Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

PRE kopen: beleerd of onbeleerd

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Ik ben altijd een bokt.nl meelezer zonder account geweest en moet nog een beetje wegwijs worden dus ik hoop dat ik dit topic op de goede plek gezet heb. 

Ik heb altijd al een eigen (PRE) paard willen hebben. Ik ben midden 30 en heb van m'n negende tot twintigste op maneges gereden, sindsdien weinig ivm buitenlandstudie, carrière, en een beetje klaar zijn met maneges. Nu ben ik op het punt gekomen dat geld en tijd geen probleem meer zijn, dus dat er ooit een eigen paard gaat komen is zeker. Nu vraag ik me af welke van de onderstaande opties de grootste kans op een leuke PRE geeft:

I.v.m. kinderwens gewoon nog even 2 of 3 jaar geduld hebben en dan mijn droompaard kopen: een mooie barokke, lieve, betrouwbare PRE tussen de 1.60 en 165 van zeg rond de 10 jaar oud die oefeningen tot Z niveau kent, een niet te oud soort leermeester paard geschikt voor dressuur en recreatief rijden - een maatje voor het leven. Qua budget voor zo'n paard had ik 15.000-20.000 in gedachten (gebaseerd op wat ik op internet uit Spanje zie), of liggen de prijzen hier in Nederland hoger en gaat dat niet lukken met mijn wensen? Ik heb overwogen een paard uit Spanje te halen maar denk niet dat ik dat wil, ik wil niet per ongeluk een paard met trauma's oid kopen. Zeker omdat dit mijn eerste eigen paard zou zijn.

Aangezien ik besef dat dit misschien wel zoeken naar een speld in een hooiberg wordt is er een andere optie door mijn hoofd gaan spelen: nu al een jong onbeleerd paard kopen van een jaar of 2,5/3 bij een Nederlandse fokker (iemand een idee van de prijzen hiervan?). Daar rustig plezier aan beleven zonder te hoeven rijden, dingen die ik eventueel ook zwanger of met baby makkelijker zou kunnen doen. Vervolgens het paard vanaf een jaar of 5 in laten rijden en laten trainen (dit zou ik uitbesteden ivm geen inrij ervaring) om daarna (ook nog onder begeleiding) met rijden aan de slag te kunnen.

Allebei de opties geven over een aantal jaren als het goed is een leuk paard. Misschien dat de optie van het jonge paard iets duurder zou zijn ivm de kosten van stalling tijdens het 'wachten' tot hij getraind kan worden en de training zelf, maar dan heb ik er in de tussentijd al wel plezier van natuurlijk. Wat is wijsheid? Ben ik gek om een jong paard te overwegen terwijl ik daar misschien te weinig ervaring mee heb? Of is dit met de juiste begeleiding en en beetje nuchter PRE paard wel te doen?

Ik hoor heel graag wat jullie hiervan denken, alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-21 16:21 



 
Profiel   

Wat leuk dat je overweegt een paard te kopen! Je hebt voldoende budget dus veel keus.Het is heel persoonlijk wat het beste voor je is.Bekijk dan eens wat advertenties,de markt is ook nogal overspannen momenteel.Het gaat ook om de klik.Mij lijkt voor een eerste eigen paard een braaf ervaren dier het beste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-21 18:16 



 
Profiel   

Ik bekijk al maanden advertenties inderdaad, misschien al wel bijna een jaar ondertussen :o . Af en toe zie ik wel wat moois voorbij komen, maar meestal in Spanje (kan, maar liever niet dus) en helemaal aan de top van mijn budget. Ik zou het liefst een bruine hebben trouwens, geen schimmel. Op marktplaats lijken het vooral jonge paarden met onbekend verleden die uit Spanje gehaald zijn. Ik zou ook het liefst zien dat het paard niet bereden is voor 4,5 jaar, wat zeldzaam lijkt te zijn als ik de advertenties met 3 jarige bereden paarden zie. Eigenlijk hier nog niets gezien waarvan ik dacht dat dat het paard voor mij zou kunnen zijn. Ik had zelf ook bedacht dat een meer ervaren dier beter voor me zou zijn, maar ik zou het jammer vinden als ik het juiste paard met goede klik niet kan vinden en dan over een paar jaar alsnog een jong paard moet kopen. Ik denk dat ik met dit topic hoopte uit te vinden of wat ik zoek inderdaad zo lastig is of dat dat wel meevalt en ik me er nog niet druk over moet maken. Ik heb geen idee hoeveel PRE's en in Nederland gefokt worden. In mijn hoofd werkt het namelijk zo: als iemand dat perfecte maatje voor het leven heeft gevonden - gezond, mooi barok, braaf, super onder het zadel, waarom zouden ze er dan ooit vanaf willen? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-21 18:42 



 
Profiel   

Als je met dat budget met een fijn tussenpersoon in Spanje zou gaan zoeken kom je echt niet zomaar per ongeluk met een traumadier thuis. Je kunt ook zelf gaan en onder begeleiding gaan kijken trouwens.

Ik woon in Spanje en heb inmiddels wel wat gezien. Mijn eigen paarden ook hier gekocht trouwens.
Natuurlijk heb je paarden die echt iets meegemaakt hebben, maar je hebt zo ontzettend veel fijne, goede stallen die met zorg fokken en of rijden. In de prijsklasse waarin jij zoekt kun je hier echt een tof paard vinden hoor.

Dat gezegd hebbende; er zit wel een groot verschil tussen de gemiddelde manier van omgaan en rijden in Spanje en NL, wat heel begrijpelijk voor verwarring kan zorgen bij de paarden, waardoor ik het idee krijg dat er soms paarden vrij makkelijk en onterecht het stempeltje 'trauma' krijgen, terwijl het meer onbegrip van beide kanten is.

Natuurlijk hoef je echt niet naar Spanje als je niet wilt hoor, maar ik wilde je het even meegeven, want toen ik nog in NL woonde had ik ook een gekleurd beeld over PRE's en Spanje en dat bleek helemaal niet perse zo te zijn of hoeven zijn.
Mijn twee PRE's zijn fantastisch en geheel traumavrij :)

Een jong dier is heel leuk, maar er gaat ook veel tijd in hebben en je weet minder goed wat je in huis haalt en hoe hij uitpakt onder het zadel dan als je er eentje zoekt die zich al bewezen heeft op dat vlak.
Jonge paarden zijn echt tof en het is prachtig ze op te zien groeien, met begeleiding geloof ik zeker dat dat ook moet kunnen, maar je moet het wel echt leuk vinden om te doen 'om het doen' zeg maar.

Ik heb het trouwens allebei staan; die hele gave barokke kanjer en alleskunner onder het zadel, en mijn jonge zwarte hengst die nog drie moet worden. <3

_ChaiLatte schreef
In mijn hoofd werkt het namelijk zo: als iemand dat perfecte maatje voor het leven heeft gevonden - gezond, mooi barok, braaf, super onder het zadel, waarom zouden ze er dan ooit vanaf willen? :D


Mwah, dat kun je loslaten. Zoveel redenen; kinderen, tijd, scheiding, verhuizing, studie, carrière die meer tijd kost, geld, meer tijd willen om noem-maar-wat, medisch.. teveel paarden hebben en moeten/willen kiezen.. hoeft echt niet met het paard te maken te hebben.


Laatst bijgewerkt door Castellon op 29-01-21 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-21 19:22 



 
Profiel   

Ik zou zelf een iets ouder paard (5/6)zelf in Spanje kopen direct uit eerste hand van een goede fokker.
Eventueel met een tussenpersoon als je er zelf weinig verstand van hebt.
In Spanje is doorgaans de basis wel goed, paarden staan vaak de eerste jaren op grote gebieden en in Spanje zijn de ondergronden harder dan in Nederland waardoor de basis voor bv. een gezonde hoef beter is.
Met voorkeur licht beleerd zodat er wel al een basis op zit maar nog verder ruimte om zelf op te bouwen.
Maar dat is natuurlijk van zoveel factoren afhankelijk.
Een “schoolmaster” heb je tegenwoordig ook wel in jouw budget maar vaak zie je toch dat je op gezondheid in moet leveren

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-21 19:23 



 
Profiel   

Castellon: misschien denk ik inderdaad te generaliserend, Spanje is natuurlijk een heel groot land waar uiteraard ook veel hele goede paarden te koop zijn. Het zal wel komen door alle negatieve verhalen die ik tegen ben gekomen, fijn dat je nog even zegt dat het niet zo hoeft te gaan. Misschien moet ik Spanje nog niet helemaal afschrijven :)

Jouw paarden klinken super! Heb je er vertrouwen in dat jouw 3-jarige wordt zoals je hoopt? Ondanks dat je niet weet hoe hij onder het zadel gaat zijn heb je tegen die tijd al zo'n band opgebouwd dat het haast niet meer mis kan gaan, of vergis ik me daar in? Ik kan me wel voorstellen dat als je een paard voor iets heel specifieks aanschaft waar hij uiteindelijk niet goed in is dat het een ander verhaal kan zijn.

Een jong paard lijkt me trouwens heel erg leuk, juist omdat ik niet perse hoef te rijden. Rijden is leuk natuurlijk, maar de reden dat ik een eigen paard wil is juist de omgang en het opbouwen van een band, eigenlijk alles om het rijden heen. Het lijkt me ook een heel mooi idee dat (als het allemaal goed uitpakt natuurlijk) ik een paard bijna zijn hele leven meegemaakt heb, want eenmaal gekocht ben ik niet van plan het paard ooit weer te verkopen.

Clasical: bedankt voor de tip, dat kan ik ook nog overwegen ja. Goed om te weten dat schoolmasters in mijn budget niet altijd de gezondste paarden zijn, dat zou ik erg jammer vinden. Een paard dat naar mijn mening te vroeg ingereden is zou ik al jammer vinden eigenlijk, je wil er toch alles aan doen zo lang mogelijk plezier te hebben van een paard.

Zijn PREs die in Nederland geboren zijn trouwens beter gewend aan het gras hier, of kan dat alsnog problemen geven? Een van de overwegingen om misschien niet voor een Spaanse PRE te gaan is dat het in mijn omgeving lastiger is om pension stalling met grote paddocks te vinden. Weiland is overal wel genoeg. Ik zou een paard het liefst zoveel mogelijk buiten zetten, maar PREs zijn natuurlijk niet gemaakt voor ons gras. Weten jullie of er duidelijk verschil is?

Bedankt voor jullie reacties trouwens!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-21 15:41 



 
Profiel   

Ik zou er wel voor kiezen om een leermeester of eentje die iets jonger is uit Spanje of Portugal te halen. Ik denk dat je hier in NL eerder prut koopt dan daar. Het aanbod daar is volgens mij ook een stuk breder. Ik ken iemand die er 1,5e week is geweest, en met een contactpersoon op verschillende plekken is geweest en echt verschillende paarden kon proberen. Zij is toen echt met een topdier thuis gekomen, alle knoppen zaten erop. Mocht ik ooit het budget hebben voor zo'n leermeester, dan ga ik ook zeker naar het zuiden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-21 15:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen