Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

4 jarige PRE merrie (van Curro XLI) maar 1,50.

 
Profiel   

Inney schreef
Ik vind haar voor een 4 jarige wel een beetje schraal, als je vertelde dat ze net 3 was had ik het ook beloofd. Verder vind ik haar wat dof in de vacht.

Maar pre's zijn natuurlijk laatbloeiers dus dat kan er ook mee te maken hebben.
En in de winter worden meer paarden wat doffer in de vacht.

Als je je echt zorgen maakt zal ik een second opinion aanvragen. Anders gewoon de zomer afwachten en evt wat bijvoeren. (Ik weet te weinig van de voedingsbehoefte van een pre af om hierin te adviseren)


Sommige foto’s zijn ook van eerder dit jaar toen ze net 3 was of 3,5. Zal een foto bijvoegen van gister. Ik ga idd even afwachten tot de zomer en kijken hoe het dan gaat. Toen ze bij mij kwam had ze wel wat problemen, kale plekken en erg veel jeuk. Nu is dat gelukkig helemaal verdwenen, maar ze kreeg dus niet het beste voer bij de vorige eigenaar. Ze hadden het over kilo’s mais en granen. Dus kan goed zijn dat ze daar niet de beste start heeft gekregen.

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-20 07:38 



 
Profiel   

Ik denk dat er nog hooguit 5cm bij komt, gezien hoe ze er nu uitziet. Op de vorige foto's nog erg jeugdig maar nu al minder.
Kan natuurlijk ook goed zijn dat ze nog verder uitdijt als ze wat meer aan het werk gaat met longeren etc.
Een paard die niet echt wordt getraind zal ook niet meer dan de normale bespiering krijgen. Vind haar niet schraal of raar eruitzien voor een 4 jarige.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-20 07:55 



 
Profiel   

Ze kan best nog groeien hoor! Hoeveel cm precies is lastig voorspellen. Rustig wat arbeid (longewerk) kan al veel verschil maken.

Heb zelf een Friese hengst die ook niet de beste start had. Hij wordt dit jaar 5, is afgelopen maanden rustig beleerd voor de wagen en doet hoofdzakelijk longewerk, hij schiet nu weer omhoog. Hij is net als zijn broer een laatbloeier.
Geef ze tijd, goeie voeding, matige arbeid maar vooral kijk naar je paard. Je oog vertelt je zoveel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-20 08:09 



 
Profiel   

suikermeisje schreef
Ik denk dat er nog hooguit 5cm bij komt, gezien hoe ze er nu uitziet. Op de vorige foto's nog erg jeugdig maar nu al minder.
Kan natuurlijk ook goed zijn dat ze nog verder uitdijt als ze wat meer aan het werk gaat met longeren etc.
Een paard die niet echt wordt getraind zal ook niet meer dan de normale bespiering krijgen. Vind haar niet schraal of raar eruitzien voor een 4 jarige.


We zullen het zien in de toekomst, ze is idd nog niet zwaar aan het werk gezet. We doen rechtrichten en longeren. Af en toe wat balkjes stappen en draven. Ze gaat vaker mee op wandelingen of als handpaard mee op buitenrit. Ben blij om te horen dat de meeste haar niet slecht uit vinden zien. Als ze in maart 4 is wil ik ook wat meer van haar gaan vragen in het grondwerken en longeren, vooral in het voorjaar en de zomer wanneer de paddock niet zo modderig is... :P Oh en ik ben van plan om met haar lange lijnen te gaan doen, ook om haar meer op eigen benen te leren lopen en zelfverzekerd te zijn wandelingen buiten. Als ze straks 5/ 5,5 is wil ik het inrijden starten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-20 09:16 



 
Profiel   

Waar heb je haar vandaan? Als ze rechtstreeks uit Spanje komt zal het voerbeleid daar niet ideaal zijn geweest; goed hooi is nauwelijks te vinden dus wordt er te veel krachtvoer gegeven. Soms zijn ze daar met ontwormen ook niet zo secuur omdat veel van de jonge paarden ergens in een kudde in het veld lopen.
Wat het worm aneurysma betreft; dat is net zo min door een DA als een osteopaat aan de buitenkant te zien al kan een osteopaat mogelijk door het voelen van dieper liggende weefsels ( een aneurysma vormt een uitstulping kan dus voelbaar zijn!) wel iets daar over zeggen maar dan nog zal het een vermoeden blijven.
Symptomen bij een worm aneurysma zijn er soms te weinig om dat bijtijds te kunnen zeggen.
Ik zou bij een vermoeden wel door een DA een echo laten maken.

Als het een aneurysma is kan het op een gegeven moment breken en dan heb je echt een probleem. Ik wil je niet bang maken maar alleen waarschuwen; kennis van ons heeft op die manier een paard verloren wat nooit eerder klachten had gehad. Paard kreeg koliek en op de operatie tafel bleek dat er een aneurysma in de darm was geknapt. Paard was toen 14 jaar maar het aneurysma was zeer waarschijnlijk een gevolg van niet/ slecht ontwormen in het land van herkomst, in de geval Portugal.

Verder ziet ze er voor een 4-jarige niet slecht uit. Soms blijven ze gewoon klein, zeker als het voer/ worm beleid als jong paard niet klopt. Wij hebben hier een zoon van onze Lusitano hengst die net zo groot is als zijn vader maar die heeft een vol broertje wat ca. 8 cm kleiner is gebleven ( slechtere opfok en laat gecastreerd).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-20 09:35 



 
Profiel   

Shirleyu schreef
shirleyp schreef
Leuk, zo’n osteopaat die je in de stress jaagt 8)7 Goed dat je het hebt laten checken door een dierenarts. Een osteo kan dat helemaal niet vaststellen, hoogstens een vermoeden uitspreken.

Ik vind je paard er ook prima uit zien voor een 4-jarige! Paarden groeien lang door en zwaren nog flink uit. Of er nog 10 cm bij op komt betwijfel ik, maar door uit te zwaren wordt het beeld weer heel anders. Ik zou haar lekker de tijd geven, je hebt er toch geen invloed op.



Ja heel leuk die osteopaat... ;( pfff ik maak me nu al maanden zorgen door die ene uitspraak... en niks kan me geruststellen, dierenarts heeft uitspraak gedaan op basis van naar het paard kijken. Maar echt feitelijk vastgesteld via bijv echo of opvoelen hebben we niet gedaan... die osteo zegt ook dat er geen een DA is in Ned of Bel. die een wormaneurysma kan diagnostiseren... :/ het liefst zou ik gewoon feiten op tafel willen hebben, ipv meningen en vermoedens... want daar kan ik niks mee.

De tijd krijgt ze zeker! We steken veel tijd in grondwerk en lekker wandelen, heel langzaam aan het zadel laten wennen dit voorjaar en misschien in de zomer eens er op zitten en misschien een rondje stappen. Mijn instructrice zegt, pas inrijden vanaf 5,5. Dus alles gaat rustig aan! Vooral als ze een laatbloeier is!


Als er volgens haar geen enkele dierenarts binnen Nederland en België die diagnose kan stellen. Waarom voelt zij zich dan geroepen en oppermachtig dat zij dit wel kan?
Ik moet zeggen dat ik nog nooit van die term heb gehoord. Die ga ik even googlen.

Ik vind je merrie nog puppy ogen, maar dat mag met 4 jaar zeker nog!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-20 09:47 



 
Profiel   

Citaat
Hierdoor ontstaat wat ook wel een worm-aneurysma wordt genoemd. Kort gezegd betekent dit dat er een extreme verdikking van de vaatwand ontstaat, waardoor de doorbloeding van de darmen verstoord kan raken. Dit kan tot gevolg hebben dat 3 4 maanden later ernstige koliek optreedt.

https://www.paardenmestonderzoek.com/bloedworm

Het is toch echt iets om serieus te nemen.

Citaat
Darminfarct
Meestal verloopt deze narigheid ongemerkt voor de eigenaar. Maar soms laat uit het wormaneurysma een klont larven tegelijk los. Die loopt vast op een plek waar de vertakkingen van de darmslagaders kleiner worden; de bloedstroom stremt daar. Dat infarct blijft niet onopgemerkt want het paard krijgt heftige koliek

en http://www.verberneboek.nl/paarden/infa ... nfarct.php

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-20 10:50 



 
Profiel   

ElCid schreef
Citaat
Hierdoor ontstaat wat ook wel een worm-aneurysma wordt genoemd. Kort gezegd betekent dit dat er een extreme verdikking van de vaatwand ontstaat, waardoor de doorbloeding van de darmen verstoord kan raken. Dit kan tot gevolg hebben dat 3 4 maanden later ernstige koliek optreedt.

https://www.paardenmestonderzoek.com/bloedworm

Het is toch echt iets om serieus te nemen.

Citaat
Darminfarct
Meestal verloopt deze narigheid ongemerkt voor de eigenaar. Maar soms laat uit het wormaneurysma een klont larven tegelijk los. Die loopt vast op een plek waar de vertakkingen van de darmslagaders kleiner worden; de bloedstroom stremt daar. Dat infarct blijft niet onopgemerkt want het paard krijgt heftige koliek

en http://www.verberneboek.nl/paarden/infa ... nfarct.php


Het is zeker een serieuze aandoening... daarom maak ik me ook zo’n zorgen en dan zegt mijn dierenarts weer dat ze echt geen wormaneurysma heeft en echo niet nodig is.... zo lastig, wie moet ik nou geloven. Ze komt niet uit Spanje, maar uit België. De vorige eigenaar zegt dat ze altijd netjes ontwormd is. Maar daar heb ik geen bewijs van of dat ook zo is, paard is nooit gechipt en had geen paspoort toen ik haar kocht, dat heeft ze allemaal pas bij mij gekregen. Misschien dat ik als het van de zomer zo blijft met haar mest, toch die echo maar eens laat maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-20 10:59 



 
Profiel   

ik zou haar dan sowieso nog ontwormen met ivermectine&moxidectine. Die bloedworm spoor je niet op met mestonderzoek. Verder zie ik gewoon een lekkere wintervacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-20 11:04 



 
Profiel   

Er wordt gezegd de osteopaat niet serieus te nemen, ik vind dat van je dierenarts ook, want die kan er zonder echo ook niet inkijken, dus ik snap niet dat die het afdoet als 'kan niet'.
Voor je eigen gemoedsrust, zou ik een echo laten maken, dan weet je het zeker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-20 11:06 



 
Profiel   

Je kan altijd naar een andere DA gaan...... :o
Als jij die echo wil kan/ mag geen DA dat weigeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-20 11:06 



 
Profiel   

Mestonderzoek laat geen ingekapselde bloedworm zien,als de osteopaat het over een wormaneurisma heeft...geen idee hoe je dat moet zien maar goed,zou ik wel serieus gaan ontwormen.Dan is 2x per jaar echt te weinig

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-20 21:51 



 
Profiel   

Leuke merrie hoor! Mijn Cruzado heeft uiteindelijk ook maar de 1.48 gehaald, maar doordat ze voldoende rondgeribt was en ik niet zo groot, was dat geen enkel probleem. Die van jou oogt ook niet smal, dus als jij ook niet zo groot bent... Ik denk niet dat er nog heel veel bij komt, gezien de lengte van de benen.

Qua vacht zou het misschien iets beter kunnen, mijn vorige paard bleek spoelworm te hebben, daar werken de reguliere ontwormingsmiddelen niet tegen. In Nederland komt het ook bijna niet voor bij volwassen paarden, maar deze kwam uit Frankrijk. Dit is uit mestonderzoek gekomen. 1x ontwormen en hij knapte gelijk op.

Als je met haar aan het werk gaat, zal ze er vast snel beter bespierd uit gaan zien. Probeer vanaf het begin gelijk aan de ruglijn te werken, zodat de rug wat sterker/rechter wordt.
Wel opletten dat ze nu niet te dik wordt, gezien de laatste foto's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 11:04 



 
Profiel   

tyleysmiley schreef
Er wordt gezegd de osteopaat niet serieus te nemen, ik vind dat van je dierenarts ook, want die kan er zonder echo ook niet inkijken, dus ik snap niet dat die het afdoet als 'kan niet'.
Voor je eigen gemoedsrust, zou ik een echo laten maken, dan weet je het zeker.


Ik ga nu inderdaad een echo laten maken door een andere dierenarts. Maar vraag me wel af wat zo'n echo me dan kan vertellen, heb het aan de DA gevraagd en wacht nu op antwoord. Ze neemt ook direct de wormkuren mee, dus volgensmij gaat zij er vanuit dat ik die kuur ga geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-20 09:30 



 
Profiel   

Even een update van Mila!

Ze is inmiddels 5 jaar en wordt af en toe bereden op buitenrit. Verder doen we veel grondwerken en werken we naar de lunge/ groundwork test toe van Bent Branderup. Tijdens een trainingsweekend met Ylvie Fros is me aangeraden om met Mila naar de dierenarts te gaan om foto’s te maken van de rug, benen en eventueel SI gewricht op de echo te laten zetten. Daar ze moeite heeft met verzamelen.

Nu gaan we komende donderdag naar Equitom.

Verder is ze te dik, heeft vaak jeuk en is gevoelig voor rainrot. Helaas staan er fruitbomen langs de paddock, waardoor ze af en toe een appeltje meepikt die valt. Kwa voer geef ik kruiden en mineralen van Pure horse. Omdat Mila al sinds ik haar heb slappe mest en mestvocht heeft heb ik darmonderzoek laten bij Equibiome. Daaruit bleek dat ze een slechte darmflora heeft, dus hier ook met voeding gaan behandelen. Daarnaast ook laten test op KPU ( stofwisselingsaandoening waarbij de lever niet goed meer werkt als gevolg van slechte darmflora). Mila is positief getest op KPU, waar ik een behandel protocol voor heb gevolgd. Maar helaas heeft ze nog steeds slechte mest en mestvocht.

Het blijft een zorgenkindje die Mila… de echo voor het wormaneurysma is niet meer door gegaan door Corona. Ben benieuwd of Equitom hier iets mee kan.

Verder is ze wel energiek, doet graag mee met trainen en gaat ook graag op buitenrit.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 09:14 



 
Profiel   

Ik duim dat er wat uit de bus komt met Equitom!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 09:19 



 
Profiel   

The_Cat schreef
Ik duim dat er wat uit de bus komt met Equitom!


Dankje!

Goed nieuws en slecht nieuws. Ze hebben iets gevonden, ze heeft te veel vocht rond de knieën bij de achterbenen. Dierenarts gaf aan dat dit duidt op een ontsteking. Ze hebben haar bloedplaatjes ingespoten om dit te behandelen. Ook hebben ze een minuscule botwoekering gevonden rechtsachter bij de sprong. Dit is nu niet perse een probleem, maar kan zich wel ontwikkelen tot spat, dus dit moet ik goed in de gaten houden. Goede nieuws is dus dat het te behandelen is, ze gewoon een rijpaard kan zijn en hoger op kan komen in het grondwerk volgens de academische rijkunst.

Verder kreeg ik commentaar dat ze veel te dik is, waar ik bewust van was. Maar dit geeft wel weer een schop onder de kont om hier wat meer mee bezig te zijn. Dus direct een graasmasker gekocht en nu dagelijks proberen te longeren, wandelen of grondwerken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 13:59 



 
Profiel   

Maar van wormen is er niets uit de bus gekomen? Misschien voor haar darmen eens checken of een andere balancer iets kan betekenen dan voor haar? Graasmasker is inderdaad een goed idee om te volgen dan. Hopelijk krijg je haar snel terug op een mooier gewicht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 14:03 



 
Profiel   

Ik heb een paard gehad met wormenaneurisma. Nochtans altijd tijdig ontwormd e.d. en het komt ook niet naar voor in het mestonderzoek.
Het zou mij verbazen als dit paard dat heeft! Die ziet er gezond en dik uit. Mijne was op twee weken tijd 80kg afgevallen, flegmatiek, gezwollen in haar gezicht en benen, wou niet meer eten, waterige diarree...
Je kunt het enkel vaststellen via echo en ze blijven hun hele leven er gevoelig aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 14:09 



 
Profiel   

Ik sta altijd een beetje sceptisch tegenover de diagnose 'vocht rond de knieën'. Ik vind dat namelijk geen diagnose en kan net zo goed veroorzaakt worden door compensatie. Ik denk dat je met goede revalidatietraining al heel veel verbetering kan krijgen in de bovenlijn. Dan oogt ze ook gelijk wat slanker, als die buik meer gelift wordt.

Is er ook een rectale scan gemaakt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 16:11 



 
Profiel   

Tessebes schreef
Ik sta altijd een beetje sceptisch tegenover de diagnose 'vocht rond de knieën'. Ik vind dat namelijk geen diagnose en kan net zo goed veroorzaakt worden door compensatie. Ik denk dat je met goede revalidatietraining al heel veel verbetering kan krijgen in de bovenlijn. Dan oogt ze ook gelijk wat slanker, als die buik meer gelift wordt.

Is er ook een rectale scan gemaakt?


Nee geen rectale scan. Ik heb er verder geen verstand van, maar ik zie nu wel degelijk verbetering na het inspuiten. Ze gebruikt haar achterbenen en knieën meer, ze heeft meer looplust, haar mest is opeens vele malen beter en ze is meer bewegelijk in haar bekken en rug. Dus het heeft in ieder geval wel een positief effect gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 10:25 



 
Profiel   

Hoi allemaal,

weer even een update van de medische toestand van Mila. Ze heeft dus toch een wormaneurysma, eindelijk kunnen laten checken doormiddel van een inwendige echo. Nu zijn we bezig met het ontwormingsprotocol, de mest lijkt nu na 5 dagen al te verbeteren. Hopen dat de verbeteringen doorzetten en ze straks echt 100% gezond is. Nu snap ik ook dat ze klein is gebleven en dat mijn zorgen terecht waren. Wie weet zitten die wormen daar al sinds ze veulen was, waardoor de lever, nieren en darmen last krijgen van slechte bloedtoevoer. Vandaar ook de KPU, slecht lichaam gebruik en dus ook als gevolg daarop het vocht in de knieën. Een wormaneurysma kan dus zeker wel en de grote rode bloedworm is wel degelijk te vinden in Nederland/ België. Een EDO osteopaat kan een vermoeden uitspreken en je kan een DA die hier ervaring mee heeft het laten bevestigen doormiddel van een echo! Inmiddels is Mila volgensmij nog altijd rond de 1,50 en is ze 6 jaar geworden afgelopen maart.

Als jullie willen zien hoe ze er nu uit ziet kunnen jullie altijd even Mila's instagram checken; @equinature_
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 13:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen