Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Vitamine brok voor Friezen.

 
Profiel   

Welke vitamine brok geven jullie aan jullie Friese paarden?

Voorheen gaf ik metoza met Timothy erin maar mijn jonge fries reageert daar niet zo goed op als gehoopt.


Mijn fries van 20+ die begint nu wat in te vallen,ze word niet veel meer gereden dus de spieren vallen wat weg en haar rug begint wat meer op een ski-helling te lijken... Kortom het begint een oude dame te worden.

Heb inmiddels een paar merken geprobeerd maar onze senior vindt lang niet alles lekker :+

En het lastige,mijn jonkie is te dik en m'n oudje valt in qua gewicht, 2 verschillende soorten voer geven zou geen probleem zijn.

Welke vitamine brok past goed bij Friese paarden?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 19:27 



 
Profiel   

Laag in suiker en zetmeel.
Maar dat zijn de meesten wel.

Oerbalans kan.
Pavo vital.
Lexa, heeft ook speciaal voor oudere paarden.
Marstall force deed mijn fries het erg goed op. De Ierse niet.
Vitalbix

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 20:22 



 
Profiel   

Marstall en vitabrok vallen sowieso af,die worden niet gegeten door senior.

Pavo ben ik zelf niet zo'n fan van, vanwege de suikers.

Ze heeft ook nog cushing, vergeten om dat in de OP te zetten. }:0

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 20:33 



 
Profiel   

Je paard gezond en fit? Heb je ook nog keus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 20:37 



 
Profiel   

Daan13 schreef
Marstall en vitabrok vallen sowieso af,die worden niet gegeten door senior.

Pavo ben ik zelf niet zo'n fan van, vanwege de suikers.

Ze heeft ook nog cushing, vergeten om dat in de OP te zetten. }:0


Pavo vital hoog in suikers??
Leg eens uit als je wilt??

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 20:40 



 
Profiel   

Jij vindt 4,5% suikers (en 0,24%zetmeel) veel?
Dat betekent bij een dosering van 100 gram datie 4,7 gram suiker en zetmeel uit de vitaminebrok binnen krijgt.

Of dénk je dat, omdat er Pavo op staat, er veel suiker in zit en heb je niet zelf gekeken naar wat er in zit?

Mijn haflingers doen het super op Vital van Pavo, juist ook degene die ppid had, ging uitstekend op de vital als enige "krachtvoerbron" (had, omdat die afgelopen winter op 33jarige leeftijd is overleden).

Overigens, als je paard zn bespiering afneemt, zou ik zoeken naar meer eiwit in het rantsoen, juist bij een ppid'er, want afname van bespiering is echt niet nodig bij de juiste balans in het rantsoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 20:42 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Jij vindt 4,5% suikers (en 0,24%zetmeel) veel?
Dat betekent bij een dosering van 100 gram datie 4,7 gram suiker en zetmeel uit de vitaminebrok binnen krijgt.

Of dénk je dat, omdat er Pavo op staat, er veel suiker in zit en heb je niet zelf gekeken naar wat er in zit?

Mijn haflingers doen het super op Vital van Pavo, juist ook degene die ppid had, ging uitstekend op de vital als enige "krachtvoerbron" (had, omdat die afgelopen winter op 33jarige leeftijd is overleden).

Overigens, als je paard zn bespiering afneemt, zou ik zoeken naar meer eiwit in het rantsoen, juist bij een ppid'er, want afname van bespiering is echt niet nodig bij de juiste balans in het rantsoen.


<3
Thanks. Ik was te lui om te typen _/-\o_ :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 20:50 



 
Profiel   

Pavo vital doet die van mij het goed op en is laag in suikers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 21:20 



 
Profiel   

Hier ook pavo vital, ze doet het er erg fijn op!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 21:38 



 
Profiel   

Pavo vital is idd juist een van de betere producten. Metazoa espacette?
Echt heel veel keus is er nog niet. De betere zijn al
Genoemd. Anders krijg je toch weer veel met organisch gebonden selenium.

Edit: Vetcure heeft ook een aantal goede producten

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 21:56 



 
Profiel   

Daan13 schreef
Marstall en vitabrok vallen sowieso af,die worden niet gegeten door senior.

Pavo ben ik zelf niet zo'n fan van, vanwege de suikers.

Ze heeft ook nog cushing, vergeten om dat in de OP te zetten. }:0


Suikers zijn aardig laag in de vital
Je zou evt erbij naar 18+ kunnen kijken.
Ik ben persoonlijk erg tevreden van de pavo vital
Ze eten het allemaal zo uit de hand z de brokjes
De vernieuwde koeken vinden ze maar bah

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 22:20 



 
Profiel   

Daan13 schreef
Marstall en vitabrok vallen sowieso af,die worden niet gegeten door senior.

Pavo ben ik zelf niet zo'n fan van, vanwege de suikers.

Ze heeft ook nog cushing, vergeten om dat in de OP te zetten. }:0

:? Pavo zit zo ongeveer het laagste in suikers van allemaal.

Ook hun andere voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 22:23 



 
Profiel   

Ik voer mijn paard de pavo inshape, dat is dan de muesli met de pavo vital er doorheen laag in suiker en zetmeel en hoger in eiwit. Misschien interessant om eens naar te kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 23:51 



 
Profiel   

Zinzi_jewel schreef
Daan13 schreef
Marstall en vitabrok vallen sowieso af,die worden niet gegeten door senior.

Pavo ben ik zelf niet zo'n fan van, vanwege de suikers.

Ze heeft ook nog cushing, vergeten om dat in de OP te zetten. }:0


Suikers zijn aardig laag in de vital
Je zou evt erbij naar 18+ kunnen kijken.
Ik ben persoonlijk erg tevreden van de pavo vital
Ze eten het allemaal zo uit de hand z de brokjes
De vernieuwde koeken vinden ze maar bah

De 18+ zit laag in suiker (2,5%, meen ik), maar vrij hoog in zetmeel (17%). Als je laag wil zitten dus niet de beste keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 05:57 



 
Profiel   

Je hebt ook de agrobs naturmineral, deze is er ook in een seniorversie...voor het invallen zou je er dan bijvoorbeeld myo flakes bij kunnen voeren..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 07:33 



 
Profiel   

Soms hou ik mij nog vast aan oude gewoontes of rituelen en 1 daarvan is dat pavo vroeguh veel suiker bevatten dus daar komt die gedachte weg.

Ik geef eerlijk toe dat ik niet van alle soorten voer de gehaltes check,ben allang blij als m'n senior een bepaald brok lust.

Onlangs hoorde ik iemand zeggen dat er een vitamine brok op de markt is , speciaal voor Friezen dus vandaar de vraag want ik zal vast niet de enige zijn met een paard die er bv mok of een ander soort uitslag ervan krijgt.

Ik ga -als het straks wat rustiger is- ff de suggesties doornemen en wegstrepen wat senior niet lust en wat we nog niet geprobeerd hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 14:53 



 
Profiel   

Het nadeel van Pavo Vital vind ik dat er luzerne aan is toegevoegd. Ik heb altijd naar volle tevredenheid Marstall Force gevoerd. In jouw geval zou je dat aan kunnen vullen met een eiwitbron. Myo flakes van Agrobs zijn inderdaad heel fijn.
Momenteel voer ik Höveler Reformin Müsli, dat is geen vitaminebrokje, maar een vitaminemuesli. Deze zit wel wat hoger in selenium, maar voor jouw paard vanwege spierterugval misschien wel prettig. En ik vind de Agrobs Naturmineral ook mooi voer.
Het mooiste is als je een analyse van het hooi kunt doen. Dan kun je daar ook gericht je product op uitkiezen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 15:07 



 
Profiel   

Action Quality heeft een Frisian brok waar mijn paarden het heel fijn op deden. Heb ik zelfs een groot deel van de dracht nog gevoerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 15:09 



 
Profiel   

Ik weet niet wat nu verder bij geeft, maar voor de oudere Fries zou ik nog aan willen raden om voor de spieren extra eiwitten te geven. Hier hebben oudere paarden behoefte aan en het zorgt er voor dat de bovenlijn weer wat verbeterd. Zelf geef ik Body Builder van Mijten/Hippalgo

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 15:23 



 
Profiel   

Hier krijgen beide Friezen Pavo Vital. Heb een voedingsdeskundige er naar laten kijken, die redelijk sceptisch was over Pavo, maar die was over de samenstelling van de Vital echt wel te spreken.

Ze vinden het niet denderend lekker en daarom krijgen ze het samen met een halve schep Agrobs Muesli.
De Muesli is graan en suikerarm

Ze doen het er prima op.
Echter toen 1 van mijn merries nog in pension stond en daar door een slechte kwaliteit hooi erg vermagerd was, heb ik haar meer bijgevoerd, nml de Agrobs flakes, Agrobs slobber en Coolstance copra. Toen kwam ze redelijk snel weer mooi bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 16:07 



 
Profiel   

Ik voer mijn jonge fries Fibra?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 16:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen