Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 144 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Friese kruising - wie heeft er een?

 
Profiel   

Hee!

Ik ben heel benieuwd naar bokkers met een Friese kruising.

Heb je hem/haar zelf gefokt en waarvoor deze keuze ?

En wat zijn de voordelen- nadelen ?

Ben heel benieuwd :o
Groetjes
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 14:00 



 
Profiel   

ik heb meerdere kruisingen gefokt met een friese merrie als moeder. De oudste heeft inmiddels het sterpredicaat bij het NRPS stamboek behaald.

De keuze voor deze NRPS hengst was omdat ik deze hengst bij mijn merrie vond passen.

voordeel je maakt een keuze ter verbetering

nadeel ??? kan ik zo niet geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-21 12:12 



 
Profiel   

Nog bedankt voor je reactie frieiszwart.
Hoe zit dat precies, zo'n kruising binnen het nrps?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 17:05 



 
Profiel   

Ik heb een Fries(moeder) x NRPS(vader).
Niet zelf gefokt, ik heb hem wel al sinds veulen.
Ik hou zelf heel erg van Friezen en van bont, dus toen ik dit te koop zag staan was ik gelijk verkocht.
[ img ]
[ img ]

Voordelen zou ik zeggen dat hij niet zoveel behang heeft als een Fries en niet de (vaak voorkomende) gebreken als weke rug, mijt in de sokken of cpl.

Nadeel van dit paard is dat hij totaal niet het rustige karakter van zijn moeder heeft helaas :')
T is echt een enorme schijtlaars en behoorlijk heet onder het zadel.
Wel enorm veel looplust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 18:12 



 
Profiel   

Gaaf Claudia ! Een barockpinto had ik gezegd :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 18:34 



 
Profiel   

Klopt.
Ben er toen hij 4 jaar was wel mee bezig geweest om hem daar in te schrijven, maar zijn vader is verkocht naar Denemarken of Zweden en ik had DNA nodig. Maar paard is onvindbaar.
Inmiddels is hij 13 en ruin

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 19:05 



 
Profiel   

Ah zonde zeg !
Hij is heel tof...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-21 21:19 



 
Profiel   

Heb een haflinger x Fries kruising, moeder is haflinger en in mijn bezit. Vorige eigenaar heeft de keuze gemaakt om deze kruising te fokken.


[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-21 21:59 



 
Profiel   

Ik heb fries x barock pinto. Moeder volle fries en vader fries x tinker.
Voordeel: kan echt heel leuk uitpakken qua kleurstelling en toch de bouw van de fries. Vreemd bloed is echt gewenst bij friezen ivm alle doorfokfouten.

Nadeel: vaak krijgt paard wel wat mee qua fokfouten

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-21 22:43 



 
Profiel   

Hier een fries x haflinger
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-21 23:11 



 
Profiel   

[ img ]

Barock pinto. Bonte fries x appaloosa (moeders moeder arabier)

Alleen maar voordelen. Super karakter en veel looplust

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-21 23:31 



 
Profiel   

O leuke paardjes!
Ook ik heb een kruising Fries (X Goldstar du Bois). 3,5 jaar nu. Heel lief, nuchter, maar wel pit.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 09:01 



 
Profiel   

Hier ook een BP dame. Haar moeder moet een heel nuchter paard geweest zijn. Dat heeft mijn dame helaas niet meegekregen. Die schrikt nog van haar eigen scheten bij wijze van.

Voor mensen een heel lief paard, voor haar soortgenoten niet altijd even netjes. In hondentaal: ze zou een angstbijter zijn.

@ClaudiaHS, welke hengst (nu ruin) is de vader van jouw BP?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 09:41 



 
Profiel   

Mijn kruising ken je :D Zeker een aanrader.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 09:54 



 
Profiel   

Mijn paard staat ingeschreven in het Europese Arabo-Friezen stamboek (EAFS), dus is geen volle Fries.

Ik ging 2 jaar geleden op zoek naar een Fries maar was verkocht toen ik hem leerde kennen... dus niet bewust voor gekozen.

[ img ]

Ik weet het percentage niet precies maar tussen de 91-95% Fries bloed en overige Arabier. Vader is al arabofries (Maestro, stamt af van Lolke 371). Mijn paard is goed voorwaarts maar niet heet, heel fijn karakter, werkwillig, aan de grote kant (171cm), heeft niet echt Friese gangen overigens. Wel een hele mooie bos manen, maar geen overdreven sokken (op de foto weinig zichtbaar omdat ik ze geknipt heb een paar weken geleden ivm modder in de paddocks).

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 10:00 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Hier ook een BP dame. Haar moeder moet een heel nuchter paard geweest zijn. Dat heeft mijn dame helaas niet meegekregen. Die schrikt nog van haar eigen scheten bij wijze van.

Voor mensen een heel lief paard, voor haar soortgenoten niet altijd even netjes. In hondentaal: ze zou een angstbijter zijn.

@ClaudiaHS, welke hengst (nu ruin) is de vader van jouw BP?


De vader van mijn paard is Tarzan (is nog steeds hengst) hij is in NL niet goedgekeurd als dekhengst en daarna verkocht naar Denemarken of Zweden. Tarzan is van Ico Sun.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 10:19 



 
Profiel   

Ik heb al 6 jaar een kruising fjord x fries met als doel eigenlijk als familie/bos paard.
Alleen zijn karakter bleek al snel niet gemakkelijk. Dus nu in de sport. Maar het is een duizendpoot, kan eigenlijk bijna alle sporttakken := [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 10:25 



 
Profiel   

dynara schreef
Ik heb al 6 jaar een kruising fjord x fries met als doel eigenlijk als familie/bos paard.
Alleen zijn karakter bleek al snel niet gemakkelijk. Dus nu in de sport. Maar het is een duizendpoot, kan eigenlijk bijna alle sporttakken := [ [url=m/dcYrCg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow, een mooie!
Hoe groot is ie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 10:28 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]
Hallo,

Wij hebben sinds 4 jaar Bidoux in ons bezit. Bidoux is een 19-jarige kruising Fries x Merens. Verder is er weinig over hem bekend maar er zou een zusje van hem zijn ergens in de buurt van Leersum. Bidoux is een stevige d-pony van 1.48cm. Momenteel loopt hij L1 dressuur met mijn dochter, springen kan hij ook, maar doen we bijna niet meer. Boscrossen is zijn hobby evenals lekker bokken.

Kan niet beoordelen wat fries of meren is in hem. Maar hij heeft een enorm leuke persoonlijkheid en een topkarakter *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 11:08 



 
Profiel   

Wauw Amado...ik ben echt fan van de jouwe!!! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 11:33 



 
Profiel   

Britt1 schreef
dynara schreef
Ik heb al 6 jaar een kruising fjord x fries met als doel eigenlijk als familie/bos paard.
Alleen zijn karakter bleek al snel niet gemakkelijk. Dus nu in de sport. Maar het is een duizendpoot, kan eigenlijk bijna alle sporttakken := [ [url=m/dcYrCg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow, een mooie!
Hoe groot is ie?

Hij is 1.67 dus ook wel leuk aan de maat :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 15:35 



 
Profiel   

Janinevv schreef
Nog bedankt voor je reactie frieiszwart.
Hoe zit dat precies, zo'n kruising binnen het nrps?


Voor het NRPS moet een paard een minimaal Araboafstamming hebben en daar voldoen zij aan.
Op de keuringen waaraan ik deelnam hebben alle paarden een premie ontvangen, als 1e geplaatst en de oudste heeft inmiddels het sterpredicaat ontvangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 19:45 



 
Profiel   

Hier een kruising KWPNxFries
Ik was destijds op zoek naar een Fries, maar was op slag verliefd op deze bruine!
Geen dag spijt van gehad! Lief karakter, maar ook soms best eigenwijs, maar dat mag.

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 20:00 



 
Profiel   

Zelf niet in het bezit van een Friese kruising, maar wat een prachtige paarden komen hier voorbij! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 20:07 



 
Profiel   

Ik heb een kruising fries x KWPN, 1,72m hoog, 12 jaar oud, niet zelf gefokt.
Zijn moeder is een KWPNer en zijn vaders is fries Wessel van Kimmie261 hier op Bokt.
Amaretto is een lief en veelzijdig paard met een fijn karakter <3 (een bruine fries qua uiterlijk)

[ img ]

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 20:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 144 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen