Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 5 [ 124 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Freiberger Noodoproep

 
Profiel   

kimmie261 schreef
Het is wel een heel gaf ras als ik het zo op google bekijk <3

Het is een fantastisch ras. Ik heb twee freibergers mogen rijden in de tijd dat ik nog paard reed, super veelzijdig, denkt alleen wat ‘te veel’ mee. M.a.w: je moet ze niet de kans ‘geven’ ergens van te schrikken. Ze rijden heel fijn en zijn goudeerlijk. Als ik het geld voor aanschaf en onderhoud had gehad, dan had ik het wel geweten. Prachtige paarden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 19:50 



 
Profiel   

kimmie261 schreef
Het is wel een heel gaf ras als ik het zo op google bekijk <3


Ze zijn geweldig !

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 19:58 



 
Profiel   

T is zeker een leuk ras, ik zou ook best op willen vangen maar dan twee en dan voor de prijs van 1 dan kunnen ze samen op groeien hier. Maar zoals de rest al zegt, voor opvangen vind ik de prijs te hoog en het risico ze op te laten groeien tot 3 en gezond, daar zit nog een heel kostenplaatje aan vast

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 21:31 



 
Profiel   

Ik zag dat het hengstje dat vandaag weg moest gelukkig een huisje heeft gevonden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 21:45 



 
Profiel   

Mooizo, zonde als deze dieren geen kans krijgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 21:50 



 
Profiel   

julius_juut schreef
Heel cru gezegd: Paarden zijn gewoon vee, is het zo erg dat ze bij de slager eindigen?
Als de fokkers zo vreselijk met hun veulens begaan waren en hun dieren liever niet richting slager zouden sturen zouden ze ze goedkoper weg doen, niet door middel van zielige verhalen proberen ze voor fikse bedragen te slijten. Maar dit verkoopt natuurlijk mooi, die 'zielige' veulentjes.


Ik vraag me nu ook af waarom dit wel zielig is, terwijl dit met bijv. kalfjes dagelijkse kost is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 21:53 



 
Profiel   

Shae schreef
Ik vraag me nu ook af waarom dit wel zielig is, terwijl dit met bijv. kalfjes dagelijkse kost is.



Ook zielig toch, het zijn allemaal maar baby's die geen kans krijgen om te leven...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 21:59 



 
Profiel   

Nee, ik vind het niet per se zielig. T zijn echter wel gewoon enorm leuke all-round/recreatie paarden. En aangezien daar een enorm tekort van is in Nederland, is dit nog niet zo'n gekke koop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 22:00 



 
Profiel   

Ik kan maar 1 ding zeggen: kijk wat het „red de arme paardjes“ beleid in Oostenrijk destijds teweeg gebracht heeft. Een degradatie van het ras.
Freiberger vlees direct van de wein naar de slager is echt ontzetten lekker kan ik je garanderen.
Ik wacht nog altijd op een redt de koeien/ lammetjes/varkens initiatief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 22:07 



 
Profiel   

Ondanks dat ik het zielig vind voor alle dieren die jong gedood worden , of dat nu is voor vlees of vacht , gaat mijn voorkeur uit naar het dier paard , en heb ik inderdaad meer moeite om naar super mooie veulens te kijken die op het punt staan geslacht te worden , als dat ik dat heb bij een koe of schaap , ook omdat ik meer kan met een paard als bv een koe.Buiten dat ik een paard veel mooier vind als een koe , heb ik er meer aan , meer eigenbelang dus :)

Dat lijkt mij toch niet heel vreemd op een forum waar vooral mensen op zitten die van paarden houden .

Ik zou best 1 of 2 veulens een plek willen geven , maar niet voor de prijs die gevraagd wordt , dat is gewoon handelsprijs, niet een koop voor de slacht weg prijs ..

Maar qua ras is het wel mijn ding ja...Ik vind ze echt mooi :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 22:31 



 
Profiel   

Precies Kimmie

Steeds dat vergelijk met bio dieren dit of dat. Overal word het bij gesleept.
Of je het nu over wolven hebt, of wat ook, echt zo :O
Hou je bij het onderwerp. Hier nu deze veulens.

veel te duur vind ik ook. Is gewoon als chantage middel om toch te verkopen.
Wil niet zegge dat ik het niet naar vind als paardenliefhebber om dit te lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 05:59 



 
Profiel   

Paarden zijn ook vee, ik zie oprecht het verschil niet en eet ook graag een stukje paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 06:01 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Ik kan maar 1 ding zeggen: kijk wat het „red de arme paardjes“ beleid in Oostenrijk destijds teweeg gebracht heeft. Een degradatie van het ras.
Freiberger vlees direct van de wein naar de slager is echt ontzetten lekker kan ik je garanderen.
Ik wacht nog altijd op een redt de koeien/ lammetjes/varkens initiatief.


Het is niet alleen de insteek ‘red een paard’, maar er is een groot tekort aan leuke verdienstelijke paarden/veulens. Dan is dit een uitgelezen kans om EN een veulen te ‘redden’ van de slacht EN een leuk paard op te fokken voor de toekomst voor een redelijke prijs.

Natuurlijk gaat dit ook op voor alle zielige veulentjes/kalfjes/lammetjes/geitjes etc.
Allemaal een eigen mening of je dat oké vindt of niet.

Dit is gewoon een leuke kans om een goed veulen voor een redelijke prijs te kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 06:08 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Paarden zijn ook vee, ik zie oprecht het verschil niet en eet ook graag een stukje paard.

Ik eet wel frikandellen heerlijk. Wetende dat daar paard in zit.
Maar een paardenbiefstukje dan weer niet.
Ja weet het lekker hypocriet van mijzelf :+
Al eet ik overigens ook nooit kalfsvlees.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 06:13 



 
Profiel   

Het is iedere jaar hetzelfde en niet alleen Freibergers in Switzerland.
In Oostenrijk (en ook Duitsland) zijn het de Norikers en Haflingers.

En nu rond die tijd heb je dan de verschillende sites met "reddingen"
En geen enkel veulen gaat dan naar een "redder" voor de slachtprijs of alleen "iets" daarboven.
Dus dat is het superkromme : de schlachters (of slachthandelaars) betalen de vleesprijs, de "redders" de volle mep en nog meer.
En ieder keer dezelfde verklaring: papieren, tests, keuring, subsidies.

De subsidies (in alle 3 Landen) zijn niet zo hoog als het alleen daarom zou gaan.
Het is traditie. Fokken en het beste aanhouden.
Plus even dat deze 3 rassen meer vlees opbrengen als een gemiddeld warmbloed.

30/35 jaar geleden toen ik nog in Duitsland woonde, was er 25 km van ons een grote slachterij.
Daar kwamen iedere herfst gemiddeld 100-150 haflingerveulens.
De slager was ook niet gek en verkocht altijd een deel " voor het leven"
Alleen even met niet zo idiote prijzen.
Dat was zijn aankoop, zijn onkosten ( transport, want hij die was toch n paar hondert km) en een beetje wat voor de winst.
Je kon er ter plekke uitzoeken en bij ieder dier ook de korrekte papieren verwachten.

Werkelijk booming business is het pas sinds de opkomst van Internet en met name FB .
Medelijden verkoopt errug goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 06:34 



 
Profiel   

Zonder media als nu Bokt, FB of wat ook zou ik het ook niet weten, en vind het helemaal niet zo slecht verder dat mensen zo ingelicht worden en evt dan een veulen kunnen kopen... En dan gaat het bij mij nu niet om sielugh , maar ik vind die freibergers oprecht leuke dieren :j

Overigens vind ik een paard geen "vee" , paarden zijn bijzondere dieren, dat vinden heel veel mensen want er worden aanzienlijk minder paarden geslacht en gegeten als andere 'slacht'dieren. Ik eet maar heel weinig vlees, maar zeker geen paard, maar ik zou ook geen hond eten of een dolfijn of walvis, gaat volkomen tegen mijn principes in... en gelukkig mag je dit als mens hebben, je eigen normen en waarden wat betreft je wel en niet eet en hoe je over bepaalde dierensoorten denkt, toch? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 07:23 



 
Profiel   

chinou schreef
Dit is gewoon een leuke kans om een goed veulen voor een redelijke prijs te kopen.


En daarmee gaat dus de markt van de goede exemplaren kapot en degradeer je de fokstandaard.
Dat is precies ook zo met de norikers en haflingers.
Er lopen in NL echt enorm beroerde haflingers robd waarmee dan toch weer leuk een veulentje gefokt wordt wat niets meer te maken heeft met behoudt van ras.

Ik snap de andere kant ook, maar als de markt enkel goedkooo spul wil dan kunnen de serieuze fokkers eigenlijk wel stoppen met moeite doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 08:01 



 
Profiel   

Zielig nee, maar ik zoek wel een leuk maatje voor m’n merrie aangezien die aan huis komt te staan. Heb dan liever een leuk jong ding die ik straks op kan leiden als mevrouw wat ouder wordt.

Dus tja een freiberger of haflinger is dan altijd welkom :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 08:11 



 
Profiel   

Maar dit zijn toch duidelijk allemaal hengst veulens , zoals ook al eerder geschreven werd, dat het overschot haflinger hengstveulens naar de slacht ging, en over het algemeen gezien worden deze dieren bij mensen geruind en en hebben ze 0 fokwaarde, en daarmee is er mijns inziens geen enkel gevaar voor het ras in stand houden..

En ik hoef geen "goedkoop"spul, maar als ze anders naar de slacht gaan waar er echt geen 2000 euro voor een veulentje betaald gaat worden, dan zou ik eerder gaan voor een top veulen voor die prijs als 1 die anders geen drol oplevert bij een slager , dat moeten toch veulens zijn die dan net boven die slachtprijs aangeboden worden.. Maar goed, ik sprak ooit eens een groot haflinger fokker, zo'n echt paardenman, liefhebber in hart in ziel, je kent ze wel, hij sneed nog liever de kop eraf als dat hij een veulen net boven slachtprijs ( die uit overschot dus naar de slager zou gaan) zou moeten verkopen, nou... dat zal de mentaliteit hierbij dan ook wel zijn...


Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 27-09-21 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 08:17 



 
Profiel   

Nog een aanvulling op de hype:
Ja, sorry, ik noem het zo, wnat het is gewoon oplichterij over de rug van veulens en dierenliefhebbers.

In 1996 schreef ik nog veel voor Duitse paardenbladen. Toen mochten wij een trainer in Zwitserland bezoeken . Hij deed aan freestyle en vrijheidsdressur met zijn Freibergers. Had optredens op de Equitana en Eurocheval.
Ook om het ras te promoten want toen was het bijna onmogelijk om buiten Switzerland een Freiberger te kopen.
Ook toen ging al het gross van de veulens naar paardenmesterijen en slachthuizen - meestal in Switzerland zelf of naar Italië.

Inmiddels is het gewoon een verdienmodel geworden.
Na de keuringen worden de veulens verzameld en daar staan dan ook legio - Duitse- handelaren , die dan wel voor de slachtprijs inkopen...
En een dag later, zie je die veulens met zielig verhaal dan op FB voor het viervoudige...
En er worden lieve, naïeve mensen ervoor gezocht.
Vaak zo naïef , dat ze niet geen enkel evraring hebben betref opvoeding en huisvesting van een (hengst)veulen...
Het kleine, schattige veulen groeit uit tot een brutale jaarling/ 2 jaarige en het ellende begint dan pas echt voor het paardje...

Duitsland is werkelijk big business wat paarden " retten" betreft.
Hoeveel Duitse handelaren struinen hier in NL de markten af om de goedkopste en zieligste paarden op te kopen...
En deze worden dan met nog zieliger verhaal verkocht.
In 9 van de 10 keer ook nog met tijdsdruk ( als niet, dan en dan, dan wordt die geslacht) .
Op moment zijn paarden uit Belgie en het Ostblock de renner...
En in 9 van de 10 keer zijn die paardjes humaner af met een spuit...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 08:19 



 
Profiel   

belle_boef schreef
Sky_As schreef
Maar brengen ze bij de slager dan zo veel op dat ze 1700-1900 euro moeten kosten?


En ze worden met subsidie gefokt? Dat is toch gewoon dubbel cashen?

Precies. Het lijkt op het doordraaien van tomaten: de fokker brengt de veulens liever naar de slacht dan ze voor eenzelfde bedrag te verkopen aan ruiters. Zo wordt de prijs kunstmatig hoog gehouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 08:25 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Sizzle schreef
Paarden zijn ook vee, ik zie oprecht het verschil niet en eet ook graag een stukje paard.

Ik eet wel frikandellen heerlijk. Wetende dat daar paard in zit.
Maar een paardenbiefstukje dan weer niet.
Ja weet het lekker hypocriet van mijzelf :+
Al eet ik overigens ook nooit kalfsvlees.


Het is maar wat je heerlijk vindt.
Veel vlees van snacks komt uit Zuid Amerika omdat het zo lekker goedkoop is.
Veelal van paarden die niet in de US geslacht worden en dagenlang vervoerd worden naar Mexico waar ze half dood aankomen.

Daar is vrijwel geen veiligheid voor mens en dier en geen goede apparatuur.
Dieren worden daar letterlijk doodgehakt en geslagen.
Levende paarden waar met bijlen op in gehakt wordt. Het is maar wat je lekker vindt. De veiligheid van het vlees valt ook te bezien. Tussen een eigenaar in de US en jouw mond zitten duizenden kilometers, veel tijd en twijfelachtige controle. De kans dat je sappige kankergezwellen opknabbelt of medicatie binnen krijgt is niet denkbeeldig.

Ik maak geen verschil tussen soorten en eet ze allemaal niet, wel zo makkelijk.

Maar je kunt niet zeggen van paarden te houden EN tegelijkertijd dit soort dingen eten.
Dan heb je OF een hekel aan paarden OF een verstoorde gewetensfunctie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 08:52 



 
Profiel   

Hier wel plek, maar dat geld heb ik er dan weer niet voor over :o
Het lijkt mij een heel fijn ras.

Ik heb zelf ook zo’n slacht hengstveulen, maar dan een haflinger. Afgevoerd via de achterdeur, geen papieren, opgekocht door een handelaar, paar jaar op een wei gegooid, tussen 2 en 3 er uit gehaald, ingereden en verkocht.

Die van mij heeft er mentaal nog een tik van. Maar fysiek is er niks mis mee. Hij was tot vorig jaar (was toen 15) in topconditie. Door een blessure door trauma door de medische molen gegaan en alleen maar complimenten gekregen voor zijn conditie. Hij had het lichaam van een 5-jarige. Helaas wel kapotgetrapt, maar dat heeft niets met zijn gestel te maken.

Deze hengstveulens worden alleen aangehouden als het potentieel dekhengstmateriaal is. Maar tussen dat en fysiek slecht zit nog een heel groot gebied, waar hele leuke gebruikspaarden van gemaakt kunnen worden.
Dus ja, ik zou dat wel aandurven. Maar dan wel tegen slachtprijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 09:03 



 
Profiel   

ach ninx, dan heb ik maar een verstoorde gewetensfunctie, ik weet gelukkig wie het zegt zullen we maar zeggen....
Iemand die voor het leed in de OVP is en vervolgens waar maar kan de bio-industrie erbij sleept, in welk onderwerp ook, neem ik de mening niet echt voor serieus aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 09:18 



 
Profiel   

Dit zie je in alle landen.
Hier in de buurt zit een fokker die letterlijk voor het vlees fokt. Dat zijn kruisingen tussen comtois, quarter en nog wat, er moet vlees op zitten zeg maar. Die dieren hebben het op zich niet slecht, staan in een groot weiland, hooi erbij in de winter etc. Maar het is vleesvee. Dus voor de winter gaan alle veulens naar de slacht, en eventueel ook eens een merrie of hengst die te oud worden.
Maar, en nu komt het, die veulens zien er natuurlijk schattig uit en hebben vaak een leuk kleurtje (de comtois geeft vaak zilver) dus een paar jaar geleden zijn die zielig geworden en moeten ze dus via facebook etc gered worden.
Heel in het begin was dat idd nog wel voor iets meer dan slachtprijs maar die fokker en handelaar zijn niet gek. Als ze die veulens voor 1000 kunnen verkopen ipv 500 dan mag de eerste de beste ze meenemen.
Tegenwoordig loopt er ook een apaloosa hengst tussen, nog meer leuke kleurtjes die makkelijk verkopen. Wat niet gered wordt gaat nog steeds naar de slacht.
Er kwam uiteindelijk wel wat tegenwind, door de dure prijzen en op een bepaald moment trappen ook de naievelingen er niet meer in. Dus de reddingsassociatie doet nu geen zaken meer met die fokker en de fokker fokt gewoon weer terug voor de slacht, maar hij heeft een paar jaren mooi kunnen profiteren.

Haflingers, trekpaarden, Shetlanders, etc. Allemaal hetzelfde verhaal.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 09:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 5 [ 124 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen