Voskleurige Fries

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tsvl
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-09-23

Voskleurige Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 23:22

Voor de mensen die graag een foto willen zien van een prachtige voskleurige Fries…. My Mr handsome :)


Afbeelding

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 00:28

tsvl schreef:
Voor de mensen die graag een foto willen zien van een prachtige voskleurige Fries…. My Mr handsome :)


[ [url=m/H1r6fd.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ten eerste up je een topic van 19 jaar geleden.
Ten 2e ziet dat beestje er erg jong uit, waar je dus niet op zou moeten zitten. Ik tem bij deze.

Moderatoropmerking:
De nieuwe berichten zijn gesplitst naar een nieuw topic

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Voskleurige Friezen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 00:36

Pfoeh, warm welkom op bokt. Oké dit topic is erg oud ja, maar bijzonder dat je van een foto met ongebruikelijke hoek ook nog kan deduceren hoe oud het paard is, en je daarop gebaseerd óók nog gaat temmen. Ik ken 8-jarigen die eruit zien als 3, dus vind jouw reactie eigenlijk nog bijzonderder dan tsvl.

Tsvl: welkom op bokt, het wordt gewaardeerd om iets meer info/context te geven bij dit soort berichten. We zijn hier een beetje huiverig voor mogelijke spammers of internet-trolls. Ben je dat niet? Dan welkom!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Voskleurige Friezen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 03:23

Leuk dier Tsvl. Zijn de ouders beiden Fries? Ik mis wat sokken bij die van jou, dus ik denk dat het een kruising is?

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Voskleurige Friezen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 06:03

De sokken aan de voorbenen lijken geknipt of geschoren, achter meer behang

Sherivey
Berichten: 8635
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 07:57

SweetVanille schreef:
tsvl schreef:
Voor de mensen die graag een foto willen zien van een prachtige voskleurige Fries…. My Mr handsome :)


[ [url=m/H1r6fd.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ten eerste up je een topic van 19 jaar geleden.
Ten 2e ziet dat beestje er erg jong uit, waar je dus niet op zou moeten zitten. Ik tem bij deze.

Knap dat je van een foto kunt zien hoe oud dit paard is. Kun je misschien je geld mee verdienen :j

Leuk paard hoor tsvl :j
Vind dat altijd zo apart hoe er een vos uit friezen kan komen :D

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:30

Cayenne schreef:
Leuk dier Tsvl. Zijn de ouders beiden Fries? Ik mis wat sokken bij die van jou, dus ik denk dat het een kruising is?

Ik geloof ook niet dat dit een Fries is, lijkt me ook te klein en idd geen behang.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:45

SweetVanille schreef:
tsvl schreef:
Voor de mensen die graag een foto willen zien van een prachtige voskleurige Fries…. My Mr handsome :)


[ [url=m/H1r6fd.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ten eerste up je een topic van 19 jaar geleden.
Ten 2e ziet dat beestje er erg jong uit, waar je dus niet op zou moeten zitten. Ik tem bij deze.


Euhm daar staat toch een volledig uitgegroeid paard?
De mijne lijkt jonger, smal geval met een babyhoofdje en die is er 8…

@tsvl: cool dier! Ik begrijp alleen niet goed hoe een vos kan ontstaan bij friezen. Zijn de ouders twee ‘normale’ friezen?

JameyDL

Berichten: 202
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Re: Voskleurige Friezen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:58

Oke, uhm ik weet hier ook niet precies the in's en out's over maar wat ik weet correct me if im wrong, vroeger zaten er meer vossen tussen friezen was het zelfs normaal maar rond "1980" heeft het frieze stamboek het verboden alle "hengesten en merries" die het gen hadden zolang ze maar niet in die kleur fokte dus de nakomelingen geen vos kleur kregen mochten ze door blijven fokken. Alle vossen friezen hoe geweldige ouders ze ook hadden worden niet in het frieze stamboek opgenomen. Daardoor is de kleur best wel uitgestorven. Ze zijn er maar echt niet veel, ik weet dat er iemand in amerika zich er mee bezig hield en haar hengst als zeldzaam neerzetten en de vos er weer terug in wou hebben maar dat het frieze stamboek dat niet toeliet vanwege de kleur. Persoonlijk ik vind ze wel een grappig kleurtje hebben.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Voskleurige Friezen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:17

Wauw, ik vind hem prachtig <3

Sherivey
Berichten: 8635
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:27

JameyDL schreef:
Oke, uhm ik weet hier ook niet precies the in's en out's over maar wat ik weet correct me if im wrong, vroeger zaten er meer vossen tussen friezen was het zelfs normaal maar rond "1980" heeft het frieze stamboek het verboden alle "hengesten en merries" die het gen hadden zolang ze maar niet in die kleur fokte dus de nakomelingen geen vos kleur kregen mochten ze door blijven fokken. Alle vossen friezen hoe geweldige ouders ze ook hadden worden niet in het frieze stamboek opgenomen. Daardoor is de kleur best wel uitgestorven. Ze zijn er maar echt niet veel, ik weet dat er iemand in amerika zich er mee bezig hield en haar hengst als zeldzaam neerzetten en de vos er weer terug in wou hebben maar dat het frieze stamboek dat niet toeliet vanwege de kleur. Persoonlijk ik vind ze wel een grappig kleurtje hebben.

Zo heb ik op een stageadres ook een voskleurige Arabofries gehad. Beide ouders bekend, maar toch kwam er een vos uit.

Heeft iets met genencombinaties ofzo te maken, maar dat is niet mijn sterkste punt. Weet iig dat het kan. :+

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:27

Speirs schreef:
Wauw, ik vind hem prachtig <3



Ik ook. En te klein voor ern fries? Ik heb wel vaker friezen gezien die amper de 1.55 halen.

Djorf_6
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-03-15

Re: Voskleurige Friezen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:33

Voor vosse-friezen-liefhebbers; ik kwam laatst op tiktok een amerikaanse fokker tegen die specifiek met vosse friezen fokt. Is te vinden onder de naam FireFriesianFoundation

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Voskleurige Friezen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:46

Welkom tsvl, en wauw ik had geen idee dat voskleurige friezen bestonden, apart zeg.

JameyDL

Berichten: 202
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:47

Djorf_6 schreef:
Voor vosse-friezen-liefhebbers; ik kwam laatst op tiktok een amerikaanse fokker tegen die specifiek met vosse friezen fokt. Is te vinden onder de naam FireFriesianFoundation


Klopt dat is inderdaad de hengst die ik ook bedoelde, alleen ze fokken volgens mij niet meer heel actief i.m.v de hengst is overleden

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:50

Ironman Friesian stallion op Facebook is ook het bekijken waard .

CharleyT
Berichten: 3993
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:00

SweetVanille schreef:
tsvl schreef:
Voor de mensen die graag een foto willen zien van een prachtige voskleurige Fries…. My Mr handsome :)


[ [url=m/H1r6fd.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ten eerste up je een topic van 19 jaar geleden.
Ten 2e ziet dat beestje er erg jong uit, waar je dus niet op zou moeten zitten. Ik tem bij deze.


OMG..... wat een zure reactie zeg. Wat is het probleem dat er een topic van 19 jaar oud weer tot leven komt???
Even opnieuw opstaan, lekker bakkie koffie en de dag positief beginnen.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:09

Sherivey schreef:
JameyDL schreef:
Oke, uhm ik weet hier ook niet precies the in's en out's over maar wat ik weet correct me if im wrong, vroeger zaten er meer vossen tussen friezen was het zelfs normaal maar rond "1980" heeft het frieze stamboek het verboden alle "hengesten en merries" die het gen hadden zolang ze maar niet in die kleur fokte dus de nakomelingen geen vos kleur kregen mochten ze door blijven fokken. Alle vossen friezen hoe geweldige ouders ze ook hadden worden niet in het frieze stamboek opgenomen. Daardoor is de kleur best wel uitgestorven. Ze zijn er maar echt niet veel, ik weet dat er iemand in amerika zich er mee bezig hield en haar hengst als zeldzaam neerzetten en de vos er weer terug in wou hebben maar dat het frieze stamboek dat niet toeliet vanwege de kleur. Persoonlijk ik vind ze wel een grappig kleurtje hebben.

Zo heb ik op een stageadres ook een voskleurige Arabofries gehad. Beide ouders bekend, maar toch kwam er een vos uit.

Heeft iets met genencombinaties ofzo te maken, maar dat is niet mijn sterkste punt. Weet iig dat het kan. :+


Het is vrij simpel, vos is recessief, dus beide ouders moeten op z’n minst al vosdrager zijn om überhaupt kans te geven op een vos. Bij Friezen is het er redelijk uitgefokt, maar aangezien een vosdrager Fries gewoon zwart van kleur is kan het zomaar voorkomen dat er een vos veulentje wordt geboren. Ik weet niet hoe het stamboek staat tegenover vosdragers, of die worden uitgesloten voor de fok.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Voskleurige Friezen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:55

Het vervelende van uitsluiten van bepaalde factoren is dat de al zo smalle genenpool nog smaller wordt.
Ik weet dat wat ik schrijf vloeken in de kerk is binnen het Stamboek, maar genetica gaat verder dan alleen een "verkeerd" kleurtje verbannen omdat.

nimbletje
Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Voskleurige Friezen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:05

Mijn leraar van de basisschool had een witte fries. Prachtdier! Paard was in 1980 geboren dus is al even geleden :')

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:07

Er zijn momenteel nog 14 echt volbloed voskleurige Friezen op de wereld. Daarvan zijn er 3 in handen van een Amerikaanse.

Het kfps heeft een speciaal bijboek voor deze Friezen . Er mag ook niet officieel mee gefokt worden gezien het kfps vos uit wilt bannen . De nakomelingen krijgen dus geen papier.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:20

Absolem schreef:
Er zijn momenteel nog 14 echt volbloed voskleurige Friezen op de wereld. Daarvan zijn er 3 in handen van een Amerikaanse.

Het kfps heeft een speciaal bijboek voor deze Friezen . Er mag ook niet officieel mee gefokt worden gezien het kfps vos uit wilt bannen . De nakomelingen krijgen dus geen papier.

Dat vind ik wel bijzonder want wettelijk moet een paspoort uitgevende instantie de afstamming van een paard registreren -als die bekend is-. Ze worden alleen niet in het stamboek opgenomen maar dan praat je over een stamboekkeuring.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:44

nimbletje schreef:
Mijn leraar van de basisschool had een witte fries. Prachtdier! Paard was in 1980 geboren dus is al even geleden :')


Dan moet één van de ouders ook schimmel zijn geweest.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:49

Morganlefay schreef:
Het vervelende van uitsluiten van bepaalde factoren is dat de al zo smalle genenpool nog smaller wordt.
Ik weet dat wat ik schrijf vloeken in de kerk is binnen het Stamboek, maar genetica gaat verder dan alleen een "verkeerd" kleurtje verbannen omdat.



Eens, maar dat is wel een beetje bekend van het kfps, verbaasd me niks dat de vosdragers in een bijboek terecht zijn gekomen.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:51

janderegelaa schreef:
Absolem schreef:
Er zijn momenteel nog 14 echt volbloed voskleurige Friezen op de wereld. Daarvan zijn er 3 in handen van een Amerikaanse.

Het kfps heeft een speciaal bijboek voor deze Friezen . Er mag ook niet officieel mee gefokt worden gezien het kfps vos uit wilt bannen . De nakomelingen krijgen dus geen papier.

Dat vind ik wel bijzonder want wettelijk moet een paspoort uitgevende instantie de afstamming van een paard registreren -als die bekend is-. Ze worden alleen niet in het stamboek opgenomen maar dan praat je over een stamboekkeuring.


Het feit dat een paard voorzien moet worden van een paspoort, waar al dan niet de afstamming in vermeld wordt, wil niet hetzelfde zeggen als dat voor ieder paard een stamboekpapier moet worden afgegeven. Vandaar het bijboek.