Aanschaf PRE/Andalusier

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JectaR
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-06-20

Aanschaf PRE/Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 12:42

Hoi! Ik weet dat er al meer topics gemaakt zijn over dit onderwerp, maar deze zijn al een aantal jaar oud waardoor de meeste linkjes al verlopen zijn.

Wij zijn laatst tot de conclusie gekomen om rond te gaan kijken voor een PRE/Andalusier. Mijn eisen gaan wat kieskeurig over kunnen komen maar volgens mij heeft iedereen zijn droompaardje wel in zijn hoofd ;)
Ik zoek een Barrock type, ik hou totaal niet van die extreem smalle nekjes. Ik val echt wel op veel body. Het karakter is in deze ronde wat het meeste van belang is, de rest is voornamelijk bijzaak. Ik zoek een paardje dat rustig is in de omgang, niet kijkerig/rillerig/schrikkerig. Hij/zij mag echt wel jong zijn, het liefst niet ouder dan 7/8, en mag dus echt wel streken hebben tijdens het rijden. Het doel wat ik heb is om hem zelf door te rijden in de dressuursport. Een paardje dat rijklaar is maar nog niet zadelmak (dus zadelmak-klaar kan je het ook noemen) valt ook nog wel te overwegen. Het liefst een hengst/ruin, want castreren kan altijd nog wel (maar dan niet hengst die door het dolle gaat bij het zien van een merrie :) ). De stokmaat zou moeten vallen tussen de 1.60 en 1.70. Kleur is niet echt van belang, mijn voorkeur gaat uit naar donkerbruin/zwart en het liefste geen wit/schimmel, maar het valt natuurlijk te overwegen. Mijn budget is natuurlijk niet oneindig, zou tussen de 6/7000 vallen. Dit omdat het paardje nog niks hoeft te kennen, geen spaanse pas/piaffe/passage en die troep. Bloedlijn interesseert mij verder ook niks. Papier is immers niet te berijden.

Nu had ik een vraagje over paarden importeren uit Spanje. Ik heb het budget niet om zelf naar Spanje te gaan. Ik weet wel dat er mensen/stallen zijn die een paard voor je zoeken in Spanje dat voldoet aan je eisen en dan transport regelen. Ik ben hier totaal niet bekend mee.

Hoe zouden jullie je zoektocht voortzetten? En wat zijn goede stallen om te kijken/overwegen?

sulindabaf

Berichten: 308
Geregistreerd: 23-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:01

Hi! Wat leuk!

Wat betreft je eisen is je budget wel laag voor een goede PRE of Andalusiƫr. Kleur, beweging, maat icm het karakter dat jij zoekt en de africhtingsgraad, kost gewoon een hoop. :$

Zou je een onbeleerd jonkie ook willen overwegen? Dan heb je meer kans te slagen binnen jouw budget.

Er zijn wel een aantal (import) stallen hier in Nederland waar ik ver vanuit de buurt zou blijven.

Tip; mochten ze al in NL zijn en in Spanje gekeurd, ALTIJD over laten keuren!

Heel veel succes met de zoektocht! :)