Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 5 [ 124 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Freiberger Noodoproep

 
Profiel   

DuoPenotti schreef
ach ninx, dan heb ik maar een verstoorde gewetensfunctie, ik weet gelukkig wie het zegt zullen we maar zeggen....
Iemand die voor het leed in de OVP is en vervolgens waar maar kan de bio-industrie erbij sleept, in welk onderwerp ook, neem ik de mening niet echt voor serieus aan.


Dan zie je me voor iemand anders aan.

OVP is verwerpelijk.

Ik zou het overigens wel serieus nemen…wanneer iemand zoiets weet wil diegene dergelijke troep niet meer eten lijkt me.


Laatst bijgewerkt door Ninx op 27-09-21 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 09:52 



 
Profiel   

Mijn excuses als ik je dan verwar met een andere bokker die de OVP altijd goed praat.
Maar overal de bio industrie bij slepen doe je wel, zelfs als het niet eens toepasselijk is in het topic.
Dan zijn in mijn beleving goede argumenten op....

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 09:56 



 
Profiel   

Ik vind dit wel een nuttig topic. Als mijn huidige paard ooit overlijdt, komt er een freiberger.
Ik had er werkelijk geen idee van dat dit soort praktijken bestaan. Bijna broodfokkers zijn het.

Ik zou hier dus ook niet kopen, want ik wil er geen bijdrage aan leveren om het in stand te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 09:57 



 
Profiel   

Voor deze prijzen is het geen reddingsmissie, maar gewoon dikke handel.

Zielig verhaal, een naïef paardenmens die er in trapt en kassa voor de boer. Je kunt het ze niet eens kwalijk nemen, vandaag de dag draait alles voor geld en zijn mensen te verblind om verstandige keuzes te maken. Zelfde geldt voor honden en katten handel.

Zo lang mensen impulsief handelen en zich laten bedotten met zielige verhalen, blijft dit gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 09:57 



 
Profiel   

Thioro schreef
Dit zie je in alle landen.
Hier in de buurt zit een fokker die letterlijk voor het vlees fokt. Dat zijn kruisingen tussen comtois, quarter en nog wat, er moet vlees op zitten zeg maar. Die dieren hebben het op zich niet slecht, staan in een groot weiland, hooi erbij in de winter etc. Maar het is vleesvee. Dus voor de winter gaan alle veulens naar de slacht, en eventueel ook eens een merrie of hengst die te oud worden.
Maar, en nu komt het, die veulens zien er natuurlijk schattig uit en hebben vaak een leuk kleurtje (de comtois geeft vaak zilver) dus een paar jaar geleden zijn die zielig geworden en moeten ze dus via facebook etc gered worden.
Heel in het begin was dat idd nog wel voor iets meer dan slachtprijs maar die fokker en handelaar zijn niet gek. Als ze die veulens voor 1000 kunnen verkopen ipv 500 dan mag de eerste de beste ze meenemen.
Tegenwoordig loopt er ook een apaloosa hengst tussen, nog meer leuke kleurtjes die makkelijk verkopen. Wat niet gered wordt gaat nog steeds naar de slacht.
Er kwam uiteindelijk wel wat tegenwind, door de dure prijzen en op een bepaald moment trappen ook de naievelingen er niet meer in. Dus de reddingsassociatie doet nu geen zaken meer met die fokker en de fokker fokt gewoon weer terug voor de slacht, maar hij heeft een paar jaren mooi kunnen profiteren.

Haflingers, trekpaarden, Shetlanders, etc. Allemaal hetzelfde verhaal.

Eigenlijk is het wel een mooi stukje vlees dan.
En zoals je zegt, fokken doen ze toch wel, dat zal nu met die freiberger niet minder worden als niemand ze koopt voor belachelijk geld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 09:58 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Mijn excuses als ik je dan verwar met een andere bokker die de OVP altijd goed praat.
Maar overal de bio industrie bij slepen doe je wel, zelfs als het niet eens toepasselijk is in het topic.
Dan zijn in mijn beleving goede argumenten op....


Zo kom je overal makkelijk onderuit.

Dus wanneer jij in elk Topic iets aanhaalt dat jij belangrijk vindt hoeven mensen je ook niet meer serieus te nemen?

(Overigens is in die topics de veehouderij wel degelijk van belang te noemen….. )

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 10:02 



 
Profiel   

Ja als ik dat in echt elk topic doe, zelfs als het daar totaal offtopic is mogen mensen mij betreft dat onderwerp me totaal negeren ja.
Want doorgedramde stokpaardjes van iemand zijn niet waardevol in mijn ogen.

maar goed, laten we weer ontopic gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 10:04 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ja als ik dat in echt elk topic doe, zelfs als het daar totaal offtopic is mogen mensen mij betreft dat onderwerp me totaal negeren ja.
Want doorgedramde stokpaardjes van iemand zijn niet waardevol in mijn ogen.

maar goed, laten we weer ontopic gaan.


Weten we dat ook….

Maarre; geen frikandellen meer voor jou dus?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 10:11 



 
Profiel   

Jawel, want wij hebben altijd die van Beckers en daar zit geen paardenvlees in.
Bakken altijd thuis zelf.

Maar geen idee voor de zeldzame keer dat we in de snackbar komen welk merk ze dan hebben, dus dan kan ik het niet uitsluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 10:14 



 
Profiel   

De paardenmarkt staat op zijn kop qua prijzen, dus ik kan mij best voorstellen dat er nu handel is in veulens die anders naar de slacht zouden gaan, maar 24 uur voordat een veulen naar de slacht gaat en dan nog 2000 euro willen beuren... Dat vind ik buiten proportie, maar het wordt ervoor betaald, dus geef die fokkers eens ongelijk, zoals ik hier al lees, handelaren kopen ze goedkoop op en vangen een week later het 4 dubbele, kan me heel goed voorstellen dat je dat geld zelf ook wel wil krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 11:20 



 
Profiel   

kimmie261 schreef
De paardenmarkt staat op zijn kop qua prijzen, dus ik kan mij best voorstellen dat er nu handel is in veulens die anders naar de slacht zouden gaan, maar 24 uur voordat een veulen naar de slacht gaat en dan nog 2000 euro willen beuren... Dat vind ik buiten proportie, maar het wordt ervoor betaald, dus geef die fokkers eens ongelijk, zoals ik hier al lees, handelaren kopen ze goedkoop op en vangen een week later het 4 dubbele, kan me heel goed voorstellen dat je dat geld zelf ook wel wil krijgen.

Dan moet je hem dus ongezien en ongekeurd kopen?Als het echt om redden gaat dan mogen ze niet meer kosten dan de prijs die ze bij slacht zouden opbrengen+ extra kosten.Anders vind ik ook dat het handel is met beroep op het medelijden van paardenliefhebbers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 11:40 



 
Profiel   

sasja0705 schreef
Het is iedere jaar hetzelfde en niet alleen Freibergers in Switzerland.
In Oostenrijk (en ook Duitsland) zijn het de Norikers en Haflingers.

En nu rond die tijd heb je dan de verschillende sites met "reddingen"
En geen enkel veulen gaat dan naar een "redder" voor de slachtprijs of alleen "iets" daarboven.
Dus dat is het superkromme : de schlachters (of slachthandelaars) betalen de vleesprijs, de "redders" de volle mep en nog meer.
En ieder keer dezelfde verklaring: papieren, tests, keuring, subsidies.

De subsidies (in alle 3 Landen) zijn niet zo hoog als het alleen daarom zou gaan.
Het is traditie. Fokken en het beste aanhouden.
Plus even dat deze 3 rassen meer vlees opbrengen als een gemiddeld warmbloed.

30/35 jaar geleden toen ik nog in Duitsland woonde, was er 25 km van ons een grote slachterij.
Daar kwamen iedere herfst gemiddeld 100-150 haflingerveulens.
De slager was ook niet gek en verkocht altijd een deel " voor het leven"
Alleen even met niet zo idiote prijzen.
Dat was zijn aankoop, zijn onkosten ( transport, want hij die was toch n paar hondert km) en een beetje wat voor de winst.
Je kon er ter plekke uitzoeken en bij ieder dier ook de korrekte papieren verwachten.

Werkelijk booming business is het pas sinds de opkomst van Internet en met name FB .
Medelijden verkoopt errug goed



Het is idd booming Business....


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 12:45 



 
Profiel   

Zelf zit ik de Freibergers en ik kan het mij wel voorstellen waarom vele paarden naar de slacht gaan. Ze selecteren qua bouw en karakter de beste paarden. En dan vooral ook het laatste. Een Freiberger moet betrouwbaar zijn, zijn 'brave paarden'. Uit ervaring weet ik dat het niet zo is. Ze worden zo geselecteerd maar van nature uit zitten er harde karakters tussen.
Je moet al serieus paardenman zijn om met een tweejarige Freiberger te handelen. We hebben net 2 Freibergers opgeleerd. We hebben jaren ervaring met warmbloeden maar ik zweer het je er is door deze paarden bijlange zo veel niet gesloopt dan door de Freibergers. Zij hebben het karakter buigen of barsten. In België wordt er niet geselecteerd en wat zien we? Dat veel Freibergers gekocht en verkocht worden omdat ze te sterk te zijn, onbuigzaam karakter hebben, overal doordenderen...
Zelfs grote fokkers botsen tegen Freibergers die onbeleerbaar zijn.
Zwitsers gaan ook geen paarden bij ons kopen en wij kunnen met moeite eentje daar kopen of het is eentje dat niet binnen hun normen valt. Er zit dus mijn inziens ook een bepaalde redenering achter. Men zegt een Freiberger schrikt niet snel want als ze schrikken vallen ze van de bergen. Ik zweer je mijn ruin was in Zwitersland al lang van de bergen gedenderd.
Ooit hadden wij een Saarloos wolfhond reu en een teefje. Beiden stonden onder contract van de vereniging. Fokken was verboden tenzij goedgekeurd door de vereniging. Is dit niet te vergelijken? Men wil een ras met rasstandaarden in stand houden. Hiervoor moeten bepaalde paarden dienen als vleesvee.
Als een paard doodziek is, hoor je het argument 'Laat hem inslapen hij leeft van dag tot dag. Die weet niet wanneer hij sterft.' Bij een schattig veulentje worden we week en gaan we aan antropomorfisme doen en het veulen vermenselijken. Dat zijn dan 2 maten en 2 gewichten.

Dus kan ik het begrijpen? Ja toch wel. Ik begrijp ook de hoge prijzen voor opgeleerde Freibergers want als je het 'geluk' hebt van echte karakterkoppen te hebben, heb je er serieus veel werk aan. (En herstelwerk :') ) Btw: Ik heb nu 2 fantastisch paarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 14:01 



 
Profiel   

Laibadji schreef
Zelf zit ik de Freibergers en ik kan het mij wel voorstellen waarom vele paarden naar de slacht gaan. Ze selecteren qua bouw en karakter de beste paarden. En dan vooral ook het laatste. Een Freiberger moet betrouwbaar zijn, zijn 'brave paarden'. Uit ervaring weet ik dat het niet zo is. Ze worden zo geselecteerd maar van nature uit zitten er harde karakters tussen.
Je moet al serieus paardenman zijn om met een tweejarige Freiberger te handelen. We hebben net 2 Freibergers opgeleerd. We hebben jaren ervaring met warmbloeden maar ik zweer het je er is door deze paarden bijlange zo veel niet gesloopt dan door de Freibergers. Zij hebben het karakter buigen of barsten. In België wordt er niet geselecteerd en wat zien we? Dat veel Freibergers gekocht en verkocht worden omdat ze te sterk te zijn, onbuigzaam karakter hebben, overal doordenderen...
Zelfs grote fokkers botsen tegen Freibergers die onbeleerbaar zijn.
Zwitsers gaan ook geen paarden bij ons kopen en wij kunnen met moeite eentje daar kopen of het is eentje dat niet binnen hun normen valt. Er zit dus mijn inziens ook een bepaalde redenering achter. Men zegt een Freiberger schrikt niet snel want als ze schrikken vallen ze van de bergen. Ik zweer je mijn ruin was in Zwitersland al lang van de bergen gedenderd.
Ooit hadden wij een Saarloos wolfhond reu en een teefje. Beiden stonden onder contract van de vereniging. Fokken was verboden tenzij goedgekeurd door de vereniging. Is dit niet te vergelijken? Men wil een ras met rasstandaarden in stand houden. Hiervoor moeten bepaalde paarden dienen als vleesvee.
Als een paard doodziek is, hoor je het argument 'Laat hem inslapen hij leeft van dag tot dag. Die weet niet wanneer hij sterft.' Bij een schattig veulentje worden we week en gaan we aan antropomorfisme doen en het veulen vermenselijken. Dat zijn dan 2 maten en 2 gewichten.

Dus kan ik het begrijpen? Ja toch wel. Ik begrijp ook de hoge prijzen voor opgeleerde Freibergers want als je het 'geluk' hebt van echte karakterkoppen te hebben, heb je er serieus veel werk aan. (En herstelwerk :') ) Btw: Ik heb nu 2 fantastisch paarden


Helemaal mee eens dat selectie zeer belangrijk is maar daar gaat de discussie helemaal niet over. De discussie gaat erover dat ze het vertikken om de dieren te verkopen voor een naar hun smaak te lage prijs. Of flinke winst maken of voor een prikkie weg voor de dood. Terwijl er wel ingespeeld wordt op het medelijden van kopers met een 'huilie huilie' verhaal. Dat is toch merkwaardig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 14:25 



 
Profiel   

En dan nog is dat selecteren op z'n minst ethisch heel merkwaardig. Bij alle diersoorten. Het gaat wel om levens hè, antropomorfisme is één ding maar wat er nu gebeurt - het totaal tot product degraderen van levende wezens - is dan wel weer het andere uiterste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 14:37 



 
Profiel   

Ik had ze een mail gestuurd dat ze nepomuk voor 500 euro naar de verladingsplek konden brengen, ik kreeg toen een mail dat hij net een plekje had gevonden.
Maar 1600 chf vragen voor een veulen wat geslacht gaat worden is gewoon business

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 14:42 



 
Profiel   

Triest deze business, of het nu om freibergers gaat, shetlanders, haflingers,kalveren of andere rassen. Ik vind het triest als jonge dieren geslacht worden en geen kans hebben op een goed leven. Ik vind het waardeloos dat er zo achteloos omgesprongen wordt met een leven en allemaal voor geld. Gadverdamme, af en toe schaam ik me dood om mens te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 14:55 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Triest deze business, of het nu om freibergers gaat, shetlanders, haflingers,kalveren of andere rassen. Ik vind het triest als jonge dieren geslacht worden en geen kans hebben op een goed leven. Ik vind het waardeloos dat er zo achteloos omgesprongen wordt met een leven en allemaal voor geld. Gadverdamme, af en toe schaam ik me dood om mens te zijn.


Eens.

Ik vind het verder helemaal niets met vermenselijken te maken hebben zoals hierboven werd geschreven. Eerder met de arrogantie van de mens richting dieren.

Toch ben ik geen voorstander van dit soort acties, omdat mensen overal geld in zien en er een handel van maken. Zoals dat ook is gebeurd met de opvang van die arme honden uit het oost-blok. Er komt geen eind aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 15:27 



 
Profiel   

Als je een werkbaar paard wil zul je moeten selecteren toch? Het klopt inderdaad dat er heftige karaktertjes tussen zitten. Ook logisch gezien hun historisch inzet in het leger.
Enerzijds klagen dat het NL paard tegenwoordig niet meer normaal te rijden is door de normale ruiter en tegelijkertijd veroordelen dat men elders wel aan selectie doet.
Hoe denkt men dat het vroeger met de landbouw paarden ging? Daar gingen dwarse ook gewoon door naar Nijkerk.


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 27-09-21 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 15:53 



 
Profiel   

Boras schreef
Elisa2 schreef
Triest deze business, of het nu om freibergers gaat, shetlanders, haflingers,kalveren of andere rassen. Ik vind het triest als jonge dieren geslacht worden en geen kans hebben op een goed leven. Ik vind het waardeloos dat er zo achteloos omgesprongen wordt met een leven en allemaal voor geld. Gadverdamme, af en toe schaam ik me dood om mens te zijn.


Eens.

Ik vind het verder helemaal niets met vermenselijken te maken hebben zoals hierboven werd geschreven. Eerder met de arrogantie van de mens richting dieren.

Toch ben ik geen voorstander van dit soort acties, omdat mensen overal geld in zien en er een handel van maken. Zoals dat ook is gebeurd met de opvang van die arme honden uit het oost-blok. Er komt geen eind aan.

En het is net dat wat ik ook wil zeggen. Ik heb liever dat de veulens in de slacht belanden dan in de verkeerde handen terecht komen.
We zeggen allemaal oh en aaah omdat het een lief schattig veulentje is. Een lammetje, schaap, koe, konijn is ook schattig. En daar ligt ook de valstrik. Hier wordt volop op ingespeeld in de hoop van hogere prijzen te krijgen. Dat is niet ok. Een dier dat moet gered worden zou je zo goed als gratis moeten krijgen. Zo heb ik 2 border collies in huis genomen. Waren gratis maar ook gered.

Ik weet zo het verhaal van ezeltjes. Een handelaar die we kennen had deze te koop staan. Iemand koopt deze voor een normale prijs van de handelaar. Een dag later op het internet een advertentie met de twee ezeltjes te koop aangeboden. Bleek de persoon een vzw te hebben om dieren op te vangen en te redden. De tekst vermeldde dat ze de ezeltjes gered had van de slacht, wat niet klopt. De handelaar viel wel achterover toen hij de prijs zag. Deze lag beduidend hoger dan de prijs die de handelaar gevraagd had. Dus ja hier werd ook ingespeeld op de emoties van de mensen en een verhaaltje opgehangen dat niet correct was. Tot zolang mensen hier in trappen kunnen dergelijke praktijken doorgaan.

Helpt dat onze Freibergers neen maar het is nu eenmaal een verdienmodel dat zichzelf in standhoudt tot zolang we niet durven verder kijken dan het zielige verhaal op zich. En tot zolang we in het zielig verhaal van de Zwiters geloven, wrijven zij in hun handen en zijn zij van hun moeilijke niet te leren paarden af.


Laatst bijgewerkt door Laibadji op 27-09-21 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 15:54 



 
Profiel   

Die handel erachter is inderdaad gewoon vuile handel.
Ik vertrouw eigenlijk nooit de „red een beestje“ stichtingen, zit bijna altijd een verdienmodel achter.
Als je een simpele Freiberger wil zonder vol papier kun je ook gewoon direct een fokker benaderen dan hoeven ze hem ook niet naar de keuring te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 15:58 



 
Profiel   

De fokker van onze paarden zei: Veldtest? Hoef je niet te doen. Het maakt je paard geen beter paard. En gelijk heeft hij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 15:59 



 
Profiel   

Laibadji schreef
De fokker van onze paarden zei: Veldtest? Hoef je niet te doen. Het maakt je paard geen beter paard. En gelijk heeft hij.


Voor een ruin is het inderdaad in feite zinloos als het niet gaat om de prestatie van de moeder in de fokkerij. Met een merrie wel handig als je ooit een veulen fokt want anders krikg je een soort boete.
Maar de Feldtest is pas met 3 jaar, hier gaat het over veulens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 16:03 



 
Profiel   

hagelslag schreef
Het is idd booming Business....


[ [url=m/082AUF.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wil je nog een stuk of 20 groepen :D ?
En voor de verschillende veulens zijn groepen en voor de arme Ostblockers en voor de arme Belgen...ohja, arme Spanjaarden en Portugese zijn er ook nog

En allemaal uiteraard al met een hoefje bij de slachter.


En serieus: het is diep en diep triest en daarmee bedoel ik niet eens de handelaren maar juist de naïeve kopers... die geloven echt iedere onzin.
Soms heb ik echt plaatsvervangende schaamte voor mijn landgenoten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 16:05 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Als je een werkbaar paard wil zul je moeten selecteren toch? Het klopt inderdaad dat er heftige karaktertjes tussen zitten. Ook logisch gezien hun historisch inzet in het leger.
Enerzijds klagen dat het NL paard tegenwoordig niet meer normaal te rijden is door de normale ruiter en tegelijkertijd veroordelen dat men elders wel aan selectie doet.
Hoe denkt men dat het vroeger met de landbouw paarden ging? Daar gingen dwarse ook gewoon door naar Nijkerk.



Dat het vroeger ook zo ging wil natuurlijk niet zeggen dat het ethisch juist is. Ik vind het maar een hoop stoere praat voor iets verachtelijks, namelijk selecteren op wie goed genoeg is in de ogen van wat mensen en de rest moet zonder pardon dood.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 16:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 5 [ 124 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen