Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 21:47

Dorien66 schreef:
Oh Balou, nou moest ik op zoek naar de foto’s… wat een knappie <3
Plaats je de foto’s hier ook nog?


Ja!
Ik zit met twee flessenkittens thuis, gevonden dit weekend dus het is nogal hectisch hier.
Mijn poes heeft er een opgevangen, geeft natuurlijk geen melk maar zorgt er voor.
De andere heb ik vanmiddag naar een adoptie moeder met melk gebracht. De ander blijf ik flessen, anders is het voor adoptiemoeder nog erger. Ga vanavond rustig bijlezen.

_Tarzan

Berichten: 11173
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 22:48

Mooi dier die dun hierboven!

Elisa, dun komt in alle tinten voor. Rambo is ook een vrij aparte, lichtere versie van de vos dun namelijk. In de zomer is hij nog lichter en duidelijker dun dan in de winter.

Afbeelding

Naast Fuego zie je de tint pas goed, gewone vos versus vos dun haha

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 00:02

Balou_k schreef:
Dorien66 schreef:
Oh Balou, nou moest ik op zoek naar de foto’s… wat een knappie <3
Plaats je de foto’s hier ook nog?


Ja!
Ik zit met twee flessenkittens thuis, gevonden dit weekend dus het is nogal hectisch hier.
Mijn poes heeft er een opgevangen, geeft natuurlijk geen melk maar zorgt er voor.
De andere heb ik vanmiddag naar een adoptie moeder met melk gebracht. De ander blijf ik flessen, anders is het voor adoptiemoeder nog erger. Ga vanavond rustig bijlezen.

Och toch :knuffel:

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 10:02

Tarzan, fijn dat Fuego zo goed gaat!

Julie ik zou eerst iemand mee laten kijken of ze inderdaad kort loopt rechts achter aan de longe. Als je eenmaal een paard met een 'blessure' hebt gehad, zie je echt alles is mijn ervaring.

Alenthe05 dat is ook bijzonder!

Moeilijk hoor Kelly... veel sterkte met je beslissing. Voor mij is altijd de grens: als ze duidelijk pijn hebben en in zichzelf keren dan is het klaar.

Ghazella wat een leukerd! En welkom

Balou arme katjes, maar goed dat je ze opgevangen hebt!

Hier Lis aan de medicatie voor haar hoestje. Hoop dat het snel helemaal weg is, gelukkig wel al een stuk minder!

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 10:05

_Tarzan schreef:
Mooi dier die dun hierboven!

Elisa, dun komt in alle tinten voor. Rambo is ook een vrij aparte, lichtere versie van de vos dun namelijk. In de zomer is hij nog lichter en duidelijker dun dan in de winter.

[ [url=m/dixNiL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Naast Fuego zie je de tint pas goed, gewone vos versus vos dun haha

[ [url=m/7oRtwq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LikW0K.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vVKASq.png]Afbeelding[/url] ]


Heeft Rambo ook een aalstreep? Bij hem zou ik denken dat de kleur komt van de Haflinger kant. Haflingers zijn zweetvossen toch? Ik heb wat plaatjes opgezocht van Bay Dun en inderdaad, sommige lijken er wel erg op. Grappig.
Ik vind Fuego trouwens echt een prachtige donkere vossenkleur hebben. Vos PRE heeft iets extra's vind ik. :)

Oh Balou, arme kittens..dat is om de twee uur de fles geven dus.

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 11:37

Maartje_M schreef:
Julie ik zou eerst iemand mee laten kijken of ze inderdaad kort loopt rechts achter aan de longe. Als je eenmaal een paard met een 'blessure' hebt gehad, zie je echt alles is mijn ervaring.


Mijn verzorgster ziet het ook ... maar ga nu vrijdag nog even aan iemand vragen om mee te kijken.

Ik was trouwens nog benieuwd, een paar hadden gesuggereerd om ook de hals te laten nakijken.
Daar heeft ze inderdaad ook nog wel makkelijk wat spierspanning.

Zouden jullie die meteen op foto zetten? Of kan je eerst op een andere manier nog onderzoeken?

Jenara haar benen zijn destijds op de foto gezet, maar rug en hals nog nooit, dus ergens zou ik het zowieso wel interessant vinden, maar het is niet goedkoop natuurlijk.

_Tarzan

Berichten: 11173
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:02

Ik kan even geen betere foto vinden, maar Rambo heeft inderdaad een aalstreep ja :D
Afbeelding

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:10

Jenara schreef:
Maartje_M schreef:
Julie ik zou eerst iemand mee laten kijken of ze inderdaad kort loopt rechts achter aan de longe. Als je eenmaal een paard met een 'blessure' hebt gehad, zie je echt alles is mijn ervaring.


Mijn verzorgster ziet het ook ... maar ga nu vrijdag nog even aan iemand vragen om mee te kijken.

Ik was trouwens nog benieuwd, een paar hadden gesuggereerd om ook de hals te laten nakijken.
Daar heeft ze inderdaad ook nog wel makkelijk wat spierspanning.

Zouden jullie die meteen op foto zetten? Of kan je eerst op een andere manier nog onderzoeken?

