Jasper 366 vrij fokken?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Jasper 366 vrij fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 03:57

Uldrik is verkocht naarhet buitenland.

0% inteelt is natuurlijk het beste :) Jouwe geeft ook wel pittige nakomelingen, erg ril.

Hou er met Tsjalle rekening mee dat die niet kan stappen en dit nafokt.

Achter 4 en 5 zit Norbert. Die geeft vaak ook moeilijke karakters. Wel goede bewegers

Isabelle_H
Berichten: 77
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 06:57

Is jouw merrie getest op dwerg gen en waterhoofd gen?

Alwin helemaal vrij
Jouwe drager dwerg gen
Tiede helemaal vrij
Julius helemaal vrij
Matthys helemaal vrij
Rommert helemaal vrij
Dries helemaal vrij
Teun helemaal vrij
Tjebbe helemaal vrij
Uldrik helemaal vrij
Tjalle helemaal vrij
Tymen helemaal vrij
Yme helemaal vrij

Zo niet dan valt Jouwe af. Zeker aangezien Anders ook drager dwerg gen is dus je hebt het risico dat jouw merrie dat ook draagt.
Laatst bijgewerkt door Isabelle_H op 18-07-19 07:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 07:06

0% inteelt maakt geen moer verschil ten opzichte van 3-4%. Soms kan zelfs bewuste lijnteelt (= hoog inteelt dus) juist super effectief zijn om goede genetische eigenschappen te verankeren.
Als je nu focust op 0% inteelt, dan kom je dus klem te zitten met je fokkerij en heb je straks elke hengst erin zitten en kun je geen enkele kant meer op.

Wat (in mijn mening!) het beste is, is om te kijken welke hengst goed bij jouw merrie past.
Wat zijn de punten die je aan je paard wil verbeteren en welke zijn goed? Je geeft al aan dat je merrie wat ril is, dan is dat zeker iets om rekening mee te houden. Het moet wel leuk blijven tenslotte..

Ik zou in ieder geval eerst het gen test laten doen, zodat je weet of je een mogelijke dragerhengst kunt gebruiken of juist moet vermijden omdat jouw merrie het gen ook draagt.
Fokken met een drager is totaal geen probleem (zowel hengst als merrie), maar je moet het wel weten zodat je er rekening mee kunt houden.
Alleen bij beide ouders drager van hetzelfde gen heb je 25% kans op een veulen met een afwijking (50% kans op een gezond veulen die drager is en 25% kans op een vrij veulen). Indien 1 van de 2 ouders het gen heeft, krijg je nooit een veulen met afwijking, hooguit een drager. En die zijn ook gewoon waardevol voor de fokkerij!

Mijn jonge Tsjalle merrie kan (mits ze goed ontspant, dat vindt ze in haar ijver nog wel eens lastig) overigens prima stappen. Misschien (nog?) niet voor een 8, maar zeker wel voor een 6,5-7. Maar qua werklust (beetje teveel dus soms), bouw, ras, karakter is het een heerlijk paard.

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 07:59

Sanet schreef:
0% inteelt maakt geen moer verschil ten opzichte van 3-4%. Soms kan zelfs bewuste lijnteelt (= hoog inteelt dus) juist super effectief zijn om goede genetische eigenschappen te verankeren.
Als je nu focust op 0% inteelt, dan kom je dus klem te zitten met je fokkerij en heb je straks elke hengst erin zitten en kun je geen enkele kant meer op.

Wat (in mijn mening!) het beste is, is om te kijken welke hengst goed bij jouw merrie past.
Wat zijn de punten die je aan je paard wil verbeteren en welke zijn goed? Je geeft al aan dat je merrie wat ril is, dan is dat zeker iets om rekening mee te houden. Het moet wel leuk blijven tenslotte..

Ik zou in ieder geval eerst het gen test laten doen, zodat je weet of je een mogelijke dragerhengst kunt gebruiken of juist moet vermijden omdat jouw merrie het gen ook draagt.
Fokken met een drager is totaal geen probleem (zowel hengst als merrie), maar je moet het wel weten zodat je er rekening mee kunt houden.
Alleen bij beide ouders drager van hetzelfde gen heb je 25% kans op een veulen met een afwijking (50% kans op een gezond veulen die drager is en 25% kans op een vrij veulen). Indien 1 van de 2 ouders het gen heeft, krijg je nooit een veulen met afwijking, hooguit een drager. En die zijn ook gewoon waardevol voor de fokkerij!

