Zadel voor dressuur en WE

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Zadel voor dressuur en WE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 13:04

Mijn vriendin gaat binnenkort een paard aanschaffen, haar eerste paard. Het is een hele leuke pre ruin.
Zodra het paard is gekocht gaat ze op zoek naar een leuk tweedehands zadeltje (en ander tuig, maar dat is nu niet zo relevant).

Zonder dat zij het weet is er een groepje samenspanners ontstaan }:) Ze heeft namelijk al heel erg lang de droom om met haar eigen spanjaard working equitation te gaan doen. Ze heeft niet perse wedstrijdambities daarin, maar ze vind het gewoon prachtig om te zien en wil dat ook. Dus is er nu een geheim groepje van vrienden en geliefden die voor haar willen sparen om zo'n zadel te kopen. Alle anderen zijn geen paardenmensen dus het is wel mijn taak om het zadel te vinden haha.

Ik heb verder totaal geen ervaring met WE dus ik stel hier de vraag of er een* zadel bestaat die aan de volgende criteria voldoet:

-te gebruiken in normale/klassieke dressuur. Ze wil gewone/klassieke dressuur kunnen rijden en ik zal het paard ook dressuurmatig rijden. Als het ook nog eens toegestaan is om een knhs proefje erin te rijden is dat bonus, maar het is geen vereiste.
-te gebruiken in working equitation
-te gebruiken voor langere buitenritten, eventueel mogelijkheid om zadeltassen aan te bevestigen want ergens heen rijden om met het paard te picknicken is ook een droom.
-mooi kleurtje 8-) we gaan wel voor iets moois.

De prijs is niet zo heel belangrijk. We zijn een grote groep en we zijn van plan er met z'n allen een jaartje voor te sparen.

*Mocht het zo zijn dat er niet 1 zadel bestaat wat dit kan dan is dat maar zo. In dat geval zoeken we een zadel dat geschikt is voor WE en eventueel langere buitenritten.

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Zadel voor dressuur en WE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:17

Ik heb sinds kort een Wintec Pro Endurance, waar ik heel blij mee ben. :j Redelijk plat zadel met wrongen die je aan kunt passen. Er zitten redelijk wat ringetjes e.d. aan waardoor je er makkelijk zadeltassen aan kunt bevestigen. Tevens zit er in de zitting een soort gel waardoor het ook lekker blijft zitten op langere ritten.


Afbeelding

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:18

Met een normaal dressuurzadel kun je gewoon working equitation rijden, tot in de hoogste klasse.
De vrouw van wie ik eerder het paard reed, is in de hoogste klasse gestart (inmiddels ook op t EK afgelopen zomer, met verdienstelijk resultaat) en die rijdt gewoon op een dressuurzadel. Dus ik zou gaan voor een goed passend dressuurzadel en dan moet het volgens mij wel goedkomen met haar ambities.

Wat super lief dat jullie voor jullie vriendin daar aan mee willen betalen.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:46

Hartstikke lief van jullie :D

Maar het kan prima met een normaal dressuurzadel.
Desgewenst versierd met een mooi barok dekje, borsttuig en barok hoofdstel.

Smaken verschillen ook nogal..
(Ik zou zelf denk ik niet blij worden van een (dure) verrassing wat niet mijn smaak was)

Maar;
Wat een heel fijn zadel is voor lange ritten is de Zaldi New Cont.
Op maat te bestellen, in diverse kleuren en combinaties.
En heeft een superzachte zit.