Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Achterhand Spanjaarden

 
Profiel   

Hoi allemaal, ik hoop dat mijn vraag hier goed staat.

Ik heb nu ruim een jaar mijn knappe Spaanse man, van bijna 5 jaar. Het is mijn eerste Spanjaard en ik zie bij hem andere dingen aan de achterhand dan bij mijn vorige paarden. Ik vroeg me af of dit een ras typisch “probleem” is of toevallig iets bij hem.
Tijdens de aankoop keuring ging het allemaal wat moeizaam en was lastig te keuring. De voorhand was redelijk te dien, maar achterhand lukte niet. Wel uiteraard voltes en rechtuit kunnen beoordelen. Hij was nog onbeleerd. Het enige was dat hij de achterbenen wat buiten de massa plaatste rechtuit, in zowel stap als draf. Volgens de keurende arts was dit een kwestie van een nog zwakke achterhand en zou dit met training volledig verdwijnen. Het laatste half jaar is hij flink aan het groeien en uitzwaren geweest en zijn we ook aan het trainen aan de hand en sinds september ook langzaam begonnen met zadelmak maken. Dit 1 a 2 keer per week, ik zit er nog niet op. Ik doe alles bewust rustig aan en wil in elke stap ontspanning. Hij doet het trouwens super hoor, geen stap verkeerd.
Het buiten de massa plaatsen is ook weg, maar het valt me op dat hij nog steeds soms vergeet ook achterbenen te hebben. Ik merk het vooral als hij ongecontroleerd rent en bijv snel wil omdraaien. Hij struikelde dan over zijn eigen benen. Is hij aan de longe, is er niets aan de hand, als je hem maar actief houd en hem laat letten op zijn benen. Als hij gaat sukkelen, vergeet hij ze soms ook op te tillen.
Het is niet zo dat hij de hele dag of elke dag omvalt. Of dat hij moeite heeft met lopen ofzo, je trekt hem ook niet zomaar even om. Hij kan rollen en omrollen, bokken en steigeren (wel als ie los is) hij lijkt geen ongemak te hebben, maar ik weet dat schijn kan bedriegen.
Is dit iets wat meer Spanjaarden hebben of is het niet ras gerelateerd.
Hij is uiteraard al nagekeken en zo nodig zullen er verdere onderzoeken plaats vinden.

Hij is gevoelig op het si gewricht en gespannen in de linker en rechter spier, die ernaast lopen. Het moeten kantelen van het si gewricht/bekken is wel gevoelig. Hij is nog steeds wat zwak in de achterhand en het advies is gerichter trainen. Ook oefeningen zoals buigen en recht achteruitlopen erbij gekregen.

Heel verhaal, maar ik ben vooral benieuwd of iemand het herkend.

Hij kan trouwens prima alle 4 de voeten optillen
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 10:47 



 
Profiel   

Ik denk niet dat het iets typisch rastechnisch is, maar misschien wel iets dat sneller bij de PRE voor komt? Mijn merrie heeft ook een gevoelig SI gewricht, bij haar komt het met name uit haar korte rug en het feit dat ze iets overbouwd is. Ik kan me zo even niet voor de geest halen hoe de rug van die van jou is, maar zou het daar in kunnen zitten?
Hier ook eentje die haar benen regelmatig vergeet overigens, al komt het bij haar meestal meer uit concentratie dan sukkelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 14:59 



 
Profiel   

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt, maar toch ook weer niet helemaal.
Lekker duidelijk weer van mij :')

Ik heb ook een PRE. Die struikelt niet, maar lijkt eerder alsof hij hypermobiel is. Dan krijg je ook soms bijzondere taferelen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 15:10 



 
Profiel   

Interessant topic dit! Ik ben al een aantal keren naar een PRE gaan kijken (voorheen alleen maar kwpn'ers gehad en gereden) en ik zie toch vaak iets anders aan de achterhand. Mijn tante welke jury is en meerdere PRE's in de ring heeft gehad gaf aan dat dit vaker voorkomt bij deze dieren. Maar dat door training het wel een stuk zal verbeteren.

Ik ga dit topic wel volgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 15:16 



 
Profiel   

Ik ben wel blij dat het herkenbaar is haha. Plan is nu ook eerst 2 weken gerichter trainen aan de hand en bij geen verbetering gaan we verder onderzoek doen.

Hij heeft juist een vrij lange rug voor een Spanjaard, maar is niet meer overbouwd. Uiteraard met momenten wel geweest.

Niet de beste foto, maar voor het idee
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 17:35 



 
Profiel   

Heb je bij je eigen veearts laten keuren of bij de veearts van de verkoper?
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dit niet heel goed vind klinken. Het is geen 3-jarige meer en zelfs voor een 3 jarige vind ik een slappe achterhand nu ook niet een pre (niet bedoeld PRE :D )

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 17:40 



 
Profiel   

Slap kun je iets aan doen maar gevoelig zou niet moeten, dat klinkt als een blessure.
Een barock paard in sterke opwaartse badkuip bouw wil nog wel eens van nature erg krabbelig zijn achter door de weggedrukte ongetrainde bovenlijn maar zo van de foto heb jij niet zo‘n wasmand model.
Ik zou daar zeker naar laten kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 18:05 



 
Profiel   

Ik heb zelf een veearts uitgekozen voor de keuring.

Het is ook niet in extreme mate slap hoor. Ik merk het vooral aan dat hij zijn benen af en toe vergeet mee te nemen.
Hoe lang hij het al heeft is niet echt te zeggen, zolang als ik hem heb, is de achterhand zwakker geweest. Dit is al veel verbeterd, maar hij mag nog zeker meer bespiering boven op zijn billen hebben. Als gericht trainen niet helpt, ga ik natuurlijk verder zoeken. Ik ga er ook niet op, voor hij meer ontwikkeld is en het ook echt verbeterd is of zelfs volledig verdwenen.

Ik moet wel eerlijk zeggen, dat hij pas na de zomer opgepakt is met longeren en grondwerken. We deden het ervoor af en toe. Ik heb hem op de wei gezet en lekker laten groeien. Sinds november 3x per week aan de longe en nu vanaf januari 4x per week, waarbij het wel eens gebeurt dat we die 4x niet halen. Dan hebben we bijv aan de hand gewerkt ed. Vanaf vandaag gaan we echt gericht met de achterhand bezig. Hij houd zijn kaak vast, waardoor hij niet zijn hele lichaam wil buigen. We leren hem los te laten en alles te ontspannen zodat hij ook de de achterhand gaat mee buigen en gaat dragen ipv stuwen.
Ik heb er hulp bij gezocht, zodat we het beide goed doen.
Je kunt hem prima ontspannen “rond slingeren” alleen gebruikt hij zijn lichaam dan niet zoals je graag zou willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 20:58 



 
Profiel   

Ik zie nu je foto. Heel anders gebouwd dan mijne.
Ik heb min of meer zo'n badkuip dus :') Die had ik nog nooit gehoord trouwens, heb het 'm net verteld dat ie lijkt op een wasmand :=

Ik heb 30 jaar enkel warmbloeden gehad en moet zeggen dat het inderdaad wel een aanpassing is wat betreft bewegingsmechanisme. Mijne is nu 15 en kan best wel veel meer dan ik voor mogelijk hield toen hij jong was. 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 09:49 



 
Profiel   

Spanjaarden zijn vaak laatbloeiers, de slapte herken ik wel ook van andere paarden. Om eerlijk te zijn denk ik dat hij gewoon echt goede dressuurmatige training nodig heeft. Vaak als ze nog in de groei zijn vergeten ze soms hoeveel benen ze hebben of hoe lang ze zijn. Meestal verbeteren die zaken ook allemaal als ze hun lichaam goed leren gebruiken.

Gevoeligheid op het SI-gewricht kan ook komen door scheefheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 09:53 



 
Profiel   

marion82 schreef
Ik heb zelf een veearts uitgekozen voor de keuring.
Het is ook niet in extreme mate slap hoor. Ik merk het vooral aan dat hij zijn benen af en toe vergeet mee te nemen.


Ik kan natuurlijk zo niet beoordelen hoe slap, maar het klinkt gewoon niet goed voor zo'n jong paard.
ik heb ook ooit een paard gehad die af en toe eens een been liet staan (onder het zadel). Die was niet heel slap van achter.
Met training werd het wel beter maar hij had ook altijd moeite om zijn bekken te kantelen.
Hij bleek echt flinke artrose in het SI gewricht te hebben. Hoewel we best nog wel wat jaren plezier van hem hebben gehad en hij rijdbaar was, heeft hij mogelijk toch wel met pijn/ongemak gelopen. Met 10 jaar kwamen we na een ongeval met de trailer erachter. Toen ging hij even op rust na een blessure en kwamen zijn artroseproblemen die hij altijd heeft weten te managen omdat hij goed in de bespiering zat bovendrijven.
We hebben hem nog een poosje op de wei gehad, maar door insulineresistentie was dat ook niet zo'n beste oplossing. Met 11 is hij ingeslapen. Ik heb me er ook altijd een beetje schuldig over gevoeld dat wij mogelijk dingen aan hem vroegen die hij eigenlijk niet kon. Zelf heb ik er een beetje spijt van dat ik nooit foto's van de rug heb laten maken, maar dat was in die tijd nog niet zo gebruikelijk.

Ik vind het beeld zoals jij omschrijft voor een jong paard niet gewoon, ook al is het vanwege het ras een laatbloeier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 15:37 



 
Profiel   

Het is voor ons natuurlijk moeilijk om de ernst in te schatten, bewegend beeld zou meer duidelijkheid geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 16:16 



 
Profiel   

Heb je al serieuze waterbak training of heuveltraining geprobeerd.

Ik heb 2 iele/onbespierde spanjaarden voor en na 1 maandje lope in de beierse bergen gezien. Dat is een wereld van verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 16:16 



 
Profiel   

Het buiten de massa plaatsen herken ik. Evenals het super snelle omdraaien, maar het struikelen dan weer niet.

Hier was het een ritme dingetje. Mijn paard had geen ritme, en zat zichzelf in de weg. Hij waggelde eigenlijk een beetje.

Na een paar maanden training lukt het hem om onder te treden en zijn ritme te houden.
Hij is nu 7 en wordt sterker, voor mezelf is het ook wel een heus ding geweest om het ritme te kunnen voelen en te volgen omdat het er dus niet was. In het ritme vragen we hem zijn achterhand onder de massa te zetten en dat gaat echt super.

Hij is zoveel gegroeid dat zijn zadel niet meer lekker zat xD

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 16:31 



 
Profiel   

Ik hou ook in mijn achterhoofd dat het erger kan zijn, dan het nu lijkt. Ondanks dat dat uit de eerste onderzoeken niet eruit komt. SI kan niet op de foto, maar ze kunnen wel een echo maken van het gebied.
Ik ga alle stappen doornemen uiteraard, alles wat nodig is.
Ik zie het niet als iets acuuts nu, hij heeft het immers al vanaf dat ik hem heb. Andere die hem zien lopen, zien niets geks. Hooguit als hij weer eens ze vergeet mee te nemen, dat ze zeggen dat ie lompig is.

Ik heb wel beeld van longeren, maar ik krijg ze er hier niet op. Het lukt niet om ze te oplossen naar youtube. Ik zal het nogmaals proberen.

Ik heb geen waterbak of heuvels tot mijn beschikking. Het is ook niet zo dat je hem even meeneemt en ergens anders gaat oefenen.

Hij kan wel ondertreden en loopt ook heel ruim. Hij gebruikt alleen de rest van zijn lichaam niet op de juist manier. Mijn instructrice noemde het stuwen ipv dragen. Het ondertredende achterbeen gebruikt hij om te stuwen, ipv zijn achterhand te dragen.

Edit: ik ben een filmpje aan het uploaden. Hierbij loopt hij links en rechts aan de longe, wel met zadel. Geen dramatisch beeld, maar dan zien jullie in elk geval bewegend beeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 20:15 



 
Profiel   

nee niet typisch Spanjaard. Ze zijn vaak wel erg lenig, mijne is een echte wokkel en kan zich alle kanten opdraaien maar is niet zo dat die struikelt over zijn benen, eerder alle kanten opbuigt
Hij is nog geen 5, het zijn laatbloeiers dus echt uitgegroeid is die nog niet Misschien dat die met gerichtere training onder het zadel wel sterker gaat worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 20:20 



 
Profiel   

https://youtu.be/f9q52boiW04

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 20:21 



 
Profiel   

Lynn_Nikita schreef
nee niet typisch Spanjaard. Ze zijn vaak wel erg lenig, mijne is een echte wokkel en kan zich alle kanten opdraaien maar is niet zo dat die struikelt over zijn benen, eerder alle kanten opbuigt
Hij is nog geen 5, het zijn laatbloeiers dus echt uitgegroeid is die nog niet Misschien dat die met gerichtere training onder het zadel wel sterker gaat worden


Hij is nog niet onder het zadel, dus moet het doen aan de hand

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 20:22 



 
Profiel   

marion82 schreef


Ik zie niks abnormaal.
Hij loopt daar maar wat te sloffen en te slenteren :D

Zoals hierboven ook al geopperd is, zou ik met hem bergop en bergaf gaan rijden eens hij onder de man is. Geen betere training voor kracht en uithouding als heuvels;
Als je de mogelijkheid hebt natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 20:27 



 
Profiel   

Geen speciale ervaring met Spaanse paarden, maar als ik bijvoorbeeld naar die donkere schimmel van Matt Harnacke kijk, vind ik die ook wel erg apart van achteren lopen, en niet in positieve zin zeg maar. :o

Zo zie ik ze op stal wel vaker langskomen, dat ik ze toch wat apart van achteren vind lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 20:31 



 
Profiel   

Op het filmpje was het een van de eerste keren met zadel longeren, eind november 2020. Is een klein stukje uit de training. Hier toevallig bezig met overgangen stap/draf.
Ik zie hier ook niets geks hoor, hij is er idd aan het slenteren. Ik longeer altijd grotere voltes, mijn instructrice juist kleinere en dan kun je wel verschil erin zien.
Als hij bewust is van zijn achterbenen, gebruikt hij ze 9/10 keer goed. Het is juist wanneer hij ongecontroleerd bezig is in vrijheid, dat hij ze soms vergeet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 20:47 



 
Profiel   

marion82 schreef
Op het filmpje was het een van de eerste keren met zadel longeren, eind november 2020. Is een klein stukje uit de training. Hier toevallig bezig met overgangen stap/draf.
Ik zie hier ook niets geks hoor, hij is er idd aan het slenteren. Ik longeer altijd grotere voltes, mijn instructrice juist kleinere en dan kun je wel verschil erin zien.
Als hij bewust is van zijn achterbenen, gebruikt hij ze 9/10 keer goed. Het is juist wanneer hij ongecontroleerd bezig is in vrijheid, dat hij ze soms vergeet.


Ja maar dat hoort echt niet hoor...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 20:50 



 
Profiel   

Snap ik, daarom heb ik er ook naar gevraagd en wordt hij onderzocht en gericht getraind nu

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 20:58 



 
Profiel   

marion82 schreef


Met alle respect maar hij "loopt" niet, zit totaal geen activiteit in de achterhand. Hier gaat ieder paard lichamelijk slechter van worden. Een kleinere volte op deze leeftijd is ook helemaal niet goed voor een dier en kunnen ze qua balans niet aan.
Grote volte en echt laten lopen, eerst flink naar voren zodat hij voorwaarts gaat denken en nageeflijk wordt en daarna schakelen om hem scherp en aan de hulp te maken.

Misschien is dit geen representatief filmpje maar ik kan alleen oordelen op wat ik zie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 10:35 



 
Profiel   

Het filmpjes is ook niet representatief, maar ik heb geen andere. Ik was hier niet bezig met tempo, maar met overgangen en kijken naar zijn reactie op het zadel.

Ik laat hem juist tempo wisselingen doen en actieve overgangen, dat heb ik alleen niet op beeld. Ik kan niet filmen en longeren tegelijk. We mogen nu ook niemand meenemen naar stal, gezien de Corona lockdown. Dit filmpje is van daarvoor. Inmiddels zijn we 3 maanden verder
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 20:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen