Spaanse paarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Geeske520
Berichten: 34
Geregistreerd: 02-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:53

prachtige paarden...... Als ik nog eens een paard zou kopen....... Dan wist ik het wel. :) :)

Lau07
Moderator

Berichten: 1566
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:59

Ik vind de Spaanse paarden echt prachtig. Zelf ben ik vooral fan van Lusitano's.
Ik ben zelf ook voorzichtig aan het rondkijken naar een Spaans paard nu mijn 24 jarige dame echt met pensioen gaat.

Ik heb de video's van Matt Harnacke op YouTube bekeken over hoe hij zijn hengsten heeft gekocht, maar ik vond dat proces best intens. Een aantal hengsten was er niet zo goed aan toe en had behoorlijk wat mankementen. Misschien kunnen zijn video's je vooral inspireren m.b.t. wat je vooral niet moet doen als je op zoek gaat naar een Spaanse knapperd.

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:31

Huh.. weer hetzelfde bericht hier als op de facebookgroepen en weer het aanhalen van een Whatsapp groep? Waarom zou je dat willen :')

Als je zo graag een PRE wil, ga er eens een tijd mee lessen. Het is zo'n wereld van verschil met een KWPNer. 1000 mensen kunnen hun ervaring met de Spanjaarden met je delen, maar ik zeg.... Dat moet je echt zelf eens ervaren :)

(En: eens een PRE, dan wil je nooit meer wat anders! :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:34

Paris_ schreef:
Huh.. weer hetzelfde bericht hier als op de facebookgroepen en weer het aanhalen van een Whatsapp groep? Waarom zou je dat willen :')

Als je zo graag een PRE wil, ga er eens een tijd mee lessen. Het is zo'n wereld van verschil met een KWPNer. 1000 mensen kunnen hun ervaring met de Spanjaarden met je delen, maar ik zeg.... Dat moet je echt zelf eens ervaren :)

(En: eens een PRE, dan wil je nooit meer wat anders! :D )


Dit heb ik ook al gezegd! Maar daar word vervolgens dan weer niet of kortaf op gereageerd. In omgeving den haag heb je een hele leuke stal, waar je pre lessen kan nemen hahaha.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:40

Stal Ypenburg: ik ben er zegge en schrijve 1x geweest.
Ik voelde mij niet prettig behandeld, de les stelde weinig voor (en Knollie was braaf maar wel erg groen).
Een paar kilometer verderop zit Agaat Moerman, die geeft les op goed ingereden Andalusiërs. Dieren zijn netjes in balans (tenzij jij gekke dingen doet), braaf aan de hulpen en ik reed er mijn eerste appuyement in galop.

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 15:27

Chanelle007 schreef:
Hallo,
Ik ben mij aan het oriënteren in dit prachtige, aansprekende ras. Ik heb al jaren een kwpn merrie, maar mijn mama en ik rijden allebei op haar. Ze word nu wel een dagje ouder maar ze rijd nog heel goed voor haar leeftijd. Ik doe af en toe een dressuur wedstrijdje met haar omdat we het allebei leuk vinden. Een Spaans paard heeft me ook altijd al aangesproken qua uiterlijk.

Ik zou natuurlijk ook graag vóór aanschaf op een stal wat paarden willen uitproberen om te zien of het ras bij me past. (gezien mijn lengte wel >1.65).
Ik ben erg benieuwd naar verhalen en tips!

PS. De aankoop van een paard is nog niet voor direct.
Alvast bedankt
Mvg
Chanelle

Spaans paard:
Over o.a.
- de geschiedenis
- De verschillende types
- Hun karakter
- Stokmaat
- Beweging, blessures
- Verzorging
- Waar ze voor geschikt zijn

Lusitano:
Over o.a.
- de geschiedenis
- De verschillende types
- Hun karakter
- Stokmaat
- Beweging, blessures
- Verzorging
- Waar ze voor geschikt zijn

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 15:33

Paris_ schreef:
Huh.. weer hetzelfde bericht hier als op de facebookgroepen en weer het aanhalen van een Whatsapp groep? Waarom zou je dat willen :')
Omdat het iets makkelijker is voor mij. Heb ik iets verkeerds gezegd over die whatsapp groep? Anders wil ik mijn excuses aanbieden :(
Als je zo graag een PRE wil, ga er eens een tijd mee lessen. Het is zo'n wereld van verschil met een KWPNer. 1000 mensen kunnen hun ervaring met de Spanjaarden met je delen, maar ik zeg.... Dat moet je echt zelf eens ervaren :)

(En: eens een PRE, dan wil je nooit meer wat anders! :D )

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:47

Over de Lusitano kan je veel informatie vinden op de site van het LVN ( Lusitano vrienden Nederland) https://www.lusitanovrienden.com/?page_id=71 en over de PRE op hun stamboek site https://www.pre-stamboek.nl/

Beide rassen waren ooit het Iberische paardenras maar in 1966 is er een splitsing opgetreden tussen het het Spaanse en Portugese Iberische paard en zo zijn de 2 stamboeken ontstaan. De Spanjaarden fokten meer "show" paarden ( en kruisten met andere rassen) waarbij het nogal eens ontbrak aan balans tussen voor en achterkant ( veel front, weinig kont), de Portugezen fokten meer een werkpaard wat beter in balans was. en bleven trouw aan het oorspronkelijke type al gaan beide stamboeken nu overstag om "dressuurpaarden" te fokken waar het barokke type nogal eens uit het ook verloren wordt samen met de rastypische eigenschappen en het gebrek aan een goede motor ( de achterhand) . Ook qua karakter kan er verschil zijn maar in het algemeen kan je zeggen dat zowel een goede PRE en een goede Lusitano elkaar niet zo heel veel ontlopen al is het aan te raden om bij de PRE wel de rug in de gaten te houden en de achterhand; die kunnen wat zwak zijn maar jammer genoeg komt dat ook bij Lusitano's voor tegenwoordig.

Het zijn allebei compleet andere karakters dan de gemiddelde warmbloed, meestal veel sensibeler, en vaak meer aanleg voor de verzamelde gangen als piaffe en passage. Maar voor beide rassen geldt wel dat goede paarden duur zijn en vaak duurder dan bijv. een KPWN'r van hetzelfde kaliber. Pas wel op; een Andalusier is meestal geen PRE al worden ze vaak al zodanig verkocht maar dan ontbreken dus wel de papieren. Fokken mag je alleen met goedgekeurde ouderdieren, al stellen die keuringen niet zo heel veel voor :o .

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Re: Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 19:37

Hoe hebben jullie de Spaanse paarden en de lusitano leren kennen? Vertel eens jullie ervaring

EarthFocus

Berichten: 3233
Geregistreerd: 26-09-08
Woonplaats: In mijn eigen wereldje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:34

Chanelle007 schreef:
Hoe hebben jullie de Spaanse paarden en de lusitano leren kennen? Vertel eens jullie ervaring


Mijn eerste ervaring met een PRE hengst was toen ik 9 was. Ik mocht rijden op dat machtig mooie bruine paard. Ik wist niet het ras, maar ik wist wel dat dit mijn droompaard zou zijn.

Ik ben altijd gek geweest op hele gevoelige paarden (door mijn autisme).
Toen ik voor een eigen paard ging kijken bleef mijn blik eigenlijk gericht op de PRE, een Lusitano had ik uiteraard wel van gehoord, maar die waren vér boven mijn budget.

Toen kwam ik Dextro tegen, een hele gevoelige Lusitano die met spoed weg moest. Ik heb hem binnen mijn budget kunnen kopen.
En daarmee werd mijn liefde voor dit ras met de dag groter. Een PRE is op zijn minst nog niet zo gevoelig als een Lusitano.

Helaas heb ik Dextro in moeten laten slapen nadat we aangereden zijn door een vrachtwagen.
Op het moment dat hij zijn been verbrijzelde is hij nog op zijn been gesprongen om te zorgen dat we niet beiden vielen.

Ik durf vanaf nu echt te zeggen; 'Als je eenmaal een Lusitano heb gehad, wil je echt nooit meer anders!'

Nu heb ik mijn lieve Aquito. Ook een Lusitano. Net zo gevoelig en gaat ook voor mij door het vuur.
Het zijn geen makkelijke paarden, maar als ze je vertrouwen doen ze álles voor je.

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 12:16

EarthFocus schreef:
Chanelle007 schreef:
Hoe hebben jullie de Spaanse paarden en de lusitano leren kennen? Vertel eens jullie ervaring


Mijn eerste ervaring met een PRE hengst was toen ik 9 was. Ik mocht rijden op dat machtig mooie bruine paard. Ik wist niet het ras, maar ik wist wel dat dit mijn droompaard zou zijn.

Ik ben altijd gek geweest op hele gevoelige paarden (door mijn autisme).
Toen ik voor een eigen paard ging kijken bleef mijn blik eigenlijk gericht op de PRE, een Lusitano had ik uiteraard wel van gehoord, maar die waren vér boven mijn budget.

Toen kwam ik Dextro tegen, een hele gevoelige Lusitano die met spoed weg moest. Ik heb hem binnen mijn budget kunnen kopen.
En daarmee werd mijn liefde voor dit ras met de dag groter. Een PRE is op zijn minst nog niet zo gevoelig als een Lusitano.

Helaas heb ik Dextro in moeten laten slapen nadat we aangereden zijn door een vrachtwagen.
Op het moment dat hij zijn been verbrijzelde is hij nog op zijn been gesprongen om te zorgen dat we niet beiden vielen.

Ik durf vanaf nu echt te zeggen; 'Als je eenmaal een Lusitano heb gehad, wil je echt nooit meer anders!'

Nu heb ik mijn lieve Aquito. Ook een Lusitano. Net zo gevoelig en gaat ook voor mij door het vuur.
Het zijn geen makkelijke paarden, maar als ze je vertrouwen doen ze álles voor je.

Wow prachtige ervaring

M_Lizz
Berichten: 57
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:32

ElCid; bedankt voor de linkjes! Ik ben ook aan het oriënteren voor de toekomst voor zo’n machtig gaaf dier!

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:54

Chanelle007 schreef:
Hoe hebben jullie de Spaanse paarden en de lusitano leren kennen? Vertel eens jullie ervaring

Ik ging op zoek naar een braaf paard, maar wel sensibel paard vanwege mijn fysieke klachten. Ik had een groot budget en alle tijd, want ik had toen al 3 andere paarden staan. Omdat ik wel opzoek was naar een maatje voor het leven, wilde ik uitgebreid gaan onderzoeken wat ik wilde en wat bij mij paste. Ik ben begonnen met het Spaanse paard, maar kwam toen al snel uit bij de Lusitano. De rasbeschrijving voldeed helemaal aan mijn wensen en daarbij sprak het klassieke uiterlijk en de beweging mij ook erg aan. Ik ben toen echt de Lusitano experience gaan doen. :D Heb me gemeld bij vele fokkers en ruiter in binnen- en buitenland. Ben me echt gaan verdiepen in de verschillende bloedlijnen en heb heel veel verschillende paarden bekeken en bereden. Ik heb ook heel veel gesprekken gevoerd met name met de Portugese fokkers om uiteindelijk goed in kaart te hebben wat ik nu wilde. En dat was een behoorlijk wensenlijstje geworden ondertussen! ;) Maar nogmaals, ik had geen haast.

De hele zoektocht heeft uiteindelijk 2 jaar geduurd. Maar dat was gewoon een hele leuke mooie tijd. Zoveel leuke mensen ontmoet, zoveel leuke reisjes gemaakt en mooie paarden gezien en gereden! Uiteindelijk vond ik het paard wat ik zocht. En nu is hij alweer 10 jaar bij mij en ben ik nog steeds de gelukkigste mens van de wereld met hem. Ik heb er voor zijn vermaak zelfs een Lusitano bij gekocht, dus heb nu een super leuk duo. Ik vind het geweldige paarden! Zou ook zeker weer voor dit ras kiezen. Ik vind ze wel makkelijk en ervaar eigenlijk helemaal geen problemen in rijden of omgang. Voor mij is het echt het ideale paard om mee te werken. Snel, slim, super bomproof en braaf.

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 10:24

M_Lizz schreef:
ElCid; bedankt voor de linkjes! Ik ben ook aan het oriënteren voor de toekomst voor zo’n machtig gaaf dier!

Welke linkjes als ik vragen mag?

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Re: Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 10:25

Zijn er nog ervaringen met het Spaanse ras en met de lusitano?

EarthFocus

Berichten: 3233
Geregistreerd: 26-09-08
Woonplaats: In mijn eigen wereldje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 00:34

Chanelle007 schreef:
Zijn er nog ervaringen met het Spaanse ras en met de lusitano?


Met beiden ervaring!
Ik heb een Lusitano, maar ook lange tijd Andalusiers/PRE's gereden.

Wat ik vooral merk op het moment is dat er ontzettend veel Andalusiers te koop staan, sommigen al vanaf €2000,- en de prijs loopt op tot zo'n €15.000,-.
Afstammeling, grootte, kleur en leeftijd hebben natuurlijk een belangrijke rol hierin.
Maar wat mij opvalt is dat er steeds meer 'andalusiers' te vinden zijn op marktplaats, waarvan ik persoonlijk zeer betwijfel of het een Andalusier is.
Vaak stamboomloos en dan moet je mensen maar op hun blauwe ogen vertrouwen.

Ja, Andalusiers en PRE's zijn gewild en een PRE heeft altijd een paspoort en papieren, dus als je dat niet hebt dan geef je het paard maar de naam Andalusier.

Dit is mijn persoonlijke mening.

Lusitano's daarentegen zijn nauwelijks te vinden op marktplaats.
De Lusitano is sowieso al hoger in prijsklasse, is niet zo bekend als de PRE/Andalusier en daardoor blijft de foklijn ook heel bescheiden.

Voor mij voldoet een Lusitano in vele gevallen meer aan het rasstandaard dan een Andalusier in deze tijd.
Een Lusitano is gevoelig en sensibel, werkwillig en eenkennig. Ik ken geen enkele Lusitano die deze eigenschappen niet heeft.

Bij de PRE en Andalusier staan deze eigenschappen ook bij het ras aangegeven, maar ik zie steeds meer Spanjaarden die zelfs geschikt zijn voor manegelessen. Ze lijken steeds braver en minder gevoelig gefokt te worden, omdat dat meer gewild is.

De Lusitano's zijn (gelukkig) nog wel echt puur Lusitano en de Lusitano's die ik ken en die ik mee heb gemaakt zijn allemaal niet geschikt om meerdere ruiters erop te laten rijden. Je hebt kennis nodig om een Lusitano te begeleiden. Als je hem de begeleiding geeft en het respect dat hij nodig heeft gaat hij voor je door het vuur.

En ja, ik weet dat vroeger de Andalusier/PRE en Lusitano één en hetzelfde ras waren. Maar nu lijkt het er echt op dat de scheidingslijn steeds breder wordt. Dat de Lusitano echt nog bij zijn 'natuur' blijft en dat de Andalusiers steeds meer als beginnerspaarden verkocht worden.

Let wel: er zijn zeker ook nog fokkers die de PRE's fokken met het karakter dat ze kenmerkt, alleen is dit steeds minder te vinden en zie je steeds vaker 'bomproof familiepaard' in de titel van de advertentie staan.

Het zijn bomproof paarden, ze zijn lief als ze je vertrouwen, maar het blijven van nature hele gevoelige paarden en ik zal nooit een kind of een beginner op mijn Lusitano laten rijden. Ook niet iemand die het ras niet kent, want de gevoeligheid is bij mijn ruin zo hoog, dat hij of compleet in paniek gaat, of de persoon niet eens de kans geeft op te stappen.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:23

Een Andalusier is simpelweg geen PRE maar meestal een paard wat ergens uit Spanje of Portugal zou kunnen komen. Prijzen voor goede PRE lopen nog wel ver boven de 15.000 maar de PRE is er inderdaad ook in de lagere prijsklassen maar de kwaliteit van het paard is dan navenant.

De "foklijnen" van zowel de Lusitano als de PRE zijn enorm uitgebreid; de Lusitano wordt op grote schaal natuurlijk in Portugal maar ook in Brazilie en de VS gefokt. De reden dat ze vaak duurder zijn heeft te maken met de hogere kwaliteit maar ook met het feit dat dit ras veel minder commercieel is gefokt en inderdaad dichter bij het oorspronkelijke werkpaard is gebleven. Al is er tegenwoordig zowel binnen de PRE als binnen de Lusitano een ommekeer waarbij er steeds meer "dressuurpaarden" op de markt komen en het echte barokke type steeds meer verdwijnt. Het was ooit wel zo dat men van de PRE kon zeggen dat het echte "show" dieren waren; "ondeugend, veel front ( vaak dikke speknekken) en geen kont ( weinig bespierd op de achterhand) en zwakke ruggen. Door de tendens van het groter fokken, liefst met een "goede" ( lees steek draf) gebeurt dan nu ook bij de Lusitano. Al zijn er gelukkig wel fokkers die trouw blijven aan het barokkere model.

Maar de Lusitano is zeker niet eenkennig; ik ben er nog nooit 1 tegengekomen. Het zijn echte mens gerichte paarden met een extrovert karakter die graag contact maken, uitzonderingen daargelaten. Voor zover ik weet is de PRE net zo.

Ik zet zo een klein kind op onze Lusitano hengst en dat is ook wel 1 van de kwaliteiten van de Lusitano; in Portugal worden hengsten bereden door kleine jongetjes en soms meisjes. Een festival als Golega ( waar jaarlijks de paarden gekeurd worden en wedstrijden worden georganiseerd) staat bekend o.a. omdat men daar families te paard ziet, van opa tot de jongste telg van de familie ( echt kleine mannetjes :D ) allemaal op hengsten. De Lusitano is juist gefokt op dat fijne karakter wat van oudsher ook bij een werkpaard past. Maar ook de goede PRE kent die reputatie al is die in de regel wat stouter.

Door commercieel fokken gaan allerlei eigenschappen verloren, zoals karakter ( wij zien nu ook steeds meer "hete" Lusitano's die qua karakter niet onderdoen voor maffe KWPN'rs. Maar dus ook het exterieur wordt in sommige lijnen minder.

De Lusitano en de PRE zijn tot 1967 hetzelfde stamboek geweest, daarna kwam er een scheiding omdat de Lusitano fokker meer bij het oorspronkelijke paard wilde blijven en PRE fokker meer vreemd bloed ging introduceren. Maar een goede PRE en een goede Lusitano zijn nauwelijks te onderscheiden.

Maar binnen elk ras zijn uitzonderingen en wij hebben ook wel een enkele Lusitano gekend die een minder prettig karakter had. Dat heeft natuurlijk ook weer te maken met fokdoelen, ouders en voorouders. In de regel dan je zeggen dat een voor het stierenvechten gefokt paard een lastiger karakter kan hebben dan een paard wat gefokt is voor de Hogeschool dressuur en dat geldt dan weer voor zowel de PRE als de Lusitano.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:28

Ik heb ook al heel wat lusitanos in handen gehad en onder het zadel en loop en rijd er inderdaad zo mee weg.

In Portugal worden ze natuurlijk ook gewoon overal voor gebruikt. Ook voor kleine kinderen en beginners om les op te krijgen.

Juist de goede fokkers staan er voor in dat ze je een gebruiksvriendelijk paard geven. Karakter en werkwilligheid staat hoog aangeschreven.

EarthFocus

Berichten: 3233
Geregistreerd: 26-09-08
Woonplaats: In mijn eigen wereldje..

Re: Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:46

Wat een verschil dan om te lezen.
Ik leer hier veel van. Dankje!

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:52

Chanelle007 schreef:
Spaans paard:
Over o.a.
- de geschiedenis
- De verschillende types
- Hun karakter
- Stokmaat
- Beweging, blessures
- Verzorging
- Waar ze voor geschikt zijn

Lusitano:
Over o.a.
-

Deze 2 rassen schelen niet heel veel van elkaar, toch zijn ze zo verschillend. Als het uiterlijk belangrijk voor je is, zou ik veel plaatjes opzoeken als ik jou was.
Verder zijn het HELE gevoelige paarden waar je echt sterk voor in je schoenen moet staan, anders lopen ze zo door je heen/hebben ze sch**t aan je.
Ze leren snel, dus alleen hetzelfde blijven doen elke dag zou ze snel gaan vervelen. Je moet ze kunnen uitdagen.
Ik heb zelf een PRE, een jong paard van bijna 4, toevallig heb ik gisteren nog met hem in een donkere buitenbak gelopen omdat hij het donker nogal spannend vind. Ik ken hem ondertussen en loop zo met m weg. Ik wou hem testen hoe hij zou reageren als ik mijn spieren anders/meer aan zou spannen zonder mijn houding erg te veranderen.
Dit resulteerde toch dat hij een stukje meer achter mij ging lopen en ineens op mij lette ipv de wat meer spannende omgeving. Ik vond dit wel een mooie test.
Het zijn ware spiegels, had een half jaar geleden heel slecht nieuws gehoord waar ik kapot van was maar besloot toch naar hem toe te gaan, maar het jonge gupje had het door en besloot er ook ineens vandoor te gaan tot 3 keer toe, zonder dit ooit gedaan te hebben en zonder dat er in de omgeving veranderingen waren (vandaar dat je sterk in je schoenen moet staan).
Het ligt eraan wat voor ervaring/hulp je hebt, maar je zou er goed op moeten letten waar het paard vandaan komt, zoals eerde gezegd, ze hebben vaak geen leuk verleden (vaak in Spanje meegemaakt).
Schofthoogte zit tussen de 1,50 en de 1,65, hoe groter, hoe duurder. Vaak kan je wel als langere ruiter erop zonder dat het er al te gek uit ziet (breed geribt, grote nek).
De rest kan je prima zelf googlen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:48

__Toverbal schreef:
Chanelle007 schreef:
Spaans paard:
Over o.a.
- de geschiedenis
- De verschillende types
- Hun karakter
- Stokmaat
- Beweging, blessures
- Verzorging
- Waar ze voor geschikt zijn

Lusitano:
Over o.a.
-

Deze 2 rassen schelen niet heel veel van elkaar, toch zijn ze zo verschillend. Als het uiterlijk belangrijk voor je is, zou ik veel plaatjes opzoeken als ik jou was.
Verder zijn het HELE gevoelige paarden waar je echt sterk voor in je schoenen moet staan, anders lopen ze zo door je heen/hebben ze sch**t aan je.
Ze leren snel, dus alleen hetzelfde blijven doen elke dag zou ze snel gaan vervelen. Je moet ze kunnen uitdagen.
Ik heb zelf een PRE, een jong paard van bijna 4, toevallig heb ik gisteren nog met hem in een donkere buitenbak gelopen omdat hij het donker nogal spannend vind. Ik ken hem ondertussen en loop zo met m weg. Ik wou hem testen hoe hij zou reageren als ik mijn spieren anders/meer aan zou spannen zonder mijn houding erg te veranderen.
Dit resulteerde toch dat hij een stukje meer achter mij ging lopen en ineens op mij lette ipv de wat meer spannende omgeving. Ik vond dit wel een mooie test.
Het zijn ware spiegels, had een half jaar geleden heel slecht nieuws gehoord waar ik kapot van was maar besloot toch naar hem toe te gaan, maar het jonge gupje had het door en besloot er ook ineens vandoor te gaan tot 3 keer toe, zonder dit ooit gedaan te hebben en zonder dat er in de omgeving veranderingen waren (vandaar dat je sterk in je schoenen moet staan).
Het ligt eraan wat voor ervaring/hulp je hebt, maar je zou er goed op moeten letten waar het paard vandaan komt, zoals eerde gezegd, ze hebben vaak geen leuk verleden (vaak in Spanje meegemaakt).
Schofthoogte zit tussen de 1,50 en de 1,65, hoe groter, hoe duurder. Vaak kan je wel als langere ruiter erop zonder dat het er al te gek uit ziet (breed geribt, grote nek).
De rest kan je prima zelf googlen.


Zelfs op een wat smaller en minder bespierde Spanjaard lijkt een lang iemand nog prima! M'n paardje is tussen de 150 en 160 en m'n bijrijder is 180 ongeveer. Ziet er helemaal niet gek uit. Wel is zij vrij smal, dat heeft er ook invloed op. Hij werd aan me verkocht als 160, maar heb laatst even beetje globaal gemeten en toen kwam ik op 152. Dus let daar ook een beetje op :)