Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst gezocht voor Friese merrie.

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Voor mijn Friese merrie zoek ik een hengst voor een veulentje.
Ik vind het moeilijk naar welke bouw ik moet kijken.

Ik zou het tof vinden als de hengst wat stoerder is, looplust heeft en betrouwbaar is. Mijn merrie is snel angstig, wat traag maar heeft echt een gouden karakter.

Hebben jullie tips?

https://www.denieuweheuvel.com/hengsten/ zelf ben ik geïnteresseerd in Alwin, Arent en Willem.

[ img ]


[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 19:43 



 
Profiel   

Wat is de afstamming van je merrie? Is ze getest op waterhoofd en dwerggen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 20:36 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Wat is de afstamming van je merrie? Is ze getest op waterhoofd en dwerggen?

We hebben helaas geen afstamming van haar en ze is nergens op getest. Is dat nodig?
We willen graag een veulentje voor onszelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 06:50 



 
Profiel   

daphne_xxx schreef
Kabayo schreef
Wat is de afstamming van je merrie? Is ze getest op waterhoofd en dwerggen?

We hebben helaas geen afstamming van haar en ze is nergens op getest. Is dat nodig?
We willen graag een veulentje voor onszelf.


Nou lijkt me wel ja. Je hebt geen zin in een veulen met waterhoofd of dwerg vorming waardoor je merrie een miskraam kan krijgen. Of dat het veulen een andere vorm van inteelt afwijking krijgt.

Ik zou een paar haren plukken en die opsturen naar het kfps met de vraag of ze kunnen kijken of het dna overeenkomt met de drie hengsten die jij in gedachten hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 08:31 



 
Profiel   

Wil je perse een Friese hengst erop zetten? Wij hebben een homozygoot zwarte Lusitano hengst in de aanbieding. Heel stoer, maar vreselijk lief met veel looplust en 100% betrouwbaar; we hebben er wel kinderen op laten rijden en dan is hij supervoorzichtig. Al zijn kinderen zijn fijne paarden ( we hebben zelf 1 zoon van hem).

[ img ]


[ img ]



Komen dit jaar ook 2 veulentjes van bij Friese merries.

Maar ik zou zeker laten testen, zoals Absolem zegt. Jammer genoeg komen er flink wat afwijkingen voor in het Friese ras, ook slokdarmverlamming.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 09:31 



 
Profiel   

Betreft waterhoofd en dwerggroei zijn zowel Alwin als Arent geen drager dus als je een van deze 2 hengsten gebruikt dan kun je NOOIT een veulen krijgen wat aan deze aandoening lijd.

Willem is drager van dwerggroei en als je merrie dit gen ook draagt dan heb je 25% kans op een veulen met dwerggroei. Als je heel graag met Willem zou willen dekken dan MOET je dus eerst je merrie laten testen.

Aangezien je geen afstamming weet is het lastig adviseren aangezien je geen hoog inteeld percentage wilt. Bel even met het KFPS om advies te vragen, wat zij hierin adviseren en wat er mogelijk is bv qua testen. Zij hebben ongetwijfeld wel vaker deze vraag gehad.

Ik vind het een mooie merrie met vooral een mooi hoofd, maar let er bij je hengstenkeuze op dat je een lang gelijnde hengst kiest. Lang in de hals, wat langer in de rug en een lang kruis. Anders krijg je misschien een kort propje :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 10:49 



 
Profiel   

Bij Friezen speelt inteelt al behoorlijk.

En een Friese hengst zetten op een Friese merrie waar je de achtergrond niet van weet, vind ik een redelijk groot risico eigenlijk.


Valt er ergens te achterhalen wat haar afstamming is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 10:53 



 
Profiel   

Na overleg met TS, die onder de Friese hengsten zoekt, verhuist het topic naar BKR:

EHK -> BKR

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 11:03 



 
Profiel   

daphne_xxx schreef
Kabayo schreef
Wat is de afstamming van je merrie? Is ze getest op waterhoofd en dwerggen?

We hebben helaas geen afstamming van haar en ze is nergens op getest. Is dat nodig?
We willen graag een veulentje voor onszelf.


Gezien friezen populatie niet zo heel groot is, ben je dan niet bang per ongeluk met een hengst te gaan dekken waar ze directe familie van is? Inteelt is sowieso een dingetje binnen het ras en per ongeluk met een halfbroertje dekken is al helemaal niet handig.

Ik snap dat je niet om een stamboekpapier geeft en je merrie ziet er niet verkeerd uit ;) maar ik zou wel proberen te achterhalen wat haar ouders zijn, vooral om extreme inteelt te voorkomen. Of anders voor de zekerheid toch buiten het ras dekken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 11:09 



 
Profiel   

Wat is de naam van de merrie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 12:39 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties! Wij hadden helemaal niet zo in de gaten dat er zoveel gezondheidsrisico's binnen het Friese ras zaten (zoals waterhoofd en groot risico op inteelt). Wij gaan even verder in overleg over alles. Wie weet dan ook kijken naar een paard buiten het Friese ras. Het paard is immers voor onszelf. Het plan is dat dit paard nooit zal vertrekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 22:15 



 
Profiel   

daphne_xxx schreef
Bedankt voor alle reacties! Wij hadden helemaal niet zo in de gaten dat er zoveel gezondheidsrisico's binnen het Friese ras zaten (zoals waterhoofd en groot risico op inteelt). Wij gaan even verder in overleg over alles. Wie weet dan ook kijken naar een paard buiten het Friese ras. Het paard is immers voor onszelf. Het plan is dat dit paard nooit zal vertrekken.

Hoe is dat mogelijk? In elk geval goed dat je hier komt informeren en je iets doet met de nuttige opmerkingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 22:38 



 
Profiel   

herr_balou schreef
daphne_xxx schreef
Bedankt voor alle reacties! Wij hadden helemaal niet zo in de gaten dat er zoveel gezondheidsrisico's binnen het Friese ras zaten (zoals waterhoofd en groot risico op inteelt). Wij gaan even verder in overleg over alles. Wie weet dan ook kijken naar een paard buiten het Friese ras. Het paard is immers voor onszelf. Het plan is dat dit paard nooit zal vertrekken.

Hoe is dat mogelijk? In elk geval goed dat je hier komt informeren en je iets doet met de nuttige opmerkingen.



Niet iedereen heeft zich verdiept in friezen. Vind dit een beetje naar overkomen.

Ts goed dat je kwam vragen hoor. Niks van aantrekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-23 08:19 



 
Profiel   

Absolem schreef
herr_balou schreef
Hoe is dat mogelijk? In elk geval goed dat je hier komt informeren en je iets doet met de nuttige opmerkingen.

Niet iedereen heeft zich verdiept in friezen. Vind dit een beetje naar overkomen.

Ts goed dat je kwam vragen hoor. Niks van aantrekken.

Daar behoor ik toe. Toch was ik voor het internettijdperk al bekend met de problemen. Ik verbaas me dat iemand die een Friese merrie zegt te bezitten zich blijkbaar niet in het ras heeft verdiept. Die verbazing zal waarschijnlijk door mijn autistische hoofd komen.

@TS nogmaals; goed dat je hier navraag doet én de informatie ter harte neemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-23 08:42 



 
Profiel   

Wij waren erg jong toen we deze merrie kochten (14 en 15). Toen dachten wij daar nog niet na over eventuele gevolgen. Als het niet goed is voor de merrie om te doen, dan doen wij het ook niet. Wij gaan ook nog advies bij een da vragen. Vandaar ook de vragen hier. Alle tips en adviezen zijn welkom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-23 10:14 



 
Profiel   

daphne_xxx schreef
Wij waren erg jong toen we deze merrie kochten (14 en 15). Toen dachten wij daar nog niet na over eventuele gevolgen. Als het niet goed is voor de merrie om te doen, dan doen wij het ook niet. Wij gaan ook nog advies bij een da vragen. Vandaar ook de vragen hier. Alle tips en adviezen zijn welkom.


Er zijn verschillende opties om jullie merrie te laten testen op erfelijke ziektes. Wij testen zelf altijd via Animal Genetics in Engeland ( https://animalgenetics.eu/product/Equin ... =Disorders ); snelle service en betaalbaar. Ik weet niet of ze alle tests doen voor Friezen ( kan alleen dwerggroei vinden).

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-23 10:23 



 
Profiel   

Onderschat ook de dracht en de bevalling zelf niet. Dat is niet altijd enkel maar rozengeur en maneschijn. Er kan veel mis gaan. Tijdens de dracht al, maar de bevalling is altijd een risico.
Maar goed, mocht je toch willen fokken, dan vind ik de optie van Elcid zo slecht nog niet. Denk dat deze hengst wel een friese merrie kan aanvullen. Enige wat kan is dat ie wat kortgelijnd wordt. Maar goed, omdat je geen afstamming van je merrie weet, kan er ook een kromme ezel uit komen dus je weet het niet _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-23 10:51 



 
Profiel   

daphne_xxx schreef
Wij waren erg jong toen we deze merrie kochten (14 en 15). Toen dachten wij daar nog niet na over eventuele gevolgen. Als het niet goed is voor de merrie om te doen, dan doen wij het ook niet. Wij gaan ook nog advies bij een da vragen. Vandaar ook de vragen hier. Alle tips en adviezen zijn welkom.


Je kunt je merrie op waterhoofd- en dwerggroeigenen laten testen, of anders een hengst zoeken die zelf negatief getest is.

Qua inteelt is buiten het ras dekken de enige garantie, een niet-fries kan dan vanzelfsprekend ook niet heel nauw verwant zijn. Of een hengst van een ander ras wel bij je doelen aansluit is dan de vraag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-23 10:59 



 
Profiel   

Earth schreef
Maar goed, mocht je toch willen fokken, dan vind ik de optie van Elcid zo slecht nog niet. Denk dat deze hengst wel een friese merrie kan aanvullen. Enige wat kan is dat ie wat kortgelijnd wordt. Maar goed, omdat je geen afstamming van je merrie weet, kan er ook een kromme ezel uit komen dus je weet het niet _O-


Overigens is er een stamboek voor deze kruisingen ( Lusitano of PRE x Fries) nl. de Warlander. Geen idee of je daar ook terecht kan als de merrie geen papieren heeft, waarschijnlijk niet maar je kan daar wel zien hoe deze kruisingen er uit zien. Kruising met een ggk Lusitano of PRE geeft een cruzado en een cruzado papier waarin dan in ieder geval de vaderlijn vermeld staat.
http://www.warlander.org/ Er wordt bij dit stamboek meestal over de "Iberian" gesproken maar daarmee wordt in Amerika zowel de PRE als de Lusitano bedoelt en ook een kruising tussen die 2 rassen.

En het is inderdaad altijd gokken als je fokt met een dier zonder papieren.......

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-23 11:57 



 
Profiel   

Ik vind de optie van Elcid idd ook erg aanspreken. We overleggen even verder en gaan vooral geen overhaaste beslissingen nemen.

Fokken is sowieso een risico inderdaad. Een risico waarvan wij goed willen overleggen of we dit willen aangaan of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-23 18:54 



 
Profiel   

Hoe oud is jullie merrie? (En weten jullie in welke plaats ze is geboren?)

Arent is zelf van 2016 en heeft zijn 1e veulens in 2021 gekregen. Is jullie merrie geboren voor 2020 dan kan Arent dus nooit de vader zijn.

Jouwe (de vader van Arent) is van 2011 en zijn eerste veulens zijn in 2016 geboren (waaronder Arent). Is jullie merrie voor 2016 geboren dan kan Jouwe dus ook niet de vader zijn.

Haitse (de vader van de moeder van Arent) is van 2002. Eerste veulens zijn in 2007 geboren. Is jullie merrie van 2007 of ouder, dan zou ik er geen 1e veulentje meer mee gaan fokken want een 1e veulentje (geboren dan in 2024) op minimaal 17 jarige leeftijd is niet aan te raden. Mocht hij wel de vader van jullie merrie zijn dan zit je ongeveer op een inteelt binnen 5 generaties op 8% en binnen 6 generaties op 8,8%. Dit is als bewuste keuze niet aan te bevelen, maar zal ook geen gezondheidsrisico's voor het veulen op leveren. De kans dat Haitse de vader van jullie merrie is, is heel erg klein. Ten eerste mocht er een goedgekeurde dekhengst de vader zijn, dan is dit waarde verhogend geweest en had het wel op het paspoort gestaan. Daarnaast, hoe groot is de kans dat er van alle hengsten die er beschikbaar zijn juist Haitse de vader is. Het is waarschijnlijker dat er een niet goedgekeurde hengst is gebruikt (maar wel volledig fries) en stel dat daar de vader Haitse van was dan zit dat bij jouw merrie dus weer 1 generatie verder en wordt het inteelt percentage van 8% of 8,8% weer lager. KFPS adviseert om onder de 5 % te blijven.

Je kunt contact opnemen met het KFPS of zij je op weg kunnen helpen met hoe je dit het beste aan kan pakken betreft inteelt, maar je kunt ook met van Haeringen in Wageningen contact opnemen wat te testen. (Zij testen alles voor het KFPS) Het testen zelf zal een paar tientjes kosten dus op de totale kosten van een veulen maakt dat ook niet zoveel uit. En het testen is alleen een paar haren met wortel trekken en opsturen.

Arent zelf is vrij van het waterhoofd en dwerggroei gen dus al zou je merrie daar wel drager van zijn dan kan je nooit een veulentje krijgen wat hieraan lijd.

Ik persoonlijk vind Arent een mooie hengst die denk ik ook goed aansluit bij jullie merrie, maar de grote vraag is dus.... van welk jaar is jullie merrie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-23 20:52 



 
Profiel   

Isabelle: bedankt voor je enorm uitgebreide reactie! Daar hebben wij wat aan!

Indy is van 10-02-2008. In het paspoort staat alleen de naam Bente verder niks. Ze komt via een handelaar die heeft haar bij een oud mannetje uit de wei geplukt om het zo maar te zeggen. Wij zochten toentertijd een fries omdat we die mooi vonden (inmiddels weten we dat we goed voorbereid ergens mee moeten starten :+ ).

We zijn sowieso van plan om de dierenarts erbij te halen om het een en ander te onderzoeken, dat lijkt ons wel een goed idee. Als het risico op gezondheidsproblemen bij Indy te groot zijn dan doen we het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 14:24 



 
Profiel   

Ze is nu 15 jaar, heeft ze al eerder een veulen gehad? Want anders is e ook wel randje te oud voor haar eerste veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 15:42 



 
Profiel   

Graag gedaan, de kans dat Haitse de vader is, is met dit verhaal erbij bijzonder klein.

De kans dat iemand wel een net goedgekeurde hengst gebruikt maar er geen stamboekpapier bij aanvraagt is bijzonder klein. Waarschijnlijk is er een friese hengst zonder deklicentie gebruikt (en gezien de leeftijd van de merrie kan die willekeurige hengst geen nakomeling zijn van Haitse) dus automatisch zit je dan al weer een stuk lager dan de 8% of 8,8% die het was geweest met Haitse als vader.

Oftewel kort samengevat: betreft inteelt kun je zonder problemen Arent gebruiken en betreft dwerggroei of waterhoofd kun je ook zonder problemen Arent gebruiken.

Alwin is al langer goedgekeurd dus daar gaat de leeftijd logica niet voor op. Zelf geboren in 2008 en 1e veulens in 2013. Dus Alwin zelf kan niet de vader zijn maar verder is er niks meer over te zeggen.

Als ik jullie was zou ik haar na laten kijken/scannen door een dierenarts die ook dracht begeleiding doet. En als die groen licht geeft (alles in orde is) dan zou ik op tijd beginnen met dekken.
De merrie is al wat ouder voor een eerste veulen dus zou zeker niet in mei/juni pas beginnen met dekken.

Succes met jullie keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 21:08 



 
Profiel   

Super bedankt! Wij gaan zeker een dierenarts vragen om ons hierin te begeleiden. Daarnaast kennen wij ook mensen die ons kunnen helpen tijdens dracht etc.
We zijn hier een heel stuk wijzer over geworden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 22:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen