Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 81 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Goede plek om PRE aan te schaffen

 
Profiel   

@Lukasje,
Ik weet dat je het risico liever niet loopt. Maar is het niet een idee om op zoek te gaan naar een onbeleerde 6 jarige, in Spanje zijn die genoeg.

Als je ze op dat moment in training zet, dan heb je meteen de pubertijd te pakken. Uiteraard is het noodzaak om een koele kikker uit te zoeken.
Naar mijn idee blijft het karakter gelijk, mits je een goede stalling hebt.
Paarden die veel op stal staan, worden vanzelf heter en "vervelend".

Mijn guppie vertouw ik volledig, gekocht als 4 jarige, nu 7. Hij is stoerder als menig ouder paard en komt er wijs over.

Ik denk dat je je geld beter uit kan geven aan een trainingsperiode hier, dan een volleerd paard uit Spanje te kopen (of via een handelaar hier).

Als je zorgt dat je geen andere stalling hebt, dan heb je enkel de trainingskosten.
Ikzelf betaalde 410€ voor mijn pension en de trainingslocatie kost mij 850€. In theorie kost dit me dus "maar" €440 in de maand extra.
Voor €5.000 heb je dan een jaar training waarin je zelf wordt begeleid. Dat red je niet voor een goed gereden paard. En ook dan is "goed" lang niet altijd goed en kan je zelfs meer werk hebben aan het corrigeren, dan wanneer je een paard vanaf 0 zal opleiden.

Ken iemand die op hetzelfde moment haar PRE heeft gekocht als ik, alleen deze zat vol trauma,s en achteraf ook fysieke ongemakken (als bereden verkocht). Nu 3 jaar later is het vertrouwen er eindelijk om er ook op te stappen. En vanaf hier moeten nog vele stappen genomen worden. Dit is natuurlijk een extreem geval.
Maar maakt wel duidelijk dat een bereden paard lang niet altijd de juiste keuze is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 12:05 



 
Profiel   

^Exact, dat. Ga ik volledig mee akkoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 14:18 



 
Profiel   

Haha ja Kelly, daar hebben we het al over gehad :) .

Ik begrijp jullie insteek volledig hoor maar op dit moment is een paard in Spanje of Portugal zoeken door corona zelfs niet aan de orde. En ja, wat me dan afschrikt, is dat je niet weet of dat onbeleerde paard je straks als beleerde qua karakter, temperament, aanleuning, zit, .. bevalt.
Nochtans heb ik het vroeger wel gedaan hoor (bij warmbloeden of welsh pony’s). Net zadelmak (niet doorgereden) gekocht of koetsmak maar dan nog niet eens zadelmak. En dat is vaak goed bevallen. Toen was ik jonger en fitter wel := .

Soms denk ik inderdaad van beter nu een 2.5jarige bij een goede fokker te kopen en die volgende jaar een poos bij mijn instructrice te zetten. Financieel ben ik dan niet slechter af. Het andere moment denk ik dan dat dat niks voor mij meer is.

Ik ben heus niet wispelturig, ik vind het gewoon erg moeilijk. Er zit een flinke emotionele kant aan en ik wil geen verkeerde keuze maken.

Edit: paarden staan hier aan huis en staan van ‘s ochtends tot ‘s avonds buiten. Ik heb een buitenbak en stapmolen en woon aan het bos dus afwisseling genoeg. Dus qua stalling zit ik wel oke denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 22:56 



 
Profiel   

@Lukasje,

Ja klopt! Maar ik denk echt dat als je in het buitenland gaat kijken, dat je een heel fijn onbeleerd paard kan vinden.
Vrij van trauma, vrij van verkeerd aangeleerde dingen.


Zou zelf dan wel echt naar een paard kijken die wat ouder is, in ieder geval de 4 of 5 gepasseerd. Ze staan er genoeg bij de fokkers waar ze nog niks mee hebben gedaan.
Meestal al iets koeler in het hoofd, zie je wat meer van de uiteindelijke bouw etc.

Ik heb oprecht nog nooit, maar dan ook nooit, zo een lief en betrouwbaar paard gekend als de mijne.

Al met al geloof ik dat ook jij je match gaat vinden, linksom of rechtsom :D snap dat het nu lastig is in het buitenland, maar wellicht dat het begin volgend jaar weer mogelijk is.

Met jouw uitdagingen zou ik een beleerd paard van een handelaar eigenlijk een stuk enger vinden. Je moet eigenlijk een particulier tegen komen die helemaal in jouw straatje ligt. Maar dat is een speld in een hooiberg zoeken.

Ik zag trouwens wel nog dat Mayke Kool haar eigen ruin te koop had staan, 12 of 13 jaar. Maar ik verwacht dat zij ook wel in een hoge prijsklasse zal zitten. En misschien is ook al weg.
Wel een schimmel, dat wilde je volgens mij niet :x

Zal je verder met rust laten haha en echt heel veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 23:28 



 
Profiel   

Stal Frontera heeft PRE’s in de verkoop. Heeft ook regelmatig grote te koop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 23:31 



 
Profiel   

@ KellyR : nee hoor, je hoeft me helemaal niet te laten!
En bij voorkeur geen schimmel, ivm kans op melanomen, maar dat is ondergeschikt. Ik zou een schimmel niet laten staan wanneer die is wat ik zoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 00:09 



 
Profiel   

Ik snap dat dat een overweging is die je maakt Lukasje, maar anderzijds hangt er in mijn ogen een even groot 'risico' op een paard dat door onbekenden al een tijdje onder het zadel is gebracht én van een handelaar komt. Je blijft weinig of niets van zijn afkomst weten (= geschiedenis, gezondheid, training) en hij komt uit een milieu waar hij met een dozijn paarden opgeladen is om naar hier te komen. Hij kan een potentiële topper zijn, maar het kan evengoed van niet. Je eigen paard maak je toch ook wel echt nog een stukje 'zelf', qua training hangt er zoveel van jezelf af. Net dat vind ik dan een voordeel?
Maar goed, in ieder geval: goed kijken, goed vragen, ook goed bevragen bij het stamboek en zéker goed keuren. En kijk toch ook die papieren degelijk na of laat ze nakijken want daar wordt serieus vaak mee gesjoemeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 08:16 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips en tof dat jullie zo meedenken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 08:36 



 
Profiel   

KellyR schreef
Ik zag trouwens wel nog dat Mayke Kool haar eigen ruin te koop had staan, 12 of 13 jaar. Maar ik verwacht dat zij ook wel in een hoge prijsklasse zal zitten. En misschien is ook al weg.
Wel een schimmel, dat wilde je volgens mij niet :x

Zal je verder met rust laten haha en echt heel veel succes!


Ze heeft ook d'r bruine merrie nog te koop staan. Ze importeert trouwens ook nog steeds. Dus het kan de moeite waard zijn om d'r een mailtje te sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 11:50 



 
Profiel   

Ik heb geen persoonlijke ervaring ermee, maar ik weet dat de Ypenburghoeve regelmatig PRE's uit spanje haalt.
Vind er altijd wel mooie dieren tussen zitten en volgens mij begint hun prijsklasse rond de 8.000

Momenteel hebben ze er zelfs geloof ik 20+

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 12:11 



 
Profiel   

Sidera schreef
Ik heb geen persoonlijke ervaring ermee, maar ik weet dat de Ypenburghoeve regelmatig PRE's uit spanje haalt.
Vind er altijd wel mooie dieren tussen zitten en volgens mij begint hun prijsklasse rond de 8.000

Momenteel hebben ze er zelfs geloof ik 20+


Als dat nou een plek is waar je zeker niet naartoe moet gaan ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 18:18 



 
Profiel   

Oja, ik wilde trouwens nog even aanvullen dat nog een reden waarom ik wat huiverachtig sta tov een paard uit Spanje of Portugal halen, is dat een klinische en RX keuring door mijn eigen DA ook wel een harde eis. Ik wil gerust toegevingen doen op oa gangen, kleur, stokmaat, maar niet op het oordeel door mijn DA in wie ik een groot vertrouwen heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 18:20 



 
Profiel   

Sidera schreef
Ik heb geen persoonlijke ervaring ermee, maar ik weet dat de Ypenburghoeve regelmatig PRE's uit spanje haalt.
Vind er altijd wel mooie dieren tussen zitten en volgens mij begint hun prijsklasse rond de 8.000

Momenteel hebben ze er zelfs geloof ik 20+


Ik ben er 1x over de vloer geweest.
Er staan idd soms mooie dieren tussen, maar verkijk je niet.
Ik stond ooit op stal bij iemand die (jawel) drie maal een dier heeft teruggebracht vanwege gebreken.
En ik heb professionele paarden chauffeurs gesproken die van tijd tot tijd een vrachtwagen slachtpaarden van Spanje naar Ypenburg (of een van de andere stallen met minder goede naam) brachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 20:42 



 
Profiel   

Lukasje schreef
Oja, ik wilde trouwens nog even aanvullen dat nog een reden waarom ik wat huiverachtig sta tov een paard uit Spanje of Portugal halen, is dat een klinische en RX keuring door mijn eigen DA ook wel een harde eis. Ik wil gerust toegevingen doen op oa gangen, kleur, stokmaat, maar niet op het oordeel door mijn DA in wie ik een groot vertrouwen heb.


Wat ook wel eens gebeurt is dat ze in Spanje foto's maken, die sturen ze dan op naar de DA in Nederland.
Je betaald de Nederlandse arts dan voor een second opinion.

Weet wel dat de foto's van mijn Spanjaard nergens op sloegen xD dus in Nederland opnieuw alles op de foto gezet (ik heb hem niet zelf geïmporteerd). Ik ga er zelf van uit dat dit bij de eerste de beste en de goedkoopste is gedaan, hij was immers voor de handel bedoelt.

Met de juiste tussenpersoon kan je denk ik wel een degelijke dierenarts vinden die wél goede foto's maakt, en niet om te kopen is. Het vertrouwen moet er natuurlijk wel bij jou én de tussenpersoon zijn.

Zonder advies nooit op de DA van verkoper in gaan, maar dat is uiteraard niet enkel in Spanje :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 20:44 



 
Profiel   

Sidera schreef
Ik heb geen persoonlijke ervaring ermee, maar ik weet dat de Ypenburghoeve regelmatig PRE's uit spanje haalt.
Vind er altijd wel mooie dieren tussen zitten en volgens mij begint hun prijsklasse rond de 8.000

Momenteel hebben ze er zelfs geloof ik 20+


Helaas ervaring mee en ik zou hier zelf nooit meer een paard kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 20:53 



 
Profiel   

Enne bij Annelies? https://m.facebook.com/iamprehorsesinte ... l&mt_nav=0 Ze heeft wel wat leuke beestjes in d'r bestand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 20:56 



 
Profiel   

Lukasje schreef
Sidera schreef
Ik heb geen persoonlijke ervaring ermee, maar ik weet dat de Ypenburghoeve regelmatig PRE's uit spanje haalt.
Vind er altijd wel mooie dieren tussen zitten en volgens mij begint hun prijsklasse rond de 8.000

Momenteel hebben ze er zelfs geloof ik 20+


Als dat nou een plek is waar je zeker niet naartoe moet gaan ...



Aha nou zoals ik al zei zelf geen ervaringen mee. Te zien aan de vele (!) negatieve ervaringen van anderen maar snel mijn eerste berichtje weer vergeten OP

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 23:05 



 
Profiel   

Kijk eens bij Ton en Chantal Verkerk.
Halen ze ook zelf uit Spanje en gaan er ook altijd heen. Laten alles keuren en werken met garanties geloof ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 23:41 



 
Profiel   

Veulen84 schreef
KellyR schreef
Ik zag trouwens wel nog dat Mayke Kool haar eigen ruin te koop had staan, 12 of 13 jaar. Maar ik verwacht dat zij ook wel in een hoge prijsklasse zal zitten. En misschien is ook al weg.
Wel een schimmel, dat wilde je volgens mij niet :x

Zal je verder met rust laten haha en echt heel veel succes!


Ze heeft ook d'r bruine merrie nog te koop staan. Ze importeert trouwens ook nog steeds. Dus het kan de moeite waard zijn om d'r een mailtje te sturen.


Ik heb haar gecontacteerd, de merrie is verkocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 09:44 



 
Profiel   

Een kennis van mij heeft een tijd geleden hier een hele fijne merrie gekocht. http://www.spaanse-paarden.nl/?fbclid=I ... 58ZRSNjQUE
Kleinschalige fokkerij maar ze was van plan om te gaan stoppen dus weet niet of ze nog wat te koop heeft staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 10:43 



 
Profiel   

Lukasje schreef
Oja, ik wilde trouwens nog even aanvullen dat nog een reden waarom ik wat huiverachtig sta tov een paard uit Spanje of Portugal halen, is dat een klinische en RX keuring door mijn eigen DA ook wel een harde eis. Ik wil gerust toegevingen doen op oa gangen, kleur, stokmaat, maar niet op het oordeel door mijn DA in wie ik een groot vertrouwen heb.

Toen ik 10 jaar geleden mijn psl kocht heb ik de rx op cd gekregen om te kunnen overleggen met de Lingehoeve. Was allemaal prima geregeld. Heb de keuring zelfs nooit hoeven betalen. Maar goed dat was wel bij een van Portugals bekendste fokkers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 10:53 



 
Profiel   

ElCid schreef
Een kennis van mij heeft een tijd geleden hier een hele fijne merrie gekocht. http://www.spaanse-paarden.nl/?fbclid=I ... 58ZRSNjQUE
Kleinschalige fokkerij maar ze was van plan om te gaan stoppen dus weet niet of ze nog wat te koop heeft staan.


Hier heb ik dan weer een erg slechte ervaring mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 10:56 



 
Profiel   

Lukasje schreef
ElCid schreef
Een kennis van mij heeft een tijd geleden hier een hele fijne merrie gekocht. http://www.spaanse-paarden.nl/?fbclid=I ... 58ZRSNjQUE
Kleinschalige fokkerij maar ze was van plan om te gaan stoppen dus weet niet of ze nog wat te koop heeft staan.


Hier heb ik dan weer een erg slechte ervaring mee!


Zo zie je maar. Ik heb er alleen maar prima paarden gezien de keren dat ik er geweest ben. Jammer dat het dus niet altijd goed gaat.
Ik kan je wel wat leuke adressen aan de hand doen voor Lusitano's ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 11:05 



 
Profiel   

ElCid schreef
Ik kan je wel wat leuke adressen aan de hand doen voor Lusitano's ;)


Altijd welkom !!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 11:10 



 
Profiel   

Ik wilde perse geen PRE uit Spanje na een eerdere slechte ervaring en in Nederland kon ik geen fijn gereden PRE naar mijn smaak vinden, dus ik heb een in Nederland gefokt veulentje gekocht. Zo fijn! Nu heb ik een heerlijke drie-jarige weer nog niets aan verprutst is en wel alle voordelen van het mooie ras heeft.
Als ik ooit een nieuwe zoek dan zou ik naar de Woeste Hoeve gaan.
Edit: ik zou wegblijven bij Rokven, Ypenburg en Verkerk
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 11:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 81 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen