Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Rijtechnisch probleem met mijn Spanjaard

 
Profiel   

Ik reed een Lusitano, die kon ik bijna zonder handen sturen en rijden (heerlijk dier <3 wat mis ik hem!). Kreeg regelmatig commentaar op mijn 'waslijnen', maar als hij voelde dat je hem 'vasthield' raakte hij wat in paniek en begon te tollen/rennen/opkroppen en/of met hoofd in de lucht te lopen. Hij had een perfecte zelfhouding en aanleuning werkte tegen.
Is dat hoe we hier "normaal" rijden? Nee misschien niet, maar hij liep prima zo en ik kon er werkelijk alles mee! (Geen wedstrijden gereden, had daar geheid commentaar gekregen). Luister naar jezelf en jouw paard.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-20 12:48 



 
Profiel   

Even voor de goede orde. Traditionele gereden andalusiers worden meestal juist niet gereden op neckreining. Het kan zijn dat ie er goed op reageert, maar het hoeft zeker niet.
Een beetje een basic uitleg over hoe ze dat doen (in het engels) https://youtu.be/rwqwoMbyALs?t=715

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-20 14:02 



 
Profiel   

Daar wil ik wel wat op zeggen @veulen84 omdat ik denk ik de enige ben die het over neckreining heeft gehad, maar dat was in verband met mijn eigen portugese koeiendrijvers paard hier in Portugal die dat gewend was.
Niet in verband met rijmethodes in Spanje.
Ik zei alleen dat hij dat gewend was en dat het voor mij anders was. Soms moet je je aanpassen aan je paard, was de boodschap.
En het kan iets zijn om te proberen.

Prima video. Dank je wel. Ga ik óók nog proberen bij mijn koeiendrijverspaard. Wellicht gaat het dan nog beter. (Ik heb er nog maar een paar keer op gereden en zit nog volop in het uitproberen even als met de moeilijke merrie)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-20 15:00 



 
Profiel   

Lusitana schreef
Daar wil ik wel wat op zeggen @veulen84 omdat ik denk ik de enige ben die het over neckreining heeft gehad, maar dat was in verband met mijn eigen portugese koeiendrijvers paard hier in Portugal die dat gewend was.
Niet in verband met rijmethodes in Spanje.
Ik zei alleen dat hij dat gewend was en dat het voor mij anders was. Soms moet je je aanpassen aan je paard, was de boodschap.
En het kan iets zijn om te proberen.

Prima video. Dank je wel. Ga ik óók nog proberen bij mijn koeiendrijverspaard.


Ik wilde het even verduidelijken, vooral omdat er best wat mensen zijn die neckreining op hun spanjaard proberen en vervolgens nergens komen. Het was verder geen oordeel ofzo, gewoon een kanttekening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-20 15:15 



 
Profiel   

Snap ik hoor, en heel belangrijk. Er zijn genoeg misverstanden :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-20 16:29 



 
Profiel   

Bij mijn PRE is het vaak een uiting van angst of pijn. Wat mij opvalt zijn eigenlijk alle PRE's hele eerlijke paarden met een enorme will to please. Die van jou geeft aan dat hij pijn heeft, tenminste zo uit de mijne ook. Ze zijn erg hard voor zichzelf totdat ze niet meer kunnen.

Fysio, osteopaat ed miss een idee??

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-20 09:51 



 
Profiel   

julestc34 schreef
hns schreef
Ik raad Ton Duivenvoorden aan als lesgever, die heeft extreem veel ervaring met zulke problemen.


Ik zal er even achteraan gaan, thanks!


Die zou ik dus persoonlijk nooit willen hebben.

Strenger zul je vast niet hoeven zijn.
Paard heeft vertrouwen nodig.
Zou persoonlijk richting grondwerk gaan en iemand die verstand heeft van gedrag en klassieke dressuur.

En inderdaad even een medische check kan heen kwaad.
Ken een aantal PRE's met verleden, die met bit niet kunnen ontspannen, maar wel fijn bitloos gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-20 10:33 



 
Profiel   

Alenthe05 schreef
Bij mijn PRE is het vaak een uiting van angst of pijn. Wat mij opvalt zijn eigenlijk alle PRE's hele eerlijke paarden met een enorme will to please. Die van jou geeft aan dat hij pijn heeft, tenminste zo uit de mijne ook. Ze zijn erg hard voor zichzelf totdat ze niet meer kunnen.

Fysio, osteopaat ed miss een idee??


Daar dacht ik eerst ook aan idd, dus ben nu bezig met dat uit te sluiten. Afspraken voor fysio, DA en tandarts staan inmiddels en ook de zadelmaker is recent geweest. Ben heel benieuwd daarnaar, aangezien hij wel gewoon destijds goed de keuring is doorgekomen. Zodra dat allemaal is uitgesloten, weet ik zeker dat het aan mij ligt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-20 11:21 



 
Profiel   

boemel schreef
Die zou ik dus persoonlijk nooit willen hebben.

Strenger zul je vast niet hoeven zijn.
Paard heeft vertrouwen nodig.
Zou persoonlijk richting grondwerk gaan en iemand die verstand heeft van gedrag en klassieke dressuur.

En inderdaad even een medische check kan heen kwaad.
Ken een aantal PRE's met verleden, die met bit niet kunnen ontspannen, maar wel fijn bitloos gaan.


Slechte ervaringen mee gehad?
De medische check staat inmiddels gepland, gelukkig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-20 11:22 



 
Profiel   

julestc34 schreef
boemel schreef
Die zou ik dus persoonlijk nooit willen hebben.

Strenger zul je vast niet hoeven zijn.
Paard heeft vertrouwen nodig.
Zou persoonlijk richting grondwerk gaan en iemand die verstand heeft van gedrag en klassieke dressuur.

En inderdaad even een medische check kan heen kwaad.
Ken een aantal PRE's met verleden, die met bit niet kunnen ontspannen, maar wel fijn bitloos gaan.


Slechte ervaringen mee gehad?
De medische check staat inmiddels gepland, gelukkig!



Niet de meest paardvriendelijke ervaring inderdaad.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-20 11:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen