Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Camargue paarden

 
Profiel   

Omdat ik er eigenlijk nooit eentje zie in Nederland ( of, weinig...)
Was ik benieuwd wie er eentje heeft?
Of heeft gehad?
Hoe is het karakter?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 18:18 



 
Profiel   

Zie facebook Camarguepaard

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 18:22 



 
Profiel   

Die is niet actief meer.
Was juist benieuwd naar recente ervaringen, en eigenaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 19:46 



 
Profiel   

Ik verzorg er een nu alweer zo'n 3 jaar, even snel gegokt. Er stond ook in de buurt nog een oudere camargue merrie, die is helaas vorig jaar ingeslapen.

Hij is een heel intens paardje, enorm veel van geleerd al in korte tijd. Zijn karakter is eigenlijk niet in een paar zinnen te omschrijven. Aan de ene kant énorm gevoelig, echt op een manier die ik nog nooit heb meegemaakt. Daar haal ik nu veel profijt uit, maar het was (/is) best een heftig leerproces. En aan de andere kant is het soms een lompe pennypony tot de max. Zonder zadel met rijhalstertje in galop door het bos is geen probleem, zelfs wanneer hij een week heeft stilgestaan. Enorm veelzijdig ook, dresuur, springen, grondwerk.

Hij vindt vrijwel alles leuk. Doet enorm zijn best voor mij en wil altijd meewerken, zolang ik maar duidelijk en eerlijk naar hem ben. Ik kan hem nergens toe 'dwingen', het is meer overtuigen en aanmoedigen en het samen doen. En hij is een grapjas, ik moet ook uitkijken met het neerzetten van spullen anders loopt hij er alweer mee rond in zijn mond :+
Én hij heeft de looks met zijn lange witte manen en grote zwarte ogen. Elke buitenrit is er wel iemand die zegt hoe mooi hij is, door paardenmensen en niet-paardenmensen <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 19:58 



 
Profiel   

Ik ken er heel veel.
Fijne gevoelige en ijverige dieren maar zeer vaak onbegrepen door mensen die niet zien hoe sensibel ze zijn onder al dat haar.
Typische risico‘s bij aankoop uit hun originele gebied is dat ze zeer streng opgeleid kunnen zijn en daarmee niet makkelijk na te rijden als je dat niet kent. Ook komt spat heel veel voor en tekenziektes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 20:08 



 
Profiel   

Ze zijn fantastisch! Maar zeker niet voor iedereen geschikt.
Een beetje als een ijslander, aan de hand een mak dier onder het zadel pittig en vol vuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 20:48 



 
Profiel   

Sunnda schreef
Ze zijn fantastisch! Maar zeker niet voor iedereen geschikt.
Een beetje als een ijslander, aan de hand een mak dier onder het zadel pittig en vol vuur.


Ja dat is een goede vergelijking :j
Daar komt dan nog een stukje barok bovenop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 20:52 



 
Profiel   

Ja wij hebben er 1 op het moment. Een mooie dame van 4 jaar oud. Ze is heel erg lief, rustig en ze leert erg snel. Ze heeft wel heel veel vuur (meer vuur dan onze IJslanders bijvoorbeeld) en ze is erg oplettend. Ze wil continu contact maken met mensen en ondertussen de andere paarden in de gaten houden. Het zit ook echt in het ras dat ze erg werkwillend zijn en heel erg baasgericht. Daar moet je wel mee om kunnen gaan. Als je van plan bent om er 1 te kopen dan wil ik je wel aanraden om eerst in de Camargue te gaan kijken en ervaring op te doen met het ras. Ze zijn zeker niet voor iedereen weggelegd maar als je er ervaring mee hebt dan kunnen ze absoluut je hart veroveren. Wij gaan waarschijnlijk van de zomer (als het allemaal weer mag) kijken naar kansen om er nog 1 bij te halen. Onze huidige merrie komt ook uit Frankrijk trouwens.

Kortom: een ras wat best veel karakter heeft en niet voor iedereen geschikt is. Wij zijn er in ieder geval helemaal weg van.

Edit: Ohja er zit zeker een gebruiksaanwijzing bij, die is in het Frans :') nee hoor, maar het is wel echt een heel ander soort paard dan alle andere paarden die ik verder heb gehad.


Laatst bijgewerkt door HopeMyDay op 08-04-21 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 21:06 



 
Profiel   

ninaphilo schreef
Ik verzorg er een nu alweer zo'n 3 jaar, even snel gegokt. Er stond ook in de buurt nog een oudere camargue merrie, die is helaas vorig jaar ingeslapen.

Die merrie heb ik een tijdje bijgereden :+ Gohhhh wat een karakter was dat zeg! Ze was héél duidelijk in wat ze nou wel en niet leuk vond, en je kon met man en macht haar niet van d'r mening af brengen :') Inderdaad heel veel vuur, wat anderen hier ook zeggen, en zeker een lieve pony maar je moest wel echt even de gebruiksaanwijzing leren lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 21:08 



 
Profiel   

Ik lees even mee want ik heb een camargue paard in mijn hoofd als toekomstig 2e paard. Ik woon momenteel in Barcelona, dus het camargue gebied is niet al te ver om op bezoek te gaan. Ik ben een aantal zomers terug al op bezoek geweest in het gebied voor een rondleiding en vond de paarden fantastisch!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 09:07 



 
Profiel   

Deze zit vlak bij mij in de buurt.
Fokt ook met haar Camargues. Haar dochter heeft ook 1 Camargue hengst waar ze shows mee doet.

Je zou hen eens om info kunnen vragen.
Ze doen ook buitenritten met de Camargues.

https://everland-vzw.be/

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 09:27 



 
Profiel   

Kunnen jullie dan ook omschrijven wat “ vuur” voor jullie dan inhoudt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 21:41 



 
Profiel   

Muze schreef
Kunnen jullie dan ook omschrijven wat “ vuur” voor jullie dan inhoudt?


Als een eventer in de startbox :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 21:44 



 
Profiel   

Hahaha ik ben een beelddenker en moest hier erg om lachen.
Snap op zich wat je bedoelt.
Iedereen bedoelt er wat anders mee, is mijn ervaring daarom mijn vraag

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 21:54 



 
Profiel   

Vrienden van mij hebben meerdere Camargues, allemaal direct uitgezocht bij goede fokkers.
Hun jongste dochter heeft een kleine maat daarvan, klein compact uitstekend opgeleid diertje. Hij zegt altijd, als je bij hem een pak suiker aan 1 kant van het zadel zou binden dan bleef hij rondjes lopen. Dat is natuurlijk symbolisch bedoeld maar dat geeft het aardig weer, fijn gevoelig en een doodloper als je niet zelf ook fijngevoelig bent ermee.
Als hij er goed de zin in heeft dan neemt de vader hem soms mee naar buiten en dan stampt hij met zijn amper 1.40 met een volwassen gespierde boer op zijn rug zo de stijle wegen op zonder piepje of steuntje en eenmaal weer thuis wil hij nog wel een keer.

Uiteraard zijn ze niet allemaal zo, maar vergis je zeker niet in het vele haar en mollige figuur, het zijn werkers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 22:00 



 
Profiel   

Het zijn echte werkpaarden, in mijn ervaring zijn het ook echt paarden die doodongelukkig worden als ze langere tijd stil staan. Onze dame heeft ook veel behoefte aan afwisseling.

Ze is de hele dag druk met alles om haar heen, ze wil de hele wereld in de gaten houden en ze is ook op de weide erg loperig. Wat natuurlijk niet gek is als je uit de camargue zelf komt en je staat 24/7 (in vergelijking) op een postzegelweide. Ze is ook echt een paard die de lange weg heeft qua beleren en die duidelijk haar eigen tempo en weg kiest maar die wel, als alles goed loopt, voor je door het vuur gaat.

Dat gevoelige, wat die pak suiker betreft, zie ik ook sterk terug in onze dame. Dat is ook een hele mooie eigenschap van haar, al zeg ik het zelf.

Kleine aanvulling wel, onze dame is niet mollig of klein :') 1.46 en ze heeft een lange rug. Ze is op het moment ook heel mooi slank :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 22:24 



 
Profiel   

Leuk! Rijd je haar al of nog niet? Wat zijn je uiteindelijke doelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 22:45 



 
Profiel   

Wij hebben er 3 staan. Geweldige paarden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 14:56 



 
Profiel   

Leuk!! Hoe zijn ze qua karakters?
Rijd je ermee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 18:53 



 
Profiel   

Muze schreef
Leuk! Rijd je haar al of nog niet? Wat zijn je uiteindelijke doelen?


Ja we zijn haar langzamerhand aan het beleren onder het zadel en voor de wagen. Dat pakt ze beide heel goed op. We zijn nog niet zo ver dat we echt kunnen rijden maar ze is pas 4 dus er is nog tijd zat. Eigenlijk wilde we dit jaar een veulen met haar gaan fokken maar we hebben toch besloten dat niet te doen en te wachten tot zij "af" is qua beleerproces (over 1.5 tot 2 jaar gokken we). Daarna zien we wel weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 19:09 



 
Profiel   

In stal de Walschot (rijckevoort - walsers) fokken ze Camarque paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 19:15 



 
Profiel   

Muze schreef
Leuk!! Hoe zijn ze qua karakters?
Rijd je ermee?

Vorig jaar 2 laten inrijden, de nu 5 jarige staat nog lekker verder te groeien en dan pakken we haar van de zomer weer op. De andere merrie pakt het heel goed op! Andere paard is de 2 jarige van mijn dochter, af en toe wat grondwerk. Karakters zijn top! Aan de hand denk je soms daar zit niets in, maar als je ermee aan de gang gaat, échte werkpaarden en zo lief!

Die van ons komen bij Van de Walschot vandaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 14:55 



 
Profiel   

Verplaatst naar barokke en klassieke rassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 01:01 



 
Profiel   

Meer ervaringen ondertussen?
Ik heb er nu dus eentje en snap nu wat men al zei.
Heel baasgericht, schatje, en pittig. Ik hou ervan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 20:10 



 
Profiel   

Wat leuk dat je er nu ook een hebt! Heb je een foto?
Ja leuk he, die karakters. <3

Dat pittige is hier trouwens nu wel lastig met de warmte, hij zweet zó snel maar alsnog wil hij het liefste lekker hard op buitenrit. Hij is het er ook helemaal niet mee eens als ik hem dan laat stappen op stukken waar we normaal een galopje doen. Soms moet ik hem echt voor zichzelf beschermen :') .
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 12:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen