gezocht Friese dekhengst voor niet Friese merrie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faya_barock

Berichten: 332
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

gezocht Friese dekhengst voor niet Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 23:06

Hoop dat iemand mij kan helpen voor waarschijnlijk volgend jaar, aan een Friese dekhengst (hoeft zeker geen goedgekeurde te zijn) van maximaal ongeveer 1.65m en die negatief getest is op erfelijke ziektes, veel behang, rechte rug, mag ook het oudere type zijn, ben erg benieuwd!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 23:17

Faya_barock schreef:
Hoop dat iemand mij kan helpen voor waarschijnlijk volgend jaar, aan een Friese dekhengst (hoeft zeker geen goedgekeurde te zijn) van maximaal ongeveer 1.65m en die negatief getest is op erfelijke ziektes, veel behang, rechte rug, mag ook het oudere type zijn, ben erg benieuwd!

Gaat het echt om die paar honderd euro verschil? Niet gekeurde hengsten zijn in de regel ook niet getest op erfelijke aandoeningen.

Faya_barock

Berichten: 332
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Re: gezocht Friese dekhengst voor niet Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 23:34

Ik begrijp je reactie niet?
Ik ga er meer vanuit dat een goedgekeurde Friese dekhengst niet snel buiten het ras dekt. Paar 100 euro maakt mij niet uit!

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 23:40

Faya_barock schreef:
Ik begrijp je reactie niet?
Ik ga er meer vanuit dat een goedgekeurde Friese dekhengst niet snel buiten het ras dekt. Paar 100 euro maakt mij niet uit!

Het maakt de hengst niks uit hoor.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 00:20

Faya_barock schreef:
Ik begrijp je reactie niet?
Ik ga er meer vanuit dat een goedgekeurde Friese dekhengst niet snel buiten het ras dekt. Paar 100 euro maakt mij niet uit!

Die dekken gewoon buiten het ras. Overigens verdwijnt dat behang bijna helemaal als hij een ander ras dekt gek genoeg.

PeraManga
Berichten: 74
Geregistreerd: 27-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 10:11

Faya_barock schreef:
Ik begrijp je reactie niet?
Ik ga er meer vanuit dat een goedgekeurde Friese dekhengst niet snel buiten het ras dekt. Paar 100 euro maakt mij niet uit!



Hier hoef je niet bang voor te zijn hoor TS.
Heel veel eigenaren laten de hengst wel buiten het ras dekken, het gaat meer om de hengsten die lopen op de Friese hengstenkeuring.. daarbij maak je wat minder kans.

Zoek het internet af naar een leuke dekhengst en steur de eigenaren een leuke mail en leg vooral uit waarom je graag een kruising wilt met hun Friese hengst.

En geef vooral niet op, je komt echt wel de goede hengst tegen met een leuke eigenaar die de kruising te gek gaat vinden!

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: gezocht Friese dekhengst voor niet Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 10:13

Heb je al eens geïnformeerd bij een hengstenhouder? Of de hengst die je wilt, buiten het ras dekt? Ik denk dat er maar weinig er moeilijk over doen, eigenlijk? Je bent gewoon een betalende klant toch? Dus prima.
Ik zou wel een goedgekeurde hengst nemen, tenzij je perse natuurlijk gedekt wilt hebben, dat doet geen enkele goedgekeurde dekhengst op dit moment meer.
Van de goedgekeurde hengsten is ook veel meer gegevens bekend, wat de nakomelingen doen enzo.