to disagree dan maar Denk ik... Ieder mag zo z'n eigen idee hebben dat is je goed recht.

Ik ben mij sowieso veel meer aan het verdiepen in de tuiggefokte lijnen daar ik nu in de leer zit bij iemand die al jaren lang aangespannen rijd. dus ik ben misschien iets feller op het expressieve bewegen nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 15:43 



 
Profiel   

Gezien het papier van jouw merrie zou ik een hengst kiezen die voor jouw gevoel de WAUW factor heeft, op papier goed bij haar past en onder de 5% inteelt blijft (liefst onder de 5% berekend over 6 generaties).

Als dit Jasper of een nakomeling van Jasper is, dan zou ik hier in jouw geval geen rekening mee houden.

Je geeft zelf aan dat het veulen voor jou zelf is. Een potentiele dekhengst wordt het dan zo wie zo niet. Daarnaast is jouw merrie zelf ster maar moeder is stamboek, oma ster en overgrootoma stamboek. Dit is meestal niet goed genoeg als potentiele hengstenmoeder :o . Sorry :(:) (Er zijn wel dekhengsten uit een stamboekmoeder, maar die zijn echt heel zeldzaam)

Mijn advies is om van de hengsten die jouw aanspreken een inteeltberekening (op de site van het KFPS) te maken en de hengsteninformatie (bijlage bij de Phryso in februari) na te kijken of deze hengsten ook de punten verbeten welke jij wilt verbeteren. En dan je top 5 hengsten die over blijft te gaan bezoeken. Dan zie je ze in het echt waarbij je nog meer WAUW gevoel krijgt of een Mwah.

(Zitten er bij de inteeltberekening "geschatte fokwaarde" onder de 100... dan zou dat voor mij al een No Go zijn. Zeker een stermerrie zou hier allemaal boven de 100 moeten zitten.)

Als voorbeeld. De combinatie met Alwin 469 geeft een inteelt over 5 generaties van 3.32% over 6 generaties van 4.15%. Verwantschap is 17,7%
Geschatte fokwaarde is
Rastype 105
Bouw 107
Beenwerk 106
Stap 104
Draf 105
En Alwin heeft niet eens Jasper in zijn lijn *\o/*

Daarnaast zeker niet onbelangrijk. Alwin is vrij van het waterhoofd en dwerggroei gen. Ik weet niet of je merrie daar op is getest, maar met een hengst die vrij is weet je zeker dat je goed zit. (Anders 451 is drager dwerggroei. Tsjerk is wel helemaal vrij)

Veel plezier met puzzelen en als je nog wilt brainstormen dan hoor ik het wel. (Altijd leuk :j )

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 17:59 



 
Profiel   

Goed advies _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 19:01 



 
Profiel   

Vind persoonlijk de inteelt wel wat te hoog. Verder inderdaad geen rare keuze!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 19:16 



 
Profiel   

Dankjewel voor de input! Hier kan ik heel veel mee! *\o/* Het veulen is inderdaad echt voor mij om te houden, ook een evt. tweede veulen ongeacht of het wel of niet een Wauw veulen wordt, maar wil zeker niet zomaar wat doen. Vind het behoorlijk lastig merk ik om al gewoon uit te vinden wat nou geschikt is en wat niet en wil daarom ook zeker het advies van mensen die meer ervaring en kennis hiervan hebben ter harte nemen. Tof, ik ga me er echt in verdiepen in de opties en namen van de genoemde hengsten en Isabelle_H. dank voor je aanbod, brainstormen sla ik zeker niet af ;-)

Edit. Alwin ziet er heel geschikt uit. Alleen zie ik dat het ook een Tsjerk is. Is dat dan wel geschikt? Ik ben overigens een beetje Tsjerk huiverig door het sterke sensibele karakter van mijn fries. Wat ik erover gehoord heb zijn veel van Tsjerk's nakomelingen pittiger :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 21:38 



 
Profiel   

Ik heb mijn merrie zoals hierboven aangeraden met alle hengsten vergeleken qua verwantschap en de fokwaarden welke erbij hoort en kwam daarbij op dit lijstje uit qua hoogste puntenscore.

1. Alwin 469 TOTAAL: 527
Inteelt (berekend binnen 5 generaties): 3.32%
Inteelt (berekend binnen 6 generaties): 4.15%
Verwantschaps%:17.7%

2. Jouwe 485 TOTAAL: 526
Inteelt (berekend binnen 5 generaties): 1.56%
Inteelt (berekend binnen 6 generaties): 2.59%
Verwantschaps%:17.7%

3. Tiede 501 TOTAAL: 525
Inteelt (berekend binnen 5 generaties): 3.52%
Inteelt (berekend binnen 6 generaties): 4.05%
Verwantschaps%:17.4%

4. Julius 486 TOTAAL: 524
Inteelt (berekend binnen 5 generaties): 4.49%
Inteelt (berekend binnen 6 generaties): 5.27%
Verwantschaps%:18.1%

5. Matthys 504 TOTAAL: 523
Inteelt (berekend binnen 5 generaties): 4.1%
Inteelt (berekend binnen 6 generaties): 4.74%
Verwantschaps%:17.8%

Rommert 498 TOTAAL: 523
Inteelt (berekend binnen 5 generaties): 3.91%
Inteelt (berekend binnen 6 generaties): 4.79%
Verwantschaps%:17.7%

En vlak daaronder nog:
Dries 421, Teun 505, Tjebbe 500, Uldrik 457, Tsjalle 454*, Tymen 503* en Yme 507*
*inteelt 0%

Ik heb nog niet gekeken naar de verbeterpunten van mijn fries t.o.v. deze hengsten, maar ik denk dat het uit deze selectie moet worden. In ieder geval dankzij jullie hulp een stap verder. Mocht je nog op en aanmerkingen of belangrijke info hebben om rekening mee te houden m.b.t. bepaalde hengsten/nakomelingen, dan hoor ik dat graag! ;-)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 23:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen