Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

4 jarige PRE merrie (van Curro XLI) maar 1,50.

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Sinds een jaar heb ik een PRE merrie uit Curro XLI en Alba CXVI. Beide ouders hebben een stokmaat boven de 1,60. Mijn merrie Camila wordt in maart 4 jaar en is nog maar 1,50. Gaat zij nog de 1,60 kunnen halen en zo niet, hoe kan het dat ze zo klein blijft?

Tevens heb ik ook het idee dat ze wat achter blijft in bespiering...

Ik heb laatst een osteopaat laten langskomen en zij gaf aan dat ze een wormaneurysma heeft, want haar rug zat rechts vast bij bepaalde wervels, ze vond haar vacht slecht en voor een PRE erg weinig bespiering. Nu zei de dierenarts dat een wormaneurysma helemaal niet het geval is en dat Camila er gewoon goed uit ziet... Dus ik kom me hier maar eens laten informeren door mensen die er misschien meer verstand van hebben of dit in de praktijk ook al eens hebben mee gemaakt.

De foto's zijn van oktober/ november en een van de afgelopen zomer (ik denk Juni/juli)

[ img ]

[ img ]

http://boktimg.nl/img/m/EIZplV.jpg

http://boktimg.nl/img/m/FcVDyR.jpg

http://boktimg.nl/img/m/PuIL6Q.jpg

http://boktimg.nl/img/m/sqjweu.jpg

http://boktimg.nl/img/m/CPk8yc.jpg

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes,

Shirley



Laatst bijgewerkt door balance op 19-02-20 14:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Max. 2 foto’s ter illustratie, rest in link

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 10:01 



 
Profiel   

Ze is al te oud om de 160cm te halen, maar er kan nog wel een paar centimeter bij komen. Een PRE groeit vrij lang door, maar ik denk dat je gewoon pech hebt met haar maat. Zo op de foto's vind ik haar, vooral in de zomer, er prima uit zien voor een 4 jarige :j Leuk dier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 10:29 



 
Profiel   

160 denk ik niet meer, maar er kan zeker nog wat bijkomen. En vergis je ook niet wat straks bespiering van training nog kan doen voor het plaatje.
Ik zie hier ook afentoe kleine PRE's en dat misstaat meestal helemaal niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 10:33 



 
Profiel   

Mijn bijna 2 jarige heeft de 1.50 al wel behaald inmiddels, is een lunera x curro xli. Voer je haar bij? Ik vind haar dr goed uitzien. Met 8 zijn ze pas volgroeid, misschien krijgt ze dr groeispurt later..

Met pa en ma
[ img ]

1 jaar
[ img ]


Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 19-02-20 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 10:34 



 
Profiel   

Leuk, zo’n osteopaat die je in de stress jaagt 8)7 Goed dat je het hebt laten checken door een dierenarts. Een osteo kan dat helemaal niet vaststellen, hoogstens een vermoeden uitspreken.

Ik vind je paard er ook prima uit zien voor een 4-jarige! Paarden groeien lang door en zwaren nog flink uit. Of er nog 10 cm bij op komt betwijfel ik, maar door uit te zwaren wordt het beeld weer heel anders. Ik zou haar lekker de tijd geven, je hebt er toch geen invloed op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 10:35 



 
Profiel   

Mijn kwpn merrie. Was met 4 ongeveer 1.60 hoog die is nu ongeveer 1.67 Er kan dus nog zeker wat bij groeien.

Ook was die van mij zo dun in bespiering dat een handelaar tegen mij zei waarom koop je dat beest. Dat is zelfs de slachtprijs niet waard. Paar jaar later was ze helemaal ontwikkeld en ook netjes alle spieren gekregen. Waarna hij heel eerlijk toe gaf dat hij zijn woorden terug nam.

Ik zou wel even geduld hebben.
Wel goed dat je er even een dierenarts naar laat kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 10:39 



 
Profiel   

Weet je iets over de zussen van Camila, zussen van haar moeder en bijv oma? Als dat allemaal paarden zijn rond de 1.60m of groter, dan kan het zijn dat er nog wat bijkomt, maar 10 cm na het 4e jaar vind ik wel veel. Je kunt ook gewoon pech hebben, dat deze toevallig klein blijft. Echt een groeiachterstand kan ik zo op de foto's niet waarnemen, ze ziet er niet mager of schraal of onbespierd uit. Dus dat zou voor mij niet wijzen op tekorten.
En een wormenaneurysma had ik dus nog nooit van gehoord :+. Heb even gegoogled maar het schijnt wel te bestaan. Hoe is je ontwormingsbeleid? Bij jonge paarden is goed ontwormen wel belangrijk namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 10:44 



 
Profiel   

Merexa schreef
Ze is al te oud om de 160cm te halen, maar er kan nog wel een paar centimeter bij komen. Een PRE groeit vrij lang door, maar ik denk dat je gewoon pech hebt met haar maat. Zo op de foto's vind ik haar, vooral in de zomer, er prima uit zien voor een 4 jarige :j Leuk dier!


Dankjewel! Kwa maat maakt het mij ook niet zo veel uit, 1,50 past mooi bij mijn lengte. Het gaat mij meer om haar gezondheid, die uitspraak over een wormaneurysma laat me niet los en ik maak me zorgen... maar ik ben blij om te horen dat je haar goed uit vindt zien!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 14:47 



 
Profiel   

Castellon schreef
160 denk ik niet meer, maar er kan zeker nog wat bijkomen. En vergis je ook niet wat straks bespiering van training nog kan doen voor het plaatje.
Ik zie hier ook afentoe kleine PRE's en dat misstaat meestal helemaal niet.


Is ook prima verder, haar lengte is voor mijn lengte helemaal goed! Vond het vreemd dat er uit ouders van 1,60 een kleiner paard uit kan komen. Daarnaast maak ik me volgensmij gewoon te veel zorgen, met name door dat hele wormaneurysma verhaal...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 14:50 



 
Profiel   

_Dracarys schreef
Mijn bijna 2 jarige heeft de 1.50 al wel behaald inmiddels, is een lunera x curro xli. Voer je haar bij? Ik vind haar dr goed uitzien. Met 8 zijn ze pas volgroeid, misschien krijgt ze dr groeispurt later..

Met pa en ma
[ [url=m/gh8SKV.jpg]Afbeelding[/url] ]

1 jaar
[ [url=m/WqRid1.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een knapperd heb je!!! Volgensmij is Camila al een hele tijd 1,50, zeker als sinds ze 2,5 is. Ik voer haar op dit moment de Vitalbix nutrimash met daar doorheen de seizoenskruiden van Okapi. Daarnaast krijgt ze mineralen G van okapi en natuurlijk voldoende hooi verdeeld over verschillende voermomenten per dag en wat worteltjes als ik met haar train. Ook komt ze wekelijks op de wei en staat ze op een paddock waar er altijd wat te knabbelen is (meidoorn haag, grasjes langs de kant en sinds kort hebben ze de schors van de pruimenbomen ontdekt )

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 14:53 



 
Profiel   

shirleyp schreef
Leuk, zo’n osteopaat die je in de stress jaagt 8)7 Goed dat je het hebt laten checken door een dierenarts. Een osteo kan dat helemaal niet vaststellen, hoogstens een vermoeden uitspreken.

Ik vind je paard er ook prima uit zien voor een 4-jarige! Paarden groeien lang door en zwaren nog flink uit. Of er nog 10 cm bij op komt betwijfel ik, maar door uit te zwaren wordt het beeld weer heel anders. Ik zou haar lekker de tijd geven, je hebt er toch geen invloed op.



Ja heel leuk die osteopaat... ;( pfff ik maak me nu al maanden zorgen door die ene uitspraak... en niks kan me geruststellen, dierenarts heeft uitspraak gedaan op basis van naar het paard kijken. Maar echt feitelijk vastgesteld via bijv echo of opvoelen hebben we niet gedaan... die osteo zegt ook dat er geen een DA is in Ned of Bel. die een wormaneurysma kan diagnostiseren... :/ het liefst zou ik gewoon feiten op tafel willen hebben, ipv meningen en vermoedens... want daar kan ik niks mee.

De tijd krijgt ze zeker! We steken veel tijd in grondwerk en lekker wandelen, heel langzaam aan het zadel laten wennen dit voorjaar en misschien in de zomer eens er op zitten en misschien een rondje stappen. Mijn instructrice zegt, pas inrijden vanaf 5,5. Dus alles gaat rustig aan! Vooral als ze een laatbloeier is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 14:58 



 
Profiel   

Diddykong schreef
Weet je iets over de zussen van Camila, zussen van haar moeder en bijv oma? Als dat allemaal paarden zijn rond de 1.60m of groter, dan kan het zijn dat er nog wat bijkomt, maar 10 cm na het 4e jaar vind ik wel veel. Je kunt ook gewoon pech hebben, dat deze toevallig klein blijft. Echt een groeiachterstand kan ik zo op de foto's niet waarnemen, ze ziet er niet mager of schraal of onbespierd uit. Dus dat zou voor mij niet wijzen op tekorten.
En een wormenaneurysma had ik dus nog nooit van gehoord :+. Heb even gegoogled maar het schijnt wel te bestaan. Hoe is je ontwormingsbeleid? Bij jonge paarden is goed ontwormen wel belangrijk namelijk.


Ik weet helaas niks over zussen of oma’s... wel weet ik dat Curro een laatbloeier is... dus misschien dat Camila dat ook is. Toen ze vorig jaar feb bij mij kwam heeft ze een equest pramox gekregen, afgelopen december ook weer. Verder Doen we zelf de eitjes tellen in de mest en heb ik mestonderzoek en bloedonderzoek laten doen, daar kwam niks uit. Die dierenarts (is ook weer een andere, want heb er twee naar laten kijken( ook ivm slappe mest en mestvocht)) zei dat het gewoon een gezond paard is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 15:02 



 
Profiel   

Je hebt een jong paard die niet echt lichamelijk getraind wordt. Dan is het natuurlijk niet super vreemd dat ze nog niet zoveel bespiering heeft. Geef haar de tijd en vertrouw op je dierenarts die ervoor gestudeerd heeft, dan komt het heus wel goed. Mocht je haar minder energiek vinden en/of dat ze slechter eruit gaat zien dan zou ik gewoon weer contact op nemen met je dierenarts (of een andere dierenarts als je een nieuwe blik erop wilt).

De 1,60m gaat ze denk ik zeker niet meer halen. Alleen richting de 1,55m zal ze nog wel gaan. Je zou de touwtjes test kunnen doen, dan kan je een beetje inschatten hoeveel ze nog gaat groeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 15:10 



 
Profiel   

Shirleyu schreef
Diddykong schreef
Weet je iets over de zussen van Camila, zussen van haar moeder en bijv oma? Als dat allemaal paarden zijn rond de 1.60m of groter, dan kan het zijn dat er nog wat bijkomt, maar 10 cm na het 4e jaar vind ik wel veel. Je kunt ook gewoon pech hebben, dat deze toevallig klein blijft. Echt een groeiachterstand kan ik zo op de foto's niet waarnemen, ze ziet er niet mager of schraal of onbespierd uit. Dus dat zou voor mij niet wijzen op tekorten.
En een wormenaneurysma had ik dus nog nooit van gehoord :+. Heb even gegoogled maar het schijnt wel te bestaan. Hoe is je ontwormingsbeleid? Bij jonge paarden is goed ontwormen wel belangrijk namelijk.


Ik weet helaas niks over zussen of oma’s... wel weet ik dat Curro een laatbloeier is... dus misschien dat Camila dat ook is. Toen ze vorig jaar feb bij mij kwam heeft ze een equest pramox gekregen, afgelopen december ook weer. Verder Doen we zelf de eitjes tellen in de mest en heb ik mestonderzoek en bloedonderzoek laten doen, daar kwam niks uit. Die dierenarts (is ook weer een andere, want heb er twee naar laten kijken( ook ivm slappe mest en mestvocht)) zei dat het gewoon een gezond paard is.


Na wat ik gegoogled heb, ontstaat een wormaneurysma door een grote bloedworm maar die komt blijkbaar bijna niet meer voor in Nederland? Dus het lijkt me wel heel onwaarschijnlijk...
Als er uit het bloedonderzoek en mestonderzoek ook niks kwam zou ik wel op die resultaten vertrouwen.

Wat geef je haar van voer? Op de zomerfoto staat ze heel goed in haar vel, de winterfoto inderdaad wat doffer. Je kan misschien wat vit E bijgeven? Mijn paard is daar enorm van opgeknapt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 15:12 



 
Profiel   

Na wat googlen vond ik dit:
Een wormaneurysma komt in de praktijk met enige regelmaat voor, maar wordt vaak als zodanig niet herkend. Een goede rede dus om het nog een keer onder de aandacht te brengen.
Vaak gaat het om paarden die al langere tijd steeds terugkerende 'vage' klachten hebben. Deze klachten kunnen zijn (maar hoeft niet): steeds terugkerende koliek, bloedarmoede, doffe vacht, afvallen ondanks voldoende eten, slecht eten/geen trek in eten, snel moe en men kan denken dat het paard flegmatisch is. Mestonderzoek hoeft niet persé aan te geven dat er een wormbesmetting is.
Maar wat is een wormaneurysma nou eigenlijk
De larven van de wormen (het gaat hierbij om de rode bloedworm) worden door het paard opgenomen. Eenmaal in het paard migreert de larve in de darmwand en kan daar ontwikkelen tot volwassen worm, welke weer eitjes leggen die er via de mest uit komen. Dit is in principe een normaal proces en hoeft geen probleem te zijn. Als er netjes volgens protocol ontwormd wordt en regelmatig op de juiste tijden mestonderzoek gedaan wordt. Raadpleeg hiervoor je dierenarts.
Soms, helaas, gaan de larven door de darmwand heen en komen zo in de bloedvaten die verbonden zijn met de darmen en kunnen zelfs zover gaan dat ze in de grote bloedvaten komen ( a. Mesenterica en a. iliaca interna). Als de larven dan weer in rust gaan om volwassen te kunnen worden, gaan ze i.p.v in de darmwand nu in de vaatwand zitten waardoor de vaatwanden geiriteerd en ontstoken kunnen raken. Zo'n samenklontering van larven in de vaatwand zorgt ervoor dat de vaatwand zwakker wordt en uitstulpt, dit is wat een aneurysma genoemd wordt.
Er zijn verschillende manieren om te kunnen vaststellen of het daadwerkelijk om een wormaneurysma gaat.
Een osteopaat E.D.O. kan bij onderzoek van het paard een vermoeden hebben door specifieke bevindingen. Bij een vermoeden zal er altijd een dierenarts aan te pas komen om de diagnose te stellen. Persoonlijk werk ik graag hiervoor samen met een dierenarts en osteopaat E.D.O. zij zal een echo maken waarop het aneurysma in beeld gebracht kan worden met eventueel een bloedtest.
!Let op! De diagnose en het behandelplan kunnen dus enkel en alleen (op)gesteld worden door een dierenarts.
Wil je weten waar je een osteopaat E.D.O. kan vinden? Kijk dan op irequineosteo.org daar staan alle geregistreerde osteopaten vermeld.


Dus, als je je er echt zo'n zorgen over maakt zou ik een bloedtest laten doen, of echo.. Maar het in ieder geval laten onderzoeken. Dan kun jij het daarna ook laten rusten. Maar er kunnen dus wel ook andere 'klachten' bij komen kijken.. Heeft ze daar last van?

Ikzelf vind haar er verder ook goed uit zien voor een 4 jarige hoor :)
Sommige paarden groeien inderdaad laat nog door, dus het zou zomaar kunnen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 15:24 



 
Profiel   

Eveyy schreef
Na wat googlen vond ik dit:
Een wormaneurysma komt in de praktijk met enige regelmaat voor, maar wordt vaak als zodanig niet herkend. Een goede rede dus om het nog een keer onder de aandacht te brengen.
Vaak gaat het om paarden die al langere tijd steeds terugkerende 'vage' klachten hebben. Deze klachten kunnen zijn (maar hoeft niet): steeds terugkerende koliek, bloedarmoede, doffe vacht, afvallen ondanks voldoende eten, slecht eten/geen trek in eten, snel moe en men kan denken dat het paard flegmatisch is. Mestonderzoek hoeft niet persé aan te geven dat er een wormbesmetting is.
Maar wat is een wormaneurysma nou eigenlijk
De larven van de wormen (het gaat hierbij om de rode bloedworm) worden door het paard opgenomen. Eenmaal in het paard migreert de larve in de darmwand en kan daar ontwikkelen tot volwassen worm, welke weer eitjes leggen die er via de mest uit komen. Dit is in principe een normaal proces en hoeft geen probleem te zijn. Als er netjes volgens protocol ontwormd wordt en regelmatig op de juiste tijden mestonderzoek gedaan wordt. Raadpleeg hiervoor je dierenarts.
Soms, helaas, gaan de larven door de darmwand heen en komen zo in de bloedvaten die verbonden zijn met de darmen en kunnen zelfs zover gaan dat ze in de grote bloedvaten komen ( a. Mesenterica en a. iliaca interna). Als de larven dan weer in rust gaan om volwassen te kunnen worden, gaan ze i.p.v in de darmwand nu in de vaatwand zitten waardoor de vaatwanden geiriteerd en ontstoken kunnen raken. Zo'n samenklontering van larven in de vaatwand zorgt ervoor dat de vaatwand zwakker wordt en uitstulpt, dit is wat een aneurysma genoemd wordt.
Er zijn verschillende manieren om te kunnen vaststellen of het daadwerkelijk om een wormaneurysma gaat.
Een osteopaat E.D.O. kan bij onderzoek van het paard een vermoeden hebben door specifieke bevindingen. Bij een vermoeden zal er altijd een dierenarts aan te pas komen om de diagnose te stellen. Persoonlijk werk ik graag hiervoor samen met een dierenarts en osteopaat E.D.O. zij zal een echo maken waarop het aneurysma in beeld gebracht kan worden met eventueel een bloedtest.
!Let op! De diagnose en het behandelplan kunnen dus enkel en alleen (op)gesteld worden door een dierenarts.
Wil je weten waar je een osteopaat E.D.O. kan vinden? Kijk dan op irequineosteo.org daar staan alle geregistreerde osteopaten vermeld.


Dus, als je je er echt zo'n zorgen over maakt zou ik een bloedtest laten doen, of echo.. Maar het in ieder geval laten onderzoeken. Dan kun jij het daarna ook laten rusten. Maar er kunnen dus wel ook andere 'klachten' bij komen kijken.. Heeft ze daar last van?

Ikzelf vind haar er verder ook goed uit zien voor een 4 jarige hoor :)
Sommige paarden groeien inderdaad laat nog door, dus het zou zomaar kunnen!



Dit heb ik idd ook gevonden, heel veel symptomen herken ik niet in Mila, behalve slappe mest. Heb bloedonderzoek laten doen, daar kwam niks uit naar voren. Echo vond mijn DA niet nodig. Ik heb voor mijn gevoel wel veel bevestiging dat ze het niet heeft, maar heb echt veel angst dat ze het toch zou hebben en wij het niet vinden of zoiets... daardoor is het moeilijk om het te laten rusten. Want die osteopaat blijft ook bij haar standpunt en zegt dat de DA’s hier in Ned en Bel het niet kunnen vinden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 15:44 



 
Profiel   

Ik vind het vooral heel bijzonder dat een osteopaat beweert dat er in Belgie of Nederland geen enkele DA is die dit kan vaststellen, maar dat zij dat wel kan :=
Die ging per direct van mijn erf af :x

Ik vind je paardje er ook goed uitzien voor haar leeftijd.
Je gaat er geen reus van 1.70 aan krijgen, maar dat hoeft ook niet.
Binnen een paar jaar heb je een lekker barok propje ! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 15:50 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
Ik vind het vooral heel bijzonder dat een osteopaat beweert dat er in Belgie of Nederland geen enkele DA is die dit kan vaststellen, maar dat zij dat wel kan :=
Die ging per direct van mijn erf af :x

Ik vind je paardje er ook goed uitzien voor haar leeftijd.
Je gaat er geen reus van 1.70 aan krijgen, maar dat hoeft ook niet.
Binnen een paar jaar heb je een lekker barok propje ! :D



Ja dat vind ik ook erg bijzonder, ze komt ook zeker niet meer bij ons op het erf!

Dankjewel, een reus hoef ik zeker niet! 1,50 is helemaal prima, vroeg me alleen af of het niet vreemd is of dat ik me zorgen moet maken. Een barok propje! hahaha dat vind ik een leuke! :D die hou ik er in :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 20:55 



 
Profiel   

Wormaneurisma of niet,dat kun je toch gewoon met ontworm middelen behandelen?
Wanneer is dit paard voor het laatst ontwormd? Ze ziet er niet wormstekig uit,maar de vacht kan inderdaad beter.
Mijn pre was vier en is bij mij nog 5 cm gegroeit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 21:02 



 
Profiel   

voor de dunne/slappe mest kun je nog even een zandtest doen van de mest.
Mijn PRE heeft in de herfst/winter bijna altijd last natte/dunne. En snel last van zand in de darmen.
Helemaal weg krijg ik het niet, maar elke maand 5 dagen een zandkuurtje heeft het al stukken geholpen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 21:21 



 
Profiel   

Slappe mest kan ook duiden op bloedwormen.Hoevaak word dit paard ontwormd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 21:26 



 
Profiel   

geerke schreef
Slappe mest kan ook duiden op bloedwormen.Hoevaak word dit paard ontwormd?


Toen ze pas bij mij was is ze ontwormd (februari 2019) met equest pramox en in december 2019 ook weer. Ook onderzoeken we regelmatig de mest op wormeitjes. Ik heb psyllium gevoerd, maar dat heeft toen niet geholpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 22:41 



 
Profiel   

Krijgt ze hooi of voordroog (uit plastic). Dat laatste voer geeft vaak slappe en waterige mest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 22:48 



 
Profiel   

Ik vind haar voor een 4 jarige wel een beetje schraal, als je vertelde dat ze net 3 was had ik het ook beloofd. Verder vind ik haar wat dof in de vacht.

Maar pre's zijn natuurlijk laatbloeiers dus dat kan er ook mee te maken hebben.
En in de winter worden meer paarden wat doffer in de vacht.

Als je je echt zorgen maakt zal ik een second opinion aanvragen. Anders gewoon de zomer afwachten en evt wat bijvoeren. (Ik weet te weinig van de voedingsbehoefte van een pre af om hierin te adviseren)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-20 00:43 



 
Profiel   

Cowgirl schreef
Krijgt ze hooi of voordroog (uit plastic). Dat laatste voer geeft vaak slappe en waterige mest.


Ze krijgt hooi, we hebben ook al verschillende soorten hooi ( van andere stukken land) geprobeerd. Heeft geen effect op de mest.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-20 07:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen