Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst gezocht voor Friese merrie.

 
Profiel   

Wat is de originele naam van de merrie, wat op het paspoort staat? Heb je misschien ook de naam van de moeder? Ik ben lid van het KFPS en kan zien of je merrie in de database staat of niet
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 22:19 



 
Profiel   

Wij hebben alleen Bente en haar geboortedatum aan informatie uit het paspoort. Verder hebben wij niks. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 22:58 



 
Profiel   

Bij een oudere merrie is kunnen insemineren met vers ook vaak beter.

Ik weet niet wat voor een type je graag wilt fokken, maar wellicht is een Barock pinto hengst ook wel interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 08:29 



 
Profiel   

Oke, ik weet niet precies welke mogelijkheden er allemaal zijn qua dekken. Wij willen Indy sowieso niet wegbrengen, dit zal haar teveel stress geven.

Het liefst houden we het barokke/oude type fries erin zitten. Heb je namen van een barock Pinto die interessant lijken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 09:17 



 
Profiel   

Ik ben verder niet zo thuis in de Barock Pinto's maar hiermee kun je wel het oude/ barokke type houden.

https://barockpintostudbook.com/bp-goedgekeurd/

Vers en zonder verdunning kan ze wel mee geinsemineerd worden maar daar moeten dan afspraken over gemaakt worden met de hengstenhouder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 09:19 



 
Profiel   

daphne_xxx schreef
Oke, ik weet niet precies welke mogelijkheden er allemaal zijn qua dekken. Wij willen Indy sowieso niet wegbrengen, dit zal haar teveel stress geven.

Het liefst houden we het barokke/oude type fries erin zitten. Heb je namen van een barock Pinto die interessant lijken?


Nadeel van de barok pinto is het vaak ontbreken van duidelijke afstammingen. I.m.o. is het gewoon een kleurfokkerij waar hengsten met de juiste kleur, ook zonder papier, worden goedgekeurd. Daardoor is er geen enkel zicht op wat je er in fokt qua karakter, type, maat, etc. etc. Er zijn wel barok pinto hengsten ( of in ieder geval ggk voor die fokkerij) met goede papieren overigens. Kleurfokkerij ( ook zoals dat bij de Friezen gebeurt) is altijd vragen om problemen.

Qua dekken zijn er verschillende opties:

Natuurlijk, aan de hand. Kans op blessures en overbrengen van CEM ( geslachtsziekte) is dan aanwezig.
KI; gekoeld, sperma wordt gewonnen ( in de ochtend) en verdunt en gekoeld. Vervolgens wordt het opgestuurd en is dan 's middags op de plaats van bestemming en kan geïnsemineerd worden.
KI; vers, sperma wordt gewonnen en meteen daarna geïnsemineerd; daarvoor moet de merrie dus naar het dekstation komen waar de hengst staat of springt.
KI; diepvries; sperma ligt in de diepvries en wordt geïnsemineerd thuis of op de kliniek. Nadeel van diepvries is dat het heel nauw luistert en de merrie echt heel vaak gescand moet worden om op het juiste moment geïnsemineerd te worden; marge is ca. 1 uur.
Bij gekoeld is de marge enkele tot soms wel ruim 24 uur en bij vers kan het wel 48 uur zijn.
Met marge bedoel ik het moment van insemineren en het moment van de eisprong. Bij diepvries leeft het sperma nog max. 1 uur en moet dus echt op het juiste moment in de merrie anders is het te laat wat betekent dat er soms om het uur gescand moet worden..........
Bij gekoeld en vers kan het wel tot 1 dag of langer voor de eisprong geïnsemineerd worden.
Natuurlijk dekken kan op dezelfde momenten als vers/ gekoeld.

Meestal wordt er na 18 dagen weer gescand op drachtigheid en het is vaak aan te raden om ook na 48 uur te scannen om te zien of het eitje weg is. Dan kan nog in dezelfde hengstigheid nogmaals geïnsemineerd worden.

In alle gevallen moet de merrie regelmatig gescand worden ( al wordt daar met natuurlijk dekken nogal eens vanaf geweken omdat men er van uit gaat dat als de merrie willig genoeg is, ze ook wel goed hengstig zal zijn; dat is niet altijd waar).
Veel dierenartsen, zoek altijd naar 1 met voldoende ervaring op dit gebied want daar valt of staat het succes mee, bieden een all-in pakket aan voor scannen en insemineren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 17:13 



 
Profiel   

Ik zou voor safe gaan en niks met fries bloed erop doen. Tevens een hengst zoeken met een goede bouw en een sterke rug.

Elcid dat is niet waar. Meeste hebben gewoon volledig papier met de gehele afstamming. Dit staat gewoon op het stamboek papier die je krijgt. Op de site ontbreekt de afstamming inderdaad, dat vind ik ook jammer. Maar je kan altijd de hengstenhouder vragen om een foto van het papier. Enige nadeel bij barock pinto is dat bijna overal Willem van Nassau in de lijn zit. En hij geeft wel lastige karakters. Voor mijn barock pinto, die 2x Willem in de lijn heeft, wordt dit nog een uitdaging om een goede hengst voor haar te zoeken. Ze keuren inderdaad veel goed, maar niet enkel zwartbonte dieren. Een paard met andere kleur maar wel met bepaald percentage Fries kan je daar ook registreren. Mijn volledige friese merrie is daar ook gekeurd. Welke hengsten zijn zonder papier daar gekeurd dan? Altijd makkelijk om te weten.
Tevens keurt het bonte paarden stamboek nog makkelijker. Die keurt helemaal elk bont paard goed. Barock pinto keuren er ook wel een paar af. Tevens kan ik bij het barock pinto maar één hengst vinden die drager is van het waterhoofd. En dat vind ik goed. Als je kijkt naar de Friezen is het een ander verhaal...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 21:05 



 
Profiel   

Met terug fokken op de Fries behoudt je het type maar bij het BP is er wel een bredere genetische basis door ook de andere rassen die er gebruikt zijn. Uiteraard is terugfokken op de Fries zonder informatie over welke dat dan is/ zijn wel een risico. Maar ik denk ook dat er wel het ea nageplozen kan worden.

Het is aan TS wat ze voor ogen heeft ook om te fokken, als dat een Fries barok type is dan is het wel belangrijk om bij dat type te blijven maar dat kan wellicht ook wel als er gekruist wordt met andere barokke rassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 08:53 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Meeste hebben gewoon volledig papier met de gehele afstamming.


Ik heb op een gegeven moment heel wat afstammingen nagekeken van de BP hengsten en schrok ervan van hoeveel geen of een gebrekkige afstamming bekend was. Maar dat is al een paar jaar terug, hopelijk is dat veranderd.
Overigens vind ik het al snel "veel" ;) zeker bij een stamboek wat zoveel pretendeert. We hebben er ooit over gedacht om onze Lusitano hengst ervoor in te zetten maar dus niet gedaan; mede daardoor. Daarbij geef ik niks om kleurfokkerij wat dit duidelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 09:01 



 
Profiel   

Woensdagochtend komt een dierenarts om Indy te checken of het überhaupt fysiek haalbaar is voor haar.

Zelf zagen we Fidalgo als hengst die wel aan lijkt te sluiten bij onze wensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 14:40 



 
Profiel   

Bedoel je barok pinto Fidalgo?

Zo ja dan is het een beetje vreemde keuze, hij heeft maar halve papier, en die helft is dan bonte KWPNer x paint (wat losgezien van vragen over zin en nut van zulke kruising meteen heel wat extra gezondheidsrisico's betekent vanuit paint/quarter paint kant o.a. PSSM 1 en de rest van panel 7 ziektes).

Vind het sowieso heel gek dat er nog steeds stamboeken zijn die paarden met onbekende ouders goedkeuren :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 18:05 



 
Profiel   

Goeie! Nog niet aan gedacht inderdaad. We schrappen die hengst maar weer van het lijstje. Ach zo kunnen we lekker gaan uitzoeken. Het is allemaal zo nieuw nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 21:47 



 
Profiel   

We zitten nu wat rond te kijken voor andere rassen ook.
Zagen nu een Spaanse Galitto en een cremello hengst white dream gf. Zijn nog even zoekende of het past qua afstamming, maar als jullie al aanvullingen hebben heel graag! ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 22:25 



 
Profiel   

ik ging mooi voor die superknappe Ultramar van ElCid :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 22:53 



 
Profiel   

Het is verstandig om een beetje in hetzelfde type te blijven, dus barok.

Galitto en Ultramar zijn beide Lusitano's, wat kan passen maar..het karakter van dit soort paarden moet je wel liggen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 10:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen