Voskleurige Fries

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:55

Ilse_123 schreef:
Morganlefay schreef:
Het vervelende van uitsluiten van bepaalde factoren is dat de al zo smalle genenpool nog smaller wordt.
Ik weet dat wat ik schrijf vloeken in de kerk is binnen het Stamboek, maar genetica gaat verder dan alleen een "verkeerd" kleurtje verbannen omdat.



Eens, maar dat is wel een beetje bekend van het kfps, verbaasd me niks dat de vosdragers in een bijboek terecht zijn gekomen.

Het is mij onduidelijk waarom dit vloeken in de kerk is, aangezien binnen het KFPS als sinds medio de periode rond de tweede wereldoorlog gesproken wordt over genetische diversiteit, inteelt, verwachtschap etc. Het is een gesprek dat zelfs vandaag nog aan de lopende band gaande is. Het is de reden waarom inteeltpercentages en verwantschap momenteel van doorslaggevende invloed kunnen zijn bij een hengst waarover getwijfeld wordt bij het centraal onderzoek. Het is waarom het KFPS vorig jaar besloten heeft om de alle DNA-informatie van de 80K SNP-testen van veulens per dit seizoen te documenteren en te onderzoeken.

Het is daarentegen niet hetzelfde als geen enkel fokdoel stellen m.b.t. exterieur.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 13:07

De vos fries heeft ook gewoon een genenpool naast dat kleurgen, door deze kleur te weigeren wordt de rest van het genetisch materiaal van een vosfries niet meegenomen terwijl de totale genenpool al smal is
Maar dit is echter het paard achter de wagen spannen al die genetische onderzoeken omdat er specifiek op een enkel onderdeel=kleur=uiterlijk een hele lijn werd geweigerd.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Voskleurige Friezen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 13:22

Dat hoeft niet noodzakelijkerwijs de redding van het ras mee gemoeid te zijn. Dat hangt immers niet af van het individuele paard (wat overigens net zo goed hoog in verwantschap en inteeltpercentage kan zijn). Sterker nog, al een paard drager is van de vosfactor, staat dat eventuele goedkeuring niet in de weg, zolang het gen niet tot uiting komt. Zolang er geen paring wordt gemaakt met een moederdier dat ook drager is (de zogenaamde risicoparing, die net zo goed kan bestaan uit dragers van dwerggroei of waterhoofd), kan het nageslacht gewoon worden opgenomen in het stmaboek. Zelfs als het zelf wel drager is.

Er zijn meerdere stamboekhengsten goedgekeurd, die dan wel drager zijn van vosfactor, dan wel drager van het gen zijn dat dwerggroei of waterhoofden veroorzaakt. Dit is pas een risico wanneer het moederdier ook drager is, en kan hoogstens een probleem vormen wanneer sprake is van een homozygoot (of dit nu om gezondheidsredenen is, of het uiterlijke kenmerk van een vos bij stamboekopname).

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 13:51

_Jelske schreef:
Dat hoeft niet noodzakelijkerwijs de redding van het ras mee gemoeid te zijn. Dat hangt immers niet af van het individuele paard (wat overigens net zo goed hoog in verwantschap en inteeltpercentage kan zijn). Sterker nog, al een paard drager is van de vosfactor, staat dat eventuele goedkeuring niet in de weg, zolang het gen niet tot uiting komt. Zolang er geen paring wordt gemaakt met een moederdier dat ook drager is (de zogenaamde risicoparing, die net zo goed kan bestaan uit dragers van dwerggroei of waterhoofd), kan het nageslacht gewoon worden opgenomen in het stmaboek. Zelfs als het zelf wel drager is.

Er zijn meerdere stamboekhengsten goedgekeurd, die dan wel drager zijn van vosfactor, dan wel drager van het gen zijn dat dwerggroei of waterhoofden veroorzaakt. Dit is pas een risico wanneer het moederdier ook drager is, en kan hoogstens een probleem vormen wanneer sprake is van een homozygoot (of dit nu om gezondheidsredenen is, of het uiterlijke kenmerk van een vos bij stamboekopname).


Je hebt het heel goed verwoord. _/-\o_

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:16

_Jelske schreef:
janderegelaa schreef:

Dat vind ik wel bijzonder want wettelijk moet een paspoort uitgevende instantie de afstamming van een paard registreren -als die bekend is-. Ze worden alleen niet in het stamboek opgenomen maar dan praat je over een stamboekkeuring.


Het feit dat een paard voorzien moet worden van een paspoort, waar al dan niet de afstamming in vermeld wordt, wil niet hetzelfde zeggen als dat voor ieder paard een stamboekpapier moet worden afgegeven. Vandaar het bijboek.

Ze krijgen dus wel een papier met de afstamming er op alleen dan zijn ze bijboek. Dat is iets anders dan geen papier.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Voskleurige Friezen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:29

Ja, klopt. Alleen is het bijboek facultatief. Je hoeft het paspoort immers niet bij het stamboek aan te vragen, dat kan ook via de dierenarts. Dan zou de afstamming alsnog vermeld kunnen worden op basis van het papier van moeder en een dekbewijs.

Het papier maakt immers niet een volbloed -fries, -KWPN, - welsh, -tinker etc. De afstamming maakt het wel of niet zuiver. Een fries met een vosfactor is niet minder fries en daarom heeft het reglement bepaald dat er een bijboek is. Een fries met een aftekening (bijvoorbeeld twee witte voetjes) is ook niet minder fries. Het gebeurt.

In genetica is 1+1 namelijk zelden twee :o

DubbelFun

Berichten: 88682
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 15:12

Cayenne schreef:
Mijn leraar van de basisschool had een witte fries. Prachtdier! Paard was in 1980 geboren dus is al even geleden :')
nimbletje schreef:
Dan moet één van de ouders ook schimmel zijn geweest.
Nee, dat klopt niet. Er bestaat zoiets als Albinisme óók bij paarden. Dat is een afwijking in het gen (dus geen erfelijke afwijking) of overdraagbare 'verdunning' (zoals een homozygote Creme) of een Wit-gen.

Een schimmel wordt altijd met kleur geboren én heeft een gekleurde huid. Een Albino mist het gen wat kleur geeft aan haar en huid.

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 15:25

DubbelFun schreef:
Cayenne schreef:
Mijn leraar van de basisschool had een witte fries. Prachtdier! Paard was in 1980 geboren dus is al even geleden :')
nimbletje schreef:
Dan moet één van de ouders ook schimmel zijn geweest.
Nee, dat klopt niet. Er bestaat zoiets als Albinisme óók bij paarden. Dat is een afwijking in het gen (dus geen erfelijke afwijking) of overdraagbare 'verdunning' (zoals een homozygote Creme) of een Wit-gen.

Een schimmel wordt altijd met kleur geboren én heeft een gekleurde huid. Een Albino mist het gen wat kleur geeft aan haar en huid.

Het albino-gen is echter nog nooit gevonden bij paarden ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 15:43

_Jelske schreef:
Ja, klopt. Alleen is het bijboek facultatief. Je hoeft het paspoort immers niet bij het stamboek aan te vragen, dat kan ook via de dierenarts. Dan zou de afstamming alsnog vermeld kunnen worden op basis van het papier van moeder en een dekbewijs.

Het papier maakt immers niet een volbloed -fries, -KWPN, - welsh, -tinker etc. De afstamming maakt het wel of niet zuiver. Een fries met een vosfactor is niet minder fries en daarom heeft het reglement bepaald dat er een bijboek is. Een fries met een aftekening (bijvoorbeeld twee witte voetjes) is ook niet minder fries. Het gebeurt.

In genetica is 1+1 namelijk zelden twee :o

Dan begrijpen we elkaar _/-\o_

DubbelFun

Berichten: 88682
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:03

Picopico schreef:
Het albino-gen is echter nog nooit gevonden bij paarden ;)

Is er wel gezocht naar de juiste marker ;)
Er wordt gezegd dat een Albino paard altijd rode ogen zou moeten hebben en dat die nog nooit gezien is, maar niet alle Albino's hebben rode ogen. Bij mensen zijn heel lichtblauwe ogen of zelfs een vage lila-kleur waar genomen.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:16

Er zijn wel andere genen waardoor je een geheel wit paard krijgt, maar dat zijn ook geen allelen die je bij Friezen verwacht. Of het moet een hele toevallige mutatie zijn geweest in dat individu.

Zoolgangster

Berichten: 9600
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:30

Morganlefay schreef:
Het vervelende van uitsluiten van bepaalde factoren is dat de al zo smalle genenpool nog smaller wordt.
Ik weet dat wat ik schrijf vloeken in de kerk is binnen het Stamboek, maar genetica gaat verder dan alleen een "verkeerd" kleurtje verbannen omdat.


Ja, ik vind het ook idioot dat alles wat zwart is "goed" is, maar kerngezonde vossen vanwege de kleur worden uitgesloten. Vervolgens fokt men doodleuk verder met erfelijk belaste dieren: slokdarmproblemen, dwerg, waterhoofd, maar heej, ze hebben de juiste kleur.


Een goed gezond paard heeft nooit een verkeerde kleur.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Voskleurige Friezen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:35

Of anders verven het een en ander zwart ;)

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:42

Zoolgangster schreef:
Morganlefay schreef:
Het vervelende van uitsluiten van bepaalde factoren is dat de al zo smalle genenpool nog smaller wordt.
Ik weet dat wat ik schrijf vloeken in de kerk is binnen het Stamboek, maar genetica gaat verder dan alleen een "verkeerd" kleurtje verbannen omdat.


Ja, ik vind het ook idioot dat alles wat zwart is "goed" is, maar kerngezonde vossen vanwege de kleur worden uitgesloten. Vervolgens fokt men doodleuk verder met erfelijk belaste dieren: slokdarmproblemen, dwerg, waterhoofd, maar heej, ze hebben de juiste kleur.


Een goed gezond paard heeft nooit een verkeerde kleur.

In tegendeel: er wordt juist heel bewust gefokt. Niet alleen om verwantschap en inteelt zo laag mogelijk te maken. Want het stamboek communiceert juist heel transparant en onderzoek ook precies om die reden bij stamboekopnamen op dragerschap. Zo kan de fokker weloverwogen paren maken en daarmee voorkomen dat een risicoparing wordt gedaan.

Natuurlijk zal ik niet ontkennen dat er altijd mensen zijn die een bepaalde mate van lijnenteelt zullen toepassen, maar die heb je immers ook bij het KWPN, NRPS etc.

Keerzijde is overigens ook dat menig lid van het stamboek bij keuringen zijn paard verft met een pakje van de Etos om het vinkje op het scoreblad onder "gitzwart" te kunnen krijgen, ipv vaalzwart (wat voor menig Fries meer van toepassing zal zijn).

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:44

Zoolgangster schreef:
Morganlefay schreef:
Het vervelende van uitsluiten van bepaalde factoren is dat de al zo smalle genenpool nog smaller wordt.
Ik weet dat wat ik schrijf vloeken in de kerk is binnen het Stamboek, maar genetica gaat verder dan alleen een "verkeerd" kleurtje verbannen omdat.


Ja, ik vind het ook idioot dat alles wat zwart is "goed" is, maar kerngezonde vossen vanwege de kleur worden uitgesloten. Vervolgens fokt men doodleuk verder met erfelijk belaste dieren: slokdarmproblemen, dwerg, waterhoofd, maar heej, ze hebben de juiste kleur.


Een goed gezond paard heeft nooit een verkeerde kleur.

Maar een paard met kleur is toch ook niet perse een goed paard := :Y)

Geintje natuurlijk, maar de kleur bepaalt gewoon niet de kwaliteit van een paard. Binnen het KFPS heeft zwart gewoon de voorkeur en dat heeft de vereniging nu eenmaal zo afgesproken. Meer is het ook gewoon niet. Het staat een ieder vrij om vooral te fokken met paarden/friezen die voskleurig zijn of vosfactor dragen. Die personen kunnen alleen niet tegelijkertijd verwachten dat ze ook in het hoofdboek van het KFPS terecht kunnen met hun paard.

Ik kan toch ook geen peugeot kopen en stellen dat het een mercedes is, of dit zo in de papieren laten vastleggen?

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Voskleurige Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 17:34

Ik ben overigens ook vooral benieuwd of diegene die de laatste foto heeft geplaatst, zich bij toeval nog geroepen voelt om iets meer te delen over het paard en/of meer beeldmateriaal heeft.

Anoniem

Re: Voskleurige Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 17:56

Wauw wat een gave zeg <3 . Ben ook benieuwd naar meer info..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Voskleurige Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:01

In Amerika staat een Fries, vos met een bles. Echt een leukerd!

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:24

DubbelFun schreef:
Picopico schreef:
Het albino-gen is echter nog nooit gevonden bij paarden ;)

Is er wel gezocht naar de juiste marker ;)
Er wordt gezegd dat een Albino paard altijd rode ogen zou moeten hebben en dat die nog nooit gezien is, maar niet alle Albino's hebben rode ogen. Bij mensen zijn heel lichtblauwe ogen of zelfs een vage lila-kleur waar genomen.


Maar is dat geen leucisme ipv albinisme?

tsvl
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 18:28

Beste allen,

Sorry, mijn eerste keer dat ik zoiets plaats en ben nieuw op bokt. Leek mij leuk om mijn trots te delen in deze leuke topic.

Even wat extra info;

Het is een Fries, beide ouders hebben de vos factor. Hij is nu 5 jaar oud, ook op de foto die ik heb geplaatst.

Moeder is van onszelf, we hebben hem al vanaf de geboorte dus.

Mochten jullie nog vragen hebben dan beantwoord ik deze graag.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Voskleurige Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:33

Wat is de afstamming van jouw paardje TSVL? Heb je bijvoorbeeld het levensnummer van de moeder zodat ik haar eens in het stamboek kan opzoeken?

tsvl
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 18:34

_Jelske schreef:
Wat is de afstamming van jouw paardje TSVL? Heb je bijvoorbeeld het levensnummer van de moeder zodat ik haar eens in het stamboek kan opzoeken?


Ik heb haar paspoort nu niet bij de hand, ligt op stal bij mijn paardje. Ik zal morgen eens kijken en deze hier vermelden.

Nog even voor de mensen die aangaven dat hij is geschoren… zijn benen zijn inderdaad geschoren vanwege mok

Hij is op dit moment stokmaat 160

Had niet gedacht dat er zoveel reacties zouden komen.. ik was zelf benieuwd of er meerdere waren in Nederland en ben op Google gaan zoeken, kwam toen dit tegen op bokt :)
Laatst bijgewerkt door tsvl op 26-09-23 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Voskleurige Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:39

Oh nou, ik ben reuze benieuwd!

tsvl
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 18:44

Nog even een foto van moeder en zoon. Op mijn TikTok tessvloenen zijn ook video’s te vinden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door tsvl op 26-09-23 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:52

Heel gaaf! Allebei knappe paarden trouwens