Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 81 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Goede plek om PRE aan te schaffen

 
Profiel   

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik zie vooral veel enge verhalen van het feit dat vrijwel alle paarden in NL slachtpaarden zijn uit Spanje. Dat er weinig betrouwbaars op de markt is uberhaupt, dat in Spanje halen een grote valkuil kan zijn en dat het allemaal een groot avontuur is wat je wellicht veel geld kan kosten. Ook qua Carta enz. Nu ben ik bijna aan het twijfelen of ik met mijn budget van 10000 wel een fatsoenlijk paard van 1.65+ kan vinden welke goed doorgereden is in de basis. Lees eigenlijk over bijna elke plek wel wat negatiefs en de prijzen lijken met de dag meer omhoog te schieten (wellicht ook door corona en de vraag en aanbod situatie daarin). Wat zou jullie advies zijn?

Heb er eentje op het oog die mij erg beviel, maar 1.62 was en ik met mijn 1.80 net iets te groot was voor het 'mooie' plaatje. Daarbij is het al een ruin uit Spanje dus moet hij uberhaupt eerst nog door de keuring komen. Vandaar ook mede dat ik elke dag nog door zoek, maar ik zie al een maand weinig waarvan ik goede hoop krijg. Iemand tips of moet ik realistischer gaan zijn qua budget, want de bovenstaande problemen lijken zich ook voor te doen in de 15k sectie.. :(

Wat is volgens jullie een betrouwbare plek om te kijken, het liefst dus in Nederland of Duitsland of Belgie. Ik zag Troyan stables ook voorbij komen, maar ook daar hoor ik wisselende verhalen over. Iemand hier ervaring nog mee persoonlijk?


Laatst bijgewerkt door ittakesmore op 07-08-20 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-20 10:29 



 
Profiel   

Ik volg! ik ga zaterdag voor de 2e keer bij een PRE kijken, staat nu 3 maanden in NL, 5 jarige hengst en nog erg groen.

Hoor er ook verschillende verhalen over. Denk dat het belangrijk is dat je echt alles laat keuren door je eigen dierenarts.. En negatieve verhalen heb je overal, vraag me dan wel af of ze dan wel echt zijn (over)gekeurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-20 10:31 



 
Profiel   

Ik zou op de site van stamboek van nederland en belgie kijken en via daar fokkers benaderen, dan kun je vast wel een geschikt paard vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-20 10:53 



 
Profiel   

Wij hebben 3 pre's aangekocht waarvan een een behoorlijk prijskaartje aan zat, de tweede een beter prijskaartje dmv omstandigheden van de verkoper en een derde die we goedkoop gekocht hebben maar waar dus werk aan zit. Was angstig, met serreta gereden enz. Gaat gelukkig nu al veel beter met hem. Maar beste is iemand meenemen die er verstand van heeft, goed laten keuren met bloedafname enz. Maar een goede PRE van meer dan 1,65 en goed basis gereden en compleet goedgekeurd gaat je aardig geld kosten. Een onbeleerde en kleinere is goedkoper. Hangt natuurlijk ook van de kwaliteit af. Maar pre's zijn doorgaans niet zo groot. Die van mij is een 4 jarige hengst van 1,66 , heel mooi type, kan goed lopen en was onbeleerd en daar konden we al aardig wat voor neertellen. De andere is nog geen 1,60 en de derde is een epony van 1,50. Stokmaat moet je hoe dan ook in de gaten houden, ze worden nogal eens groter geadverteerd dan ze zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-20 10:59 



 
Profiel   

Mijn oog viel op 'een ruin uit Spanje', hopelijk in Nederland geruind.
In Spanje doen ze dat niet en ik ken een Spaans manegepaard dat zowel dekhengst is als tussen de merries in de lessen loopt.

Een vriendin kocht een prachtbeest bij de Woeste Hoeve, maar omdat dat een fokkerij is wordt het lastig als het dier al ingereden moet zijn.

Mbt het stamboek moet een merrie 1.52 zijn en een knul 1.54.
(Ik heb juist gezocht naar een 'kleintje', maar heb wel gelest op een goed ingereden 'Spaans kasteel' van 1.70 :). )

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-20 11:18 



 
Profiel   

In spanje worden ook hengsten geruind, alleen zijn ze in de ogen van de spanjaarden waarschijnlijk een heel stuk minder waard. Vroeger zag je haast geen ruinen. Maar de markt in Nederland vraagt daar wel om denk ik. Hier willen niet veel mensen een hengst, vanwege oa dat het lastig is om in pension te zetten en ook de omgang kan anders zijn. Een ruin is toch veel makkelijker. Wij hebben 2 hengsten, de 4-jarige is heel veel hengst, de andere hengst is veel makkelijker en de andere is een ruin, gecastreerd in Spanje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-20 11:27 



 
Profiel   

Wil je percee een zuivere? Cruzado's zijn vaak veel beter te betalen en ook in grotere maten.

