Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Andalusiër x PRE

 
Profiel   

Haa Bokkers. Ik had even een kort vraagje. Ik had een beetje lopen rondneuzen maar kon zo snel niet het antwoord vinden op mijn vraag.
Als je een Andalusiër merrie door een PRE hengst zou laten dekken, is het veulen dan een Andalusiër mét of zonder papieren?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 16:14 



 
Profiel   

Zonder.

Eventueel in Nederland kan je wel crusado-papieren aanvragen. in België kan dat niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 16:20 



 
Profiel   

Ligt het aan mij of is een PRE (Pura Raza Espanola) en de Andalusiër precies hetzelfde?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 17:00 



 
Profiel   

Rocky_konijn schreef
Ligt het aan mij of is een PRE (Pura Raza Espanola) en de Andalusiër precies hetzelfde?

Dat dacht ik dus ook altijd... Misschien leren we vandaag iets nieuws? :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 17:05 



 
Profiel   

Citaat
Toch is er sprake van een wezenlijk verschil. Een Andalusiër is van oorsprong een paard dat uit de regio Andalusië komt. Tegenwoordig worden bijna alle (Spaans uitziende) paarden als Andalusiër aangeduid. Een PRE is een paard dat opgenomen is in het Spaanse stamboek van de Pura Raza Española, LG ANCCE.


Google is your friend :)

TS, nee het paard in kwestie kan geen PRE worden/ANCCE papier krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 17:11 



 
Profiel   

Rocky_konijn schreef
Ligt het aan mij of is een PRE (Pura Raza Espanola) en de Andalusiër precies hetzelfde?


Nee, een PRE is een ras met stamboek, een Andalusier is papierloos

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 17:14 



 
Profiel   

Zonder inderdaad. Het word dan volgensmij een Cruzado.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 17:22 



 
Profiel   

Als je een Andalusier ( dus een papierloos paard uit Spanje of met een "Spaans" uiterlijk) kruist met een goedgekeurde PRE hengst heb je mogelijk kans op een Cruzado papier. Dat zou je moeten navragen.
Andalusier is een soort verzamelnaam voor paarden uit Spanje en Portugal en voor paarden die er op lijken. Het zegt dus niks over de afstamming. Een cruzado papier is leuk maar zegt dus ook vrij weinig, behalve dat je dus kan laten zien dat de vader goedgekeurd was en je deels kan instaan voor het bloed wat er in zit. https://pre-stamboek.nl/cruzados-andalu ... e-paarden/ In deze link wordt daar op in gegaan. Het veulen wordt dan dus een Andalusier met een cruzado papier; ofwel een kruising met een PRE ( of Lusitano).

Crusado betekent niks meer of minder dan kruising met een PRE of Lusitano ( en alleen als die stamboekpapieren heeft en dus is goedgekeurd voor de fokkerij).

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 11:52 



 
Profiel   

ElCid schreef
Als je een Andalusier ( dus een papierloos paard uit Spanje of met een "Spaans" uiterlijk) kruist met een goedgekeurde PRE hengst heb je mogelijk kans op een Cruzado papier. Dat zou je moeten navragen.
Andalusier is een soort verzamelnaam voor paarden uit Spanje en Portugal en voor paarden die er op lijken. Het zegt dus niks over de afstamming. Een cruzado papier is leuk maar zegt dus ook vrij weinig, behalve dat je dus kan laten zien dat de vader goedgekeurd was en je deels kan instaan voor het bloed wat er in zit. https://pre-stamboek.nl/cruzados-andalu ... e-paarden/ In deze link wordt daar op in gegaan. Het veulen wordt dan dus een Andalusier met een cruzado papier; ofwel een kruising met een PRE ( of Lusitano).

Crusado betekent niks meer of minder dan kruising met een PRE of Lusitano ( en alleen als die stamboekpapieren heeft en dus is goedgekeurd voor de fokkerij).


Als ik het dus goed begrijp, moet de vader goed gekeurd zijn om cruzado papier te krijgen? Is de vader dan ook altijd ingevuld? Of krijg je gewoon een papier en dat is het?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 13:07 



 
Profiel   

Als een goedgekeurde (Apto) PRE hengst een veulen krijgt met een goedgekeurde PRE (Apta) merrie kun je papieren bij je veulen krijgen. In dat geval is het veulen een raszuivere PRE. In jouw geval kun je dus inderdaad alleen een Cruzado (kruising) papier aanvragen. In de volksmond word een PRE dus ook wel Andalusiër genoemd, maar de PRE heeft een stamboek. Een beetje zoals de friezen bij ons, al moeten de merries bij de PRE's ook goedgekeurd worden voor de fokkerij mocht je een veulen met PRE papieren willen fokken uit deze merrie met een goedgekeurde PRE hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 13:24 



 
Profiel   

Merexa schreef
Als een goedgekeurde (Apto) PRE hengst een veulen krijgt met een goedgekeurde PRE (Apta) merrie kun je papieren bij je veulen krijgen. In dit geval is het veulen een raszuivere PRE. In jouw geval kun je dus inderdaad alleen een Cruzado (kruising) papier aanvragen. In de volksmond word een PRE dus ook wel Andalusiër genoemd, maar de PRE heeft een stamboek. Een beetje zoals de friezen bij ons, al moeten de merries bij de PRE's ook goedgekeurd worden voor de fokkerij mocht je een veulen met PRE papieren willen fokken uit deze merrie met een goedgekeurde PRE hengst.


Dankjewel!
Klopt het dan ook dat de moeder goed gekeurd kan zijn en de vader niet, dat je cruzado papieren kan krijgen? En staat op deze papieren dan de goedgekeurde ouder of staat er geen afstamming op? Of kan beide?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 13:26 



 
Profiel   

Wij hebben zo'n kruising. Mijn bijrijdpaard komt uit Spanje (in 2008, dus voor de huidige registratieverplichting). Ze was niet gechipt en er was geen papier bij.

Ze is in 2018 gedekt geweest door een PRE. In België bestaat het cruzado papier niet, het veulen is dus ingeschreven in het SBS (Stamboek Belgisch Sportpaard). Moeder is hierop ook ingevuld, maar meer dan naam staat er niet bij. Afstamming van de hengst staat er wel volledig op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 13:30 



 
Profiel   

Kan ik het omschrijven als; een PRE is altijd een Andalusier, maar een Andalusier hoeft niet altijd een PRE te zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 13:32 



 
Profiel   

MeggiieTommy schreef
Merexa schreef
Als een goedgekeurde (Apto) PRE hengst een veulen krijgt met een goedgekeurde PRE (Apta) merrie kun je papieren bij je veulen krijgen. In dit geval is het veulen een raszuivere PRE. In jouw geval kun je dus inderdaad alleen een Cruzado (kruising) papier aanvragen. In de volksmond word een PRE dus ook wel Andalusiër genoemd, maar de PRE heeft een stamboek. Een beetje zoals de friezen bij ons, al moeten de merries bij de PRE's ook goedgekeurd worden voor de fokkerij mocht je een veulen met PRE papieren willen fokken uit deze merrie met een goedgekeurde PRE hengst.


Dankjewel!
Klopt het dan ook dat de moeder goed gekeurd kan zijn en de vader niet, dat je cruzado papieren kan krijgen? En staat op deze papieren dan de goedgekeurde ouder of staat er geen afstamming op? Of kan beide?


Jep. En beide volgens mij. Het is ook vrij ingewikkeld en dit kon ik zo wel uit mijn hoofd zeggen gezien ik mij er ook net in had verdiept omdat ik ook wel graag een veulen bij mijn PRE merrie wil. Ben wel benieuwd welke hengst je op het oog hebt.

Maar hier kun je eigenlijk alles wel vinden https://pre-stamboek.nl/cruzados-andalu ... -10011002/

Al zag ik dat ElCid het ook al had gelinkt. Maar anders kun je vast wel even contact met het stamboek opnemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 13:33 



 
Profiel   

Annet73 schreef
Kan ik het omschrijven als; een PRE is altijd een Andalusiër, maar een Andalusiër hoeft niet altijd een PRE te zijn?


Eigenlijk niet want `Andalusiër` is geen ras maar een soort verzamelnaam voor paarden met een `Spaans` uiterlijk. In Amerika gebruiken ze de term Andalusiër zelfs voor zowel PRE als Lusitano´s.
Dus een PRE is een PRE ;) , en een Andalusiër kan van alles zijn :o en ook nog overal vandaan komen. Net als dat een PRE uit Portugal kan komen of uit Amerika en dan heeft Andalusië er dus niks mee te maken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 18:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen