Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Keuren of niet barock pinto

 
Profiel   

Goede avond iedereen,

Ik héb een aantal vragen waar ik geen antwoord op kan vinden.

Ik heb een volle friese merrie afstamming nane x hette ( jaarling) met een kolletje dus staat ze ingeschreven bij het BP stamboek. Nu is mij door een aantal gezegd ga met haar naar de keuring. Maar hoe zit dat nou precies? Als ze als jaarling naar de keuring gaat telt dat mee als ze dan als 3 jarige nog een keer gaat?

Hoe werkt dat met de premies ster elite enz. Als ze iets "wint" krijgt ze dan een lintje of een benoeming?

Hoe werkt dat nou precies het is voor mij allemaal erg nieuw en voor mij is ze de mooiste uiteraard maar zien andere dat ook zo? Heeft het nut om met haar zo'n dag mee te maken? Lange rit op de trailer enz.

Ik zal wat foto's van mijn knappe diva toevoegen en wie weet kunnen jullie zeggen of het de moeite is. En uitleg geven over hoe en wat.

[ img ]

[ img ]

[ img ]
[ img ]


[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 22:47 



 
Profiel   

Hm d8kus een fries met een kolletje kan als BP ingeschreven worden ook als die eigenlijk 100% fries is?

Ik zou het eigenlijk eerst bevragen bij het stamboek zelf.

Edit je kan het reglement downloaden

Daarin vond ik dit terug:

Kleur en aftekeningen
Een Barock Pinto paard is zwartbont. Het paard/veulen moet minimaal 2 witte vlekken
op het lichaam hebben met een doorsnede van 10 cm of er moet d.m.v. DNA worden
vastgesteld dat het dier drager is van de Tobiano factor. De standaard kleur van het
dier wordt weergeven op het stamboekcertificaat. Aftekeningen worden niet vermeldt op het stamboekcertificaat. Alle andere kleuren bont zijn toegestaan, het paard zal
dan worden ingeschreven in het type XX of FB.


Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 18-05-23 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 22:52 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Hm dus een fries met een kolletje kan als BP ingeschreven worden ook als die eigenlijk 100% fries is?

Ik zou het eigenlijk eerst bevragen bij het stamboek zelf.


Ze staat daar al ingeschreven met dna bewijs vol papier en al. Dus dat is het probleem niet.

Het gaat mij om keuren of niet en wat het allemaal inhoud qua premie ster e.d.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 22:54 



 
Profiel   

Ja het keuringsreglement heb ik even gedownload.

Daarin staat

Kleur en aftekeningen
Een Barock Pinto paard is zwartbont. Het paard/veulen moet minimaal 2 witte vlekken
op het lichaam hebben met een doorsnede van 10 cm of er moet d.m.v. DNA worden
vastgesteld dat het dier drager is van de Tobiano factor. De standaard kleur van het
dier wordt weergeven op het stamboekcertificaat. Aftekeningen worden niet vermeldt op het stamboekcertificaat. Alle andere kleuren bont zijn toegestaan, het paard zal
dan worden ingeschreven in het type XX of FB.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 22:58 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Ja het keuringsreglement heb ik even gedownload.

Daarin staat

Kleur en aftekeningen
Een Barock Pinto paard is zwartbont. Het paard/veulen moet minimaal 2 witte vlekken
op het lichaam hebben met een doorsnede van 10 cm of er moet d.m.v. DNA worden
vastgesteld dat het dier drager is van de Tobiano factor. De standaard kleur van het
dier wordt weergeven op het stamboekcertificaat. Aftekeningen worden niet vermeldt op het stamboekcertificaat. Alle andere kleuren bont zijn toegestaan, het paard zal
dan worden ingeschreven in het type XX of FB.


Wat wil je hiermee zeggen? Ze staat al ingeschreven het papier heb ik hier thuis liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 23:05 



 
Profiel   

Ingeschreven is wat anders dan gekeurd zijn.

Mijn tinker x fries is ingeschreven bij tinker stamboek. Maar is niet gekeurd.

En zo had ik voorheen eens een new forest die ingeschreven was bij tinker stamboek. Gewoon omdat paspoort via dat stamboek goedkoper was.

Eigenlijk kan je alle informatie die je nodig hebt voor keuringen terugvinden op de site van het Barock Pinto. Gewoon het document "keuringsreglement" downloaden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 23:05 



 
Profiel   

Jouw paard heeft dus gewoon een paspoort van een stamboek Art_ificious, dat is wel behoorlijk anders dan ook echt ingeschreven staan in een stamboek. En dat is wel het geval bij de merrie van TS.


De merrie van Kabayo op bokt is geloof ik stermerrie bij het barock pinto. En die is toch echt niet bont. Ook niet een klein beetje. Dus bont zijn is geen voorwaarde voor keuring, je zal alleen wss bijboeken oid hebben voor dit soort paarden.
Maar daar ben ik niet genoeg in thuis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 23:14 



 
Profiel   

Op BKR zitten de mensen die hier vast meer over weten, het topic verhuist daar naartoe:

F-AM -> BKR

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 23:16 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Ingeschreven is wat anders dan gekeurd zijn.

Mijn tinker x fries is ingeschreven bij tinker stamboek. Maar is niet gekeurd.

En zo had ik voorheen eens een new forest die ingeschreven was bij tinker stamboek. Gewoon omdat paspoort via dat stamboek goedkoper was.

Eigenlijk kan je alle informatie die je nodig hebt voor keuringen terugvinden op de site van het Barock Pinto. Gewoon het document "keuringsreglement" downloaden.

Née hoor Baron is ingeschreven in het stamboek voor tinkers.
Ze wouden hem eigenlijk bij het barock stamboek maar daar werd hij niet geaccepteerd gek genoeg.

Het Barock Pinto heeft idd ook bijboeken heb ik zojuist gezien in het reglement

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 23:23 



 
Profiel   

Ze staat in het voorboek 3 in ieder geval. Beide ouders zijn bekend met dna door een dna afname bij mijn merrie.

Het is dus niet alleen maar ingeschreven voor een paspoort zoals jij hebt gedaan.

Maar normaals dat is helemaal niet mijn vraag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 23:27 



 
Profiel   

Stephanie_86 schreef
Ze staat in het voorboek 3 in ieder geval. Beide ouders zijn bekend met dna door een dna afname bij mijn merrie.

Het is dus niet alleen maar ingeschreven voor een paspoort zoals jij hebt gedaan.

Maar normaals dat is helemaal niet mijn vraag.

Ik denk dat je best bokker Kabayo eens benaderd. Zij heeft haar fries idd ook bij het Barock Pinto stud ook en die zou nu IBOP zijn.

Kabayo kan je dus wel helpen met je vragen denk ik.

Vind het alleen gek dat een fries bij een barock pinto stamboek kan terwijl het reglement qua kleur zegt minimaal 2 vlekken van 10cm te hebben. Beetje tegenstrijdig vind ik dat dan wel.


Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 18-05-23 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 23:31 



 
Profiel   

Stephanie_86 schreef
Ze staat in het voorboek 3 in ieder geval. Beide ouders zijn bekend met dna door een dna afname bij mijn merrie.

Het is dus niet alleen maar ingeschreven voor een paspoort zoals jij hebt gedaan.

Maar normaals dat is helemaal niet mijn vraag.


Daarom, neem contact op met Kabayo. Die kan je zeker meer vertellen over keuringen bij het Barock Pinto. Haar 100% fries is stermerrie bij het Barock Pinto.

Ik weet zeker dat het mogelijk is met jouw paard, maar ik zit er niet genoeg in verder voor de details.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 23:32 



 
Profiel   

Dank je wel ik ga haar een pb sturen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 07:03 



 
Profiel   

Je merrie zal ingeschreven staan in het/een veulenboek of -register.
De keuring op de volwassenen leeftijd (3+) is voor opname in het stamboek. Dat is ook het moment dat gebruikelijk de predikaten worden toegekend. Hoe dat precies gaat en welke predicaten er zijn is per stamboek verschillend.

Mbt naar de keuring gaan met je enter. Veel van de (grote) warmbloed stamboek en zijn ermee gestopt om te keuren op de leeftijd van 1 en 2 jaar. Enerzijds vanwege de slechte voorspellende waarde, zeker bij jaarlingen. Anderzijds vanwege de vaak lage opkomst.
Ik vind een exterieur keuring op die leeftijd geen meerwaarde hebben, ze veranderen nog zo. En ik vind het veel stress voor zo'n jong dier. Dus ik zou haar lekker thuis laten.

Maar gezien je vragen is mijn advies aan jou om zelf wèl naar de keuring te gaan. Ga kijken en leren. Hoe gaat het, waar letten ze op, zie ik dat zelf ook. Ga praten met de andere omstanders.
En als je enter over 2 jaar dan een mooie jongedame is geworden, dan weet je precies wat je kan verwachten van de keuringsdag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 08:43 



 
Profiel   

Barock pinto heeft meerdere fokrichtingen. Een Fries zal ingeschreven worden in het FB. Een warmbloed of ander vreemd bloed in XX. En een zwartbonte volgens de foklijnen van het barock pinto stamboek in BP.

Mijn Fries is ster 2e premie. Maar door een goede ibop te laten zien opgewaardeerd naar een 1e premie. Je kan beter gewoon als 3 jarige gaan. Als enter heeft het qua primeringen geen nut. Tevens weet ik niet of ze wel jonkies keuren. Haar veulen, die wel echt bont was, is 1e premie geworden en 4e van de kampioenskeuring. Inmiddels is mijn Fries ook Sport. Ik zal mijn Fries straks kruizen met een arabierkruising. Ook deze nakomeling die dan 50% Fries is maar echt niet zwart of bont is kan ook ingeschreven worden bij het barock pinto

Ik zou dus zeggen. Wacht tot ze 3 jaar is en er mooi voorstaat. De ibop zou ik nog even mee wachten. Je moet wel een mooie stabiele proef laten zien voor hoge waardering. Ze doen met het keuren eerst stappen en een ronde draven aan de hand. En dan los.
Er zijn meerdere keuringen. Ik ben in november geweest. Een kleinschalige keuring. Mijn merrie was toen dragend van een bonte en wou graag dat die goed papier kreeg. Dat was de reden dat ze daar gekeurd is.

Je krijgt een lintje en een fles wijn en natuurlijk van de ibop de beoordeling. Als je paard goed presteerd kunnen ze haar nog benoemen in een nieuwsberichtje op hun site/facebook/insta. En er is altijd een fotografe aanwezig :j

Inschrijven deed ik overigens gewoon via de mail. Hun email is wel bekend en ze geven wel aan wanneer ze gaan keuren
[ img ]
[ img ]
[ img ]


Laatst bijgewerkt door Kabayo op 19-05-23 08:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 08:55 



 
Profiel   

Ik zou het alleen al doen voor die fles wijn :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 08:58 



 
Profiel   

Haha snap ik!

Nog vergeten te melden. Ze keuren naar wat ik weet enkel en alleen in Assen. En de keuring zal geen nut hebben voor de moeder die ingeschreven staat bij het KFPS. Het KFPS neemt het keuringsresultaat niet op van het BP. Het is dus niet zo als je merrie ster of Sport bij het BP wordt dat dat meetelt voor prestatie of preferent voor de moeder.
Dus of zo'n keuring nut heeft? Wil je fokken? Zullen die veulens dan naar het KPFS gaan of ook BP? Voor verkoop is een Fries veulen die bij het BP staat ingeschreven namelijk niet interessant, al kunnen de nieuwe eigenaren natuurlijk makkelijk gewoon naar het KFPS gaan. Maar het is zeker een erg leuke dag. En voor een jong paard alleen maar een goede leer zo'n dag weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 09:02 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Haha snap ik!

Nog vergeten te melden. Ze keuren naar wat ik weet enkel en alleen in Assen. En de keuring zal geen nut hebben voor de moeder die ingeschreven staat bij het KFPS. Het KFPS neemt het keuringsresultaat niet op van het BP. Het is dus niet zo als je merrie ster of Sport bij het BP wordt dat dat meetelt voor prestatie of preferent voor de moeder.
Dus of zo'n keuring nut heeft? Wil je fokken? Zullen die veulens dan naar het KPFS gaan of ook BP? Voor verkoop is een Fries veulen die bij het BP staat ingeschreven namelijk niet interessant, al kunnen de nieuwe eigenaren natuurlijk makkelijk gewoon naar het KFPS gaan. Maar het is zeker een erg leuke dag. En voor een jong paard alleen maar een goede leer zo'n dag weg.



Dank je wel voor de uitgebreide uitleg! Het is voor mij dan duidelijk dat ik haar lekker thuis laat haha al wil ik haar aan de hele wereld showen. Maar het is 3 uur in de trailer enkele reis dus dan mag ze nog 2 jaar lekker doorgroeien en nog mooier worden! den dan gaan we shinen in de ring.

Maar hmmmm die fles wijn :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 15:43 



 
Profiel   

wat leuk mijn knappe dame in uitgelicht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 07:29 



 
Profiel   

Als het kolletje niet groter is dan 3 cm doorsnee kan ze als 3 jarige gewoon in het ze KFPS stamboek. Eigenlijk jammer dat ze BP geregistreerd is, het is een mooie Fries.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 14:41 



 
Profiel   

Hier vind je op pagina 3 alle uitleg over de verschillende predikaten, die kunnen ze inderdaad pas halen op volwassen leeftijd (vanaf het jaar dat ze 3 worden): https://barockpintostudbook.com/files/R ... nt-BPS.pdf

Enters en twenters worden volgens het keuringsreglement wel gekeurd (uitsluitend in de kooi en niet op het harde), maar kunnen alleen geprimeerd worden. Daar heb je later weinig aan en ik liet zo'n dier dus persoonlijk ook lekker in de wei ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 15:22 



 
Profiel   

pillow schreef
Als het kolletje niet groter is dan 3 cm doorsnee kan ze als 3 jarige gewoon in het ze KFPS stamboek. Eigenlijk jammer dat ze BP geregistreerd is, het is een mooie Fries.


Dank je wel ik vind d'r ook prachtig!
Het kolletje is echt te groot :o hier zie je t beter daar was d'r voorpluk nog inimini
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 17:52 



 
Profiel   

Ze heeft erg mooie bewegingen zo te zien!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 18:06 



 
Profiel   

Als 3 jarige kan het kolletje wel kleiner zijn. Ik heb KWPN veulens gehad die als veulen best wel een brede bles hadden en dan viel het als volwassen paard erg mee.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 09:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen