Lusitano versus kwpn/bwp..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pastis

Berichten: 241
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Leuven - Belgïe

Lusitano versus kwpn/bwp..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-23 09:31

Na talloze tropics gelezen te hebben, en nog steeds wat met vragen te zitten maak ik dit topic aan.


Na mijn ervaringen met mijn 3 ex eventingpaarden ben ik de zoektocht begonnen naar een Lusitano merrie. Dit door een hele fijn gevoel bij het rijden van een cruzado tijdens een les van Pedro teixera farao, en alle gesprekken met andere Lusitano eigenaren. Die merrie heb ik gelukkig gevonden, en kan ik in de zomer gaan uitproberen. Als de klik er niet is, ga ik rustig op zoek naar een ander paardje.

Maar wat is voor mensen die deze overstap gemaakt hebben de grootste aanpassing geweest? Dit omvat alles, het rijden, omgang, voer management etc.


Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, zodat ik met een open blik dit nieuw verhaal kan starten.
Laatst bijgewerkt door Pastis op 05-06-23 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 09:34

PSLs zijn ook warmbloeden. :+

Pastis

Berichten: 241
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Leuven - Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-23 09:48

Mkango schreef:
PSLs zijn ook warmbloeden. :+


Je hebt gelijk, heb de titel aangepast :)

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 11:19

Ik heb de laatste jaren een KWPN paard gehad en op een manege een Lusitano merrie ingereden. Ik vond haar zo lief, meegaand, comfortabel en gevoelig dat ik altijd heb gezegd: mijn volgende paard is een spanjaard!

Toen mijn kwpn merrie niet meer bereden kon worden ben ik op een manege gaan rijden waar ze verschillende PRE en Lusitano's hadden. Daar een tijd gereden en toen wist ik het zeker!

Begin dit jaar is mijn kwpn merrie ingeslapen en ging ik op zoek naar een leuke spanjaard.

Het is wel echt heel moeilijk om een goede te vinden heb ik gemerkt. Ze mankeren toch vaak iets en dan wordt alsnog een behoorlijk bedrag gevraagd. Een echt goeie brave en gezonde kan zomaar 20.000 euro kosten.

Wat ook lastig is dat is dat ze vaak nog hengst zijn of ze zijn al verknald, al in Spanje of hier in Nederland als iemand het temperament onderschat.

Ik heb er een stuk of 10 bekeken en na weer de zoveelste domper kwam ik er achter dat mijn droompaard heel dichtbij was :o ik reed namelijk al een paar maanden op een jonge spaanse die op de manege stond.
Ik heb haar laten keuren en sindsdien helemaal gelukkig met mijn Xada!

Edit:
Qua voer is er voor mij niet veel veranderd, mijn vorige paard had PPID en die moest suikerarm eten, dat krijgt Xada ook.
Management ben ik nog lerende in, ze is 4 jaar en ik merk dat ik erg moet oppassen dat ik haar niet overvraag. Ze kan mentaal heel moe zijn.
Ik heb ontdekt dat lange manen mooi zijn maar ook heel warm! Dus vlechten maken :D

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Lusitano versus kwpn/bwp..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 11:56

Wat ik zou fijn vind aan lusi's is dat ze je gewoon een heel goed gevoel geven. Ze zijn heel slim, denken met je mee. Ze zijn braaf maar tegelijkertijd heel heet te rijden. Toevallig rijd ik nu een kwpner die diep van binnen denk ik een Portugees wilde zijn, want die is net zo. :') ik bind ook de vlakke gangen wel fijn. Daar moest ik bij deze kwpner ff aan wennen weer.

Elisa2

Berichten: 37180
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Lusitano versus kwpn/bwp..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 12:52

Ik heb meer ervaring met cruzado's en spanjaarden maar wat voor mij altijd de grootste switch is, is hoe ze je kunnen spiegelen en alles aanvoelen. Ze zijn zo mensgericht en sensibel daar in. Ik vind het prachtig, maar het is wel heel belangrijk om jezelf heel erg bewust te zijn van jezelf en vanuit gevoel en zachtheid te werken. Dat hebben ze echt nodig...ieder paard natuurlijk, maar deze paarden net iets meer.

Verder is het trainen soms wat anders, omdat ze anders gebouwd zijn dan de gemiddelde kwpn verzamelen ze makkelijk en voorwaarts-neerwaarts op lengte rijden met de neus er uit is vaak moeilijk voor ze. Ze kruipen snel achter de teugel en gaan dan in een houding lopen en krabbelen. Dit is dus een blijvend terugkerend werkpuntje.

Qua voer is suikerarm voeren het beste, ze zijn vrij sober...hypermobiliteit en pssm komt vaker voor bij de Iberische paarden.

En verder ja..alleen maar voordelen..cool in het hoofd en toch sensibel genoeg, heel erg intelligent (over het algemeen) en mensgericht. De meeste zijn heel veelzijdig..en ze hebben vaak ook niet van die domme paniekreacties die kwpn's wel kunnen hebben. Ik vind ze veel makkelijker!