Als je een iets jongere PRE koopt in de leeftijd 3/5 zou ik er ook rekening mee houden dat ze nog wel doorgroeien. Het zijn langzame groeiers, dus dat kan je zeker nog wel eens een cm of wat opleveren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-20 12:14 



 
Profiel   

Veulen84 schreef
Wil je percee een zuivere? Cruzado's zijn vaak veel beter te betalen en ook in grotere maten.

Als je een iets jongere PRE koopt in de leeftijd 3/5 zou ik er ook rekening mee houden dat ze nog wel doorgroeien. Het zijn langzame groeiers, dus dat kan je zeker nog wel eens een cm of wat opleveren.



Ik weet dat er veel gedoe is omtrent geen carta erbij hebben of carta welke niet op naam staat van de eigenaar etc. Met een cruzado is dat al helemaal lastig na te checken had ik begrepen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-20 12:27 



 
Profiel   

Let op: een carta is het eigendomspapier.

Ik heb mijn Knollie gekocht met carta, met de handtekening van de fokker 'dat hij haar verkocht aan X', maar zonder de handtekening van X.

Mij een biet, officiële instanties weten niet dat Knollie een tijd van X is geweest, die hebben de informatie dat ik haar van de fokker kocht. 'Het zij zo'.
.... maar een dier zonder carta in de hogere prijsklasse - huuuu!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-20 13:05 



 
Profiel   

ittakesmore schreef
Veulen84 schreef
Wil je percee een zuivere? Cruzado's zijn vaak veel beter te betalen en ook in grotere maten.

Als je een iets jongere PRE koopt in de leeftijd 3/5 zou ik er ook rekening mee houden dat ze nog wel doorgroeien. Het zijn langzame groeiers, dus dat kan je zeker nog wel eens een cm of wat opleveren.



Ik weet dat er veel gedoe is omtrent geen carta erbij hebben of carta welke niet op naam staat van de eigenaar etc. Met een cruzado is dat al helemaal lastig na te checken had ik begrepen?


Carta is alleen een eigendomsbewijs en verkoopcontract en ik ken zat nederlanders die hem nooit laten omzetten. Er zit een kostenplaatje aanvast. Mocht je de carta nooit overzetten, dan kun je ook geen nieuw paspoort aanvragen als de jouwe kwijt is. Maar het is ook lastig om je paard weer te verkopen.
Maar ik ken cruzados paarden die niet in het pre stamboek staan (logisch). Die worden gewoon verkocht met een paspoort en verkoopcontract. Dat is genoeg om ze in nederland aan te melden en om eventueel een duplicaat paspoort te krijgen. In nederland gefokte cruzado's kunnen ook gewoon een nrps of (met voorwaarde) een kwpn paspoort hebben. In sommige landen registreren ze ook geen paarden bij het ancce omdat het geen privaat stamboek is. Dus dan wordt het helemaal lastig.

Mijn advies is echt om als je geen fokker bent, gewoon te kijken naar paarden die je echt leuk vind. Doe vervolgens een goede keuring door een veearts, incl controle van paspoort en chipnummer in paspoort (en maak een foto als je het paspoort nog terug moet geven). Zorg voor een goede verkoopovereenkomst en bewaar die ook gewoon.

Het is een beetje een cliche, maar op papier kun je niet rijden en bij PRE's betaal je gewoon veel geld voor het papier. Maar papierloze andalusiers of cruzado's kunnen net zo goed aan je verwachting voldoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-20 14:54 



 
Profiel   

Veulen84 schreef
Carta is alleen een eigendomsbewijs en verkoopcontract en ik ken zat nederlanders die hem nooit laten omzetten. Er zit een kostenplaatje aanvast. Mocht je de carta nooit overzetten, dan kun je ook geen nieuw paspoort aanvragen als de jouwe kwijt is. Maar het is ook lastig om je paard weer te verkopen.
Maar ik ken cruzados paarden die niet in het pre stamboek staan (logisch). Die worden gewoon verkocht met een paspoort en verkoopcontract. Dat is genoeg om ze in nederland aan te melden en om eventueel een duplicaat paspoort te krijgen. In nederland gefokte cruzado's kunnen ook gewoon een nrps of (met voorwaarde) een kwpn paspoort hebben. In sommige landen registreren ze ook geen paarden bij het ancce omdat het geen privaat stamboek is. Dus dan wordt het helemaal lastig.

Mijn advies is echt om als je geen fokker bent, gewoon te kijken naar paarden die je echt leuk vind. Doe vervolgens een goede keuring door een veearts, incl controle van paspoort en chipnummer in paspoort (en maak een foto als je het paspoort nog terug moet geven). Zorg voor een goede verkoopovereenkomst en bewaar die ook gewoon.

Het is een beetje een cliche, maar op papier kun je niet rijden en bij PRE's betaal je gewoon veel geld voor het papier. Maar papierloze andalusiers of cruzado's kunnen net zo goed aan je verwachting voldoen.



Ik heb wel altijd begrepen dat zonder Carta je flink in de problemen kan komen als iemand zijn paard terug zou willen eisen. Omdat het echt het eigendomsbewijs is.. Ik snap dat mensen het er soms op gokken.. Maar wanneer ik met een budget van 10.000 euro aan kom wil ik toch wel daadwerkelijk de eigenaar zijn. :')
Daarbij hoor ik dat er veel gesjoemelt word met papier en of bijvoorbeeld de leeftijd. Allemaal redenen voor mij om dan liever wat langer door te zoeken voor dat geld en zekerheid te hebben. Ik ben deze zoektocht gestart met 'op papier kan je niet rijden' maar in deze situatie vind ik het toch wel doorslaggevend om er op te letten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-20 17:16 



 
Profiel   

ittakesmore schreef
Veulen84 schreef
Carta is alleen een eigendomsbewijs en verkoopcontract en ik ken zat nederlanders die hem nooit laten omzetten. Er zit een kostenplaatje aanvast. Mocht je de carta nooit overzetten, dan kun je ook geen nieuw paspoort aanvragen als de jouwe kwijt is. Maar het is ook lastig om je paard weer te verkopen.
Maar ik ken cruzados paarden die niet in het pre stamboek staan (logisch). Die worden gewoon verkocht met een paspoort en verkoopcontract. Dat is genoeg om ze in nederland aan te melden en om eventueel een duplicaat paspoort te krijgen. In nederland gefokte cruzado's kunnen ook gewoon een nrps of (met voorwaarde) een kwpn paspoort hebben. In sommige landen registreren ze ook geen paarden bij het ancce omdat het geen privaat stamboek is. Dus dan wordt het helemaal lastig.

Mijn advies is echt om als je geen fokker bent, gewoon te kijken naar paarden die je echt leuk vind. Doe vervolgens een goede keuring door een veearts, incl controle van paspoort en chipnummer in paspoort (en maak een foto als je het paspoort nog terug moet geven). Zorg voor een goede verkoopovereenkomst en bewaar die ook gewoon.

Het is een beetje een cliche, maar op papier kun je niet rijden en bij PRE's betaal je gewoon veel geld voor het papier. Maar papierloze andalusiers of cruzado's kunnen net zo goed aan je verwachting voldoen.



Ik heb wel altijd begrepen dat zonder Carta je flink in de problemen kan komen als iemand zijn paard terug zou willen eisen. Omdat het echt het eigendomsbewijs is.. Ik snap dat mensen het er soms op gokken.. Maar wanneer ik met een budget van 10.000 euro aan kom wil ik toch wel daadwerkelijk de eigenaar zijn. :')
Daarbij hoor ik dat er veel gesjoemelt word met papier en of bijvoorbeeld de leeftijd. Allemaal redenen voor mij om dan liever wat langer door te zoeken voor dat geld en zekerheid te hebben. Ik ben deze zoektocht gestart met 'op papier kan je niet rijden' maar in deze situatie vind ik het toch wel doorslaggevend om er op te letten.


Als je paard een Carta heeft gekregen als veulen bij inschrijven in het stamboek. Ja, dan is er wel een probleem ja. Want dan heeft het paard een eigendomsacte die altijd bij gehouden moet worden. Als je dan de carte niet hebt en iemand anders heeft hem of de eigendomsgegevens op die carte zijn niet goed. Dan moet je ook echt gaan bewijzen dat jij eigenaar bent. Maar je moet geen enkel paard ooit kopen zonder koopovereenkomst. Gewoon niet doen, welk 'ras' je ook hebt.

Ik had het zuiver over het feit dat je best goede andalusiers/cruzado's kunt kopen zonder inschrijving in het stamboek. Ik gaf je slechts die hint omdat papier gewoon duur is. De prijsklasse 10.000 euro is gewoon laag op dit moment. Het is gewoon een duur type.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-20 23:14 



 
Profiel   

Veulen84 schreef
Als je paard een Carta heeft gekregen als veulen bij inschrijven in het stamboek. Ja, dan is er wel een probleem ja. Want dan heeft het paard een eigendomsacte die altijd bij gehouden moet worden. Als je dan de carte niet hebt en iemand anders heeft hem of de eigendomsgegevens op die carte zijn niet goed. Dan moet je ook echt gaan bewijzen dat jij eigenaar bent. Maar je moet geen enkel paard ooit kopen zonder koopovereenkomst. Gewoon niet doen, welk 'ras' je ook hebt.

Ik had het zuiver over het feit dat je best goede andalusiers/cruzado's kunt kopen zonder inschrijving in het stamboek. Ik gaf je slechts die hint omdat papier gewoon duur is. De prijsklasse 10.000 euro is gewoon laag op dit moment. Het is gewoon een duur type.


Maar dat is dus mijn angst, hoe weet ik dat het paard nooit een papier gehad heeft. Dat het niet gewoon op de markt gezet word als 'niet ingeschreven dus geen paspoort' en niet een gestolen paard is waar ze de carta van hiden? Want dat is mij nog niet helemaal duidelijk. Verder maakt papier mij niks uit, als het een hengst word dan gaat het sowieso een ruin worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-20 00:12 



 
Profiel   

Zelf heb ik een cruzado gekocht. Ik weet niet wat je ambities zijn en wat je precies zoekt, maar ik heb haar voor een stuk lagere prijs gekocht. Ze heeft dan geen papier, maar is een prima pony en kan leuk lopen. Degene waar ik haar bij heb gekocht heeft haar van de handelaar, die een lading uit Spanje heeft laten overkomen. Ik heb haar een jaar geleast voordat ik haar heb gekocht, helemaal laten keuren en niks aan de hand. Dus ik denk dat het laten keuren door een eigen dierenarts vooral heel belangrijk is.

Edit: ik heb trouwens geen carta. In het paspoort staat het verleden van eigenaren. Ik ben hier ook niet achterna gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-20 00:24 



 
Profiel   

Nja mijn angst is misschien een beetje vergezocht, maar stel iemand zegt 'het paard heeft geen papier'. Maar deze blijkt dus wel gestolen te zijn en mijn vriend zou bijv. een foto op zijn insta zetten. (Hij heeft door zijn DJ carriere een internationaal bereik wat niet verwaarloosbaar is zeg maar..) Dan zou zomaar iemand het paard kunnen claimen met een betreffende Carta zonder dat ik het had kunnen weten. Of is dat uit te vinden voor een paard zonder papieren?

Want enkel een koopcontract lijkt mij niet leidend hier in toch? Iedereen kan die opstellen en zichzelf presenteren als huidige eigenaar toch? Of zie ik iets cruciaals over het hoofd? :x

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-20 00:28 



 
Profiel   

Ik heb het gehad, iemand probeerde mijn paard terug te eisen...

Mijn paard is zonder paspoort naar Nederland gekomen maar had er wel 1, deze werd achtergehouden ivm een betaalachterstand van de oude eigenaar.
Ik heb uiteindelijk met veel gedoe en veel geld een duplicaat paspoort en een Carta gekregen. Heeft me maanden gekost en totaal bijn 1000 euro.

Paar jaar later werd hij terug geeist door een bekende maar doordat ik alle papieren op orde had konden ze niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-20 06:58 



 
Profiel   

Moet het een pre zijn of wil je ook wel naar een Lusitano kijken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-20 07:07 



 
Profiel   

Wij fokken kleinschalig zuivere Pre's. Ik heb je pb gestuurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-20 07:16 



 
Profiel   

keona schreef
Moet het een pre zijn of wil je ook wel naar een Lusitano kijken?


Ja hoor, Lusitano's vind ik ook pracht beesten! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-20 11:49 



 
Profiel   

Nu is 'goed doorgereden in de basis' een wat rekbaar begrip. Meer dan zadelmak, maar de moeilijkste oefeningen hoeven niet bevestigd te zijn.

Maar een brave PRE met papieren voor jouw budget moet te doen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-20 13:39 



 
Profiel   

Ik heb geen verstand van PRE's en lusitano's maar misschien is Lusitano Ploumen iets voor je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-20 13:50 



 
Profiel   

Volgens mij gaat Monya Slijkhoven van de gelukkige ruiter academie weleens naar Spanje om paarden in opdrachte te bekijken, ook met klanten. Lijkt omslachtig, maar denk dat je uiteindelijk even veel kwijt bent en beter zit dan via een vage handelaar.
Zij heeft er ervaring mee en handelt in belang van de Nederlandse klant. Als je meereist kan je de afkomst en alles zelf zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-20 14:51 



 
Profiel   

Spijkhoven heet ze :)

Voor een lusitano kun je ook eens op deze site kijken of een mailtje sturen:
www.lusitano-paarden.nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-20 15:28 



 
Profiel   

Nouvel schreef
Spijkhoven heet ze :)

Voor een lusitano kun je ook eens op deze site kijken of een mailtje sturen:
https://www.lusitano-paarden.nl


Krijg een foutmelding op de site :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-20 15:35 



 
Profiel   

http://www.lusitano-paarden.nl/stoeteri ... /index.php

Doet ‘ie het zo wel?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-20 15:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 81 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen