Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

De staat van Working Equitation/Doma Vaquera in Nederland

 
Profiel   

Ik hoop dat het topic hier goed staat, zo niet mag het verplaatst worden... er is niet echt een passend subforum voor, maar misschien zitten hier mensen met kennis i.v.m. de bekende rassen.

Hoewel het nog enige tijd zal duren voordat mijn jonge paard onder het zadel komt, ben ik me alvast aan het oriƫnteren in welke discipline ik met hem aan de slag wil gaan. Heb een hele tijd de standaard dressuur overwogen, maar wat ik zie van de mensen op mijn stal die actief wedstrijdruiter zijn... nee, daar word ik niet vrolijk van :\

Ik heb een (Californisch) western en klassiek/barokke dressuur achtergrond. Omwille van meerdere redenen ben ik een beetje het westernwereldje uitgestapt, desondanks blijven de werkstijlen mij trekken en kom ik steeds weer bij WE/DV uit.

Vooropgesteld: ik ben me ervan bewust dat in de basis al deze stijlen niet extreem veel van elkaar verschillen. Echter, het lijkt me leuk om wat doelmatiger bezig te gaan met mijn paard en het lijkt me leuk om eens wat wedstrijdjes mee te pakken. Vandaar dat ik me wat specifieker wil gaan richten op een rijstijl waarin er wedstrijden worden uitgeschreven.

Nu vraag ik mij alleen een beetje af hoe het zit met dit wereldje in NL, ik ken er namelijk niemand..

- Ik zie dat er twee verenigingen zijn, Working Equitation Holland en een clubje dat is aangesloten bij de TREC vereniging. Heeft iemand ervaring met 1, of bij voorkeur beide? Wat zijn de voor- danwel nadelen van de 1 in vergelijking met de ander?

- Worden er regelmatig wedstrijden uitgeschreven? Zoja, ligt er een zwaartepunt in een bepaalde regio of worden ze over het hele land wel uitgeschreven?

- Is er een redelijke keuze aan instructie? (Als je in een regio beperkt wordt tot 1 instructeur en die persoon ligt je niet of zit vol of kan niet enz, tja... dat is niet heel handig zeg maar :') )

- Wat is het niveau zo'n beetje in Nederland? Vergelijkbaar met de WRAN of wel wat meer kwaliteit :o ? (Nb: mijn laatste ervaring met de WRAN is zo'n 12 jaar oud, kan zijn dat het er inmiddels beter is natuurlijk)

- Hoe is de sfeer?

Ik zit in Oost-Nederland, tips voor instructie, locale clubs e.d. welkom! :)

Ik ben echt op zoek naar mensen die actief in dit wereldje bezig zijn en er dus meer over kunnen vertellen, niet mensen die ooit in een grijs verleden een keer een clinic/lesje hebben gevolgd :Y)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 15:20 



 
Profiel   

ElCid hier op bokt kan je denk ik wel antwoord geven op een aantal van jouw vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 15:57 



 
Profiel   

Er is een topic, working equitation ruiters, snel en met obstakels. Maar daar word al een tijdje niets meer in gepost. Daar zijn wel wat ruiters die ook WE wedstrijden rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 16:12 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties.

Verder echt helemaal niemand? -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 09:53 



 
Profiel   

Mijn moeder is actief in de WE, geloof dat ze ook jurylid is. Ik zou haar kunnen vragen of ze je wat info wil geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 09:57 



 
Profiel   

Op fb zijn ook groepen, https://www.facebook.com/groups/2189183777968704
Hier staan ook vaker wedstrijden en clincs op
Ik vind vooral de sfeer er mooi, veel vriendelijker en socialer dan in veel andere takken
ik wij wel WE, maar niet wedstrijdgericht. Hoe het zit in Oosten met wedstrijden weet ik niet, nu met Corona ligt alles sowieso stil

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 10:05 



 
Profiel   

Ik weet natuurlijk niet helemaal waar je je in het oosten bevindt, maar we hebben dit jaar bij ons op stal o.a. een onderlinge Working Equitation competitie. Ook worden er trainingen gegeven en komen we met de trail op locatie.

www.staltermaars.nl staat wel informatie en natuurlijk ook op hun facebookpagina!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 10:08 



 
Profiel   

Neem eens contact op met Ton van Duivenvoorde. Hij zit zelf in Emmen, maar hij reist door het hele land voor gave workshops. Ook gaat hij regelmatig naar wedstrijden, en organiseert zelf ook het een en ander.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 10:13 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips!

Ziet er helaas veelal uit als (te) ver vanuit regio Twente.

Ton Duivenvoorde (tenminste, dat is wat ik vind op internet? Niet Van Duivenvoorden) was ik al eens tegengekomen inderdaad, maar was ook de enige die ik kon vinden die een beetje in de richting kwam van wat ik zoek en/of die reist. Tegen de tijd dat mijn paard onder het zadel is zal ik hem zeker eens contacteren.

Zijn er verder nog instructeurs in deze regio of met lesroutes hier?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 11:36 



 
Profiel   

https://www.hesterbischot.nl/

Zij organiseren ook regelmatig WE trainingsmiddagen, leuke meid, prachtige locatie en altijd gezellig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 11:39 



 
Profiel   

Pedro teixeira Farto is regelmatig in Nederland . Waarschijnlijk nu niet tijdens Covid, maar hij geeft op verschillende locaties les en geeft clinics.
Ik heb een aantal keer les van hem gehad en vind het een zeer kundige, sympathieke man.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 12:02 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 14:29 



 
Profiel   

Als je meer wil weten kan ik je wel een en ander vertellen maar dan via een PB. Wij hebben tot een aantal jaar terug actief WE gereden ( mijn man is zelfs nog Ned. Kampioen 2015 geworden en heeft bij Pedro Torres getraind in Portugal) maar zijn er om een aantal redenen helemaal mee gestopt en ook helemaal klaar mee. Met ons jammer genoeg nog een groep mensen die echt leuk mee deed.
Er zijn inderdaad ( weer!) 2 clubs die elkaar ( weer) het licht niet in de ogen gunnen.
Het blijft een vrij amateuristische bedoening en echt goede lesgevers zijn er ( in Nederland) nauwelijks, wel heel veel wannabe's . Het is eeuwig zonde van deze mooit sport maar zoals een Portugese WE ruiter/ trainer een aantal jaar tegen ons zei; "het is net gymkhana geworden" :o . Het niveau is flink gedaald.

Als je evt. nog wel interesse hebt in de Californische stijl; wij organiseren clinics met Jeff Sanders en Alex Zell en rijden onze paarden ook volgens die stijl en volgens de klassieke dressuur op bosal en two rein.

Jammer genoeg zal je weinig klassieks meer tegenkomen in de huidige WE........dat is deels overgenomen door de moderne dressuur en dat is vaak te zien ook.........

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 14:53 



 
Profiel   

fardoe schreef
Er is een topic, working equitation ruiters, snel en met obstakels. Maar daar word al een tijdje niets meer in gepost. Daar zijn wel wat ruiters die ook WE wedstrijden rijden.


[HK] Working Equitation ruiters; snel en met obstakels!
Dat heb ik ooit geopend; toen was de oude garde nog actief in de sport............veel van de mensen die toen nog WE deden zijn er door, de "gezelligheid" en "teamspirit" in de club al lang mee gestopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 14:58 



 
Profiel   

ElCid schreef
[HK] Working Equitation ruiters; snel en met obstakels!
Dat heb ik ooit geopend; toen was de oude garde nog actief in de sport............veel van de mensen die toen nog WE deden zijn er door, de "gezelligheid" en "teamspirit" in de club al lang mee gestopt.


Bedoel je dat er te weinig competitie in zat en te veel gezelligheid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 15:35 



 
Profiel   

weslyjune schreef
ElCid schreef
[HK] Working Equitation ruiters; snel en met obstakels!
Dat heb ik ooit geopend; toen was de oude garde nog actief in de sport............veel van de mensen die toen nog WE deden zijn er door, de "gezelligheid" en "teamspirit" in de club al lang mee gestopt.


Bedoel je dat er te weinig competitie in zat en te veel gezelligheid?


Nee, omgedraaid. Veel teveel competitie, geen teamspirit en geen gezelligheid meer, puur vijandelijkheid onderling van een aantal deelnemers, zeker t.o.v. andere goed presterende deelnemers. Die "goed presterende" zijn dan ook gestopt met de sport; een aantal van hen heeft echt aan de wieg van WE gestaan in Nederland, was erg jammer.
Maar het niveau van WE ligt, op enkele uitzonderingen na in de wereld, erg laag. Spanje en Portugal worden op de voet gevolgd door Duitsland qua prestaties en netjes rijden. De rest van de wereld hangt er een beetje bij; dat is op zich niet erg want het is een vrij jonge sport maar het probleem is dat er soms rondgereden wordt met een air of ze Pedro Torres zelf zijn ;) .
Er zal nog heel wat water door de zee gaan voordat wij, als kikkerlandje zonder (rij) paarden traditie de Iberische landen en Dld kunnen volgen.
Intussen zit er weer een nieuw bestuur en hopelijk krijgen zij de zaken echt op de rij. Er zijn nu dan 2 clubs maar er zijn ook nog een heleboel "splinter" partijtjes die te pas en te onpas dingen organiseren. WE is eigenlijk niks meer en niks minder dan klassieke dressuur, in de trail klassaes gecombineerd met obstakels. Als je bij Pedro Torres gaat lessen krijg je 95% dressurles en 5% trailes; hier is het bijna andersom.
Die obstakels zijn simpel en met een paard wat goed in de hand staat is het ook nog leuk om naar te kijken :o :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 17:04 



 
Profiel   

Ik stuur je een PB ElCid

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 17:06 



 
Profiel   

Heb je dat niet een beetje in iedere sport? Bij de dressuur is er ook best veel competitie en niet echt veel gezelligheid, tenzij er mensen zijn die je kent.. Bij het springen werd de gezelligheid ook al steeds minder toen ik ermee stopte..

Je hoeft geen startpas te hebben of lid te zijn van een (WE) vereniging of club toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 22:09 



 
Profiel   

Texas02 schreef
Heb je dat niet een beetje in iedere sport? Bij de dressuur is er ook best veel competitie en niet echt veel gezelligheid, tenzij er mensen zijn die je kent.. Bij het springen werd de gezelligheid ook al steeds minder toen ik ermee stopte..

Je hoeft geen startpas te hebben of lid te zijn van een (WE) vereniging of club toch?


Inderdaad, jammer genoeg bij elke "sport" schijnt dit voor te komen maar de dingen die in deze club zijn voorgekomen gingen wel heel erg ver. Dat ging een stapje verder veel competitie en geen gezelligheid; het was pure haat en nijd waardoor er dus veel mensen zij opgestapt.
Ik hoop echt dat het nieuwe bestuur het beter gaat doen want het is een mooie sport maar de ervaring leert dat men vaak doorborduurt op een thema.

Startpas is niet nodig ( het zijn eigenlijk "wilde" wedstrijden ( niet aangesloten bij de KNHS tenminste voor zover ik weet ( nog) niet). Je hoeft geloof ik niet meteen lid te worden als je een wedstrijd wil rijden maar dat kan je het best bij de club informeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 09:21 



 
Profiel   

Het viel mij ook op dat er in Twente niet zoveel lijkt te zijn. Ik zit zelf bij Enschede/Hengelo dus als mensen nog aanvullende tips hebben voor deze omgeving, dan hou ik mij ook zeker aanbevolen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 09:51 



 
Profiel   

Narcomil schreef
Het viel mij ook op dat er in Twente niet zoveel lijkt te zijn. Ik zit zelf bij Enschede/Hengelo dus als mensen nog aanvullende tips hebben voor deze omgeving, dan hou ik mij ook zeker aanbevolen.


Het ligt nu, net als al het andere, stil. Er worden soms nog wel wat clinics gegeven door heel Nederland maar omdat de sport zo uit elkaar is gevallen kan je daarbij weer vraagtekens zetten m.b.t. de kwaliteit.
In Twente was op WE gebied nooit zoveel. In het Noorden zit nog een clubje wat weleens wat organiseert maar als je echt WE wil leren is het raadzaam om je eerst goed te laten opleiden in de ( klassieke!) dressuur want daar valt of staat je prestatie in de trail nl. ook mee. De hindernissen moet je wel op de juiste manier oefenen en zo aangeleerd krijgen omdat daar punten mee te verdienen zijn op wedstrijden; zeker in de stijltrail is die stijl ook echt heel belangrijk.
Wij hebben een aantal jaar terug een clinic gegeven in Gendringen maar daar heb je nu niks aan.

Het zal altijd een kleinschalige sport blijven; deels omdat het een dure sport is en deels omdat de regels dat in stand houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:04 



 
Profiel   

Wat maakt het dan een dure sport ElCid? In vergelijking met bijvoorbeeld dressuur of springen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 11:44 



 
Profiel   

ElCid schreef
[Als je bij Pedro Torres gaat lessen krijg je 95% dressurles en 5% trailes; hier is het bijna andersom.
Die obstakels zijn simpel en met een paard wat goed in de hand staat is het ook nog leuk om naar te kijken :o :D


Maar als je de hindernissen rijdt, merk je ook waar je dressuurmatig weer in moet verbeteren :) Geeft soms weer wat leuke inzichten.


Fillis schreef
- Ik zie dat er twee verenigingen zijn, Working Equitation Holland en een clubje dat is aangesloten bij de TREC vereniging. Heeft iemand ervaring met 1, of bij voorkeur beide? Wat zijn de voor- danwel nadelen van de 1 in vergelijking met de ander?


Ik zit in het Noorden. Ik heb via TREC Club de TWE gereden (https://www.trec-club.nl/wat-is-twe/, https://www.facebook.com/WorkingEquitationNederland), wat via de WEH (Exloo) en in Duitsland net over de grens (https://www.facebook.com/workersostfriesland). Kiezen hoeft niet :+ je moet er alleen rekening mee houden dat er wat verschillen zitten in de reglementen.
Op het moment ligt alles inderdaad een beetje stil, maar het begint wel weer wat te lopen. Op de verschillende facebookgroepen voor wedstrijden en clinics komen wel regelmatig wat langs vwb aankondigingen voor trainingen en clinics. Ik zou die eens in de gaten houden en gaan kijken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 12:49 



 
Profiel   

In Hollandscheveld worden nu clinics WE gegeven, dus ik gok dat het wel weer begint te komen.
Ik weet niet waar in Twente je vandaan moet komen, maar in Zuidwolde zit iemand die op niveau WE rijdt (zij geeft ook die clinics)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 12:59 



 
Profiel   

Een vriendin van mij zit in het bestuur van WEH en bij haar in de omgeving (Apeldoorn) wordt ook wel eea georganiseerd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 13:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen