Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 83 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

PRE/Lusitano prijs kwaliteit verhouding

 
Profiel   

(Grote) fokkers in Portugal hebben bijna altijd wel gereden hengsten hoor. Vanaf 3 komen die van het land af en dan gaan ze het traject tot rijpaard volgen, en zo kunnen ze ook voorgebracht worden voor de stamboekkeuring. Keuze genoeg!

In Nederland en België heb je dat niet vaak, met uitzondering de grotere fokkers met stalruiters.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 12:45 



 
Profiel   

Lukasje schreef
Ik ben een lastige tante. Wanneer het paard uit België of Nederland komt, wil ik het door mijn eigen DA gekeurd. Tot vorig jaar nam ik ook eventueel een andere DA , anders dan die van de verkoper uiteraard, maar na mijn laatste wel erg slechte ervaring hou ik het liever bij mijn DA.
Natuurlijk, wanneer je koopt in Portugal of Spanje gaat dan niet, logisch.



Je hebt in Portugal ook nog zeer gerenomeerde dierenartsen zoals Crespo, die bv keuringen doen voor internationale klanten.
Een Nederlandse die er eens bij geweest en zei dat hij meer deed dan haar eigen dierenarts, zoals de strekker ook testen en niet alleen de buiger.
Je kunt ook nog via webcam meekijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 22:40 



 
Profiel   

Goed om weten !

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-20 02:11 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met je verjaardag!

Ja, ik denk ik meldt het maar even omdat wel meer mensen huiverig zijn voor het gebruik van een "buitenlandse" dierenarts (even tussen aanhalingstekens, want hier zijn ze dat natuurlijk niet ;) )
Wat ook wel iets is om te weten is dat dierenartsen in Portugal meestal meerdere stages in het buitenland, en dan met name Duitsland, hebben gedaan (soms zelfs Nederland).
De veterinaire wetenschap op zich is hier ook erg ver gevorderd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-20 15:41 



 
Profiel   

Dankje voor de wensen Lusitana!

Momenteel is er geen mogelijkheid naar Portugal te reizen maar stel, hoe moet ik me dat dan voorstellen? Ik vertel je wat ik zoek en jij contacteert je mensen waarmee je samen werkt? En krijg ik dan vooraf een selectie van wat je gevonden hebt? En jij bezoekt de stallen mee? Wie regelt de DA , de papieren en het transport?
Oja, en zijn er bokkers die dankzij jou een paard gevonden hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-20 18:44 



 
Profiel   

Gefeliciteerd Lukasje!

Wat een fijne tips van iedereen.
zsazsa waar in nl zit je? en inporteer je vaker paarden?
Fijn aanbod Neile, ik ga idd eens bij de stamboeken rondkijken.

Lusitana, zal je zeker contacten tegen de tijd dat ik er serieus werk van ga maken
Ik fok welsh a pony`s en heb momenteel een dekhengst apart lopen omdat 1 van de merries nu niet gedekt mag worden, daarom zoek ik nog niet actief. Stel ik vind er snel 1 kan ik m niet kwijt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-20 22:05 



 
Profiel   

Dankje Sneppie !

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-20 02:09 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
TS: heb je wel ervaring met het rijden van iberische paarden? Het zijn prachtige paarden maar voor veel mensen niet geschikt omdat ze sensibel zijn en enorm spiegelen. Met alleen manege ervaring zou ik ze nooit aanraden als eerste paard.


Nee, ik zou ook niet weten hoe ik als manegeruiter die ervaring op moet doen. Ik heb toevallig op dit moment erg veel moeite om een lease/verzorgpaard te vinden om meer ervaring op te doen (weinig aanbod, slechte paardenwelzijn, belachelijk duur, teveel eisen etc. Is echt een probleem van deze regio hoor). Als ik hier de eis iberisch paard bovenop gooi is er helaas niks te vinden! Ik kan eventueel wel bij Ypenburg kijken of ik een paar paarden zou kunnen rijden maar ik denk dat ik daar nooit zoveel ervaring op zou kunnen doen als gewoon het hebben van een iberisch paard. Ik ga er goed voorbereid in en koop echt niet zomaar een paard. Ik hoop in Portugal zelf ook eerst een hoop uitgeprobeerd te hebben voordat ik een beslissing neem...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-20 21:53 



 
Profiel   

sneppie schreef
Gefeliciteerd Lukasje!

Wat een fijne tips van iedereen.
zsazsa waar in nl zit je? en inporteer je vaker paarden?
Fijn aanbod Neile, ik ga idd eens bij de stamboeken rondkijken.

Lusitana, zal je zeker contacten tegen de tijd dat ik er serieus werk van ga maken
Ik fok welsh a pony`s en heb momenteel een dekhengst apart lopen omdat 1 van de merries nu niet gedekt mag worden, daarom zoek ik nog niet actief. Stel ik vind er snel 1 kan ik m niet kwijt :D


Ik zit in Brabant. 1 a 2 keer per jaar importeer ik er 1 of 2. In februari heb ik er 2 laten komen maar die zijn niet te koop. En kan nu eigenlijk aan best goede paarden komen voor leuke bedragen. Dus ik zit te twijfelen. Jonge merries met hele goede papieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-20 21:58 



 
Profiel   

ebi_tempura schreef
Elisa2 schreef
TS: heb je wel ervaring met het rijden van iberische paarden? Het zijn prachtige paarden maar voor veel mensen niet geschikt omdat ze sensibel zijn en enorm spiegelen. Met alleen manege ervaring zou ik ze nooit aanraden als eerste paard.


Nee, ik zou ook niet weten hoe ik als manegeruiter die ervaring op moet doen. Ik heb toevallig op dit moment erg veel moeite om een lease/verzorgpaard te vinden om meer ervaring op te doen (weinig aanbod, slechte paardenwelzijn, belachelijk duur, teveel eisen etc. Is echt een probleem van deze regio hoor). Als ik hier de eis iberisch paard bovenop gooi is er helaas niks te vinden! Ik kan eventueel wel bij Ypenburg kijken of ik een paar paarden zou kunnen rijden maar ik denk dat ik daar nooit zoveel ervaring op zou kunnen doen als gewoon het hebben van een iberisch paard. Ik ga er goed voorbereid in en koop echt niet zomaar een paard. Ik hoop in Portugal zelf ook eerst een hoop uitgeprobeerd te hebben voordat ik een beslissing neem...


Lijkt me heel verstandig om er in ieder geval eerst een aantal te rijden. Het is vergelijkbaar met manegepaard (Ford Ka) naar Formule 1 wagen. En er zijn zeer veel ervaren paarden mensen die niet met het type paard overwegen kunnen vanwege het sensible zeer sterk spiegelende karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 10:17 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Lijkt me heel verstandig om er in ieder geval eerst een aantal te rijden. Het is vergelijkbaar met manegepaard (Ford Ka) naar Formule 1 wagen. En er zijn zeer veel ervaren paarden mensen die niet met het type paard overwegen kunnen vanwege het sensible zeer sterk spiegelende karakter.


Leuke vergelijking :)! Wat ik kan doen is een paar privelessen op PRE's uit spanje regelen bij een manege in de buurt, die bieden dat aan. Heb daar een paar jaar geleden op een PRE gereden, maar ik kan me niet echt specifiek meer herrineren dat dat paard zo anders was. Ik vind dat manegepaarden sowiezo allemaal mega verschillen van elkaar, ook qua opleiding... dus had er toen waarschijnlijk ook niet echt bij stilgestaan. Wist toen ook helemaal niet veel over PRE's to be honest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 10:45 



 
Profiel   

Ik heb juist als ervaring dat zowel pre's als lusitano's verfrissend nuchter zijn. Een tijd lang op een privé stal gestaan die enkel pre en lusitano hengsten hadden. En het kan zijn dat ze bijzonder goed opgeleid waren, maar ik kon er toendertijd als barok leek prima mee weg rijden. Sensibel ja maar geen van beide rassen was dat zo erg dat je er als leek niet na een beetje gewenning fijn mee weg kan rijden. Niet te veel zorgen maken ts, ook barokke paarden zijn gewoon paarden. Gewoon een paard vinden dat bij jou niveau past en na aankoop zorgen voor regelmatige les. (net als bij ieder ander paard)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 11:27 



 
Profiel   

Lara_Silver schreef
Ik heb juist als ervaring dat zowel pre's als lusitano's verfrissend nuchter zijn. Een tijd lang op een privé stal gestaan die enkel pre en lusitano hengsten hadden. En het kan zijn dat ze bijzonder goed opgeleid waren, maar ik kon er toendertijd als barok leek prima mee weg rijden. Sensibel ja maar geen van beide rassen was dat zo erg dat je er als leek niet na een beetje gewenning fijn mee weg kan rijden. Niet te veel zorgen maken ts, ook barokke paarden zijn gewoon paarden. Gewoon een paard vinden dat bij jou niveau past en na aankoop zorgen voor regelmatige les. (net als bij ieder ander paard)

Zo ervaar ik dat ook, althans met de Lusitano. Met een PRE heb ik geen ervaring. Maar ik heb al heel veel Lusitanos gereden, op verschillend opleidingsniveau en rijd met alles zo weg.

Je kan ze heet maken ja, gelukkig wel. Maar zodra je zelf loslaat dan doet je paard dat ook direct. Dat zie je ook terug in bijvoorbeeld het stierenvechten en tijdens de speedtrail in de WE. En dat is juist wat een PSL zo geweldig maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 11:49 



 
Profiel   

Tja, ieder paard is anders. En overal vind je stresskippen en nuchtere sloompies. Mijn PRE ruin was de coole kikker zelf. Hoezo is een mestinjecteur griezelig als die vlak langs je rijdt? Mijn Hispano-Arabe merrie is watervlug, kan draaien op een duppie, maar is hartstikke dapper.
Mijn zwarte haarbal koudbloed vind dingen heel snel eng. Haar looks geven de indruk dat ze een relaxte koele kikker is. Ik weet wel op welke van de 2 je vele malen veiliger bent :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 12:34 



 
Profiel   

Ik ervaar Iberische rassen als veel gevoeliger en veel minder vergevend als de gemiddelde kwpner. je wordt gedwongen om echt op gevoel te gaan rijden en niet op de automatische piloot. Dus ja, dan is van een manegepaard naar een iberico een heel grote stap denk ik zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 12:38 



 
Profiel   

Kinke schreef
Tja, ieder paard is anders. En overal vind je stresskippen en nuchtere sloompies. Mijn PRE ruin was de coole kikker zelf. Hoezo is een mestinjecteur griezelig als die vlak langs je rijdt? Mijn Hispano-Arabe merrie is watervlug, kan draaien op een duppie, maar is hartstikke dapper.
Mijn zwarte haarbal koudbloed vind dingen heel snel eng. Haar looks geven de indruk dat ze een relaxte koele kikker is. Ik weet wel op welke van de 2 je vele malen veiliger bent :)

Inderdaad, ieder paard is anders en ook iedere ruiter. Dus wat de een misschien wat lastig kan vinden, vindt een ander misschien wel fijn.

Maar het ras is natuurlijk wel gefokt naar een bepaalde standaard en daar hoort het dappere karakter en meewerkende karakter wel bij. Wil nog steeds niet zeggen dat het 100% lukt bij elk paard, maar het moeten wel de kenmerken zijn van een goede PSL. (nogmaals met een PRE heb ik geen ervaring, dus noem ze expres niet)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 12:56 



 
Profiel   

da's helemaal waar Jessix.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 12:57 



 
Profiel   

Earth schreef
Ik ervaar Iberische rassen als veel gevoeliger en veel minder vergevend als de gemiddelde kwpner. je wordt gedwongen om echt op gevoel te gaan rijden en niet op de automatische piloot. Dus ja, dan is van een manegepaard naar een iberico een heel grote stap denk ik zo.


Deze ervaring heb ik dus helemaal niet. Eerder dat ze meer vergeven en aanpassen, en gewoon niet 100% van zich geven als ze voelen dat de ruiter nog niet meekomt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 14:10 



 
Profiel   

Ieder paard is ook anders, ik ken iberiers zoals de meeste van jullie ze omschrijven. Maar ook zoals Earth ze omschrijft, in ieder geval is niet iedereen gevoelig genoeg om ermee om te gaan en vergissen veel mensen zich daar in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 17:10 



 
Profiel   

Natuurlijk komen ze in vele soorten en maten voor, maar het is niet altijd maar opstappen en wegrijden. :P Je moet echt bewust met het paard bezig gaan. En je kunt het dier niet straffen voor een fout wat jij doet, want dan sluiten ze zich af. Tenminste, dat is hoe ik de pre's en lusi's ken die ik de afgelopen jaren heb gereden. Ik ben daar echt een hele andere ruiter door geworden, veel meer bewust van wat ik vraag en wat ik doe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 17:17 



 
Profiel   

Earth schreef
Natuurlijk komen ze in vele soorten en maten voor, maar het is niet altijd maar opstappen en wegrijden. :P Je moet echt bewust met het paard bezig gaan. En je kunt het dier niet straffen voor een fout wat jij doet, want dan sluiten ze zich af. Tenminste, dat is hoe ik de pre's en lusi's ken die ik de afgelopen jaren heb gereden. Ik ben daar echt een hele andere ruiter door geworden, veel meer bewust van wat ik vraag en wat ik doe.

Dat kan natuurlijk, maar dan is dat jouw persoonlijke ervaring en dus leerproces geweest. En ik lees dat hier wel vaker op bokt hoor, dat mensen ze als moeilijk ervaren.

Maar wat jij hier boven beschrijft, is voor mij zoals ik altijd al met paarden ben omgegaan en heb gereden. Bewust, met gevoel en altijd in de positieve bekrachtiging. Dus voor mij was het niet lastig en heb mezelf niet hoeven aanpassen.

Ik vind dat ze juist super meedenken, meewerken en je proberen te begrijpen. Mijn (ruiter)fouten worden me ook gewoon vergeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 17:50 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ieder paard is ook anders, ik ken iberiers zoals de meeste van jullie ze omschrijven. Maar ook zoals Earth ze omschrijft, in ieder geval is niet iedereen gevoelig genoeg om ermee om te gaan en vergissen veel mensen zich daar in.

Wat ik wel hoor en lees van mensen is dat ze een PRE hebben genomen met een idee daar een braaf recreatiepaard aan te hebben en die verwachten dan een soort koudbloed.. Ja dat heeft nog wel eens anders uitgepakt. Dan vergis je je inderdaad in de gevoeligheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 17:53 



 
Profiel   

Jessix schreef
Earth schreef
Natuurlijk komen ze in vele soorten en maten voor, maar het is niet altijd maar opstappen en wegrijden. :P Je moet echt bewust met het paard bezig gaan. En je kunt het dier niet straffen voor een fout wat jij doet, want dan sluiten ze zich af. Tenminste, dat is hoe ik de pre's en lusi's ken die ik de afgelopen jaren heb gereden. Ik ben daar echt een hele andere ruiter door geworden, veel meer bewust van wat ik vraag en wat ik doe.

Dat kan natuurlijk, maar dan is dat jouw persoonlijke ervaring en dus leerproces geweest. En ik lees dat hier wel vaker op bokt hoor, dat mensen ze als moeilijk ervaren.

Maar wat jij hier boven beschrijft, is voor mij zoals ik altijd al met paarden ben omgegaan en heb gereden. Bewust, met gevoel en altijd in de positieve bekrachtiging. Dus voor mij was het niet lastig en heb mezelf niet hoeven aanpassen.

Ik vind dat ze juist super meedenken, meewerken en je proberen te begrijpen. Mijn (ruiter)fouten worden me ook gewoon vergeven.

Moeilijke paarden is niet het goede woord, sterker nog, ik had het gevoel van thuis komen toen ik begon met het rijden van deze rassen. :P Eindelijk een paard waarbij ik mijn subtiele rijden kon toepassen en waarbij het wel werkte. Ik streefde naar een ultiem gevoel van samenwerking vanuit plezier en meedenken, en dat doen deze paarden. Vooral het paard wat ik momenteel rijd. Zij begint na een half uurtje rijden vanzelf allerlei dingen aan te bieden terwijl we gewoon random over de hoefslag draven en ik niks van haar vraag. :') Ze wordt dan ook bloedfanatiek. Dat is zo leuk om te voelen. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 18:05 



 
Profiel   

Klinkt heerlijk inderdaad! Voor mij ook nooit meer een ander paard dan een PSL. <3 (Heb ook letterlijk de laatste 11 jaar nergens anders meer opgezeten :P )

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 18:15 



 
Profiel   

Nou ik heb een privéles geboekt :) Ben suuuper benieuwd! Ik heb nog alle tijd dus als de 1e bevalt dan boek ik er meer.

Ik rijd zelf sinds een jaar ook al veel bewuster. Dit komt aan de ene kant omdat ik echt naar een top manege ben gegaan met super instructie (helaas wel erg duur, maar ik vond het echt nodig want ik kwam gewoon niet verder bij de andere maneges) en aan de andere kant omdat ik nu realizeer dat ik op een 'dier' zit. Een dier waar elke dag een andere ruiter op zit waarvan iedereen iets anders tegen het paard zegt en t paard moet het maar begrijpen, zo niet dan word het afgedwongen en begrijpt het paard het nog steeds niet. Als ik netjes de hoeken door wil en dit gaa niet goed dan ga ik niet in 1 les dit aan het paard 'leren'. Dat kan niet. Ik moet over een periode van meerdere lessen leren hoe IK kan leren het juiste signaal te geven. Scheelt ook als je op 1 vast paard rijd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 19:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 83 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen