Lusitano Veiga x Haflo (Haflinger x Shagya)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Lusitano Veiga x Haflo (Haflinger x Shagya)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:00

Ooit wel eens gehoord van de uitdrukking 'op de bal spelen' ipv 'op de man'?

Ik vond dit echt vanaf het begin een interessant topic (meelezer), veel informatie over rassen waar ik echt nauwelijks iets van weet. Super leerzaam.

Tot de TS het nodig vond om zich alles persoonlijk aan te trekken, met modder ging gooien en nog moet vloeken ook. Jammer. Want de materie is echt heel interessant, de discussie is interessant. Smaken en visies verschillen, dat maakt het een discussie. Niemand brandt jouw paarden af. Maar zoals jij niet van ruim strekkende warmbloeden houdt, mag een ander niet van iberische rassen houden. Dat hoef jij je echt niet persoonlijk aan te trekken.

Houd het topic interessant, zonder modder gooien. Dan kunnen we er allemaal nog iets van opsteken.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 14:44

Daar ben ik akkoord mee.
De stelling persoonlijk en subjectief niet voor een bepaald ras zijn, dat is inderdaad ieder zijn goed recht.
Echter, een paard mankementen toebedelen die hij absoluut niet heeft, omdat men 'vindt' dat ik 'te hoog oploop' met mijn dieren zoals hier gebeurt, dat is helemaal iets anders.
Dat jullie geen met modder gegooi willen lezen, al genoeg modder in de weides dat besef ik, is dan weer jullie probleem. Ik heb recht dit te weerleggen to van een persoon die mij in elke post persoonlijk aanvalt om mij en mijn paarden te degraderen met overdreven beweringen die mijn dier reduceren tot een mismaakte extreem overbouwde teckel die gedoemd is tot manken en ik heb ook volkomen het recht om mezelf te verdedigen to van lieden die mij verwijten dat ik pretendeer de meest fantastische dure paarden te hebben want iedereen kan nalezen dat dat niet mijn bedoeling is, MAAR INTEGENDEEL. Gewoon omdat ik kritiek lever op de egoïstische warmbloed fokkerij.
Nog een correctificatie. Ik hou wel van warmbloeden. Aanvankelijk ben ik daar ook mee begonnen. Het is alleen dat ik niet akkoord ben dat men paarden fokt die zo blessure gevoelig zijn, in de hoop dat ze sneller, hoger of verder kunnen strekken. Anders was ik steeds blijven rijden en had ik nog steeds warmbloeden.
Ik heb in mijn fokken deze criteria NIET voorop gezet uit egoïsme voor mijn eigen ego, namelijk geld en wedstrijdpunten.
Ik heb maar 1 doel voor ogen:dat mijn dier zo sterk mogelijk in elkaar zit. En dat lijken jullie niet te begrijpen. Dat je vooraf niet kan voorspellen wat eruit komt weet iedereen. Je kan altijd pech hebben zoals bvb mijn ruin niet helemaal perfect in elkaar zit, maar het is mijn intentie wat telt, ik had sterk paard als doel voor ogen, niet om zelf te scoren. Als je bewust fout op fout blijft doorfokken om paarden te creëeren die steeds hoger springen en beter strekken alleen voor je eigen lol en niet voor het dier zelf ben je een dikke egoist.
Het is voor mij ook minder gunstig om bvb een Apta merrie met een papierloze in het wild geboren Sorraia te kruisen,
Afbeelding
https://youtu.be/ltIMVHxCyrE
, want die is dus niets waard, maar dat doe ik om terug naar dat sterke homogene primitieve type (met minder genetische mutatie's) te keren in de hoop dat het een verbetering voor het paard zelf oplevert.
Confer Sharon May Davis: de verhouding in de pijpbeenderen bij wildpaarden (assymetrisch ivm tredzekerheid en énergie sufficienter), to van warmbloeden (symmetrische lengtes ten voordele van snelheid maar energie insufficiënter en meer belastend waardoor meer kans op blessures). Zulke paarden zoals ik fok moet je daarom ook niet te zwaar belasten, daar zijn ze niet op gefokt, maar in principe moet je dat met geen enkel dier doen. Ik ben al blij dat ze het in bergachtig gebied zo snel aanpasten en geen problemen kregen door de hardere soort grond.


Pas op, ik leer hier ook veel bij, en eerlijk gezegd ik had ook minder goeie kritiek verwacht van de biomechanicussen, want ik zag ook al dat hij niet helemaal proportioneel opgroeide, maar dankzij dit topic weet ik nu dat hij beter is dan ik dacht. Zijn zeer snelle reflexen en achterhand moves zouden hem voor mij een goed cow drijverspaard maken. Trouwens is hij veel minder op de voorhand gebouwd en minder overbouwd dan sommige quarters, wat hem misschien geen dressuur maar wel een westernpaard zou kunnen maken, geen wedstrijden maar gewoon recreatief wat lichte working equitation.



Ik heb dus besloten na dit topic om hem voorlopig te houden en proberen western te rijden met hem. Het heeft mij dus in feite ook wat opgebracht.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 06-12-19 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 15:14

Cambiar schreef:
Als je eigen fokproduct bestempeld wordt als waardeloze slecht in elkaar zittende slachtknol terwijl die in extreme omstandigheden opgroeide in bergachtig gebied zonder lichamelijke problemen, maar die dus aldus bokt gedoemd is om alsnog been problemen te krijgen


Ik ken niemand van de andere mensen die hier hebben gereageerd persoonlijk. Dus ik kom hier neutraal kijken omdat ik het gevoel had dat dit een voor mij ook te volgen -interessante- discussie was. Het ontaard in het feit dat jij gefrustreerd lijkt te worden omdat je het gevoel hebt dat je paarden worden afgebroken. Hierboven illustreer je dit zelf. Maar waar lees jij dit? Mensen reageren vanuit eigen ervaringen, eigen beeldvorming van andere paarden... Niemand zegt hier dat jouw paard bovenstaande is. Iemand geeft een voorbeeld van een ander paard dat later beenproblemen gehad heeft maar zegt er dan ook bij dat dat paard een stuk ouder was en is blijven steken in zijn ontwikkeling. Dat telt dus toch niet zomaar ook voor jouw paard? En dat zegt die persoon toch ook niet? Iemand anders reageert dat een ander type paard meer zijn ding is. Prima toch? Lees die reacties nog eens en bekijk ze eens van de andere kant (=zoals ze er staan). Het is toch mooi en knap dat jij als fokker/eigenaar trots bent op je paarden, maar een ander is dat ook van de zijne en die zien er daarom niet knal hetzelfde uit en dat is ook oké. Je maakt er jezelf alleen maar boos mee en dat is gewoon zonde van je tijd en je tikker. Je mag trots zijn als fokker op jouw eigen fokproducten en hopelijk heb je er ook gewoon veel geluk en plezier mee! Los van hoe de dieren in elkaar zitten, soms zit het geluk ook even niet mee. Algemene gezondheid is de allerbelangrijkste eigenschap van een goed rijdier, want anders kan je er toch niet veel meer mee.

Ik zou graag echt teruggaan naar de discussie waar het mee gestart is, want die was oprecht wel boeiend. De combinatie dus... Iemand vergelijkbare kruisingen waar Cambiar mee verder kan?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Lusitano Veiga x Haflo (Haflinger x Shagya)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 01:57

Gezien Berbers, Iberische paarden ook beïnvloed werden doorheen de geschiedenis door ook oa Turkmeense paarden heb ik deze even opgezocht.
Blijkt die dip achter de schoft toch niet zo heel dramatisch te zijn zoals hier blijkt, een van de oudste en sterkste rassen ter wereld. Er wordt snel met ziektes en gebreken rond de oren gedraaid door mensen die vanalles lezen op internet.
https://www.wikiwand.com/en/Turkoman_horse

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 10:43

Zelf vermijd ik dit toch bij het kiezen van een hengst of het kopen van een paard. Ik zie liever 1 vloeiende lijn doorlopen. Ook de dip voor de schoft trouwens, alhoewel dat er ook wel wat uit kan groeien.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 13:34

neile schreef:
Zelf vermijd ik dit toch bij het kiezen van een hengst of het kopen van een paard. Ik zie liever 1 vloeiende lijn doorlopen. Ook de dip voor de schoft trouwens, alhoewel dat er ook wel wat uit kan groeien.

Kan ik wel geloven dat je er niet bewust voor kiest. Het is in veel gevallen gewoon een schoonheidsfoutjes en groeit er voor de schoft ook uit met in het vlees komen en door training. Deze winter valt het al een stuk minder op.
Als mensen kunnen kiezen, kiezen ze voor perfectie. Of dat garantie is op een dier zonder gebreken, is weer een andere vraag.
Echter, ik reageerde op feit dat Xyzutu zei dat het een ernstig gebrek was, vandaar mijn correctie in dit topic.
Zijn 3/4de zus heeft deze dip niet (zelfde vader, en zelfde grootvader aan moeders kant) , integendeel, hals is mooi vloeiend op schoft geplaatst, maar die loopt als de oudere type Lusitano's, dus die slechte hefboom theorie bij de dip is larie, want de ruin strekt verder
Afbeelding
uit in draf.
Hefboomfactoren vindt je terug in gewrichten, elleboog, schouder, heup.... Dat lijkt me toch logischer, en vooral de verhoudingen van die gewrichten ten opzichte van elkaar bepalen hoe de hefbomen werken. Een lichaam is namelijk 1 samenwerkend geheel.

Als je er begint op te letten, dan zie je veel paarden met die dip en deze vind ik redelijk atletisch, ook weer een ruin. Dus volgens mij heeft het wel iets te maken met de hormoonproductie die wegvalt en niet die zware kap bovenop de nek aangemaakt wordt waardoor dit 'gebrek' meer opvalt, gewoon optisch dus.
Afbeelding
http://www.donemor.com/salvador.html

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 01:27


Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 12:45

Heel interessant, hoe een eerder neerwaarts gebouwd paard toch getraind kan worden naar een beter evenwichtsmodel:
Bron:
https://horseconnect.nl/biomechanica-train-oog/
Foto:
Afbeelding

Nog interessanter, hoe een op het oog door de mens afgekeurd type paard, een in het wild gevangen Australische Brumby, toch ondanks zijn volgens het boekje foute morphologie een beter gebouwd paard is dan sommige klassepaarden voor ren, dressuur of springsport:
De Australische stockhorse, Brumby volgens Sharon May Davis nog in bezit van volledig ligamentum nuchae (ook de konik) , terwijl dat bij moderne paarden niet meer zo is.
Wetenschappelijke recensie Sharon May Davis:
https://www.sciencedirect.com/science/a ... cid=author

Bron tekst Foto Brumby:
https://herzenspferd.de/pferd-exterieur/
Foto Brumby:
Afbeelding

Quote:
"Im Text zum Wallach auf Wikimedia steht, dass er ein sicheres und verlässliches (Freizeit-)Reitpferd war – man sollte also wie immer nicht nur auf Äußerlichkeiten achten!"


Enkel selecteren op perfect modelletje blijkt dus toch niet zo'n goede keuze te zijn, natuurlijke selectie en genendiverensiatie des te meer.
Dus het voorspellen van gebreken adv uiterlijkheden is niet bijster intelligent en dusdanig is dit spreekwoord weer van toepassing:spreken is zilver, zwijgen is goud.
Persoonlijke vetes kunnen dus best niet uitgevochten worden door op internet andermans imperfecte paarden via uiterlijk ernstige gebreken toe te bedelen, want zonder dat je het weet kunnen die sterker in elkaar zitten dan een perfect volgens het boekje gebouwd klassepaard.
Probleem is: sommige vrouwtjes kopen nu eenmaal liever een mooie groot perfect gebouwd paard om hun ego nog meer te laten schitteren. En nét dat ego gedoe maakt het paarden ras volledig kapot.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 08-12-19 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Lusitano Veiga x Haflo (Haflinger x Shagya)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 12:50

Sjonge, waarom maak je je zo enorm druk over andermans mening (die trouwens vele malen subtieler is dan de conclusie die jij eruit trekt..)? Ik zie bij jou prachtige paarden. Doordat je zo enorm in de verdediging duikt (enorm onzeker oogt het) krijg ik bijna het gevoel dat er misschien toch iets mis is met de dieren.

Geniet wat meer van je paarden en klim wat vaker van je kast af. Tis maar een tip!

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 13:00

Ik snap persoonlijk de obsessie met het teruggaan naar het wilde/oertype niet zo goed. Die paarden staan onder hele andere selectiedruk dan een paard in het werk. Waar zij het zwaar hebben, hebben de "gebruikspaarden" gemakken die wij als mens kunnen verzorgen. Waar onze paarden het lastig hebben, hebben de wilde paarden geen last van.

Ik vind het dus niet eerlijk om zo natuurlijk mogelijk te gaan fokken en dan vervolgens wel ze als gebruikspaarden te gaan gebruiken.

Daar zeg ik niet mee dat ik achter fokken voor hypermobiliteit of andere hippe fratsen sta. Maar stellen dat een dier een geschikt ouderdier is omdat het uit het wild komt vind ik ook niet gepast.

Maar inderdaad, het is voor ieder aanzich om zijn of haar fokdoel te bepalen en handhaven

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 13:17

troi schreef:
Sjonge, waarom maak je je zo enorm druk over andermans mening (die trouwens vele malen subtieler is dan de conclusie die jij eruit trekt..)? Ik zie bij jou prachtige paarden. Doordat je zo enorm in de verdediging duikt (enorm onzeker oogt het) krijg ik bijna het gevoel dat er misschien toch iets mis is met de dieren.

Geniet wat meer van je paarden en klim wat vaker van je kast af. Tis maar een tip!


Druk? Druk is een bijvoeglijk naamwoord die hier een zeer subjectieve betekenis betreft.
Trouwens, ik moest toch op de bal spelen, niet op de man :+?
Awel, ben toch goed bezig :D?

Ik ga het anders noemen, ipv druk, is het amuseren en bijleren.
Ik amuseer me rot, want paarden morphologie en gezondheid is mijn stokpaardje. Ik leer ook veel bij op die manier.
En van mijn kast komen? Dat zie jij zo, ik niet. Het betreft hier een aanval op mijn dier, en ik leer dus heel veel bij door mij te verantwoorden ook ten voordele van mijn eigen dier. Dat ik beweringen weerleg, is mijn recht.


Xyzutu vindt het blijkbaar nodig om mij in elke post belachelijk te maken, wegens een dispuut in het verleden om nu opnieuw mijn paard onterecht ernstige gebreken aan te wrijven die hem als levend wezen de kans ontnemen om een mooie toekomst bij andere eigenaar te krijgen (nadat ik hem voldoende getraind heb tot evenwichtiger model) .
De raad om kort op de bal te spelen heb ik dus ter harte genomen.
Zoals zij info op internet als de waarheid aanhaalt mag ik dat ook (want ik heb de tekst in een forum gevonden over de zogezegde gevolgen van de axthieb en is totaal niet wetenschappelijk gestaafd) .
Axthieb zie je meest bij Engelse volbloeden en Arabieren, toevallig weet ik dat weke been problemen vooral te wijten zijn aan de voortdurende selectie op snelheid en daardoor de verhoudingen in de onderbenen zodanig verstoord worden zodat deze paarden zeer vatbaar zijn voor been problemen, om nog maar van de manier van opgroeien te zwijgen meestal in boxen. Er bestaan daar ook wetenschappelijke recensie's over, maar die vindt ik niet meteen terug.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 13:56

mooney schreef:
Ik snap persoonlijk de obsessie met het teruggaan naar het wilde/oertype niet zo goed. Die paarden staan onder hele andere selectiedruk dan een paard in het werk. Waar zij het zwaar hebben, hebben de "gebruikspaarden" gemakken die wij als mens kunnen verzorgen. Waar onze paarden het lastig hebben, hebben de wilde paarden geen last van.

Ik vind het dus niet eerlijk om zo natuurlijk mogelijk te gaan fokken en dan vervolgens wel ze als gebruikspaarden te gaan gebruiken.

Daar zeg ik niet mee dat ik achter fokken voor hypermobiliteit of andere hippe fratsen sta. Maar stellen dat een dier een geschikt ouderdier is omdat het uit het wild komt vind ik ook niet gepast.

Maar inderdaad, het is voor ieder aanzich om zijn of haar fokdoel te bepalen en handhaven


Genen worden doorgegeven, hippe fratsen verspreiden zich dus helaas.

Ene wilde paard is ook het andere niet!
Nog even reageren dus....

Mijn Berber komt niet uit het wild, het is wel een door de fokster waar ik hem gekocht heb zorgvuldig gekozen type op oud model. Dus idd geen moderne klasse Berber naar hispano Arabe model zoals Xyzutu hier plaatse,( zoals ze nu graag gezien worden) want dat is dus niet de bedoeling, maar een ouder type met sterke conformatie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De Sorraia komt wel uit het wild, gewoon omdat hij steviger, robuuster in elkaar zit dan de Sorraia's die in de stallen van D'Andrade gefokt worden en kampen met lage vruchtbaarheid, de Sorraia die gekozen is voor het project is zeer vruchtbaar, hij heeft ook al heel wat kinderen lopen in België en Duitsland.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Soms is het dus interessant om een paard uit het wild met nog de meer authentieke genen voor stevig lichaam te kruisen met een gedomesticeerd paard die door verkeerde selectie en genmutatie die sterkte verloren is. Cfr de vele malformatie's van beenderen en ligamenten, ontdekt door Sharon May Davis.
Zo betaal je bvb voor een bepaalde in het wild geboren en gevangen mustang 10 000 euro dekgeld, gewoon omdat hij al heel wat fokproducten lopen heeft in de wedstrijdsport.
Ik wil hem best opzoeken voor je mocht het je interesseren.

Dat dit nooit geen paarden worden die voldoen aan moderne eisen is een feit, maar dat is nu net mijn punt. Geen enkel paard moet voldoen aan eisen voor de mens, in eerste plaats moet hij voor zichzelf gezond in elkaar zitten.
Dat dit niet altijd naar de moderne normen mooi oogt, zal hem worst wezen. Weg met alle malformatie's en in gefokte problemen.
Leg de lat in de sport wat lager, je paard zal er des te meer plezier aan beleven als hij dat met een gezond lichaam kan doen.

SjonnieZ

Berichten: 2324
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Lusitano Veiga x Haflo (Haflinger x Shagya)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 14:08

Ik heb hier echt de ballen verstand van
Maar wel een vraag. Hoe gedragen de veulens zich die voortkomen uit half wilde paarden?
Zijn zij net zo mens gericht als veulens waarvan de ouders al jaren gedomesticeerd zijn?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 14:46

SjonnieZ schreef:
Ik heb hier echt de ballen verstand van
Maar wel een vraag. Hoe gedragen de veulens zich die voortkomen uit half wilde paarden?
Zijn zij net zo mens gericht als veulens waarvan de ouders al jaren gedomesticeerd zijn?


Ik heb hier enkel ervaring met mijn Sorraia kruising, die uit een hete APTA moeder komt.
Over het algemeen krijgen ze het karakter van de moeder, extrovert zoals mijn merrie, terwijl Vader een norse introvert was, maar tot mijn verwondering brengt het ook wat rust en meer geaardheid in het karakter, de scherpe kantjes zijn van het vurige van de moeder.
Hij is zeer mens gericht, heeft een zwak voor jonge meisjes wellicht omdat deze in Tsjechië hem uitgebreid verzorgd hebben.
Hij zoekt ze graag op en is gek van borstelen.
Mijn idee is rustieker, mensgericht en eerlijk. Zeer sociaal ook, kudde gericht, beschermend.

Afbeelding

Ik hoor dito mening bij de eigenaar van de Sorraia hengst, die ondertussen al een ganse kudde lopen heeft.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 17:21

Ik ben zelf toevallig achter de voornaamste eigenschappen gekomen van mijn eetgrage Lusitano x eetgrage Haflo x Shagya Arabier kruising.
Ze rent als een Arab terwijl ze Haflingergewijze rustig haar hooi verder opknabbelt :+ :D
https://youtu.be/Q105xhsdNA0

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Lusitano Veiga x Haflo (Haflinger x Shagya)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 17:23


Mel80life

Berichten: 5
Geregistreerd: 26-01-23
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 12:16

Hoi! Hele late reactie, maar mijn pony is een Haflinger x Lusitano - kruising. Ik begrijp uit dit topic dat dit een zeldzame combi is..? Mijn merrie Flora is een roodschimmel (precies met Haflinger-roodbruine haren), heeft een groot hoofd, van opzij de bouw van een Lusitano maar met een stevig Haflinger achterwerk. Ik heb haar nu 6 maanden en rijtechnisch hebben we een lange weg te gaan. Maar ze is een heerlijke, koele maar wel gevoelige dame.

https://photos.app.goo.gl/UeP1h4uxxNYz8J5e6