Lusitano Veiga x Haflo (Haflinger x Shagya)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 23:33

Jessix schreef:
Ach Cambiar... dat heb jij weer! :')
Ik vind het trouwens wel een leuk ding, maar snap dat je er natuurlijk niet op zat te wachten.
Geen idee hoe het uitgroeit.. Kan alle kanten op gaan natuurlijk. Ik ken de kruising ook niet, dus heb er geen voorbeelden van.

Haha, idd, was avontuur in veel opzichten daar in Tsjechië...
Ben echt wel heel blij hoor met haar, zo'n gezond vrolijk meisje, was gewoon erg nieuwsgierig hoe ze zou uitgroeien ;-)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 23:40

Luckystory schreef:
Ik denk eigenlijk dat dit vosse veulentje gaat uitgroeien tot iets wat lijkt op een ouder type barok paard. Het type dat nu een beetje weggefokt wordt in die rassen. ( Nu moet het allemaal net wat langgelijnder, ruimer en groter.)
Ik meen mij te herinneren dat jouw zwarte merries ook niet de meest super moderne types zijn? ( Niet slecht bedoeld hoor. Mijn lusitano fokmerrie is ook eerder dat type. Die is vorig jaar voor de keuring geweest en nipt opgenomen ( omdat men haar veulen leuk vond) volgens de voorbrenger had ik er goed aangedaan om geen 2 jaar meer te wachten. Dan was ze er niet meer doorheen gekomen.)
[ Afbeelding ]
Misschien zoiets maar dan nog iets zwaarder qua beenwerk? De shagya maakt de haflinger erin weer wat luxer uiteraard...

We hebben hier trouwens ook ooit een kruising luso-New Forest gehad. Dat was van in het begin een chique ponytype en dat is ook zo gebleven. Meer pony dan luso qua uiterlijk. Ik had de indruk dat dat koudbloed/pony behoorlijk stempelt. In dit geval was het wel de moeder die de pony was.

OH prachtig, welke merrie is dat op de foto?
Ja, klopt, is eigenlijk best interessant om bij te leren, maar ik vermoedde ook al dat koudbloed sterk doorstempelt, je ziet er ergens toch duidelijk de Haflinger in al vormt die maar 1/4%. Dat zie je denk ik ook bij Criollo's, dat trekpaarden bloed nog sterk doorkomen.
Ik heb ooit een analyse gezien van een wilde mustang, niet de Spanish Barb (de zogezegde rechtstreekse afstammelingen van het Iberische paard van voor de kolonisatie die nog zuiver gebleven is), maar de mustangs waar alles doorheen gemengd zit en daar zat ook best veel koudbloed in, waaronder ook de Haflinger.
Heb je foto van die New Forest mix aub?

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 02:04

De merrie op de foto is mijn Gina.
Dit is de pony-mix als veulen
Afbeelding
En wat ouder
Afbeelding
De vos ernaast is de pony-moeder.
Ik vond haar altijd erg op de moeder lijken.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 02:35

Skippy01 schreef:
Cambiar schreef:
Hoe bedoel je op de foto zou ik het hem niet geven?
Aan wat zie jij dat als ik vragen mag?
Gezien jij ook wel Sharon May Davis volgt, ben ik heel benieuwd waarom je denkt dat hij niet flexibel en wendbaar zou zijn.
Je moet rekenen dat hij hier nog maar pas 4 is en een laatbloeier, komt pas laat tot ontwikkeling en is ook lang schraal gebleven door het vele rennen en spelen omdat hij in een hengstenkudde stond.


Het flexibele en wendbare wél, maar het dragende vermogen wat daarbovenop komt, zou ik er niet zo uithalen. Wij hebben er eentje op stal, 100% veiga lusi, die vergelijkbaar gebouwd is en niet tot dragen komt (en daardoor dus de nodige blessures heeft in de voorbenen). Moet gezegd worden dat dat een volwassen, uitgegroeide merrie is bij wie die overgang hals/schouder/borst nóg zo is als bij jouw vierjarige. Voor die van jou zie ik dan met name in de overgang schouder/schoft/borst/hals een (nog) niet vloeiende overgang.
Maar dat had mijn vorige paard op zijn vierde ook nog niet - kan nog komen natuurlijk. Die groeit voorlopig nog wel even. De achterhand en rug hebben duidelijk kwaliteit, het beenwerk ook. Gezien de schouder/ rug/ halsverbinding later sluit, ben ik benieuwd hoe hij er over 2 jaar uitziet. Schraal kan ik wel doorheen kijken, en ik vind ze niet gauw mager :)

Ow, jouw terrein is nog niet zo erg. Het weer heeft absoluut niet meegewerkt de laatste maanden wat dat betreft ;)


Thx voor je info!
Toch heb ik daar bedenkingen bij ;-)


Rekening houdend met het feit dat de berber/Lusi zoon 50 procent Berber is qua ras én op 1 jaar gecastreerd is, waardoor hij langer tijd nodig heeft om tot ontwikkeling te komen dan de hengsten die hier hengst blijven (deze moest ik castreren wegens te enthousiast vechten, is een mannetje met veel bloed en karakter) .
Zijn vader, Chawek, leek zelfde van bouw op zijn leeftijd, dus hij heeft dit van de Berber kant, niet Lusitano kant, de onderhals, schouders niet in vloeiende lijn etc.. maar dat gaat weg naarmate ze meer ontwikkelen, dus na 6 jaar.
Zijn vader nu op 7 jaar:

Afbeelding

Afbeelding
Zijn zoon vind ik trouwens meer paard, hij is 4 cm groter, is langer gelijnd, gangen ruimer dan van de Lusitano, nog wat schraal, maar ik vind niet dat wat jij zegt op hem van toepassing is

Afbeelding





Dus om Berbers die niet die vloeiende overgang hebben in hals en schouders en wat smaller zijn als ze jong zijn in de borstkas dan modern gefokte grote proportionele Iberiers, te catalogeren als een paard wat voorbeen problemen zal krijgen, lijkt me kort door de bocht. Het is eerder het omgekeerde.
Mensen gaan zware, veel te grote als warmblood uitziende Iberiers fokken en denken dan dat ze sterker en vroeger rijp zijn omdat ze er ook zo uitzien.
Niets is minder waar.

Ik kan je uit die droom helpen, zus is prof heelkunde en weet dat deze bewering niet klopt.
Veel van die exemplaren hebben heupproblemen, spat, tot zelfs artrose toe. Zelfs op jonge leeftijd (vooral in de kogels).

Daarom dat ik er zo ver mogelijk van weg blijf, nochtans brengt het meer geld op om zulke types te fokken.

Een paard draagt trouwens met de achterhand, of zou dat moeten doen. Niet met de voorhand. Daarom is de juiste weg om Iberische paarden blessure vrij te trainen de academische rijschool. Dat wisten ze al van in de tijd van Xenophon. Ttz, grondwerk tot 6 jaar en dan pas rijden. Het is bekend idd dat Iberiers minder sterk zijn in de rug dan warmbloeden en meer tijd nodig hebben voor de basisafrichting, in de vorm van grondwerk. Dat is ook wat Jossy Reynvoet doet. Paard komt er zoveel x sterker uit. Dit paard staat op zijn 4 jaar dus nog nergens, maar ik vind dat het nog dik meevalt als ik hem met een andere Berber kruising vergelijk van een lesgeefster, mijn Berber kruising lijkt namelijk op de berberkruising Fuego van Thalya Willems, met ouder worden en de juiste training krijg je dus een volledig ander paard:
Fuego na training:

Afbeelding

Hoe Fuego voor de training was, met onderhals en schouder lijn durf ik niet te plaatsen zonder haar toestemming, maar was erger dan van mijn Berber kruising.
Mijn Berber kruising is trouwens dit jaar veel uitgezwaard en dat iele vooraan is weg. Hij is heel lang heel smal geweest in de borstkas. Trouwens de zaken die jij noemt zijn typische Berber kenmerken, vele van die Berbers hebben deze kenmerken, niet helemaal proportioneel, ietwat onderhals, lagere hals aanzet, dakvormig achterste,...maar wel rete sterk beenwerk.
https://youtu.be/E_YC4-fUSCI

Ik durf mijn hoofd op verwedden dat hij helemaal geen been problemen krijgt na een grondige grondwerk opleiding. Meer nog: veel sterker is dan die modern gefokte, grote warmbloed type Iberiers. Berbers hebben over het algemeen een steviger beenwerk ook dan de meeste andere rassen.
Niet alleen erfelijke factoren, maar ook de manier waarop ze opgroeien bepaalt de kwaliteit van de beenstructuren, hij heeft tot zijn 4 jaar in hengstenkudde gelopen, op harde rotsen omhoog en omlaag gerend, veel gevechtjes die op het randje af waren met zijn broer en andere hengsten, dàt is dé factor wat bepaalt of een paard sterke benen zal hebben, daar worden de inwendige structuren gevormd. Cfr Sharon May Davis: meeste paarden hebben dunne vliezen als ligamenten in de benen, terwijl bvb koniks sterke, dikke koorden als ligamenten hebben. Dat komt door buiten opgroeien. Dus een Berber krijgt niet zomaar been problemen omdat hij op het zicht vooraan niet gebouwd is als een dressuurpaard, een Berber heeft zo wie zo al een grote voorsprong qua sterkte op de meeste dressuur gefokte producten. Daarom kruis ik ook met deze sterke voorouder van de Lusitano.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 03:43

Sammyoo schreef:
Hoewel ik een Lusitano over het algemeen meer kan waarderen dan de PRE, heb ik juist vanwege die halslengte voor de PRE gekozen toen ik een barokke hengst voor onze Haflingermerrie zocht.
Op die laatste foto van het veulen van ts zie ik wel een duidelijk verschil met Pepita als veulen. Pepita was als veulen langer gelijnd en had een langere en minder zware hals(aanzet). Maar van mij had Pepita verder qua type best wat zwaarder uit mogen groeien.

Haar moeder Lusitano en ook haar vader hebben licht uitgedrukt een wel heel stevige hals, dus wel ergens normaal denk ik.
Vind wel dat het Arabische erin een mooie, hogere implant van de hals geeft.

Afbeelding


Ik vind de vergelijking terug naar het oude barokke Iberische type wel schitterend.
Dat is nu net mijn doel :-).
Ik heb altijd gedroomd van een criollo, ze heeft ook wel iets weg van een criollo paardje.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Lusitano Veiga x Haflo (Haflinger x Shagya)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 04:40

Haar moeder ben ik 1100 km ver gaan halen omdat ik een oud type wou, de vader Bombita is het type paard waar ik gelijk voor val. Kort, compact stevig en naturel. Ik heb totaal niets met die warmbloodachtige groot gefokte Iberiers.
Haar moeder:
Afbeelding
Vader van de moeder:
Afbeelding

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 01:16

Skippy01 schreef:
Cambiar schreef:
Hoe bedoel je op de foto zou ik het hem niet geven?
Aan wat zie jij dat als ik vragen mag?
Gezien jij ook wel Sharon May Davis volgt, ben ik heel benieuwd waarom je denkt dat hij niet flexibel en wendbaar zou zijn.
Je moet rekenen dat hij hier nog maar pas 4 is en een laatbloeier, komt pas laat tot ontwikkeling en is ook lang schraal gebleven door het vele rennen en spelen omdat hij in een hengstenkudde stond.


Het flexibele en wendbare wél, maar het dragende vermogen wat daarbovenop komt, zou ik er niet zo uithalen. Wij hebben er eentje op stal, 100% veiga lusi, die vergelijkbaar gebouwd is en niet tot dragen komt (en daardoor dus de nodige blessures heeft in de voorbenen). Moet gezegd worden dat dat een volwassen, uitgegroeide merrie is bij wie die overgang hals/schouder/borst nóg zo is als bij jouw vierjarige. Voor die van jou zie ik dan met name in de overgang schouder/schoft/borst/hals een (nog) niet vloeiende overgang.
Maar dat had mijn vorige paard op zijn vierde ook nog niet - kan nog komen natuurlijk. Die groeit voorlopig nog wel even. De achterhand en rug hebben duidelijk kwaliteit, het beenwerk ook. Gezien de schouder/ rug/ halsverbinding later sluit, ben ik benieuwd hoe hij er over 2 jaar uitziet. Schraal kan ik wel doorheen kijken, en ik vind ze niet gauw mager :)



Ik heb even nagedacht over de uitspraak dat de halfbroer voorbeen problemen zou ontwikkelen door zijn niet vloeiend aangezette halslijn op de borstkas.
Altijd interessant om als fokker zaken uit te spitten en dat vraagt om research.

Wat ik fok is geen PRE of Lusitano voor dressuur of extérieur keuringen.
Ik fok terug naar het oude Spaanse type, in de hoop dat ze even robuust worden als het oorspronkelijke type Iberische paard. Gewoon om zo sterk mogelijk te zijn met zo min mogelijk problemen.

Kan dat? Eventueel wel, gezien het originele type Spaanse paard een kruising was van het primitive Iberische paard en de Moorse paarden (Berbers)


De vergelijking en uitleg van de bouw van Berber kruisingen moet dus eerder bij de Amerikaanse spanish barb, criollo types gezocht worden (ipv mensen die PRE'S fokken) , want die mensen hebben nog kennis van het oude, kleinere, authentieke en robuste Iberische paard, omdat hun Mustangs rechtstreekse afstammelingen zijn van deze antieke Iberische paarden.
(de moderne PRE is ontstaan tijdens de Renaissance uit kruisingen van die Iberische types met Friezen, Arabieren en Germaanse paarden die zorgden voor de zware convexe neuslijn die we bij de Lusitano zien, want van oorsprong was het neusprofiel eerder recht bij Iberische paarden. Vandaar dat onze Iberische paarden eigenlijk bijna niets meer te maken hebben met de oorspronkelijk primitieve, sterke Iberiers.)

Toevallig zag ik foto's van criollo's met dito hals aanzet.

Afbeelding

Nog frappanter is de gelijkenis met de Marismeño, een wild type paard die ook aan de oorsprong ligt van de PRE en nu nog in het wild leeft en dichtst aanleunt bij het primitieve Iberische paard, die kunnen overleven in extreme omstandigheden.
Zowel de originele voorouder van de PRE, de Marismeño, alsook de mustang, zijn kruisingen met Berbers.
Ik zie gelijkenis met mijn ruin.
Marismeño

Afbeelding

Mijn ruin:

Afbeelding

Afbeelding


De lagere hals aanzet is nu eenmaal een kenmerk van de oude Berber types vooraleer ze gaan kruisen zijn met Arabisch volbloed waardoor de Berbers een hogere hals aanzet kregen. Niet sterker, wel sneller. Maar net het selecteren op snelheid maakt paarden zwakker in de benen.

Toevallig kwam ik deze morgen een filmpje tegen van gewichtsdragende ezeltjes, ze doen dingen die paarden niet aankunnen wordt in het filmpje gezegd.

Gewichtsdragende ezeltjes in de Californische bergen:
Toch wel raar met smalle borstkas en lagere hals aanzet...

https://m.youtube.com/watch?feature=you ... 6wqpvEA1jw


Wellicht dat jouw merrie zwakke pezen heeft, en dat ze om een of andere reden ook haar achterhand niet sterk genoeg is om te dragen en daarom gewicht vooraan probeert te dragen. Inteelt of slechte start, wie zal het zeggen...

Het feit dat het vosje beter oogt is vrij simpel. Het is een pony, ontstaan uit Haf x Shagya.
Dit is de Shagya die erin zit in het vosje:

Afbeelding

Shagya geeft idd mooi, vierkant frame en geeft een hoge hals aanzet, het is een Arabier. Haf geeft barokke, compacte bouw. Niet slecht. Niet beter, gewoon anders. Geloof me, zij zal ook haar zwakke punten hebben, die de Berber kruising weer niet heeft en ik heb al een idee wat dat zal zijn...
De zoon is ook geen pony van 1m48/50 zoals de grootte van de vader van het vosje, maar een paard van boven de 1m57

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:37

Ik weet niet of je Criollo bij ons Europese gebruik echt als voorbeeld kunt nemen voor beengezondheid. Ik heb inmiddels een paar Criollo's voorbij zien komen en ook getraind en die hebben allemaal peesproblemen voor gehad. Ik denk soms dat het gezonde imago van Criollo's vooral voortkomt uit het feit dat ze zo keihard zijn qua karakter. Op een kreupele Criollo kun je prima een dagtocht uitrijden, terwijl een hoog in het bloed staand neurootje al op drie benen hinkt als er een grasspriet verkeerd waait.
Als je ze in het wild laat lopen dan hebben ze natuurlijk weinig last van hun vaak nogal teckel-achtige bouw, maar wilde paarden vergelijken met dagtochtpaarden en die vergelijken met dressuurbakpaarden is lastig. Ik heb zelf het vermoeden dat een Criollo het qua bouw goed doet als rechtdoor in het bos-paard (wel rechtgericht natuurlijk), maar dat ze bij intensiever dressuurwerk/voltewerk het qua bouw gewoon best moeilijk hebben met het van de voorhand krijgen van al die laag en ver naar voren aangezette halzen, zeker de types zoals op jouw foto's die een lange rug hebben, een steile schouder en een hals die echt vóór het lichaam aan de schouder gezet is.

Ik ben zelf enorm fan van berbers en die hebben inderdaad zwaardere, lager aangezette halzen, maar kwaliteitsberbers hebben in vergelijking met jouw Criollo foto wel echt een schuin liggende schouder en waardoor een paard dat kan compenseren in beweging. Een laag aangezette hals die voor een steile schouder hangt maakt het voor een paard moeilijk om verend/schokdempend te bewegen en dus ook om gewicht naar achteren te plaatsen. Berbers staan juist bekend om hun duidelijke schoft en dat hun hals echt op de schoft begint. Een 'axthieb', dus deuk voor de schoft in de bovenlijn van de hals, wordt als erg ongewenst gezien omdat de hals dan lager/verder naar voren aangezet is en dat het het paard moeilijker maakt om die voorhand op te richten. Die correcte aansluiting op de schoft mis ik op jouw foto's (bij de shagya is het niet te zien) als je het vergelijkt met Berbers.

Hier zijn een paar Berbers waarbij je die typische berber-schoftaansluiting van de hals goed ziet:
http://berbergestuet.de/images/img_6568.jpg
Afbeelding
Afbeelding
Het blijven zware halzen, maar door de schuine schouder en de hoge aansluiting op de schoft zijn de paarden wel echt in staat om hem als hefboom te gebruiken.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 02:26

xyzutu2 schreef:
Ik weet niet of je Criollo bij ons Europese gebruik echt als voorbeeld kunt nemen voor beengezondheid. Ik heb inmiddels een paar Criollo's voorbij zien komen en ook getraind en die hebben allemaal peesproblemen voor gehad. Ik denk soms dat het gezonde imago van Criollo's vooral voortkomt uit het feit dat ze zo keihard zijn qua karakter. Op een kreupele Criollo kun je prima een dagtocht uitrijden, terwijl een hoog in het bloed staand neurootje al op drie benen hinkt als er een grasspriet verkeerd waait.
Als je ze in het wild laat lopen dan hebben ze natuurlijk weinig last van hun vaak nogal teckel-achtige bouw, maar wilde paarden vergelijken met dagtochtpaarden en die vergelijken met dressuurbakpaarden is lastig. Ik heb zelf het vermoeden dat een Criollo het qua bouw goed doet als rechtdoor in het bos-paard (wel rechtgericht natuurlijk), maar dat ze bij intensiever dressuurwerk/voltewerk het qua bouw gewoon best moeilijk hebben met het van de voorhand krijgen van al die laag en ver naar voren aangezette halzen, zeker de types zoals op jouw foto's die een lange rug hebben, een steile schouder en een hals die echt vóór het lichaam aan de schouder gezet is.

Ik ben zelf enorm fan van berbers en die hebben inderdaad zwaardere, lager aangezette halzen, maar kwaliteitsberbers hebben in vergelijking met jouw Criollo foto wel echt een schuin liggende schouder en waardoor een paard dat kan compenseren in beweging. Een laag aangezette hals die voor een steile schouder hangt maakt het voor een paard moeilijk om verend/schokdempend te bewegen en dus ook om gewicht naar achteren te plaatsen. Berbers staan juist bekend om hun duidelijke schoft en dat hun hals echt op de schoft begint. Een 'axthieb', dus deuk voor de schoft in de bovenlijn van de hals, wordt als erg ongewenst gezien omdat de hals dan lager/verder naar voren aangezet is en dat het het paard moeilijker maakt om die voorhand op te richten. Die correcte aansluiting op de schoft mis ik op jouw foto's (bij de shagya is het niet te zien) als je het vergelijkt met Berbers.

Hier zijn een paar Berbers waarbij je die typische berber-schoftaansluiting van de hals goed ziet:
http://berbergestuet.de/images/img_6568.jpg
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Het blijven zware halzen, maar door de schuine schouder en de hoge aansluiting op de schoft zijn de paarden wel echt in staat om hem als hefboom te gebruiken.


Tja, wie een hond wil slaan, vindt licht een stok. Was te verwachten dat jij alles uit de kast zou halen om hem af te breken. Dat doe je met alles wat ik post na de woorden die we hadden over copieren.
Ik heb nergens een dressuurpaard vernoemd. Daar wens ik ver vanaf te blijven want zijn niet meteen voorbeelden van gezond in elkaar zittende paarden. Integendeel. Ik weet niet waar jij dat vandaan haalt. Ik wil een sterk, tredzeker paard en geen huppelende strekker.
Als jij dressuur fan bent hoef je daarom niet neer te kijken op buitenrit paarden.

Ten eerste, foto's die jij plaatste zijn Berber Arabieren én hengsten. Ik schreef al dat Berber Arabieren een andere halslijn hebben. Schuiner. Het lijken geen Berbers meer maar eerder Andalusiers, hispano Araben. Dat noemt men idd kwaliteitsvol....
Veel Berber liefhebbers komen hier op tegen en zoeken het authentieke Berber type. Zijn heel moeilijk te vinden, meest is gekruisd met Arabier.
Daarom heeft de fokster van mijn hengst ook voor Kochise gekozen, dus jij zet Kochise De La Forêt weg als een onkwaliteitsvolle Berber en dus ook zijn zoon, mijn Berber? Jij durft. Toevallig in Berber milieu in Frankrijk 1 van de meest geliefde hengsten waar veel geld voor geboden is vooraleer hij vergiftigd werd en helaas gestorven is.
Nog een foto van Kochise:
Afbeelding
Mijn hengst, Chawek, heeft krek dezelfde schouder lijn en hals als zijn vader Kochise. Hij had ook die knik voor de schoft toen hij jonger was, maar dat verdwijnt naarmate de hengst meer hormonen krijgt en er die kap boven de nek aangemaakt wordt met meer spieren en vet, daar komt zijn op 1,5 jarige gecastreerde zoon wat mee achter en zal via grondwerk getraind moeten worden.
Mijn hengst de vader van de Berber kruising op 7 jaar:

Afbeelding

Afbeelding

Zijn zoon is heel schraal gebleven door vroegtijdig gecastreerd te zijn en door de vele gevechten met halfbroer :
https://youtu.be/hJmXDXaGA9w

en nét dat maakt een paard sterk, ravotten en vechten op rotsgrond, niet de bouw volgens regeltjes van de dressuur maakt een paard sterk, wel geld waard helaas. Als het maar perfect oogt langs de buitenkant en kan strekken tot achter de oren en papieren heeft. Dat is nu eenmaal het verziekte paarde milieu.

Ten tweede, zeer subjectieve stelling, jij rijdt naar eigen zeggen enkele kreupele criollo's en zet daarmee gans het ras te kakken.
Zal wel kloppen, ze voeren niet altijd het beste uit, maar het ras is een zeer resistent en oersterk paardje. Er zijn wel degelijk mensen die in Europa goede criollo:s hebben, oa Spirit horses is heel blij dat ze eindelijk een paard heeft zonder problemen, een criollo. Ook in Duitsland en Frankrijk zitten heel goede dieren, ingevoerd via José Guilherme Martini.
Ik stond in contact met hen omdat ik eigenlijk mijn merrie door een criollo wou laten dekken mocht ze niet door de Haflo gedekt zijn....

Ten derde, zo neerbuigend praten over een niet-dressuurpaard voor buitenritten, alsof het maar wat rechtdoor teckelen is alsof het niets is. Ga maar eens over steile, scherpe rotswanden bergop bergaf rennen rennen met je perfecte superdressuurpaard met stijle schouder en perfect aangezette hals, we zullen dan nog eens praten, of in de winter over dichtgevroren ondergrond met bevroren modder en putten door hoeven.
https://youtu.be/O96eUL3P2oA

Ten vierde, primitieve paarden soorten en pony types hebben veeleer een steilere schouder (Sorraia, konik, Berber, maresmeno, mustang.... ),
Zo ook zijn halfzusje, de Haflo kruising, waarvan beweerd werd dat ze een veel betere conformatie zou hebben dan haar broer


Afbeelding



Ik heb ondertussen toch al info gekregen van een dame die zeer erg bezig is met biomechanica die ik over mijn misbaksel gecontacteerd heb en met meer tijd zal ik die eens plaatsen. Dat hij niet mooi is Ben ik mee akkoord, maar dat hij been problemen zal ontwikkelen dat vind ik echt schandalig om te lezen over zulk sterk dier die nog nooit wat mankeerde en jullie niet kennen gewoon gebaseerd op uiterlijk.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 03:13

Dus volgens Xyzutu alle steile schouders, troep. Weg met de authentieke Berbers en Sorraia's en Mustangs. Allemaal steile schouders
Voorbeeld van een primitief type Berber zonder Arabisch bloed, voorouder van het Spaanse en Portugese paard (dit soort paard werd regelmatig verhandeld met Portugal en ligt aan de basis van de Lusitano)
Afbeelding

Zuivere Berber:

Afbeelding

Sorraia, de vader van mijn hengst Turron:

Afbeelding

Afbeelding

Maresmeno, laatste authentieke primitieve Andalusier, neven van de Mustangs, extreem robuuste paardjes:

Afbeelding




Allemaal steile schouders. Veel gelul op internet. Allemaal kandidaten been problemen....

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Lusitano Veiga x Haflo (Haflinger x Shagya)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 09:08

Cambiar, je vervalt weer fijn in het oude gedrag. Ik was oprecht verbaast en blij om te zien dat je ook een normale discussie kon voeren zonder in de aanval te gaan. Maar helaas.

Wat mij ook opvalt is dat je het bijna in iedere post hebt over de kwaliteit van jouw perfecte paarden. Nu heb ik niets met Iberische rassen en met Berbers, ik heb veel meer met de dressuurpaarden die jij zo verafschuwt, maar ik zie op de foto's echt geen geweldige dieren. Dat geeft niet, maar loop asjeblieft niet zo naast je schoenen over je paarden. Prima als jij ze geweldig vind, accepteer ook dat anderen een ander beeld hierover hebben. Dat mag. Jouw fokdoel hoeft niet het fokdoel van anderen te zijn, dit is dan niet direct slechter of beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 10:31

Cambiar schreef:
Ten eerste, foto's die jij plaatste zijn Berber Arabieren én hengsten. Ik schreef al dat Berber Arabieren een andere halslijn hebben. Schuiner. Het lijken geen Berbers meer maar eerder Andalusiers, hispano Araben. Dat noemt men idd kwaliteitsvol....


De Berbers die ik geplaatst heb zijn Berbers, geen Berber-Araber. Waarom zou ik Berber-Araber plaatsen in een topic waar het over raszuivere Berbers gaat?

Citaat:
Ten tweede, zeer subjectieve stelling, jij rijdt naar eigen zeggen enkele kreupele criollo's en zet daarmee gans het ras te kakken.


Gewoon even lezen: ik heb niet op kreupele Criollo's gereden. Dat is ze getraind heb betekent niet dat ik erop zat, maar ik weet wel dat er een hoop met blessures aan de voorbenen kampen, en dat dat door osteopaten en dierenartsen mede wordt geweten aan de lange ruglijn en laag aangezette hals in combi met een steilei schouder. Daar mag je het natuurlijk mee oneens zijn.

Citaat:
Ten derde, zo neerbuigend praten over een niet-dressuurpaard voor buitenritten, alsof het maar wat rechtdoor teckelen is alsof het niets is. Ga maar eens over steile, scherpe rotswanden bergop bergaf rennen rennen met je perfecte superdressuurpaard met stijle schouder en perfect aangezette hals, we zullen dan nog eens praten, of in de winter over dichtgevroren ondergrond met bevroren modder en putten door hoeven.


Ik schrijf niet dat buitenritten niets is. Volgens mij schrijf ik zelfs dat je een buitenritten paard op de buitenrit ook goed rechtgericht moet rijden omdat je anders ook weer blessures opbouwt. Goed en voor het paard lichaamsvriendelijk buitenrijden is niet simpel, zeker niet als dat het enige is wat je ermee doet, want doordat je de symmetrie van de bak en alleen al voltes mist is het heel makkelijk om in een houdinkje terecht te komen wat voor het paard natuurlijk voelt maar wat ook zijn natuurlijke scheefheid versterkt, en dat gaat problemen geven, hoe hard je paard ook is. Alleen gebeurt dat bij minder goed gebouwde paarden sneller.

Citaat:
Ben ik mee akkoord, maar dat hij been problemen zal ontwikkelen dat vind ik echt schandalig om te lezen over zulk sterk dier die nog nooit wat mankeerde en jullie niet kennen gewoon gebaseerd op uiterlijk.


Volgens mij zegt niemand hier dat jouw paard beenproblemen zal ontwikkelen. Alleen wordt er geschreven dat een ongunstige bouw makkelijker tot overladen van de voorhand leidt en dat kan weer zorgen voor rug- en voorbeenproblemen. Een paard dat flink overbouwd is zal hier ook sneller last van krijgen dan een paard met een normalere ruglijn, als ik dat schrijf dan is dat toch ook geen persoonlijke aanval naar wie dan ook?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 11:40

Utixo schreef:
Cambiar, je vervalt weer fijn in het oude gedrag. Ik was oprecht verbaast en blij om te zien dat je ook een normale discussie kon voeren zonder in de aanval te gaan. Maar helaas.

Wat mij ook opvalt is dat je het bijna in iedere post hebt over de kwaliteit van jouw perfecte paarden. Nu heb ik niets met Iberische rassen en met Berbers, ik heb veel meer met de dressuurpaarden die jij zo verafschuwt, maar ik zie op de foto's echt geen geweldige dieren. Dat geeft niet, maar loop asjeblieft niet zo naast je schoenen over je paarden. Prima als jij ze geweldig vind, accepteer ook dat anderen een ander beeld hierover hebben. Dat mag. Jouw fokdoel hoeft niet het fokdoel van anderen te zijn, dit is dan niet direct slechter of beter.

Verbaasd? Jij degradeerd mijn paard via een foto als een misbaksel, terwijl je hem vergelijkt met morphologie van warm en volbloed en met schuine schouder.
Wablief? Ik heb nergens gezegd dat hij perfect is, integendeel zelfs, dat hij lelijk is, maar de beweringen die hier gemaakt worden raken kant noch wal.
Niemand kan vanop een foto voorspellen dat een paard been problemen zal hebben.
Én dat neem ik uitermate ernstig.
Dat is heel wat anders dan beweren dat ik een perfecte paarden heb.
Dat is heel interessant die uitspraak, want dat is dus hoe jij het aanvoelt.
Ik kan best tegen kritiek, maar geen domme uitspraken die een dier in discredit brengen en zijn kansen tot verkoop tot een slachtpaard reduceren. Dit met een discussie waar mijn paard, ik schreef het al dat ik totaal terug wil naar het oude type, (omdat het zo fout gaat met de Iberiers en warmbloeden de dag van vandaag, steeds groter en zwakker,) en jullie mijn paard vergelijken met net deze types, perfecte halzen, schuine schouders die zo typerend zijn voor paarden in de dressuur gekruisd met volbloed, om goed te kunnen strekken, dat ik mij verdedig ja.
En waarom ik terugkeer naar dat oude type is niet uit snobisme, maar vanuit trauma omdat mijn zus en ik heel veel miserie gehad hebben in onze jeugd en er zelfs 1 paard is ingeslapen van mijn zus. Zij heeft daarom haar geneeskunde studies gestopt om dierengeneeskunde te doen en zich te specialiseren in been problemen, dus het komt heel hard aan deze kritiek en daarom heb ik iemand gecontacteerd die daarvoor opgeleid is om te weten of wat op bokt beweerd wordt wel klopt.
Ik plaats deze uitleg nog.
Je kan niet zeggen omdat een Peer niet op een appel lijkt dat hij daarom slecht is.
Je kan geen oud type vergelijken met een modern type om hem lichamelijke en been problemen aan te wrijven.
Daarom plaatste ik laatste post met oude, primitieve types. Want dat is waar hij uit ontstaan is.
Je moet wel eerlijk blijven en dat doe jij niet.
In alle posts maak je mij belachelijk en wrijft mij dan aan dat ik geen normale discussie kan voeren. Jij doet alsof je alles beter weet om mij omlaag te halen.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 12:04

Die dip achter de schoft zie je dus bij meeste Berber types, daarom plaatste ik dit ook, en dit heeft niets te maken met goed of slecht, alleen dat mijn ruin lang heel schraal gestaan heeft en het daarom meer opvalt. Daar reageer je dus niet op, maar ik mag hem niet verdedigen, zo zit dat in elkaar.
Dit gaat namelijk met ouder worden, meer ontwikkeling en door training verbeteren:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 12:36

Wat een leerzaam vermakelijk topic is dit. :+

gerlindie

Berichten: 4641
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 12:37

goeroe schreef:
Wat een leerzaam vermakelijk topic is dit. :+


Nou allebei ja :')
Ik vind de informatieve posts oprecht interessant om te lezen :j

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 13:00

Ik vind het ook interessant, maar naar mijn idee staat er ook wel een hoop onzin tussen. Het topic nodigt zo alleen niet echt uit om werkelijk in discussie te gaan. Een beetje zoals met mijn schoonpa, een hele leuke vent, maar als hij 'college staat te geven' leid je hem beter niet teveel af van zijn verhaal. :+

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 13:23

goeroe schreef:
Ik vind het ook interessant, maar naar mijn idee staat er ook wel een hoop onzin tussen. Het topic nodigt zo alleen niet echt uit om werkelijk in discussie te gaan. Een beetje zoals met mijn schoonpa, een hele leuke vent, maar als hij 'college staat te geven' leid je hem beter niet teveel af van zijn verhaal. :+

Wat een vergelijking.
Als je eigen fokproduct bestempeld wordt als waardeloze slecht in elkaar zittende slachtknol terwijl die in extreme omstandigheden opgroeide in bergachtig gebied zonder lichamelijke problemen, maar die dus aldus bokt gedoemd is om alsnog been problemen te krijgen mag je je nog niet verdedigen.
Heel vreemd, maar typisch bokt.
OK, laten we het dan houden op waardeloze fokker en lelijke waardeloze knol die volgende week linea recta naar de slachtbank gaat, vooraleer hij een leven vol leed tegemoet gaat :+
Amen

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 13:34

Wauw, ik vind dit een zeer interessant topic en zeker leerzaam, maar wat jammer dat er zo veel woorden in elkaars mond worden gelegd. Cambiar, met alle respect voor je kennis en uitleg, nergens wordt genoemd dat je veulen 'rijp is voor de slacht'of een slecht fokproduct. Er wordt slechts een andere mening/visie op fokkerij gegeven, en netjes verwoord ook. Jammer van een verder interessant topic!

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 13:48

Cambiar schreef:
Wat een vergelijking.
Als je eigen fokproduct bestempeld wordt als waardeloze slecht in elkaar zittende slachtknol terwijl die in extreme omstandigheden opgroeide in bergachtig gebied zonder lichamelijke problemen, maar die dus aldus bokt gedoemd is om alsnog been problemen te krijgen mag je je nog niet verdedigen.
Heel vreemd, maar typisch bokt.
OK, laten we het dan houden op waardeloze fokker en lelijke waardeloze knol die volgende week linea recta naar de slachtbank gaat, vooraleer hij een leven vol leed tegemoet gaat :+
Amen

Stel nou even dat dit echt letterlijk zo geschreven stond, dan nog is het een keuze om je hier enorm over op te winden of om het naast je neer te leggen. Maar dit staat er toch helemaal niet? Ik heb echt lopen zoeken naar wat jou zo triggert, maar tenzij er uitvoerig in dit topic gegumd is of er via PB berichten zijn uitgewisseld vind ik dat je nogal lichtgeraakt reageert. En dan druk ik me heel voorzichtig uit.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Lusitano Veiga x Haflo (Haflinger x Shagya)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:00

Cambiar, voor je me uitfoeterd, kijk even of je de juiste persoon voor je hebt. Dank.

Het is wel heel zwart/wit. Of je paarden zijn fantastisch, of het zijn schillehitten. Niemand zegt hier dat je paarden rijp voor de slacht zijn. Het enige wat hier wordt gezegd is dat iemand anders misschien een andere visie op het uberras heeft. Persoonlijk (let op, vanuit mij gezien dus), vind ik dat je het er wel heel vaak dik bovenop legt dat je dure, waanzinnig goede paarden hebt. En dan kun je er wel van alles bij gaan halen zoals trauma's uit het verleden, maar dat doet er niets aan af dat ik je door de toon van je berichten totaal niet meer serieus neem. Het is niet zo dat jouw fokrichting en paarden de enige perfecte paarden zijn. Prima als jij leuk kan fokken met je eigen dieren, naar een ideaalbeeld. Top. Maar jouw ophemeling van jouw "fantastische" dieren zorgt ervoor dat ik alleen maar kritischer naar jouw dieren ga kijken. En dan zie ik eenzelfde soort Iberisch paard als ik er al zoveel van gezien heb. Dat betekend niet dat het een slachtknol is, maar gewoon, dat ik er niet zoveel interessants aan vind.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 14:56

Huh? Dure waanzinnige paarden?
Waar heb ik DAT geschreven????
En voor ik je afbrand ? Wie brandt mij af? Ik ken jou niet en heb nog geen woord met je gepraat. Jij bent degene die mij aanvalt.
Een paard wat te koop staat zomaar openbaar op internet zonder professionele kennis wegzetten als paard wat later gedoemd is om voorbeen problemen te krijgen is heel erg cru.
Dat wordt on verkoopbaar.
Ik heb antwoord en is gewoon bullshit wat hier beweerd wordt.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Lusitano Veiga x Haflo (Haflinger x Shagya)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:33

Nogmaals, kijk even goed naar wie je antwoord.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 03:24

xyzutu2 schreef:
De Berbers die ik geplaatst heb zijn Berbers, geen Berber-Araber. Waarom zou ik Berber-Araber plaatsen in een topic waar het over raszuivere Berbers gaat?


Hoe weet jij dat daar geen Arabisch bloed in zit? Kun je hier dan hun pedigree plaatsen aub?
De vos heeft overduidelijk een hoog percentage Arabier.

Afbeelding

Berbers hebben concave hoofden, de vos en de schimmel hebben licht convex hoofd.

Mijn Berber werd ook verkocht als 'zuiver', maar hij bezit ook wel 24 % Arabisch bloed is me achteraf door iemand meegedeeld geweest.
Bijna geen enkele Berber is nog zuiver de dag van vandaag.
Ik informeer even naar percentage Arabier van jouw voorbeelden. Lijkt me interessant.
Ten tweede plaats je foto's van zware halzen, wellicht hengsten. Ik schreef al dat hij die kap miste door schraler te staan en wegens minder goede ontwikkeling door aan 1 jaar gecastreerd te zijn en geen "hengstennek" ontwikkeld te hebben.

Zijn broer, wel hengst, in het voorjaar, geen dip, mooie volle hals:

Afbeelding

Afbeelding



In natuurdomein door het vele rennen en spelen veel schraler, foto is drie maanden later, wel een dip:


Afbeelding


Citaat:
Gewoon even lezen: ik heb niet op kreupele Criollo's gereden. Dat is ze getraind heb betekent niet dat ik erop zat, maar ik weet wel dat er een hoop met blessures aan de voorbenen kampen, en dat dat door osteopaten en dierenartsen mede wordt geweten aan de lange ruglijn en laag aangezette hals in combi met een steilei schouder. Daar mag je het natuurlijk mee oneens zijn.


Bedoel je dan met criollo(s) je eigen paard wat je hebt moeten laten inslapen?
Ik persoonlijk ken geen criollo's met been problemen, en ik heb er wel enige gereden, dat is niet zozeer hun issue, wel schuurden ze heel erg van de eerste tot de laatste die ik gereden heb. Daarom heb ik er geen gekocht.

Citaat:
Ik schrijf niet dat buitenritten niets is. Volgens mij schrijf ik zelfs dat je een buitenritten paard op de buitenrit ook goed rechtgericht moet rijden omdat je anders ook weer blessures opbouwt. Goed en voor het paard lichaamsvriendelijk buitenrijden is niet simpel, zeker niet als dat het enige is wat je ermee doet, want doordat je de symmetrie van de bak en alleen al voltes mist is het heel makkelijk om in een houdinkje terecht te komen wat voor het paard natuurlijk voelt maar wat ook zijn natuurlijke scheefheid versterkt, en dat gaat problemen geven, hoe hard je paard ook is. Alleen gebeurt dat bij minder goed gebouwde paarden sneller.

Ja klopt, daarom schreef ik al in dit topic dat dit soort paarden best gegrondwerkt worden tot 6 jaar in rechtrichten. Niet bereden, ook veel draven op beton, of beter nog, rotsige, stenige, steile bergwanden, worden ze staalhard van en daartoe heeft hij de kans gehad en dat bepaalt hoofdzakelijk de kwaliteit van pezen, ligamenten en botstructuur. De grootste meuk voorbeen problemen bij Iberiers komt door het maaien. Is kunst om daar niet voor te kiezen en zeker niet infokken.

Citaat:
Volgens mij zegt niemand hier dat jouw paard beenproblemen zal ontwikkelen. Alleen wordt er geschreven dat een ongunstige bouw makkelijker tot overladen van de voorhand leidt en dat kan weer zorgen voor rug- en voorbeenproblemen. Een paard dat flink overbouwd is zal hier ook sneller last van krijgen dan een paard met een normalere ruglijn, als ik dat schrijf dan is dat toch ook geen persoonlijke aanval naar wie dan ook?



Dat flinke overbouwde valt wel mee.
Is relatief, staan ze op oneffen ondergrond, krijg je gans ander beeld.

Afbeelding

Dat is niet het probleem. Ook de halsinplant niet. Die is niet te laag ingeplant, wel te horizontaal.
Zijn probleem is de wat kleine hoek in ellebooggewricht die niet helemaal correspondeert met de grote hoek van het sprong gewricht. Daardoor krijg je die eerder neerwaartse rompstand, wat iets anders is dan flink overbouwd.
Echter, de goede stand van de achterhand, de lange en goed ontwikkelde broekspier en de oplopende lendenpartij waardoor hij het bekken goed naar voren kan kantelen waardoor hij niet alleen goed dragende beweging maar ook snelle wendingen kan maken, vangt dit probleem wat op bij hem.
Door juiste training en begeleiding zal dit probleem nog verbeteren vooraan.
(info is niet van mij, maar van bekende bio mechanicus voor dressuurpaarden die al heel wat goeds gedaan heeft in de fokkerij. Naam plaats ik niet uit respect, die kan pb meegedeeld worden)

Geen enkel paard is perfect. Zeker ook deze niet.
Maar dat was eigenlijk mijn punt, hij zal mijn mening soepeler en wendbaarder zijn dan het vosje met kortere bouw. Dat hem fouten in extremen worden toebedeeld, zoals flink overbouwd, niet vloeiende halsaanzet, dip wat slechte hefboomwerking zou veroorzaken, te lange rug wat niet klopt in het echt enz... En daardoor uiteindelijk in voorbeen problemen kan resulteren vind ik overdreven. Als ik mijn paard in het echt bekijkt is hij toch homogener en korter gebouwd dan op sommige foto's lijkt.
Dat was aanvankelijk wat ik wou uitdrukken, niet dat hij een fantastisch paard is, wel dat het een ander en voor mij meer Iberisch type is dan het vosje. Nergens heb ik ook maar 1 keer beweerd dat ik dure paarden heb. Ze zijn geen zak waard omdat het papierloze kruisingen zijn.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 04:07

goeroe schreef:
Cambiar schreef:
Wat een vergelijking.
Als je eigen fokproduct bestempeld wordt als waardeloze slecht in elkaar zittende slachtknol terwijl die in extreme omstandigheden opgroeide in bergachtig gebied zonder lichamelijke problemen, maar die dus aldus bokt gedoemd is om alsnog been problemen te krijgen mag je je nog niet verdedigen.
Heel vreemd, maar typisch bokt.
OK, laten we het dan houden op waardeloze fokker en lelijke waardeloze knol die volgende week linea recta naar de slachtbank gaat, vooraleer hij een leven vol leed tegemoet gaat :+
Amen

Stel nou even dat dit echt letterlijk zo geschreven stond, dan nog is het een keuze om je hier enorm over op te winden of om het naast je neer te leggen. Maar dit staat er toch helemaal niet? Ik heb echt lopen zoeken naar wat jou zo triggert, maar tenzij er uitvoerig in dit topic gegumd is of er via PB berichten zijn uitgewisseld vind ik dat je nogal lichtgeraakt reageert. En dan druk ik me heel voorzichtig uit.


Omdat ik paar jaar geen paard meer kon aankijken en gestopt ben met paardrijden omwille van ernstige been problemen bij mijn warmbloeden.
Mijn zus trainde, reed dressuur en military, ikzelf fokte aan mijn 18 jaar spring en dressuur paarden en er is heel wat fout gelopen.
Zo is mijn warmbloedmerrie gewoon vanzelf op de wei kapot gegaan aan peesproblemen en weke boulé's, zonder dat ik haar veel bereed.
Achteraf heb ik wetenschappelijke recensie' s gelezen over het infokken van volbloed en de fouten die dit geeft in lichaam en onderbenen. Dat heeft uiteindelijk tot de dood van mijn 4 jarige warmblood merrie geleid.
Een veulen wat ik zelf gefokt heb uit Franse warmbloeden, kreeg OCD, na operatie heeft hij wel nog de grote toer gelopen. Ik was er de put van in dat mijn moeder hem achter mijn rug om verkocht heeft.
Dit was mijn zelfgefokte, eerste veulen waar ik normaal zelf mee op wedstrijd gaan, mijn moeder heeft hem verkocht omdat ze niet weeral die problemen wou.
Afbeelding
Waren nochtans op het zicht plaatjes van paarden. Ik had de zogezegde beste bloedlijnen uitgekozen, waar ik zelfs mijn huiswerk liet voor liggen...

Mijn zus had de ene na de andere pees en hoefkatrol problemen, 1 van haar paarden heeft ze op 6 jaar moeten laten inslapen.
Mijn zus heeft zich door al die been problemen daarom als prof heelkunde gespecialiseerd in been problemen.
Sedert ik herbegonnen Ben met Iberiers heb ik die problemen niet meer.
Daarom val ik achterover dat net 1 van mijn meest geharde paarden been problemen zou krijgen door zijn bouw. Dan had die dat al lang gehad na de extreme hengsten- bras partijen die hij voerde gevechten op rotsen en ijzige ondergrond.

Ook Ben ik ontzettend kwaad dat mensen Iberische paarden totaal willen veranderen in grote, zware, ruim strekkende warmbloeden.
Van dat ras moet je appelflap afblijven. Dan moet je je maar een warmbloed kopen, maar niet van een Spanjaard of Portugees een soort dressuurpaard van 1m65 /70 maken.
Van oorsprong zijn ze klein, wendbaar en sterk.