Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Jasper 366 vrij fokken?

 
Profiel   

Eleen schreef
Absolem schreef
Inmiddels al een keuze gemaakt ts?


We gaan in januari naar de zaterdag Hengstenkeuring en ben heel benieuwd naar een aantal hengsten.

Zelf lijkt mij na wat ik al gevonden heb Julius 486 interessant (theoretisch nr 4 match) met name om zijn karaktertest. Alles in positieve zin relaxed en ook allround als rijpaard. Ik vind echter nog niets over nakomelingen van hem. Nadeel is 18% verwantschap en 5% inteelt.

Over Alwin 469 (theoretisch nr 1 match) kan ik geen karaktertest vinden, las wel in het verslag van KFPS dat zijn nakomelingen tegen verwachting in niet echt opvallend waren.

Een niet snel gespannen en nerveus karakter vind ik toch wel heel heel belangrijk bij mijn fries. Ik heb het idee dat veel hengsten wel goede rijpaarden zijn, maar dat er dan ook gelijk een zeer sensibel karakter bij zit.

Ik blijf me erin verdiepen tot ik die fijne match vind :-)



Kwa karaktervorming kan ik je waarschijnlijk meer vertellen over een maand of twee. Als ik het veulen wat mijn kant op komt besluit ook daadwerkelijk te kopen( is bij toeval een Julius) .

Nou is de mijne volledig zwart. Maar ik heb in de wandelgangen gehoord dat julius nog wel eens wit wilt fokken.

Komt waarschijnlijk bij de beart kant vandaan, gezien pier dezelfde vader heeft en ook regelmatig wit fokt. Beart is trouwens ook Jasper bloed dus in hoeverre je nog kunt zeggen dat je met julius Jasper vrij fokt vind ik discutabel.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 22:04 



 
Profiel   

In het nakomelingen rapport van Alwin (terug te vinden op de KFPS website als je inlogt en zoekt op Alwin bij stamboekhengsten en dan naar rapporten) staat:
De nakomelingen van Alwin 469 zijn op stal plezierig en ontspannen. In het werk zijn het betrouwbare, onverstoorbare paarden, die ruim voldoende bewerkbaar zijn. Ze hebben ruim voldoende lerend vermogen maar zouden in een aantal gevallen iets meer reactie op de hulpen mogen geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 06:17 



 
Profiel   

Als je nou echt een goede indruk wil hebben van de hengsten, zou ik een afspraak maken bij de hengstenhouder.
Niet afgaan op alleen de HK...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 19:43 



 
Profiel   

Jaspervrij fokken zou natuurlijk heel mooi zijn, ivm zijn enorme invloed, maar ik ben van mening dat een goed/fijn paard fokken altijd nog belangrijker is dan een papiertje. Mits je dus echt gericht op de toekomst qua fokkerij gaat fokken.
In eerste instantie zou ik kiezen voor een combinatie die goed uit lijkt te pakken, qua inteelt en verwantschapspercentage, maar zeker ook qua verbeterpunten van de merrie.

Het is altijd interessant om een meer onverwante hengst te kiezen, ook gezien Tsjerk ook best veel voorkomt in de stambomen van friezen.
De meer onverwante paarden zijn bijvoorbeeld Fonger, Alke en Omer, en er lopen nog een aantal interessante hengsten in het centraal onderzoek.

Ik zie hier Alwin beschreven. Maar Alwin zit toch ook Tsjerk bloed achter? Ik zou dat persoonlijk wat dichtbij vinden. En pas op dat Alwin wel eens de nieuwe Jasper kan worden. Hengst dekt volgens mij veel.
Van Tsjalle, Beart en Norbert zie je ook al ontzettend veel nakomelingen. Deze hebben ook al goedgekeurde zonen wat aanbieden voor het CO ook minder interessant maakt wellicht.

Kan me voorstellen dat de keuze ontzettend moeilijk is!
Laat je tijdens de HK niet beïnvloeden door het geschreeuw en gejuig bij de populairdere hengsten. Probeer te kijken naar wat de beste match is voor jouw merrie

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 20:22 



 
Profiel   

Absolem schreef
Absolem schreef
Inmiddels al een keuze gemaakt ts?




Kwa karaktervorming kan ik je waarschijnlijk meer vertellen over een maand of twee. Als ik het veulen wat mijn kant op komt besluit ook daadwerkelijk te kopen( is bij toeval een Julius) .



Wat leuk dat je misschien een Julius veulen neemt! Ik ben sowieso wel heel benieuwd of je straks kan zeggen of je de rustige karakteromschrijving van z'n vader erin terug herkent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-19 23:53 



 
Profiel   

Retlaw schreef
Als je nou echt een goede indruk wil hebben van de hengsten, zou ik een afspraak maken bij de hengstenhouder.
Niet afgaan op alleen de HK...



Dat klopt wel wat je zegt en wil ik ook zeker doen alvorens mijn merrie te laten dekken. Ik moet dan alleen wel eerst zeker weten dat het tussen maximaal 3 hengsten gaat. Ik verwacht namelijk dat elke hengstenhouder zijn eigen paard wel geschikt gaat vinden ;-)

Ik belde nog voordat ik het topic opende met de KFPS om te zeggen dat ik graag een veulen wil met mijn merrie en met de vraag of er ook onafhankelijke adviseurs/kenners zijn, die kennis hebben van de friezen en die mij hierin kunnen adviseren. Het bleef echt opvallend stil aan de andere kant van de lijn en toen besefte ik als leek dat dit kennelijk niet de normale gang van zaken is. Het antwoord was dan ook nee. Daarom ben ik blij met de kennis van iedereen hier! *\o/* En straks om definitief de knoop door te hakken, indien mogelijk inderdaad een afspraak met de hengstenhouder. Ik hoop wel dat de Hengstenkeuring mij op weg kan helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-19 00:01 



 
Profiel   

Iris_92 schreef
Jaspervrij fokken zou natuurlijk heel mooi zijn, ivm zijn enorme invloed, maar ik ben van mening dat een goed/fijn paard fokken altijd nog belangrijker is dan een papiertje. Mits je dus echt gericht op de toekomst qua fokkerij gaat fokken.
In eerste instantie zou ik kiezen voor een combinatie die goed uit lijkt te pakken, qua inteelt en verwantschapspercentage, maar zeker ook qua verbeterpunten van de merrie.

Het is altijd interessant om een meer onverwante hengst te kiezen, ook gezien Tsjerk ook best veel voorkomt in de stambomen van friezen.
De meer onverwante paarden zijn bijvoorbeeld Fonger, Alke en Omer, en er lopen nog een aantal interessante hengsten in het centraal onderzoek.

Ik zie hier Alwin beschreven. Maar Alwin zit toch ook Tsjerk bloed achter? Ik zou dat persoonlijk wat dichtbij vinden. En pas op dat Alwin wel eens de nieuwe Jasper kan worden. Hengst dekt volgens mij veel.
Van Tsjalle, Beart en Norbert zie je ook al ontzettend veel nakomelingen. Deze hebben ook al goedgekeurde zonen wat aanbieden voor het CO ook minder interessant maakt wellicht.

Kan me voorstellen dat de keuze ontzettend moeilijk is!
Laat je tijdens de HK niet beïnvloeden door het geschreeuw en gejuig bij de populairdere hengsten. Probeer te kijken naar wat de beste match is voor jouw merrie


Dankjewel voor je suggestie!

Ik ben het helemaal met je eens dat een goed/fijn rijpaard het allerbelangrijkste is. Als ik kijk naar de beste matches met mijn merrie qua geschatte fokwaarden staat Alwin alleen wel stipt bovenaan met 527 en 3,32%/4,15% inteelt, ook al zit er eveneens een Tsjerk achter. De andere 3 hengsten die jij noemt (Fonger, Alke, Omer) scoren met haar rond de 106. Ik weet niet in hoeverre ik daar naar moet kijken, maar het verschil is wel groot.

Jouw opmerking heeft me wel aan het denken gezet dat Alwin wel eens de nieuwe Jasper kan worden omdat er veel mee gefokt wordt. Wellicht dat hij bij veel merries goed matcht. Eigenlijk zie ik nu dat Tsjalle die jij als veel voorkomend noemde en zijn nakomelingen ook goed matchen.
Zou het ermee te maken hebben dat deze 'goedscorende' hengsten in het algemeen bij vrijwel iedere merrie de geschatte fokwaarden door hun eigen scores zo verhogen/verbeteren? Waardoor iedereen die hengst neemt of bijna een identieke top 10 heeft? Op inteeltpercentage na dan. Dan blijven andere hengsten inderdaad al snel buiten beschouwing. Dit besef maakt de keuze nog ingewikkelder, kan je daar toch niet zo halfblind op varen _/-\o_

Je noemde wat interessante hengsten die lopen in het centraal onderzoek. Heb je een tip? :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-19 00:26 



 
Profiel   

Eleen schreef
Edit. Alwin ziet er heel geschikt uit. Alleen zie ik dat het ook een Tsjerk is. Is dat dan wel geschikt? Ik ben overigens een beetje Tsjerk huiverig door het sterke sensibele karakter van mijn fries. Wat ik erover gehoord heb zijn veel van Tsjerk's nakomelingen pittiger :D


Dat wordt inderdaad gezegd over Tjerk, maar gaat echt niet altijd op. Dekhengst Michiel 442 is een zoon van Tjerk en wat een schat van een paard is dat. Echt ontzettend lief en stabiel karakter. En doet het daarnaast ook super in de sport. Ik heb een 1e premie dochter van hem gefokt en ook zij heeft een top karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-19 04:37 



 
Profiel   

Ik wilde ook net Michiel noemen. Die geeft fijne sportpaarden met fijne karakters. En kijk misschien ook eens naar Rindert. Wel al een wat oudere hengst, maar de 4-jarige Rindert waar mijn zus nu mee ment doet het super in de wedstrijden en heeft echt een super fijn karakter. Heel braaf, maar wil echt voor je werken. Ze had afgelopen zomer in de B meestal 5 winstpunten per wedstrijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-19 06:13 



 
Profiel   

Grappig Iris dat je eerst zegt dat je niet een papiertje moet fokken en vervolgens dat je Tsjerk moet vermijden. Alwin wordt niet de nieuwe Jasper denk ik. De kersverse jongste Preferente hengst Tsjalle eerder denk ik. Die heeft ook al meerdere goedgekeurde zonen die het ook niet onfortuinlijk doen.

Maar: gezien de kans dat je een dekhengst gaat fokken vrij klein is en dat je het veulen zelf wilt houden, zou ik vooral de hengst kiezen waarbij jij het meest voelt. In het voorjaar zijn de hengstenshows weer, daar kun je in ieder geval heen en ook in de stallen kijken bij de paarden. De hengstenhouders hebben helaas geen tijd om elke twijfelaar uitgebreid te woord te staan, want die zijn constant aan het trainen, voorbereiden voor de HK, CK, gewone keuringen, dekkingen, etc.

Van elke hengst zijn wel rotzakken en lieverds te noemen. En dan nog is de term “rotzak” voor vrije interpretatie mogelijk. Mijn oudere Jillis merrie kan best (heel erg :D) zuur reageren naar anderen, maar voor mij is het een wereldpaard. Altijd willen werken, echt knuffelen is alleen tijdens de hengstigheid, maar dat is prima. Daar heb ik nu mijn Tsjalle voor, die kan de hele dag wel knuffelen. Ik vind dat eigengereide fantastisch. Die Jillis wordt niet zomaar uit de wei gestolen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-19 06:56 



 
Profiel   

Sanet schreef
Grappig Iris dat je eerst zegt dat je niet een papiertje moet fokken en vervolgens dat je Tsjerk moet vermijden. Alwin wordt niet de nieuwe Jasper denk ik. De kersverse jongste Preferente hengst Tsjalle eerder denk ik. Die heeft ook al meerdere goedgekeurde zonen die het ook niet onfortuinlijk doen.

Maar: gezien de kans dat je een dekhengst gaat fokken vrij klein is en dat je het veulen zelf wilt houden, zou ik vooral de hengst kiezen waarbij jij het meest voelt. In het voorjaar zijn de hengstenshows weer, daar kun je in ieder geval heen en ook in de stallen kijken bij de paarden. De hengstenhouders hebben helaas geen tijd om elke twijfelaar uitgebreid te woord te staan, want die zijn constant aan het trainen, voorbereiden voor de HK, CK, gewone keuringen, dekkingen, etc.

Van elke hengst zijn wel rotzakken en lieverds te noemen. En dan nog is de term “rotzak” voor vrije interpretatie mogelijk. Mijn oudere Jillis merrie kan best (heel erg :D) zuur reageren naar anderen, maar voor mij is het een wereldpaard. Altijd willen werken, echt knuffelen is alleen tijdens de hengstigheid, maar dat is prima. Daar heb ik nu mijn Tsjalle voor, die kan de hele dag wel knuffelen. Ik vind dat eigengereide fantastisch. Die Jillis wordt niet zomaar uit de wei gestolen :D


Ik heb het misschien een beetje verkeerd verwoord. Ik bedoel zeker niet dat je Tjerk moet mijden. Hij komt in veel stambomen van paarden voor maar heeft zeker ook veel goeds gebracht. Ik bedoelde het meer in combinatie met de merrie van TS. Ik zou er persoonlijk voor kiezen om Tjerk niet twee keer zo dicht bij elkaar op papier te willen hebben, maar dat zou ik van geen enkele hengst willen. Heb zelf bij een ander ras meegemaakt dat dit inteeltproblemen heeft gegeven, vandaar.

Dat Alwin de nieuwe Jasper wordt bedoel ik meer qua populariteit op de HK. Zo hard als er voor he, gejuigd wordt gebeurt niet bij Tsjalle. Het is een goed paard. Daar zul je mij niet over horen.
Tsjalle zal idd over een aantal jaren in veel stambomen voorkomen, danwel als vader of als vaders-vader.Jehannes is wel topleverancier van de CK en CO. Tymen en Yme lijken mij beide hele fijne sportpaarden.
Alwins zoon, Tiede 501 vind ik ook interessant. Paar hele goede veulens van gezien afgelopen zomer.

Ik blijf erbij: kies een hengst waarbij jij denkt dat het je merrie zal evenaren/verbeteren. Kies een hengst waarbij jij het goede gevoel hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-19 18:02 



 
Profiel   

Eleen schreef
Absolem schreef




Kwa karaktervorming kan ik je waarschijnlijk meer vertellen over een maand of twee. Als ik het veulen wat mijn kant op komt besluit ook daadwerkelijk te kopen( is bij toeval een Julius) .


Wat leuk dat je misschien een Julius veulen neemt! Ik ben sowieso wel heel benieuwd of je straks kan zeggen of je de rustige karakteromschrijving van z'n vader erin terug herkent.


Vandaag is hij aangekomen . En mijn eerste indruk is dat hij wel een hele koele kikker is . Maar wel erg afwachtend . Hij raakt niet in paniek maar hij blijft gewoon stokstijf stilstaan als hij wat spannend vind en gaat ( meerdere) de kat uit de boom kijken . De trailer uitlopen werd dus ongeveer de trailer uitdragen Want meneer vond de trailer wel veilig zat ook al kon hij letterlijk zo de andere paarden zien staan vanuit de trailer _O-

Wel erg mensgericht. had weinig tijd nodig om een beetje acclimatiseren en liet alles makkelijk toe , voetjes optillen, terwijl hij dat nog niet kende . Maakte eigenlijk nergens drama van, is alleen iets onzeker maar dat mag na zon verhuizing .


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-19 20:26 



 
Profiel   

Aah wat een leukerd zeg! *\o/* Dankjewel voor je eerste indruk verslag, klinkt fijn en inderdaad down to earth voor hoe jong hij nog is. Ik ben benieuwd hoe of hij zich ontwikkeld. Veel geluk met hem!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 23:18 



 
Profiel   

Eleen schreef
Aah wat een leukerd zeg! *\o/* Dankjewel voor je eerste indruk verslag, klinkt fijn en inderdaad down to earth voor hoe jong hij nog is. Ik ben benieuwd hoe of hij zich ontwikkeld. Veel geluk met hem!


Nou hij groeit als een malle . Van 1.24 toen hij aan kwam ,naar 1.39 nu . Overmorgen is hij officieel zes maanden oud .
Overigens is hij nog steeds zon koele kikkert in de hand maar wel lekker jolig de eerste vijf minuten in de wei . En heeft ie wel aardig schijt aan personal space :') . Als je hem zogenaamd niet ziet staan dan helpt ie je wel even door tegen je aan te gaan staan met een subtiele schouderduw . Alles voor kriebels ...

Voetjes geven heeft ie snel geleerd. als je voor neerzet tilt ie achter al voor je op ( is wel fijn) . hij maakt tot nu toe nog steeds nergens een big deal van .
Naar andere paarden toe is hij wel banketstaaf rozenwater . En of hij het niet snapt of er gewoon geen zak aan vind weet ik nog niet helemaal . Maar spelen doet ie niet zo . Ondanks dat de welsh m vaak zat uitnodigd . This net oftie het niet begrijpt ofzo. Maar this duidelijk een heel vriendelijk mannetje !
[ img ]

[ img ]

Ben je er inmiddels al uit wat je wil gaan doen qua fokken ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 19:51 



 
Profiel   

Afgelopen weekend de huldiging gezien van Jasper.(op tv)
Ik snap nu helemaal dat het lastig is om Jasper-vrij te fokken. :+
Heb je al een keuze kunnen maken TS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-20 21:49 



 
Profiel   

senna21 schreef
Afgelopen weekend de huldiging gezien van Jasper.(op tv)
Ik snap nu helemaal dat het lastig is om Jasper-vrij te fokken. :+
Heb je al een keuze kunnen maken TS?


Yes, ik was op de Hengstenkeuring vorige week zaterdag, superleuk!
Ik zag ook in levende lijve dat Jaspers nakomelingen ruimschoots de rest overtroffen qua aantal. Daarom weet ik zeker dat die (vader)lijn voor mij afvalt, ook al houd ik het veulen zelf, maar dan is het voor in de toekomst bij evt. volgende generatie breder inzetbaar.

Ik vind het nog erg moeilijk en zal er een studie van moeten maken, liefst met een kenner die ook kritisch naar mijn merrie kan kijken ivm verbeterpunten. Ik vond Markus mijn favoriet en zeer positief met karakter overkomen, heel cool!
Tiede was heel erg druk en Alwin vond ik ook leuk, al zag ik weinig van hem omdat hij helaas niet door mocht. Dat vond ik jammer. Elias was ook leuk om te zien en Nane vond ik ook geweldig. Ik denk dat veel mensen nu voor Matthys gaan, maar zowel Nane als Mathys zitten in de Tsjerk-lijn net als mijn fries (Anders×Tsjerk).

Ik hoopte dat het na de HK duidelijker zou worden, maar dat is het niet. Toch was het erg leuk om te zien! Nu aan de slag en ik kom er op terug! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 20:48 



 
Profiel   

Nou, inderdaad zal het Matthijs niet aan klandizie ontbreken. Naar mijn smaak gaat hij iets teveel op een hazewindhond lijken, maar affijn, smaken verschillen.
Wel moeilijk om zo'n ras met een smalle bandbreedte gezond te houden.
Ik ben benieuwd wat je keuze wordt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 21:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen