PRE veulen of enter uit Spanje, tips?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FabulosoHC

Berichten: 40
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Heerlen

PRE veulen of enter uit Spanje, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 14:24

Hi allemaal! Aangezien mijn lieve vriend toch wat ouder wordt, ben ik me aan het oriënteren op een toekomstige opvolger. Ik overweeg het komende jaar op zoek te gaan naar een PRE veulen of enter.
Ik ben op zoek naar een goedbewegend hengstveulen met potentie voor de sport, iets aan de maat (>160 met wat body) en een cool karakter. Afstamming en kleur vind ik niet belangrijk.

Eind oktober ga ik een paar dagen naar Sevilla. Ik zou dan graag al eens rondkijken. Omdat ik geen Spaans spreek en niet bijzonder veel oog heb om een veulen goed te beoordelen, ben ik op zoek naar hulp.
Hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? Waar ik zou kunnen gaan kijken? Misschien hebben jullie ook een idee van prijzen waar ik aan moet denken? Overigens denk ik er ook aan in NL te gaan kijken maar ik verwacht daar niet zo veel van gezien mijn wensen en de huidige prijzen hier.

Ik hoop dat jullie me een stapje verder kunnen helpen!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 14:32

Een kennisje van mij heeft voor een goed adres een lusitano hengstveulen en merrieveulen van dit jaar te koop.
Hengstveulen is van een fijne hoogbenige dressuurgerichte hengst die nu volgens mij in Spanje bij een dressuurruiter staat, merrie veulen is van een hele fijne Nederlandse hengst.

FabulosoHC

Berichten: 40
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Heerlen

Re: PRE veulen of enter uit Spanje, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 17:27

Hi Nouvel, dat klinkt interessant. Ik ben helemaal niet zo thuis in de lusitano’s, hoe vind je hen qua karakter t.o.v. de PRE?

Mi_Amore

Berichten: 14844
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 17:47

En nu ga ik je heeeeelemaal horendol maken, maar ken je de Menorquins al…? :D

www.ardanwenstables.be heeft nu een Lusitano merrie met/zonder veulen te koop en fokt ook Menorquins (en heeft zeer goede contacten met het stamboek)

FabulosoHC

Berichten: 40
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 21:28

Mi_Amore schreef:
En nu ga ik je heeeeelemaal horendol maken, maar ken je de Menorquins al…? :D

https://www.ardanwenstables.be heeft nu een Lusitano merrie met/zonder veulen te koop en fokt ook Menorquins (en heeft zeer goede contacten met het stamboek)


Nee nog niet, ziet er ook leuk uit! Hebben zij vaker veulens?

Mi_Amore

Berichten: 14844
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: PRE veulen of enter uit Spanje, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:50

Dit jaar hadden ze er 2, volgend jaar eentje op komst. Maar ze kennen ook mensen van het stamboek. Je kan altijd bij hen kennismaken met het ras :)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:50

FabulosoHC schreef:
Hi Nouvel, dat klinkt interessant. Ik ben helemaal niet zo thuis in de lusitano’s, hoe vind je hen qua karakter t.o.v. de PRE?


Ik heb geen ervaring met PRE’s maar ik verwacht dat ze niet heel verschillend zijn, zal ook per paard en afstamming etc verschillen…

FabulosoHC

Berichten: 40
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 10:55

Mi_Amore schreef:
Dit jaar hadden ze er 2, volgend jaar eentje op komst. Maar ze kennen ook mensen van het stamboek. Je kan altijd bij hen kennismaken met het ras :)


Dankjewel voor de tip! Ik hou het zeker in mijn achterhoofd.

FabulosoHC

Berichten: 40
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 10:57

Nouvel schreef:
FabulosoHC schreef:
Hi Nouvel, dat klinkt interessant. Ik ben helemaal niet zo thuis in de lusitano’s, hoe vind je hen qua karakter t.o.v. de PRE?


Ik heb geen ervaring met PRE’s maar ik verwacht dat ze niet heel verschillend zijn, zal ook per paard en afstamming etc verschillen…


Daar heb je gelijk in. Wat ik vooral fijn vind aan de PRE’s die ik ken is het mensgerichte en dat ze niet lomp zijn, zullen eerder om je heen lopen dan tegen je aan, zoals sommige Friezen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: PRE veulen of enter uit Spanje, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 12:12

Lusitano ‘s zijn ook niet lomp inderdaad, qua gevoeligheid vergelijkbaar met een PRE.

_Malu_

Berichten: 755
Geregistreerd: 23-09-07
Woonplaats: Deutschland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 12:16

Het is niet heel makkelijk jonge paarden te kopen in Spanje die ook goed zijn. De meeste fokkers willen ze pas vanaf een jaar of 3 verkopen, dan krijgen ze er gewoon meer voor. Een jonkie op zo'n lang transport is ook niet altijd een heel goed idee. Ik heb uiteindelijk mijn Lusitano in Belgie gekocht, maar dat heb ik heel veel mazzel mee gehad. Mijn Andalusier heb ik 2021 uit Spanje gehaald via een Duitse bemiddelaar. Wel tevreden over. Je zou Edith Scholtens (op FB wel te vinden) eens kunnen vragen om te bemiddelen. Pas op met de hele groot gefokte moderne PRE's.... leuk voor de grote Nederlanders, maar ze hebben veel problemen. Ik zou kijken of je een iets meer barokker typ kunt vinden met de oudere bloedlijnen die een stokmaat rond de 160 hebben. Boven de 165 worden ze vaak niet beter met lange pootjes en zwakke ruggen...
Als je ook open staat voor Lusitanos, vond ik toen het contact met Coudelaria Morgado wel fijn. Hebben volgens mij hele correcte paarden lopen, ben er alleen zelf niet meer heen geweest, omdat ik toen mijn knapperd dichterbij heb gevonden. Prijzen vanaf 4500.... maar de betere veulens/jaarlingen kosten tegenwoordig rond de 6500-8000.... laat hem zeker ook keuren door een goede dierenarts met röntgenfoto's, ook van de hals ivm. ECVM. Transportkosten zitten rond de 1500 Euro.
Je kunt ook Ylvie Fros in Lunteren even contacteren, zij heeft net veulens van een goed adres uit Spanje binnengekregen... en volgens mij wilde ze er ook weer eentje doorverkopen.

FabulosoHC

Berichten: 40
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 19:27

_Malu_ schreef:
Het is niet heel makkelijk jonge paarden te kopen in Spanje die ook goed zijn. De meeste fokkers willen ze pas vanaf een jaar of 3 verkopen, dan krijgen ze er gewoon meer voor. Een jonkie op zo'n lang transport is ook niet altijd een heel goed idee. Ik heb uiteindelijk mijn Lusitano in Belgie gekocht, maar dat heb ik heel veel mazzel mee gehad. Mijn Andalusier heb ik 2021 uit Spanje gehaald via een Duitse bemiddelaar. Wel tevreden over. Je zou Edith Scholtens (op FB wel te vinden) eens kunnen vragen om te bemiddelen. Pas op met de hele groot gefokte moderne PRE's.... leuk voor de grote Nederlanders, maar ze hebben veel problemen. Ik zou kijken of je een iets meer barokker typ kunt vinden met de oudere bloedlijnen die een stokmaat rond de 160 hebben. Boven de 165 worden ze vaak niet beter met lange pootjes en zwakke ruggen...
Als je ook open staat voor Lusitanos, vond ik toen het contact met Coudelaria Morgado wel fijn. Hebben volgens mij hele correcte paarden lopen, ben er alleen zelf niet meer heen geweest, omdat ik toen mijn knapperd dichterbij heb gevonden. Prijzen vanaf 4500.... maar de betere veulens/jaarlingen kosten tegenwoordig rond de 6500-8000.... laat hem zeker ook keuren door een goede dierenarts met röntgenfoto's, ook van de hals ivm. ECVM. Transportkosten zitten rond de 1500 Euro.
Je kunt ook Ylvie Fros in Lunteren even contacteren, zij heeft net veulens van een goed adres uit Spanje binnengekregen... en volgens mij wilde ze er ook weer eentje doorverkopen.


Thanks! Ik ben ook geen fan van de grote pre’s, komt de kwaliteit meestal niet ten goede. Maar ik ben 1.75 dus een beetje maat heb ik wel nodig .
Edith Scholtens ga ik onthouden, die heb ik ook wel eens op FB voorbij zien komen. Sowieso lijkt een bemiddelaar me wel handig, dus mocht je er nog meer kennen..
Lusitano sta ik voor open, maar denk jij dat het zin heeft direct contact op te nemen, zonder bemiddelaar?
En wat is ECVM?

_Malu_

Berichten: 755
Geregistreerd: 23-09-07
Woonplaats: Deutschland

Re: PRE veulen of enter uit Spanje, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 21:09

Doordat ze vrij breed zijn en zeker de hengsten een flinke hals hebben dekken ook de kleinere types lange mensen best goed af. Mijn vriendin van 1.78 past super op mijn Andalusier die 1.57 stokmaat heeft.

Ik ken geen Nederlandse bemiddelaars verder.

Ik vond zelf het contact met Monte Barrao Lusitanos ook wel fijn. Ik denk dat je daar best eens kunt kijken en na een keuring kunt kopen. Yeguada La Perla in Madrid heeft ook fijne Lusitanos. Ik geloof alleen dat die geen jonge paarden op transport doen. Vanaf 2-3 eerst geloof ik

Soms heb je dichterbij dus ook wel geluk. Voor Lusitanos kun je Romina Steiner in de buurt van Maastricht eens vragen.
PRE/Andalusiers weet ik in Nederland niet. Ik geloof dat de meeste handelstallen niks goeds aanbieden. Ik heb hier lig nog nooit een goed Spaans paard gevonden en heb er toen behoorlijk wat bekeken.

ECVM is een aangeboren afwijking aan de halswervel die vaker voorkomt dan gedacht en soms behoorlijke problemen geeft. Bij een jaarling kun je dat lig wel zien of het wel of niet klopt.

Maar als je toch al binnenkort in Spanje bent kun je misschien van te voren even kijken of er fokkers in de buurt zijn en gewoon gaan kijken en ook op je gevoel afgaan. De meeste spreken wel engels hoor. Je hoeft nog niet gelijk te beslissen, zeker die jonkies worden niet zo heel snel verkocht.

FabulosoHC

Berichten: 40
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 22:46

_Malu_ schreef:
Doordat ze vrij breed zijn en zeker de hengsten een flinke hals hebben dekken ook de kleinere types lange mensen best goed af. Mijn vriendin van 1.78 past super op mijn Andalusier die 1.57 stokmaat heeft.

Ik ken geen Nederlandse bemiddelaars verder.

Ik vond zelf het contact met Monte Barrao Lusitanos ook wel fijn. Ik denk dat je daar best eens kunt kijken en na een keuring kunt kopen. Yeguada La Perla in Madrid heeft ook fijne Lusitanos. Ik geloof alleen dat die geen jonge paarden op transport doen. Vanaf 2-3 eerst geloof ik

Soms heb je dichterbij dus ook wel geluk. Voor Lusitanos kun je Romina Steiner in de buurt van Maastricht eens vragen.
PRE/Andalusiers weet ik in Nederland niet. Ik geloof dat de meeste handelstallen niks goeds aanbieden. Ik heb hier lig nog nooit een goed Spaans paard gevonden en heb er toen behoorlijk wat bekeken.

ECVM is een aangeboren afwijking aan de halswervel die vaker voorkomt dan gedacht en soms behoorlijke problemen geeft. Bij een jaarling kun je dat lig wel zien of het wel of niet klopt.

Maar als je toch al binnenkort in Spanje bent kun je misschien van te voren even kijken of er fokkers in de buurt zijn en gewoon gaan kijken en ook op je gevoel afgaan. De meeste spreken wel engels hoor. Je hoeft nog niet gelijk te beslissen, zeker die jonkies worden niet zo heel snel verkocht.


Ik was bang dat de meesten geen Engels spreken. Dan denk ik inderdaad dat bij een paar adresjes gaan kijken een goede start is. Ik ga mijn best doen er een paar op te snorren

Forcalquier

Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 00:43

Wanneer je toch naar Sevilla wilt, zou ik je aanraden om dit te plannen tijdens Sicab.
Diverse fokkers (en mooie bloedlijnen) waar je behoorlijk wat informatie kunt inwinnen.

Tevens kan ik je (al eerder genoemd) Edith Scholtens of Virginie Walgraven (dierenarts) aanraden als bemiddelaar.

Zelf 3 jaar terug een barok gebouwd hengstje van 15 maanden geïmporteerd. Wél op eigen houtje gedaan omdat ik de verkoper al goed kende via mijn werk als chauffeur van een internationale paardentransporteur.
Jaarlingen zijn wel te vinden, verkijk je niet op de stokmaat van jonge PRE's. De mijne was heel lang erg barok maar klein (1.48) en is pas na zijn castratie (op 3,5 jarige leeftijd) uitgegroeit tot een bijna 5 jarige van 1.63. Vooral het afgelopen jaar is hij enorm gegroeid, 9cm in 1 jaar.
Typerend voor een PRE: het zijn laatbloeiers maar wel de meest fijne paarden van karakter....en dat durf ik te zeggen met nog 3 rassen op mijn perceel :o

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Re: PRE veulen of enter uit Spanje, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 08:21

Ik weet nog wel een Nederlandse bemiddelaar voor je in Spanje, stuur een Pb.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: PRE veulen of enter uit Spanje, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 09:09

Waarom wil je in Spanje kopen. Hier in Nederland zijn ook wel PRE veulens te koop lijkt me wel gemakkelijker en vertrouwder.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 10:22

Ik kan je ook contact met Ardanwenstables aanraden. Zij zijn er erg in thuis. Ik ken die mensen persoonlijk en ze zijn heel eerlijk. Ze zullen je geen paard verkopen als ze denken dat het niet gaat passen. Hun paarden komen uit Menorca en ze zijn erg bekend met het stamboek. Ik kan je tel nr geven via pb als je wil.

FabulosoHC

Berichten: 40
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 10:57

Forcalquier schreef:
Wanneer je toch naar Sevilla wilt, zou ik je aanraden om dit te plannen tijdens Sicab.
Diverse fokkers (en mooie bloedlijnen) waar je behoorlijk wat informatie kunt inwinnen.

Tevens kan ik je (al eerder genoemd) Edith Scholtens of Virginie Walgraven (dierenarts) aanraden als bemiddelaar.

Zelf 3 jaar terug een barok gebouwd hengstje van 15 maanden geïmporteerd. Wél op eigen houtje gedaan omdat ik de verkoper al goed kende via mijn werk als chauffeur van een internationale paardentransporteur.
Jaarlingen zijn wel te vinden, verkijk je niet op de stokmaat van jonge PRE's. De mijne was heel lang erg barok maar klein (1.48) en is pas na zijn castratie (op 3,5 jarige leeftijd) uitgegroeit tot een bijna 5 jarige van 1.63. Vooral het afgelopen jaar is hij enorm gegroeid, 9cm in 1 jaar.
Typerend voor een PRE: het zijn laatbloeiers maar wel de meest fijne paarden van karakter....en dat durf ik te zeggen met nog 3 rassen op mijn perceel :o


Thanks, namen staan genoteerd! Idd goed om rekening te houden met dat ze pas later volgroeid zijn. Reisje naar Sevilla is al geboekt maar wellicht reden om nog eens terug te gaan


Elisa2 schreef:
Ik weet nog wel een Nederlandse bemiddelaar voor je in Spanje, stuur een Pb.


Dankjewel Elisa!


pillow schreef:
Waarom wil je in Spanje kopen. Hier in Nederland zijn ook wel PRE veulens te koop lijkt me wel gemakkelijker en vertrouwder.


Dat lijkt mij ook, maar de keuze is nu eenmaal kleiner hier dus vandaar dat ik me daar niet toe wil beperken . Mocht je een specifiek adres in gedachten hebben hoor ik dat graag.


sevke schreef:
Ik kan je ook contact met Ardanwenstables aanraden. Zij zijn er erg in thuis. Ik ken die mensen persoonlijk en ze zijn heel eerlijk. Ze zullen je geen paard verkopen als ze denken dat het niet gaat passen. Hun paarden komen uit Menorca en ze zijn erg bekend met het stamboek. Ik kan je tel nr geven via pb als je wil.


Dankjewel voor het meedenken, ik had hen al als tip gekregen dus heb al even op hun website gepiekt.