PRE aanschaf, waar?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

PRE aanschaf, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 21:06

Hoi,

Een kennis van mij is op zoek naar een PRE/Lusitano. Ik ben voor haar mee aan het zoeken.
Budget technisch, en aanbod lijkt toch rechtstreeks uit Spanje het beste uit de bus te komen. Maar dat is toch best een dingetje met keuren, paard in het echt zien, en transport.

Ze heeft de volgende eisen wellicht zijn er bokkers met connecties, of ervaringen met stallen.
- PRE / lusitano
- hengst/ruin
- liefst geen schimmel (bruin/zwart)
- +- 1.65m of groter
- lang gelijnt
- top braaf
- zadelmak
- budget rond de 10k
- liefst gestald in Nederland.

Ik weet dat er ook Nederlandse tussenpersonen zijn, maar weet zo geen namen. Wellicht jullie wel.

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Re: PRE aanschaf, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 21:10

In castricum zit een stal, Hoeve Heemstee die vaak dit soort paarden aanbieden!

Anoniem

Re: PRE aanschaf, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 21:13

Als een PSL inderdaad een serieuze optie is, zou je Lusitana kunnen contacteren. Ze woont in Portugal, heeft daar contacten en heeft al vaak bemiddeld in de aankoop van paarden uit Portugal. :)

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 21:21


Annabel

Berichten: 4869
Geregistreerd: 17-03-11

Re: PRE aanschaf, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 11:33

Kijk eens bij Frysk Andaluz in de Hoescke Waard.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 13:31

Clairmont stables is wellicht interessant voor je wbt Lusitano's.

Als je een PRE uit Spanje wilt dan weet ik nog wel een Nederlands tussenpersoon die daar woont en mee kan zoeken. Stuur me dan maar even een Pb.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: PRE aanschaf, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 13:36


ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:48

Voor Lusitano's; Chawwa Visser, Clairmont Stables/ Gaby Vegelin/ Noortich in den Houthen/ Theo Pennings, Stal Ploumen, Ingrid Schaap in Nederland en o.a. Paul van de Laer in België ( kleinschalige fokkerij van echte kwaliteitspaarden). Er zijn ook nog wat kleine fokkerijtjes/ handelaren in Nederland maar let op wat je koopt; er wordt heel wat afgesjoemeld met vooral de PRE en ook, maar in mindere mate, met de Lusitano.

Lees je in over de verschillen tussen de 2 rassen; de gemiddelde Lusitano is beter in balans dan de gemiddelde PRE en qua rug is de Lusitano sowieso beter.

Voor 10 K een goede Lusitano vinden met jouw eisen zal nog een dingetje worden, zowel in Nederland als in Portugal. Ik weet wel een paar stallen/ fokkerijen die paarden verkopen die aan jouw eisen voldoen daar maar of die je voor 10k kunnen helpen is de vraag.

Wel een advies; koop alleen paard waarvan de papieren 100% in orde zijn, die ( bij import uit Portugal) getest is op Pyroplasmose en sowieso, voor zowel PRE/ Lusitano, tegenwoordig ook testen op PSSM2. Dat lijkt toch steeds meer voor te komen. Bij goede fokkers kijken en kopen geeft overigens de meeste kans op succes. Er zijn echt wel goede handelaars maar de beste paarden verlaten niet zomaar het land van oorsprong.

Van 3 t/m 12 november is de Feira in Golega, Portugal; de plek bij uitstek om de Lusitano te leren kennen. Er zijn wedstrijden, keuringen en er staan veel fokkers met hun paarden waarvan er ook altijd een aantal te koop zijn. Dit is nog de aankondiging van vorig jaar maar geeft een aardig idee; https://feiradagolega.com/en/

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 14:46

Ik weet niet of jouw kennis nog op zoek is, maar ik ken ook wel iemand die leuke paarden heeft staan. Wel in Spanje. Zo’n dingetje is het niet hoor, ticket is zo geboekt en er is gewoon een wekelijks transport die kant op ;)

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Re: PRE aanschaf, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 15:08

Henri Jacobsen (even zoeken op facebook) haalt nog weleens wat leuks uit Spanje op qua PRE's.