Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Eerste eigen paard, een Shire?

 
Profiel   

Hallo allemaal!

Ondertussen alweer bijna een jaar geleden postte ik ook al een topic op Bokt nadat ik bij een paard was gaan kijken en zwaar in dubio zat over wat ik moest doen. Ik heb toen zoveel waardevolle en fijne antwoorden gekregen dat ik nu maar weer de Bokt hulptroeppen inschakel haha. :D

Ik ben dus (nog steeds) half-half op zoek naar een eigen paard. Ik heb jaren paardgereden en nu nog steeds verzorgpaarden bij een boer. Ik heb het daar heel erg naar m'n zin, maar recent heeft hij ook weer twee paarden verkocht en hij gaf laatst zelf al aan dat - mede gezien zijn leeftijd van 75+ - hij het wel prima vindt om het met wat minder te doen. Het zijn super leuke paarden en hoewel ik er met veel plezier kom, is het toch anders dan een eigen paard. Daarbij zijn de twee paarden die hij nog wel heeft al aardig op leeftijd en gaat het toch wel steeds meer kriebelen om zelf een jong paard te kopen en daarmee aan de slag te gaan.

Tot zo ver mijn introductie, ik zal ter zake komen haha. Ik wil dus binnenkort gaan kijken bij een jaarling Shire merrie. Ik heb altijd al een zwak gehad voor grote, imposante paarden en ik ben nu spontaan een beetje verliefd geworden bij het zien van de foto's alleen al. Ik moet er wel bij zeggen dat ik verder geen ervaring heb met dit ras.

Maar goed, ik heb nu dus echt nog zo veel vragen, zijn jullie er klaar voor?

Want wat is een "normale" prijs voor een bruinkleurige jaarling (grote maat)? Ze voldoet in principe niet helemaal aan de schoonheidsidealen van 4 witte benen en een mooie rechte bles; zij heeft 3 witte benen en haar bles is een beetje... mislukt? Ik weet niet of en in hoeverre dit invloed heeft op de prijs? Ik vind het paard waar ik ga kijken vrij duur om eerlijk te zijn. Maar goed, misschien vergelijk ik het teveel met de "simpele boerenknollen" die ik verzorg en voor 2 of max. 3 duizend van de hand gaan. (Maar zij zijn wel zadel- en verkeersmak en lopen voor de wagen, in tegenstelling tot deze jaarling)

Een Shire is groter dan gemiddeld en heeft dus waarschijnlijk ook een grotere stal nodig, maar zal ook meer eten. De doorsnee paardenstal voldoet denk ik niet, waardoor niet elke pensionstal o.i.d. dit soort paarden zal toelaten. En als je eenmaal een plekje vind, betaal je dan ook meer om het extra eten te compenseren bijvoorbeeld?

Past een Shire in een gemiddelde paardentrailer of heb je dan een groter formaat nodig?

Ik ben me er overigens prima van bewust dat paarden geld kosten. Voordat ik (weer) opmerkingen krijg over dat ik beter maar niet aan een paard kan beginnen als ik zus of zo al niet kan betalen of iets in die trant... :( Ik weet het. Ik vraag dit puur zodat ik weet waar ik eventueel rekening mee moet houden qua kosten.

Verder; wat zijn de typerende karaktereigenschappen van een Shire? Ik wil uiteindelijk graag vooral recreatief gaan rijden en wellicht aangespannen, maar gezien de leeftijd van dit paard is dat nog een ver-van-m'n-bed show.

Pff, oke, dit zijn voor nu wel even m'n vragen. Ik hoop dat jullie me weer een beetje kunnen helpen. :)

Groetjes!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 19:37 



 
Profiel   

pb

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 00:18 



 
Profiel   

Je schrijft dat je de jaarling al vrij duur vindt... maar paarden zijn op dit moment erg duur. Een wat meer ongebruikelijk ras als een Shire zal zeker duur zijn op dit moment! Merries zijn daarbij nog vaak duurder als hengsten/ruinen.

Verder moet je je afvragen of je al handig genoeg bent om een jong paard op te voeden en te beleren, als je geen specifieke ervaring hebt met jonge en/of groene paarden. Ik heb nu al zo vaak gezien dat mensen zichzelf overschatten op dat gebied; zelfs met paarden van een jaar of 6 die al basis ingereden waren en alleen nog doorgereden moesten worden, heb ik het fout zien gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 03:02 



 
Profiel   

Daphara en Granoek hebben Shires, misschien kun je hun eens een bericht sturen. Verder heb ik geen antwoorden op je vragen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 03:07 



 
Profiel   

Je noemt zelf al enkele nadelen (prijstechnisch). Wat denk je wat het kost om een tuig te kopen/laten maken, en laat staan een wagen voor dit formaat. Alles wat je aanschaft voor dit formaat is duur(der). Nu weet ik niet waar je woont, maar kijk ook even naar de ondergrond. Hier op de klei zal een Shire snel geweerd worden van het land. Die trapt álles kapot wanneer het maar een klein beetje nat is.

Verder heeft een wit been of scheve bles echt geen invloed op de prijs. Shires zijn duur. Alle paarden zijn duur, maar Shires zeker.
De Shire die jij bedoelt (neem aan dat het die op MP is) is keurig vokgens schema verzorgd, dagelijks in de hand en in een gemengde kudde opgegroeid. Idealer kan niet, dus dat zal zeker meewegen in de prijs i.t.t. een dier dat zo uit het land komt en nooit een halster om heeft gehad bij wijze van spreken. Nee, mijn inziens hoef je hier niet op een koopje te rekenen. Als het de mijne was zou ze ook echt niet voor een prikkie weg gaan (en ook niet naar iemand die nog zo oriënterend/twijfelachtig is).

Bedenk goed dat het hard werken is een jong paard op te leiden, dit vereist veel geduld, ervaring maar vooral: kennis van en inzicht in gedrag.
Zelf opvoeden en beleren is het mooiste wat er is (vind ik) en ik koop dan zelf ook geen enkel al beleerd paard. Maar bedenk goed dat dit met dit formaat een behoorlijke kluif kan zijn.

Nu ben ik zelf enorm fan van kleine pony's, qua onderhoud zijn deze overigens heel betaalbaar. Ook tuig, sulky's etc zijn helemaal niet duur. Voor 1000e heb je een (nieuwe!) sulky en voor 200e een nieuw, kwaliteitsvol tuig (echt geen troep). Daarbij is stalling vaak goedkoper, rond de 100e per maand (noorden des lands). Dus ik zal je dat ook zeker mee willen geven. Menig stalgenoot van mij is jaloers op mijn kleine paardjes. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 07:02 



 
Profiel   

We hebben hier op stal erg grote boxen, ideaal voor bijv. ook een shire, ik durf niet te zeggen of een pensioneigenaar je zou weigeren omdat je een shire hebt(zeker uitgegroeid) maar ze zouden het wel moeten doen als de box bijv. maar 3x3 of 3,5x3 is, maar eerlijk is dat wel 90% wat ik in de regio zie.

Ook een belangrijke is je trailer/vervoer. Meesten die ik ken hebben een trailer+auto er op uitgezocht die dit "aankan" wat al een stuk prijziger is meteen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 07:15 



 
Profiel   

siskeh schreef
We hebben hier op stal erg grote boxen, ideaal voor bijv. ook een shire, ik durf niet te zeggen of een pensioneigenaar je zou weigeren omdat je een shire hebt(zeker uitgegroeid) maar ze zouden het wel moeten doen als de box bijv. maar 3x3 of 3,5x3 is, maar eerlijk is dat wel 90% wat ik in de regio zie.

Ook een belangrijke is je trailer/vervoer. Meesten die ik ken hebben een trailer+auto er op uitgezocht die dit "aankan" wat al een stuk prijziger is meteen.

Heb zelf geen Shire, dus persoonlijk nog nooit geweigerd. Maar weet wel dat er pensionstallen zijn waar Shires (of überhaupt trekpaarden) geweigerd worden ivm grootte van stallen of kapot lopen van het weiland

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 07:50 



 
Profiel   

Ik zou kijken of je bij iemand langs kan met shires om meer te kijken of het ras bij je past. Zo vind ik tinkers prachtig, maar na er een aantal te hebben gereden past het ras eigenlijk helemaal niet zo bij mij. Natuurlijk kunnen paarden nog qua karakter wat verschillen, maar bepaalde rassen heb wel een beetje een bepaalde basis.

Als ik er niet een aantal had gereden had ik waarschijnlijk nog steeds gedacht dat ik wel een tinker wou hebben :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 07:51 



 
Profiel   

Ik heb geen shire, maar een belgisch trekpaard. Gekocht als jaarling nadat ik een aantal jaren verzorg-belgen had gehad. Ik had geen ervaring met een jong paard beleren behalve dan het meehelpen met de veulens en jonge paarden op de keuringen waar de staleigenaar naartoe gaat.
Ik heb voor een belgisch trekpaard gekozen vanwege hun koele karakter. Koudbloeden zijn over het algemeen gewoon koudbloediger :+
Dat een shire (of trekpaard) een grotere kluif is om te beleren dan een pony of "gewoon" rijpaard is onzin. Een paard wat weg wil, komt weg, groot of klein. Ik heb al het grondwerk en opvoeding zelf gedaan met hulp van de staleigenaar. Beleren heb ik laten doen, daar heb ik niet genoeg kennis voor. Ik heb nu wekelijks les van degene die hem beleerd heeft.
De stal waar mijn paard staat, is van een hobbyboer die alleen maar trekpaarden heeft. Ze staan 24/7 buiten, in de winter als het land echt te nat is staan ze op verharding en kunnen ze de boxen in lopen. De boxen zijn groter en erg stevig. Even schuren wil anders wel in kromme stalwanden eindigen.
Ik heb een normale 2-paards trailer, maar ik ga binnenkort proberen om de tussenwand eruit te halen, zodat hij meer ruimte heeft/schuin kan staan. Hij staat nu echt klem tussen de stangen en ik merk aan hem dat hij dat na een tijdje slecht trekt. Gelukkig vervoer ik hem nu zelden. Maar ja, ik denk dat een shire uiteindelijk nog langer kan worden dan een trekpaard, dus een extra lange trailer is dan wel fijn.
Dingen als halsters, hoofdstellen, dekens is even zoeken en daar heb je minder keuze in dan wanneer je maatje full kunt hebben. Dat maakt het niet per se duurder: ook voor een full-paard zou ik een kwaliteitshalster kopen en die zijn net zo duur als de extra-full halsters die ik nu heb. Een zadel kan ook wat lastiger vinden zijn, maar hoeft ook niet per se duurder te zijn.
Qua stalling en voer: ja, hij zal meer eten. Het hangt af van de stal waar je staat hoe daarmee omgegaan wordt. De stal zal groot en ook sterk genoeg voor hem moeten zijn.
Dan nog even over de prijs: als je met "simpele boerenknol" een trekpaard bedoelt, dan is de prijs waarvoor die paarden verkocht worden wel heel erg laag. De prijzen die ik om me heen zie voor een beleerd paard beginnen bij 3500 euro, als ze dan ook nog echt verkeersmak en betuigd zijn, gaat daar nog wel wat bij op. Over wat de prijzen van Shires op het moment zijn, durf ik niks te zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 08:22 



 
Profiel   

Shire, mijn grote liefde
Heerlijke paarden.
Wat wil je gaan doen, dressuur is leuk, komen ver, maar verwacht geen lichte tour.
Springen, ja leuk, voor een keertje, gezien hun bouw, geen parcour verwachtingen. Naar het bos, strand, buiten ect, super.
Stalling, tja ff wat groter dan gemiddelt, ook voor trailer.
Voeding, er gaat een hoop gras/hooi in, en zoek de brok goed uit, graag iets met weinig suikers.

Ga eens op buitenrit bij https://www.buitenritreserveren.nl zij heeft een aantal shires waar je ritten mee kan maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 13:59 



 
Profiel   

Wat esmeralda zegt..

Heerlijke paarden <3

Maar inderdaad wel meer ruimte nodig, bij ons is de box voor de Shire 5 bij 4, hij krijgt onbeperkt hooi maar verder is er geen sprake van veel bijvoeren qua brok of muesli, is natuurlijk ook afhankelijk van wat je met je paard doet. Zadel op maat kan extra kosten maar goed uiteindelijk verdient ieder paard dat en dat hoeft niet perse veel duurder te zijn.

En met een jaarling is het echt een kwestie van geduld, je kunt pas later met ze gaan werken door de grootte is het verstandig om pas vanaf 5 jaar in te gaan rijden voorzichtig en dat heel langzaam op te bouwen.

En wanneer ze wat hebben ja qua medicatie ben je ook duurder uit. Één spuit tegen de wormen is niet voldoende dat is vaak 1,5 om nog een voorbeeld te noemen :D

Je kunt ook altijd eens bij vrienden van de Shire op Facebook kijken daar zitten heel veel liefhebbers die al je vragen kunnen beantwoorden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 14:29 



 
Profiel   

Het enige waar ik nog aan kan denken is dat je rekening moet houden met de hoefsmid. Niet alle smeden bekappen shires vanwege de grote.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 15:21 



 

Dat van een grotere trailer nodig vind ik zeker een goede, mijn KWPN zou eigenlijk al een XL-trailer kunnen gebruiken dus ik denk dat dat bij een shire geen overbodige luxe is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 16:08 



 
Profiel   

Die Shire jaarling ken ik, ik ken de eigenaar ook goed en een betere stal om een Shire te kopen kun je niet wensen. Reken maar dat zij alles tip top in orde hebben en zij zijn altijd bereid om je te helpen met advies waar nodig.

Ja, ze zit in de duurdere prijsklasse met haar paarden, maar geloof me, dat is het waard. Ik heb mijn eerste Shire ook bijna bij hun gekocht, maar helaas zat het financieel even tegen en moest ik het paardje laten schieten, zij heeft mij later geholpen aan het jongere zusje van de jaarling waar ik toen bij haar zo verliefd op was. Pleun (het zusje) heb ik via haar bij de fokker gekocht.

Maar goed, ik kreeg Pleun ondervoed met een flinke worm infectie, iets dat nooit was gebeurd als ik een paard bij de stal had gekocht waar jij nu gaat kijken.

Over de jaren heen heb ik contact gehouden en ook bij de aanschaf van mijn Shire ruin (toen nog een 5 jarige hengst) heeft de eigenaar van deze stal mij heel goed geadviseerd. Dit jaar ben ik met Pleun daar op dekking geweest en ook daarin uitstekend begeleid en geadviseerd.

Dus als je een betrouwbaar adres wil, dan zit je hier gewoon goed.

Mocht je vragen hebben over het hebben en houden van Shires of vragen over mijn ervaring met deze fokker/ stal, stuur een PM met je telefoonnummer en dan bellen we eens, dan kan je alles vragen wat je maar wilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 16:31 



 
Profiel   

alice0cullen schreef
Het enige waar ik nog aan kan denken is dat je rekening moet houden met de hoefsmid. Niet alle smeden bekappen shires vanwege de grote.


Dat is gewoon een kwestie van goed oefene. Leer ze zelf hun voeten geven.
Dat is het eerste begin. Onze hoefsmid roept al jaren, als ze gaat hangen, dan stop ik. En iedere keer zegt hij, waren alle paarden maar zo makelijk.
Maar dat is ook voor jezelf fijn, een paard wat niet gaat hangen, want je hangt er zelf ook dagelijks onder

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 16:36 



 
Profiel   

Ik heb nooit een Shire gehad maar mijn verzorg paard heeft wel een tijdje bij een Shire gestaan. Ze stonden24/7 buiten en de boel werd inderdaad wel erg vertrapt met zo'n groot paard en hij was ook zo lomp hij overal door ging waar geen stroom op stond en de schuilstal was ook niet zo bestand tegen dat geweld als hij eens stond te schuren (en het was geen krot ofzo). Ik kan me wel voorstellen dat niet iedere pensionplek dat wil. Bovendien past zo'n paard ook echt niet lekker in een standaard box. Ik kan me dus voorstellen dat het iets moeilijker (en duurder) is om een fijne stallingsplek te vinden voor zo'n groot paard. Hij kon bijzonder slecht tegen de warmte, maar ik weet niet of dat specifiek is voor zulke paarden.
In de omgang met andere paarden was ie lief, beetje een doetje zelfs en hij deed het best leuk onder het zadel. Hij werd ook door een "gewone" smid gedaan. Als het echt je ding is kan het hartstikke leuk zijn, maar ik zou er denk niet zo gauw aan beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 16:53 



 
Profiel   

Mijn eerste eigen paard was ook een shireveulen. Helaas is hij nu overleden, maar ik heb zijn broer (eveneens een shire dus) nog wel. Over de actuele prijzen kan ik je niks vertellen. Wel een paar voor- en nadelen om bij na te denken:

+ over het algemeen zijn ze nuchter (helaas heb ik een uitzondering te pakken die echt niet geschikt is voor iedereen, dat kan natuurlijk altijd)

+ ik ken geen ander ras dat zo mensgericht/lief is

+ ze zijn echt zo prachtig <3

- ik vind het geen sobere paarden. Zeker met een opgroeiende shire kan je echt niet zomaar terecht op de gemiddelde opfok/stalling qua voerbeleid.

- praktisch is het echt niet. Die van mij past nog net in een grote gewone trailer met zijn 1.80 stokmaat. Je auto moet het ook kunnen trekken. Verder heb je altijd grotere en dus duurdere spullen nodig, waarbij je dus ook minder keuze hebt. Mijn paarden worden natuurlijk bekapt en het is een uitdaging om een bekapper te vinden (gelukkig is degene die ik nu nog heb wel erg braaf bij de bekapper). Je bent ook niet op alle stallen welkom en ook zeker niet alle stallen zijn geschikt. Voer, supplementen, bekappen, ontworming alles is duurder. Ik heb ook meer bakonderhoud en je wei gaat er ook sneller aan. Als je er op buitenrit naast staat, moet je altijd weer een boomstronk oid vinden om op te stappen :P en zo kan ik nog wel even doorgaan..

- voor mij de grootste min en de reden dat ik er nu niet meer voor ga kiezen: ze zijn door hun formaat en de manier van fokken beperkt voor de sport. Er zijn uitzonderingen die het met bloed, zweet en tranen tot het M of Z schoppen, maar dat zijn uitzonderingen. Zelf houd ik ook van lange, pittige buitenritten maar daarvoor moet je (veel) langer opbouwen dan bij het gemiddelde paard, ze zijn gewoon niet gefokt op wendbaarheid of snel uithoudingsvermogen. Daarbij is die van mij eigenlijk ook te breed voor mijn bekken, waardoor ik na een lange rit rugpijn heb. Dus als je ambities hebt die wat rustig bakwerk of een gemiddelde buitenrit overstijgen (of als je echt resultaatgericht wilt trainen), vind ik dit ras niet de beste keuze.

Ik ben echt gek op mijn shires, zowel op degene die is overleden als degene die ik nu nog heb, het labradorgehalte is enorm hoog <3 hij staat hier aan huis en volgt me overal, maar zoals ik zei kies ik er nu niet meer voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 16:59 



 
Profiel   

Moussepous schreef
Want wat is een "normale" prijs voor een bruinkleurige jaarling (grote maat)?


Ik denk dat deze tussen de €6500 en €8000 zal zijn.
Reken er op dat je in deze tijd sowieso niet onder de €5500 komt met een jaarling Shire merrie met papieren. Aftekening zegt niets over de kwaliteit en is alleen interessant als je hoog wil scoren op shows, met deze aftekening zou de merrie nog prima in de prijzen kunnen vallen.

Moussepous schreef
Een Shire is groter dan gemiddeld en heeft dus waarschijnlijk ook een grotere stal nodig, maar zal ook meer eten. De doorsnee paardenstal voldoet denk ik niet, waardoor niet elke pensionstal o.i.d. dit soort paarden zal toelaten. En als je eenmaal een plekje vind, betaal je dan ook meer om het extra eten te compenseren bijvoorbeeld?


Ik betaal gewoon normaal pensiongeld voor mijn Shires, niet extra, maar dat is niet altijd overal zo. Belangrijk is dat je een stal zoekt waar onbeperkt ruwvoer gegeven wordt.

Mijn Shire ruin heeft een 3,5 x 3,9m stal en dat is groot genoeg (staat overdag buiten op een halve hectare gras) In een 3 x 3 m stal is echt te klein als ze eenmaal uitgegroeid zijn.

Moussepous schreef
Past een Shire in een gemiddelde paardentrailer of heb je dan een groter formaat nodig?


Ja, hoewel het soms wat proppen is in de lengte. Ik heb wel gekozen voor een 2 paards Ifor Williams trailer toen ik wat nieuws zocht. Die is net wat breeder en 10cm langere standplaatsen.

Moussepous schreef
Verder; wat zijn de typerende karaktereigenschappen van een Shire? Ik wil uiteindelijk graag vooral recreatief gaan rijden en wellicht aangespannen, maar gezien de leeftijd van dit paard is dat nog een ver-van-m'n-bed show.


Tja, mijn 8 jarige ruin is een heethoofdige hittepetit onder het zadel, maar weer super relaxed met andere paarden op buitenrit, op de trailer of in de kudde.
Hij is een autist eerste klas en kan zich onwijs druk maken als standaard dingen anders gaan of als bijvoorbeeld de stalhulp ineens een andere kleur scooter heeft (van blauw naar wit), nou dan kun je de lol op en heb je een 800 kg wegende dansende heethoofd in de hand. Toch, ik ben er nooit afgevallen en ik rij al vanaf dat ik hem heb gewoon buitenritten met hem. Ik hou wel van zijn heethoofdige karakter. Lui is hij in ieder geval niet.

Mijn 4 jarige merrie is de koelheid zelve, met 3 zadelmak gemaakt, 4-5 keer opgezeten toen, de tweede keer al meteen mee langs de weg. Een jaar later weer een zadel opgelegd en de ruiter kan er zo op weg rijden, geen enkel probleem. Maar goed, Pleun heb ik al vanaf 8 maand, veel in de hand gehad het eerste jaar en daarna elk jaar voor 6-7 maand lekker een natuurgebied in om in een kudde haar paarden manieren te leren en in de wintermaanden lekker mee te prutsen op stal. Pleun is naar andere paarden namelijk wel een dominante trut, met mijn ruin gaat het super samen, maar naar andere paarden kan ze een echte bitch zijn.

Dus zoveel paarden, zoveel uiteenlopende karakters, bij Shires net als de rest.

Dingen die bij Shires wel lastig zijn:
Singels en bitten in het juiste model op de juiste (XXL) maat vinden. Tuig, zadel en hoofdstel is geen echt probleem als je weet waar je moet zoeken.

Dekens zijn een uitdaging zodra ze uit de grootste maat 215 of 221 groeien, zoals mijn ruin nu, ik moet dus al werken met borstverbreders en bestel nu maar in Engeland, bij gespecialiseerde webwinkels.

Hoefsmid vinden, kan echt een ramp zijn, omdat veel hoefsmeden uit principe al geen trekpaarden willen doen, hoe makkelijk ze ook zijn.
Reken ook dat een Shire bekappen (en beslaan) zo’n 25% duurder is dan warmbloed paarden.

Voor de rest, gewoon doen! Je zult er vast geen spijt van krijgen, dat heb ik ook niet gehad.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 17:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen