Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 5 [ 124 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Plaats een nieuw onderwerp

Freiberger Noodoproep

 
Profiel   

sasja0705 schreef
hagelslag schreef
Het is idd booming Business....


[ [url=m/082AUF.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wil je nog een stuk of 20 groepen :D ?
En voor de verschillende veulens zijn groepen en voor de arme Ostblockers en voor de arme Belgen...ohja, arme Spanjaarden en Portugese zijn er ook nog

En allemaal uiteraard al met een hoefje bij de slachter.


En serieus: het is diep en diep triest en daarmee bedoel ik niet eens de handelaren maar juist de naïeve kopers... die geloven echt iedere onzin.
Soms heb ik echt plaatsvervangende schaamte voor mijn landgenoten...




Neee hou op schei uit.
Ik eh zie ze al te veel langs komen _/-\o_ _O-
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 16:50 



 
Profiel   

Baileymix, op zich heb je helemaal gelijk, maar de mens doet niet anders dan dieren naar smaak fokken, van kleurmuizen voor in de kinderkamer en proefdieren zonder immuunsysteem, konijnen die medicijnen in hun melk produceren, schapen met veel wolopbrengst tot melk en vleeskoeien. Allemaal tailor made.
Dat is echt een een volledig etisch vraagstuk op zich en niet specifiek voor de fribi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 16:55 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Baileymix, op zich heb je helemaal gelijk, maar de mens doet niet anders dan dieren naar smaak fokken, van kleurmuizen voor in de kinderkamer en proefdieren zonder immuunsysteem, konijnen die medicijnen in hun melk produceren, schapen met veel wolopbrengst tot melk en vleeskoeien. Allemaal tailor made.
Dat is echt een een volledig etisch vraagstuk op zich en niet specifiek voor de fribi.



Klopt, het geldt voor al die dieren. De mensen die hier lacherig posten over paarden in frikadellen en dat ze zo van kalfsvlees houden, behoorlijk ongepast. Dan is er echt iets stuk in je moreel kompas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 17:00 



 
Profiel   

Daar werd niet lacherig over gedaan dat er frikandel in paarden zit, maar realistisch in veel gevallen.
Wie er van kalfsvlees in dit topic houd weet ik dan weer niet.

ja dieren worden gegeten, kun je het mee eens zijn of niet.
En ja vroeger ging een paard dat niet goed werkte naar de slager. Dat is ook geen stoere praat maar een feit.
Dan is er niks mis met het moreel kompas of alle andere verwoordigen die er zijn voor iemand die je mening niet deelt.
Maar zoals het al eeuwen gaat.
Wat niet weg neemt dat ik dat sneu vind ik als ik een kalfje of een veulentje zie met die bestemming al in het eerste jaar.
Om die reden heb ik zelf geen koe in de wei staan, want ja dan word het een huisdier voor me.
Ja hypocriet, weet het, maar wel zo eerlijk dat van jezelf te weten. Of is dat dan ook weer lacherig, of weke bewoording dan ook weer om te proberen onder de gordel te trappen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 17:15 



 
Profiel   

Zijn de hogere prijzen niet simpelweg te verklaren doordat alles duurder is in Zwitserland? Weet iemand de slachtprijs in Zwitserland?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 17:44 



 
Profiel   

Nee die zijn niet zo hoog 3-4 fr/ kg slachtvlees.
Die stichting maakt gewoon leuk geld met weinig inzet. Voor een deel gaan ze wellicht niet eens naar de slacht maar wordt het gewoon herfst en hopen ze nog snel op emotiekopers voordat ze op stal moeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 17:51 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Nee die zijn niet zo hoog 3-4 fr/ kg slachtvlees.
Die stichting maakt gewoon leuk geld met weinig inzet. Voor een deel gaan ze wellicht niet eens naar de slacht maar wordt het gewoon herfst en hopen ze nog snel op emotiekopers voordat ze op stal moeten.

Klinkt erg plausibel, eerlijk gezegd }>

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 18:07 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Triest deze business, of het nu om freibergers gaat, shetlanders, haflingers,kalveren of andere rassen. Ik vind het triest als jonge dieren geslacht worden en geen kans hebben op een goed leven. Ik vind het waardeloos dat er zo achteloos omgesprongen wordt met een leven en allemaal voor geld. Gadverdamme, af en toe schaam ik me dood om mens te zijn.


Precies dit, walgelijk gewoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 18:19 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic van TAO naar BKR.
De link in de OP valt in deze onder adverteren en heb ik verwijderd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 19:02 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Nee die zijn niet zo hoog 3-4 fr/ kg slachtvlees.
Die stichting maakt gewoon leuk geld met weinig inzet. Voor een deel gaan ze wellicht niet eens naar de slacht maar wordt het gewoon herfst en hopen ze nog snel op emotiekopers voordat ze op stal moeten.


Jammer, had gehoopt dat we dit massaal met z’n alle over het hoofd zagen :x

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 19:12 



 
Profiel   

Deze volg ik
Freiberger is een zeer leuk veelzijdig ras met een ideale maat voor zowel jeugd als volwassenen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 20:27 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Nee die zijn niet zo hoog 3-4 fr/ kg slachtvlees.
Die stichting maakt gewoon leuk geld met weinig inzet. Voor een deel gaan ze wellicht niet eens naar de slacht maar wordt het gewoon herfst en hopen ze nog snel op emotiekopers voordat ze op stal moeten.


Ik heb persoonlijke ervaring met de stichting. En ik zou niet weten hoe de stichting hier winst aan maakt. Je betaalt het veulen namelijk gewoon aan de eigenaar. De stichting heeft er wel flink werk van, want ze ondersteunen je wel in het contact met de eigenaar.

Ik heb van meerdere kanten begrepen dat de slachtprijzen voor veulens in Zwitserland erg hoog liggen. Zodra het geen veulens meer zijn, zakt de slachtprijs heel veel. Zoals ik het begreep wordt veulenvlees als delicatesse gezien in Zwitserland.

Maar inderdaad, de prijzen via deze stichting liggen iets lagen dan op reguliere verkoopsites, maar niet veel. Al zijn de prijzen voor Freibergerveulens dit jaar flink gestegen, omdat er veel vraag naar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 09:26 



 
Profiel   

Veulenvlees is ook gewoon erg lekker :j

Als de stichting er geen winst op maakt dan zijn de verkopers blijkbaar slim met hun verkoop via emotie.
Hoe dan ook is alles boven de 1000 frank echt geen slachtprijs.


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 15-10-21 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 10:31 



 
Profiel   

cupido1996 schreef
Sizzle schreef
Nee die zijn niet zo hoog 3-4 fr/ kg slachtvlees.
Die stichting maakt gewoon leuk geld met weinig inzet. Voor een deel gaan ze wellicht niet eens naar de slacht maar wordt het gewoon herfst en hopen ze nog snel op emotiekopers voordat ze op stal moeten.


Ik heb persoonlijke ervaring met de stichting. En ik zou niet weten hoe de stichting hier winst aan maakt. Je betaalt het veulen namelijk gewoon aan de eigenaar. De stichting heeft er wel flink werk van, want ze ondersteunen je wel in het contact met de eigenaar.

Ik heb van meerdere kanten begrepen dat de slachtprijzen voor veulens in Zwitserland erg hoog liggen. Zodra het geen veulens meer zijn, zakt de slachtprijs heel veel. Zoals ik het begreep wordt veulenvlees als delicatesse gezien in Zwitserland.

Maar inderdaad, de prijzen via deze stichting liggen iets lagen dan op reguliere verkoopsites, maar niet veel. Al zijn de prijzen voor Freibergerveulens dit jaar flink gestegen, omdat er veel vraag naar is.


Veel vraag??
Terwijl hier een noodoproep wordt gedaan omdat ze ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 10:31 



 
Profiel   

Kan mij iemand een adres of email bezorgen van freibergerveulens die naar de slacht moeten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 21:46 



 
Profiel   

Wellicht kun je via deze site verder komen: https://freibergerfohlensuchen.jimdo.com/kontakt/.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:33 



 
Profiel   

Ik denk dat de veulens inmiddels een nieuw huisje hebben, of bij de slager terecht zijn gekomen.
Inmiddels ligt er sneeuw op veel plekken in Zwitserland, dus moeten ze op stal en daar zit het probleem, daar hebben de fokkers vaak geen ruimte.

Mijn veulens zijn recent gekomen, maar ik begreep dat dit wel echt laat was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:41 



 
Profiel   

Je kan ook kijken op de site www.fohlenverkauf.ch

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:45 



 
Profiel   

cupido1996 schreef
Ik denk dat de veulens inmiddels een nieuw huisje hebben, of bij de slager terecht zijn gekomen.
Inmiddels ligt er sneeuw op veel plekken in Zwitserland, dus moeten ze op stal en daar zit het probleem, daar hebben de fokkers vaak geen ruimte.

Mijn veulens zijn recent gekomen, maar ik begreep dat dit wel echt laat was.


Waar heb jij je veulens dan vandaan? Gewoon nieuwsgierig hoor, maar hou je ze zelf, of zijn ze later voor de verkoop? En hoeveel veulens heb je dan laten overkomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 07:25 



 
Profiel   

Ik heb mijn veulens van de zomer al gekocht. Ik twee en een vriendin 1. Ze zijn samen gekomen. Het wachten was dat de jongste zes maanden was. Eerder mogen ze niet op transport.

Twee komen zelf uitgezocht bij een fokker vandaan, ( via Facebook en de site fohlenverkauf) maar uiteindelijk liepen we tegen een taalbarrière aan en heeft die Duitse stichting die hier genoemd wordt wat bemiddeld in de contacten.
Het derde veulen komt volledig via die stichting.
Althans, je betaald ze gewoon aan de eigenaar, maar de stichting heeft ons en de eigenaar in contact gebracht.

Uiteindelijk is er 1 voor de verkoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 09:58 



 
Profiel   

Ah best interessant!
Ik ben ook op de sites gaan kijken maar wanneer er een prijs vermeld staat, is dat toch niet weinig. Dan het transport en de invoer nog …
Zijn de veulens getest op Pssm1, of komen ze sowieso uit vrije ouders?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 12:15 



 
Profiel   

Het is zeker niet goedkoop! Om die reden moet je ze ook niet kopen en importeren.
Slacht prijzen liggen hoger dan in Nederland. Maar ook kosten paspoort, exportpapieren etc. Moet je als koper betalen. Dus al met al zijn ze niet goedkoop. Maar dat zijn veulens in Nederland geboren ook niet meer.

Ze zijn niet getest op Pssm1. Als het goed is zijn de dekhengsten vrij. Van de fokmerries weet ik het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 12:53 



 
Profiel   

Wesseltje schreef
Elisa2 schreef
Triest deze business, of het nu om freibergers gaat, shetlanders, haflingers,kalveren of andere rassen. Ik vind het triest als jonge dieren geslacht worden en geen kans hebben op een goed leven. Ik vind het waardeloos dat er zo achteloos omgesprongen wordt met een leven en allemaal voor geld. Gadverdamme, af en toe schaam ik me dood om mens te zijn.


Precies dit, walgelijk gewoon.


Amen!!

En Freibergers zijn zó leuk!! Als ik er nog eentje bij zou kúnnen hebben...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 13:22 



 
Profiel   

@ cupido: wanneer er gefokt wordt met een goedgekeurde dekhengst, is die idd PSSM1 vrij, anders kan hij niet eens voorgebracht worden.
Maar dan resten nog de merries …
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 20:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 5 [ 124 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen