prijs Friese merrie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ZarahZoe

Berichten: 56
Geregistreerd: 17-10-14
Woonplaats: Groningen

prijs Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 22:37

De eigenaren van mijn verzorgpaard hebben aangegeven haar te willen verkopen voor het volgende stalseizoen weer in gaat (zeg rond oktober/november). Ik heb gevraagd wat ik voor haar neer zou moeten leggen en hierop kreeg ik te horen dat ze 2800 voor haar willen hebben. Deze prijs is dan wel haar eczeemdeken bij inbegrepen. Heb al een beetje rondgevraagd of dit een goede prijs is. Ik krijg van de een te horen dat dit een hele redelijke prijs is en de ander roept dat het veel te veel is.
Ik zal even de situatie duidelijker uitleggen.
Het gaat om een Friese merrie van dan 5 jaar. Ze is van hun eigen hengst en staat dus in bijboek 2. Ik ben sinds haar 2e haar verzorgster. Toen kwamen we er namelijk achter dat ze eczeem had. Met wat verzorging en een goede deken en vliegenkap kan ik dat redelijk in de hand houden. De afgelopen 2 jaar zijn haar manen flink gegroeid en ze heeft nu super mooi behang.
Ze is niet de aller makkelijkste in de omgang. Toen ze 3,5 was ben ik begonnen met grondwerklessen (op mijn kosten) en hier kwam een ontzettend dominante en koppige kant in haar naar boven. Het heeft wat bloed zweet en tranen gekost, maar uiteindelijk hebben wij een goede samenwerking ontwikkeld. Toen ze 4 werd ben ik begonnen met inrijden (lekker rustig aan en op haar tempo). Helaas wel veel gemier gehad met zadels, dus het gaat allemaal nog niet helemaal zoals je het graag zou willen zien. Nu met een goed zadel gaat ze wel met sprongen vooruit.
Ze heeft losse knieën achter, ze zet ze niet op slot, maar volgens mij is het wel vergelijkbaar daarmee.

Ik ben nu eigenlijk heel benieuwd naar hoe mensen die niet zo dicht op de situatie zitten als ik (ik ben onwijs dol op haar en wil haar echt niet kwijt, niet helemaal onpartijdig dus :+ ) kijken naar dit bedrag. Is het redelijk, is het te veel, of is het te laag?

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: prijs Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 22:40

Voor de huidige markt in friese paarden is dit volgensmij een koopje! Want ken mensen die zo richting de 10K zaten voor een ruin die dan 5-10 jaar was en beleerd

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 22:40

Ze is dus een zadelmakke Fries zonder papieren met eczeem en knieproblemen.
Als ze goed door een klinische keuring heen komt is de prijs wel prima.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: prijs Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 22:43

Het is wat de gek ervoor over heeft.

Voor een gemiddelde recreatiepony zonder stamboek betaal je tegenwoordig ook al dat bedrag. Dus zo gek vind ik de prijs niet.

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Re: prijs Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 22:47

Ik denk dat het best een nette prijs is maar.
Maare, zou haar hoe dan ook laten keuren! Sowieso klinisch (en dan door een onpartijdige dierenarts die haar en de huidige eigenaars niet kent ). En misschien zelfs wel se knieën/benen op foto.
Is ze echt gediagnosticeerd door een dierenarts met losse knieën?

ZarahZoe

Berichten: 56
Geregistreerd: 17-10-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 22:51

alysha92 schreef:
Ik denk dat het best een nette prijs is maar.
Maare, zou haar hoe dan ook laten keuren! Sowieso klinisch (en dan door een onpartijdige dierenarts die haar en de huidige eigenaars niet kent ). En misschien zelfs wel se knieën/benen op foto.
Is ze echt gediagnosticeerd door een dierenarts met losse knieën?


de DA heeft de knieën nog niet bekeken. Dit werd een paar weken terug door de fysio gezien die ik erbij had gehaald nadat we een verkeerd zadel hebben gehad. De eigenaren willen de DA er niet voor bij halen. Ik heb hem wel even gebeld en de situatie uitgelegd en hij dacht (alleen op basis van mijn verhaal dus) dat het met training en evt binnendoor bekappen wel goed zou moeten komen. De eigenaren willen hier echter geen rol in spelen verder. Ik hoop dat de eerstvolgende keer dat de DA op stal is, hij ook even ernaar wil/mag kijken om meer zekerheid te hebben.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: prijs Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 22:56

Paarden zijn momenteel bizar duur. Ik gok dat deze prijs helemaal zo gek niet is eigenlijk!

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 22:57

Ik vind het zelfs nog best een laag bedrag voor een paard van die leeftijd. Normaal vind je vooral paarden daar niet snel voor.

Wel ben ik toch van mening dat de eigenaren als jij het paard koopt misschien de prijs wel iets lager kunnen maken. Ik zou het als eigenaar belangrijker vinden dat mijn paard een goed baasje krijgt en goed voor het paard zal zorgen. Ook omdat je al een bekende bent voor zowel het paard als de eigenaren en zo te lezen het paard al best wat geleerd hebt.

Zo heb ik mijn merrie overgekocht van mijn stageplek voor een best goedkoop bedragje. De eigenaren wouden haar ook graag aan mij verkopen omdat ik daar ook graag op stal wou blijven en ze haar niet uit het zicht verloren. Ook wisten ze zeker dat ik goed voor haar zou zorgen en dat het qua rijden ook klikte.

Ligt natuurlijk ook aan de mensen waarmee je te maken hebt of die daar ook net als jou over denken. Ik zou inderdaad zoals genoemd het paard wel laten keuren. Ik heb dit toen niet gedaan met mijn merrie ( ik verzorgde haar daarvoor ongeveer 1,5 jaar) , maar bij een jonger paard zou ik dat zeker wel laten doen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 22:57

Ik verplaats dit topic naar Barokke en klassieke rassen.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 23:03

AnnexUdith schreef:
Ik vind het zelfs nog best een laag bedrag voor een paard van die leeftijd. Normaal vind je vooral paarden daar niet snel voor.

Wel ben ik toch van mening dat de eigenaren als jij het paard koopt misschien de prijs wel iets lager kunnen maken. Ik zou het als eigenaar belangrijker vinden dat mijn paard een goed baasje krijgt en goed voor het paard zal zorgen. Ook omdat je al een bekende bent voor zowel het paard als de eigenaren en zo te lezen het paard al best wat geleerd hebt.

Zo heb ik mijn merrie overgekocht van mijn stageplek voor een best goedkoop bedragje. De eigenaren wouden haar ook graag aan mij verkopen omdat ik daar ook graag op stal wou blijven en ze haar niet uit het zicht verloren. Ook wisten ze zeker dat ik goed voor haar zou zorgen en dat het qua rijden ook klikte.

Ligt natuurlijk ook aan de mensen waarmee je te maken hebt of die daar ook net als jou over denken. Ik zou inderdaad zoals genoemd het paard wel laten keuren. Ik heb dit toen niet gedaan met mijn merrie ( ik verzorgde haar daarvoor ongeveer 1,5 jaar) , maar bij een jonger paard zou ik dat zeker wel laten doen.


Merrie staat in bijboek 2. En laat deze nu ook nog zomer exceem hebben plus de losse knieën en het niet al te makkelijke karakter. Dan ga je al snel in prijs omlaag.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: prijs Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 23:07

Ik denk dat dit op het moment een hele reële prijs is, voor een Fries is het misschien zelfs nog wel een koopje te noemen als ik de andere verkopen bekijk.

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 23:12

Zonder het paard te zien kunnen we er weinig over zeggen maar jij kent de merrie en ze bevalt je? Dan moet niet twijfelen. Het is een prijs waarbij de verkoper je het paard echt lijkt te gunnen.
Een vijfjarige gezonde Fries - en gezien je het paard al ettelijke jaren goed kent mogen we daar blijkbaar van uitgaan - ga je voor dat geld niet meer vinden, en dan valt het nog maar af te wachten of deze beter en eczeemvrij zou zijn.
Gezien het voorgaande zou ik het paard zelfs niet laten keuren. Losse knieën; So What ? Geen enkel paard is zonder gebreken en gewoonlijk is de prijs in verhouding met de kwaliteit. Een klinische keuring zal waarschijnlijk geen niet door u gekende feiten aan het licht brengen en bij een grondige keuring wordt het paard te duur.
Laatst bijgewerkt door Flash111 op 08-02-20 23:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Independence
Berichten: 1378
Geregistreerd: 05-01-14

Re: prijs Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 23:15

De prijs is niet verkeerd, mits ze goed door de klinische keuring komt.
Vraag me vooral af: Wat is je motivatie om dit paard te kopen?

senna21

Berichten: 11849
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 23:18

Voordat je overgaat tot koop, lijkt het mij verstandig om de knieën/benen te laten checken door een dierenarts.
Ik zou met deze merrie sowieso niet gaan fokken.

Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Re: prijs Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 23:43

Voor een Fries is het heel goed koop. Maar hoe ik het lees is de vader ook geen stamboek hengst. Je moet je wel bedenken of je haar echt graag wil exceem, slechte knieën en een moeilijk karakter. Dit alles zal ook misschien meer geld gaan kosten. Maar maakt dit jou dit niks uit en wil je haar echt graag, dan vind ik het wel een goede prijs. Zou wel keuren en knieën op de foto en zien wat daar uit komt. Maar de prijs is hoe ik het zie echt laag. Tenzij ze niet door de keuring komt enz.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: prijs Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 23:52

Mwah ik zouden 1800 voor neerleggen max .

Ze hebben er amper kosten aan gehad . En jij gaat straks bakken geld kwijt zijn aan dat exceem probleem en die slappe knieën . Ik zou nog even onderhandelen met ze .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 23:57

Even los van alles...
Mocht je verzorgpaard niet in de verkoop zijn, had je dan een ander paard gekocht?

Want kopen is 1 ding, een paard onderhouden met zowel geld en tijd is een tweede ;)

ZarahZoe

Berichten: 56
Geregistreerd: 17-10-14
Woonplaats: Groningen

Re: prijs Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 00:18

Mijn motivatie om haar te kopen is deels emotioneel: Ik heb een hele fijne band met haar en wil haar niet kwijt. Daarnaast ben ik ook bezig haar in te rijden/ door te rijden en zou het super zonde vinden als ik dit niet kan afmaken of kan zien wat we samen kunnen bereiken. Iets wat mij oorspronkelijk door de eigenaren wel is voorgespiegeld..

Ik ben eigenlijk op dit moment niet op zoek naar een paard. Ik wil eerst mijn studie af hebben (met een beetje geluk is dit rond november) en als ze het paard niet zouden willen verkopen zou ik met plezier daar nog zijn gebleven als verzorger ook na mijn studie. Wel kan ik het financieel aan om haar te kopen en te onderhouden, het stond gewoon nog niet op de planning. Qua tijd steek ik nu al de tijd in haar die ik ook in een eigen paard zou steken.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: prijs Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 00:30

Het is eigenlijk niet zo relevant wat anderen er van vinden. De verkoper vraagt dit en jij moet bedenken of je het het waard vind :) .

ZarahZoe

Berichten: 56
Geregistreerd: 17-10-14
Woonplaats: Groningen

Re: prijs Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 00:37

Dat is een heel goed punt ruitje, ik hoorde om mij heen alleen zulke verschillende geluiden dat ik het even wilde loskoppelen van mijn eigen emotie en de meningen van andere wilde horen zodat ik mijn eigen beeld beter kan vormen. De reacties die ik heb gekregen helpen mij enorm dus dank daarvoor! Het sluit over het algemeen redelijk aan bij mijn gevoel *\o/*

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: prijs Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 00:51

Fijn :) ! Go for it :D