Mijn jonge Tsjalle merrie kan (mits ze goed ontspant, dat vindt ze in haar ijver nog wel eens lastig) overigens prima stappen. Misschien (nog?) niet voor een 8, maar zeker wel voor een 6,5-7. Maar qua werklust (beetje teveel dus soms), bouw, ras, karakter is het een heerlijk paard.

Dan moet je vooral Jasper bloed gebruiken := Verstandig

Er zijn zeker tsjalles die wel kunnen stappen. Maar het grootste gedeelde gewoon niet.

Ik zeg ook nergens dat je je moet vastpinnen op die 0%. Ik zeg alleen dat dat altijd beter is als je met 0% uitkomt en je paard verbeterd. En verankerd. Dat zou ik zeker liever hebben dan 3% inteelt. Maar dat is persoonlijk (en mag ik vinden ;) )

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 08:37

Jij zegt letterlijk:
Kabayo schreef:
0% inteelt is natuurlijk het beste :)


Dus niet kijken naar je paard, puur kijken naar het inteelt?

Wat denk jij dat het paard beter is met 0% inteelt dan met 3% of 5% of zelfs 10% inteelt?

Tsjalle is niet voor niets zo jong al preferent verklaard. Die geeft gewoon ook hele goede nakomelingen net als Jasper en dat zou jij met je Pier merrie ook moeten vinden.

Ik snap de negativiteit niet zo goed... elke dekhengst heeft zijn goede en slechte punten. Dat wil niet zeggen dat omdat je toevallig een slecht punt weet te benoemen dat je dat paard dan maar niet moet kiezen. Je moet toch kijken waarmee je fokt? Dus als je een heel goed stappend paard hebt (waarvan overigens de stap een slecht voorbeeld is omdat dat de gang is die het slechtst bepaald wordt qua erfelijkheid aldus de inspecteur die ik daar laatst over hoorde, dat terzijde), dan kun je je het prima permitteren om te kiezen voor een dekhengst die misschien zelf wat minder goed stapt...

Ik heb overigens geen aandelen in Jasper, Elias, Tsjalle of welke hengst dan ook. Wel een grote voorliefde voor het ras om het slim te fokken, niet blind te staren op bijvoorbeeld inteelt of genetische afwijkingen...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 08:41

Sanet schreef:
Jij zegt letterlijk:
Kabayo schreef:
0% inteelt is natuurlijk het beste :)


Dus niet kijken naar je paard, puur kijken naar het inteelt?

Wat denk jij dat het paard beter is met 0% inteelt dan met 3% of 5% of zelfs 10% inteelt?

Tsjalle is niet voor niets zo jong al preferent verklaard. Die geeft gewoon ook hele goede nakomelingen net als Jasper en dat zou jij met je Pier merrie ook moeten vinden.

Ik snap de negativiteit niet zo goed... elke dekhengst heeft zijn goede en slechte punten. Dat wil niet zeggen dat omdat je toevallig een slecht punt weet te benoemen dat je dat paard dan maar niet moet kiezen. Je moet toch kijken waarmee je fokt? Dus als je een heel goed stappend paard hebt (waarvan overigens de stap een slecht voorbeeld is omdat dat de gang is die het slechtst bepaald wordt qua erfelijkheid aldus de inspecteur die ik daar laatst over hoorde, dat terzijde), dan kun je je het prima permitteren om te kiezen voor een dekhengst die misschien zelf wat minder goed stapt...

Ik heb overigens geen aandelen in Jasper, Elias, Tsjalle of welke hengst dan ook. Wel een grote voorliefde voor het ras om het slim te fokken, niet blind te staren op bijvoorbeeld inteelt of genetische afwijkingen...

Als een inspecteur zegt dat stap het slechtst bepaald wordt qua erfelijkheid dan moet die man een andere baan nemen. Juist de stap vererft heel erg. En stap en galop kun je eigenlijk niets aan veranderen, alleen aan de draf.

jenneke1029

Berichten: 562
Geregistreerd: 07-07-06

Re: Jasper 366 vrij fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 09:20

als je voor braaf kiest weet ik uit ervaring dat Aan 416 en zijn zoon Reinder 452 enorm braaf zijn!! en mega behang ook niet onbelangrijk tegenwoordig.
Heb niet gekeken of deze twee goed passen bij jouw merrie maar misschien een kijkje waard.

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 09:29

janderegelaa schreef:
Als een inspecteur zegt dat stap het slechtst bepaald wordt qua erfelijkheid dan moet die man een andere baan nemen. Juist de stap vererft heel erg. En stap en galop kun je eigenlijk niets aan veranderen, alleen aan de draf.


Tijdens het symposium over fokwaarden wat dit voorjaar georganiseerd werd, werd dat verteld.
Een goed stappende merrie x goed stappende hengst geeft wel een goed stappend veulen, maar een minder stappende merrie x goed stappende hengst lijkt veel meer willekeurig.

Maar goed, dat is een heel ander verhaal.

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Re: Jasper 366 vrij fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 09:37

Ik zou me niet blind staren op zo weinig mogelijk inteelt. Kijk maar je merrie, wat wil je verbeteren/compenseren. Zoek daar een hengst bij die dit aan kan vullen en houdt rekening met de inteelt. Fokken blijft gokken, het is altijd de vraag hoe een combi uitpakt, en na een aantal veulens is van je merrie ook beter te zeggen hoe ze fokt. Kampioen x kampioen kan nog steeds enkele reis brada opleveren

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 09:37

jenneke1029 schreef:
als je voor braaf kiest weet ik uit ervaring dat Aan 416 en zijn zoon Reinder 452 enorm braaf zijn!! en mega behang ook niet onbelangrijk tegenwoordig.
Heb niet gekeken of deze twee goed passen bij jouw merrie maar misschien een kijkje waard.


Mwah hier staan 3 Reinders, de eerste is een jaar geleden beleerd en begint nu pas wat minder ril te worden. Braaf ja, maar wel vreselijk sensibel... Amazone had laatst andere laarzen aan en met opstappen ging hij al over de zeik.

Behang valt ook tegen.

Volle broer lijkt precies hetzelfde verhaal te worden en halfbroer lijkt zeer ondeugend, waarschijnlijk ook niet het toonbeeld van braaf.


Verder interessante discussie. Binnenkort start het CO ook weer, ook een idee om te volgen TS?

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 09:39

Sanet schreef:
Jij zegt letterlijk:
Kabayo schreef:
0% inteelt is natuurlijk het beste :)


Dus niet kijken naar je paard, puur kijken naar het inteelt?

Wat denk jij dat het paard beter is met 0% inteelt dan met 3% of 5% of zelfs 10% inteelt?

Tsjalle is niet voor niets zo jong al preferent verklaard. Die geeft gewoon ook hele goede nakomelingen net als Jasper en dat zou jij met je Pier merrie ook moeten vinden.

Ik snap de negativiteit niet zo goed... elke dekhengst heeft zijn goede en slechte punten. Dat wil niet zeggen dat omdat je toevallig een slecht punt weet te benoemen dat je dat paard dan maar niet moet kiezen. Je moet toch kijken waarmee je fokt? Dus als je een heel goed stappend paard hebt (waarvan overigens de stap een slecht voorbeeld is omdat dat de gang is die het slechtst bepaald wordt qua erfelijkheid aldus de inspecteur die ik daar laatst over hoorde, dat terzijde), dan kun je je het prima permitteren om te kiezen voor een dekhengst die misschien zelf wat minder goed stapt...

Ik heb overigens geen aandelen in Jasper, Elias, Tsjalle of welke hengst dan ook. Wel een grote voorliefde voor het ras om het slim te fokken, niet blind te staren op bijvoorbeeld inteelt of genetische afwijkingen...

Zo bedoelde ik het helemaal niet. Ze noemde een paar hengsten op waarbij er een paar tussen zaten met 0%. Dat vind ik dan dus de beste keuze. Omdat deze hengst dus verbeterd EN een laag inteelt heeft. Oftewel EN EN.

Maar fijn. Hier komt ts niet echt verder mee. Dit is mijn mening. Die mag ik hebben en hoef jij niet voor mij te verbeteren. Ik heb net een 0% inteelt veulen gefokt die super gaaf is. Bloedje mooi en bewegen! Zeker een hele verbetering op mijn merrie. Dat jij vind dat je geen 0% veulen kan fokken die goed kan lopen en mooi is , is je natuurlijk goed recht. Hetzelfde dat ik vind dat dat WEL kan

Ohja . Het is geen negativiteit. Het is kritisch zijn. En dat moet je zijn als je fokt.

Ik trek mij verder terug uit dit topic zodat ts gericht geholpen kan worden met haar hengstenkeuze ipv een ongevraagde discussie over inteelt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 09:54

Sanet schreef:
janderegelaa schreef:
Als een inspecteur zegt dat stap het slechtst bepaald wordt qua erfelijkheid dan moet die man een andere baan nemen. Juist de stap vererft heel erg. En stap en galop kun je eigenlijk niets aan veranderen, alleen aan de draf.


Tijdens het symposium over fokwaarden wat dit voorjaar georganiseerd werd, werd dat verteld.
Een goed stappende merrie x goed stappende hengst geeft wel een goed stappend veulen, maar een minder stappende merrie x goed stappende hengst lijkt veel meer willekeurig.

Maar goed, dat is een heel ander verhaal.

Dat komt omdat een merrielijn (als het goed is) veel meer genetisch verankerd is. Een goed stappende x een minder goed stappende hengst zal hoogstwaarschijnlijk wél een goed stappend veulen geven.

Een goede hengst op een slechte moederlijn geeft geen verbetering. En een minder goede hengst op een slechte moederlijn geen verslechtering.

jenneke1029

Berichten: 562
Geregistreerd: 07-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 09:56

dit wist ik niet van de nakomelingen, zelfs zijn ze enorm braaf.


Janine1990 schreef:
jenneke1029 schreef:
als je voor braaf kiest weet ik uit ervaring dat Aan 416 en zijn zoon Reinder 452 enorm braaf zijn!! en mega behang ook niet onbelangrijk tegenwoordig.
Heb niet gekeken of deze twee goed passen bij jouw merrie maar misschien een kijkje waard.


Mwah hier staan 3 Reinders, de eerste is een jaar geleden beleerd en begint nu pas wat minder ril te worden. Braaf ja, maar wel vreselijk sensibel... Amazone had laatst andere laarzen aan en met opstappen ging hij al over de zeik.

Behang valt ook tegen.

Volle broer lijkt precies hetzelfde verhaal te worden en halfbroer lijkt zeer ondeugend, waarschijnlijk ook niet het toonbeeld van braaf.




Verder interessante discussie. Binnenkort start het CO ook weer, ook een idee om te volgen TS?

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 09:59

Citaat:
Dat jij vind dat je geen 0% veulen kan fokken die goed kan lopen en mooi is , is je natuurlijk goed recht. Hetzelfde dat ik vind dat dat WEL kan


Wanneer heb ik dat gezegd?
Ik zeg dat inteelt percentage ondergeschikt is aan het vinden van een goede hengst. Je kunt prima een heel goed 0% inteelt veulen fokken en dat kan het beste veulen ooit zijn, maar ik zou niet een hengst laten staan die beter past bij de merrie omdat je dan toevallig op 3% inteelt uitkomt of op 6% inteelt.

Jammer dat je geen antwoord geeft op mijn vraag waarom je vindt dat het beter is. Super natuurlijk dat jij uit je Jasper-nakomeling een heel gaaf veulen gefokt hebt. Super toch, mooi dat je blij bent met je 0% inteelt!

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 10:02

Sanet schreef:
Citaat:
Dat jij vind dat je geen 0% veulen kan fokken die goed kan lopen en mooi is , is je natuurlijk goed recht. Hetzelfde dat ik vind dat dat WEL kan


Wanneer heb ik dat gezegd?
Ik zeg dat inteelt percentage ondergeschikt is aan het vinden van een goede hengst. Je kunt prima een heel goed 0% inteelt veulen fokken en dat kan het beste veulen ooit zijn, maar ik zou niet een hengst laten staan die beter past bij de merrie omdat je dan toevallig op 3% inteelt uitkomt of op 6% inteelt.

Jammer dat je geen antwoord geeft op mijn vraag waarom je vindt dat het beter is. Super natuurlijk dat jij uit je Jasper-nakomeling een heel gaaf veulen gefokt hebt. Super toch, mooi dat je blij bent met je 0% inteelt!

Ik heb ook nooit gezegt dat je een betere hengst met hogere inteelt moet laten staan ;)

Waarom het beter is? Om het ras te verbeteren en die rottige inteelt de deur eens te wijzen? Toch niks om trots op te zijn al dat incest?

Ik heb overigens geen jasper merrie maar een pier. Oftewel jasper zit in de 4de generatie van het veulen

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 10:22

jenneke1029 schreef:
dit wist ik niet van de nakomelingen, zelfs zijn ze enorm braaf.


Janine1990 schreef:

Mwah hier staan 3 Reinders, de eerste is een jaar geleden beleerd en begint nu pas wat minder ril te worden. Braaf ja, maar wel vreselijk sensibel... Amazone had laatst andere laarzen aan en met opstappen ging hij al over de zeik.

Behang valt ook tegen.

Volle broer lijkt precies hetzelfde verhaal te worden en halfbroer lijkt zeer ondeugend, waarschijnlijk ook niet het toonbeeld van braaf.




Verder interessante discussie. Binnenkort start het CO ook weer, ook een idee om te volgen TS?


Zullen vast wel uitzonderingen zijn, maar wat ik heb gehoord zijn ze doorsnee gezien niet echt voor beginners. Wel belachelijk lopen en die ondeugende is ook echt bloedmooi.

Eleen

Berichten: 40
Geregistreerd: 21-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 11:48

Kabayo schreef:
Uldrik is verkocht naarhet buitenland.

0% inteelt is natuurlijk het beste :) Jouwe geeft ook wel pittige nakomelingen, erg ril.

Hou er met Tsjalle rekening mee dat die niet kan stappen en dit nafokt.

Achter 4 en 5 zit Norbert. Die geeft vaak ook moeilijke karakters. Wel goede bewegers



Oeh..als Jouwe over het algemeen ook pittige nakomelingen, schrikachtig/kijkerig doorgeeft dan is dat niet de beste combi mentaal.
Mijn merrie is superlief, sociaal, leert snel, is een makkelijk paard in de omgang en je kan alles met haar mits ze ontspannen is (jaja ;) maar.. het gegeven dat ze van nature zo kijkerig is en daarmee snel spanning opbouwt wat ineens om kan slaan in het vluchten en zich heel erg sterk maakt, zowel aan de hand als onder het zadel, maakt dat die sensibiliteit een uitdaging is. Een moeilijker karakter zonder dat hele kijkerige/vluchten zou nog niet een probleem zijn, maar het kijkerige en ril wil ik zeker niet bewust verder vererven. Iets koeler wat dat betreft is gewenst.

Ik hoor dikwijls nog steeds (paarden)mensen zeggen in mijn omgeving: Ah een fries, die zijn allemaal heel 'koel' in hun hoofd en makkelijk in de omgang. :D Nou, ik heb afgelopen jaren heel veel clinics bij verschillende profs gevolgd en mijn merrie wordt de ene keer bestempeld als een 'introvert paard' heel braaf en makkelijk en de andere keer als een 'extravert paard' heel pittig, sensibel en temperamentvol :j
Laatst bijgewerkt door Eleen op 18-07-19 11:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Eleen

Berichten: 40
Geregistreerd: 21-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 11:50

Isabelle_H schreef:
Is jouw merrie getest op dwerg gen en waterhoofd gen?

Alwin helemaal vrij
Jouwe drager dwerg gen
Tiede helemaal vrij
Julius helemaal vrij
Matthys helemaal vrij
Rommert helemaal vrij
Dries helemaal vrij
Teun helemaal vrij
Tjebbe helemaal vrij
Uldrik helemaal vrij
Tjalle helemaal vrij
Tymen helemaal vrij
Yme helemaal vrij

Zo niet dan valt Jouwe af. Zeker aangezien Anders ook drager dwerg gen is dus je hebt het risico dat jouw merrie dat ook draagt.


Nee, ik heb haar nog niet getest. Ik was zeker van plan om dit te doen.

Eleen

Berichten: 40
Geregistreerd: 21-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 11:52

Janine1990 schreef:
jenneke1029 schreef:


Verder interessante discussie. Binnenkort start het CO ook weer, ook een idee om te volgen TS?


Waarschijnlijk een rare vraag maar waar staat CO precies voor? Centrale..?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Jasper 366 vrij fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 11:56

Centraal onderzoek. De laatste hindernis die de nieuwe lichting hengsten moet overwinnen om hun dek licentie te krijgen.

Eleen

Berichten: 40
Geregistreerd: 21-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 12:02

Ah dankjewel! Wanneer vindt het centraal onderzoek altijd plaats? De hengstenshows/keuringen meen ik rond januari altijd. Zeker interessant om de nieuwe hengsten te bezoeken!

Verder toch nog even gekeken naar de hengsten en het punt van mijn merrie eruit gehaald waar ze het laagst op scoorde (95 punten op kruisvorm in het vakje horizontaal). Maar ik zie dat bij (vrijwel) alle eerst genoemde hengsten kruisvorm in het vakje horizontaal staat en ook nog wel meer dan mijn merrie. Is dit een belangrijk punt om rekening mee te houden of is het eigenlijk geen issue?

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 12:19

Eleen schreef:
Ah dankjewel! Wanneer vindt het centraal onderzoek altijd plaats? De hengstenshows/keuringen meen ik rond januari altijd. Zeker interessant om de nieuwe hengsten te bezoeken!

Verder toch nog even gekeken naar de hengsten en het punt van mijn merrie eruit gehaald waar ze het laagst op scoorde (95 punten op kruisvorm in het vakje horizontaal). Maar ik zie dat bij (vrijwel) alle eerst genoemde hengsten kruisvorm in het vakje horizontaal staat en ook nog wel meer dan mijn merrie. Is dit een belangrijk punt om rekening mee te houden of is het eigenlijk geen issue?


Begint meestal eind augustus en eindigt tweede week december.

Er zijn twee fabes aangewezen geloof ik, natuurlijk de vraag of je ook aangeleverd worden. Maar qua inteelt en verwantschap waren die volgens mij wel vrij interessant. De 3jarige heb ik gezien op de 1e bezichtiging, leuk dier vond ik dat.
Maar ik ben bevooroordeeld :P

Die van mij heeft zeer goed karakter, zijn halfzussen van Sjaard not so much :') De ene viel niet eens te beleren :o

Eleen

Berichten: 40
Geregistreerd: 21-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 13:24

Eleen schreef:
Verder toch nog even gekeken naar de hengsten en het punt van mijn merrie eruit gehaald waar ze het laagst op scoorde (95 punten op kruisvorm in het vakje horizontaal). Maar ik zie dat bij (vrijwel) alle eerst genoemde hengsten kruisvorm in het vakje horizontaal staat en ook nog wel meer dan mijn merrie. Is dit een belangrijk punt om rekening mee te houden of is het eigenlijk geen issue?



Ik heb uitgebreid tekst en uitleg van Isabelle gekregen hierover, superdank en helder!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 12:16

Inmiddels al een keuze gemaakt ts?

Eleen

Berichten: 40
Geregistreerd: 21-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 22:50

Absolem schreef:
Inmiddels al een keuze gemaakt ts?


We gaan in januari naar de zaterdag Hengstenkeuring en ben heel benieuwd naar een aantal hengsten.

Zelf lijkt mij na wat ik al gevonden heb Julius 486 interessant (theoretisch nr 4 match) met name om zijn karaktertest. Alles in positieve zin relaxed en ook allround als rijpaard. Ik vind echter nog niets over nakomelingen van hem. Nadeel is 18% verwantschap en 5% inteelt.

Over Alwin 469 (theoretisch nr 1 match) kan ik geen karaktertest vinden, las wel in het verslag van KFPS dat zijn nakomelingen tegen verwachting in niet echt opvallend waren.

Een niet snel gespannen en nerveus karakter vind ik toch wel heel heel belangrijk bij mijn fries. Ik heb het idee dat veel hengsten wel goede rijpaarden zijn, maar dat er dan ook gelijk een zeer sensibel karakter bij zit.

Ik blijf me erin verdiepen tot ik die fijne match vind :-)