Jenara haar benen zijn destijds op de foto gezet, maar rug en hals nog nooit, dus ergens zou ik het zowieso wel interessant vinden, maar het is niet goedkoop natuurlijk.


Ik zou de hals wel direct op de foto zetten :j

Ghazella

Berichten: 22
Geregistreerd: 13-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:40

Elisa2 schreef:
Ghazella schreef:
[ [url=m/vuPaih.webp]Afbeelding[/url] ]

Ik kom ook even aankloppen! Ik heb een 5 (bijna 6) jarige Sorraia x Lusitano kruising, bay dun. We zijn haar nu rustig aan aan het inrijden.

Tarzan, met je eens wat betreft het paard van Elisa, ik durf er wel op te wedden dat zij ook een bay dun is en niet een valk (evt + nd1). :)


Welkom!

Zou die van mij dan dezelfde kleur hebben als de jouwe? Want ze is wel beduidend lichter. Hoofd is momenteel wel donkerder geworden. Ik heb geen verstand van kleurtjes. :D


Zou heel goed kunnen! Ik heb hier een ander voorbeeld van een bay dun, van dezelfde familie als mijn paard, en hij lijkt in de zomervacht dusdanig licht dat hij net zo goed een dunskin (valk wildkleur) zou kunnen zijn, alleen genetisch is dat onmogelijk (beide ouders hebben geen cream gen). :)

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:01

Afbeelding

Ja het lijkt toch enorm! Ook dat donkere hoofd en dat lichte in de staart. Ik denk dat jullie gelijk hebben. Wat voor een kleuren kun je hiermee fokken? Weten jullie dat ook toevallig? O:)

Tarzan, dat ziet er echt leuk uit. Apart kleurtje!

Jenara: ik zou gewoon naar een goede kliniek gaan en dmv kreupelheid onderzoek kijken waar zij denken dat het probleem zit. Ze kunnen dan veel gerichter kijken en dat kan een boel geld schelen. Dan wel een kliniek die ook verstand heeft van hals problemen en SI problemen.

Ghazella

Berichten: 22
Geregistreerd: 13-03-24

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:20

Dan heb je echt nog heel veel opties, afhankelijk van welke hengst je gebruikt. In ieder geval 50 procent kans op een wildkleur. Stel dat ze EeAaDnd1/2 is, dan kan het echt nog alle kanten op qua vos, bruin en zwart variaties (behalve bijvoorbeeld Perlino of Cremello ivm dubbel cream gen). :D

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:24

Oh ook dat is dus spannend dan haha, ik dacht misschien ooit een veulentje uit fokken met een leuk kleurtje maar dat is te simpel gedacht dus. :D Zal dan toch eerst DNA kleur moeten testen.Dankjewel!

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 21:23

Heeft iedereen een leuk weekend gehad?

Hier weinig bijzonders. Vandaag lekker rondje buiten gedaan. 24.5km in krap 3 uur.
Had voor onderweg een croissantje mee. Nero hoorde dat. Die draait zich om, ziet mij eten en gaat op rust staan :') ik was klaar met eten en hij ging weer lopen. Ik heb echt gelachen :D
Iemand vroeg hoe ze op wilde koeien reageren, nou zo: Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 21:50

Ik heb heel veel gedaan dit weekeind maar daar kwam niet echt een paard bij kijken :+

Hahaha die Nero met het croissantje :')

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 13:06

@Elisa, kan interessant worden, zou je het DNA dan laten testen?

@Autumn, haha Nero erg geïnteresseerd duidelijk :D Wat een mooi rondje weer gedaan zeg! En haha dat verhaal van de croissant :')

Hier ook weinig paard-gerelateerd gedaan, ik ben vrijdag nog bij Jenara langs geweest en die liep naar mijn mening en gevoel nog minder goed ... Voor de geïnteresseerden zet ik hieronder even een filmpje van vrijdag, ben best benieuwd naar jullie meningen. Uiteindelijk gewoon een blokje rond gaan stappen aan de hand.

Spoiler:


Ik vond het in ieder geval genoeg achteruit om mijn dierenarts te contacteren, hoop dat die deze week ergens kan langskomen. Ik kan er zelf in ieder geval echt de vinger niet op leggen ...

Ik heb verder voor het eerst in lang nog eens gekaterd dit weekend :+ en nog veel met de voorbereidingen voor ons huis bezig geweest.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 14:01

Oe Jenara..nee die loopt echt niet goed. Vind haar erg stijf in de achterhand en ze lijkt links achter moeilijk er onder te kunnen zetten. Of dat compensatie is voor iets weet ik niet. Maar SI-gewricht of knie problemen zou best kunnen. (iets anders natuurlijk ook, ik ben geen DA)

Als ik serieus wil gaan fokken dan laat ik wel eerst de kleur DNA testen inderdaad. Voorlopig is dat sowieso nog niet aan de orde.

Haha Nero is wel erg meedenkend..wat braaf ook met die koe.

Milka

Berichten: 2112
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Strijen

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 14:13

Hier van het weekend Rio voor het eerst een longeersingeltje om gedaan, gaf er niks om. Peesbeschermers om, gaf hij ook niet om, kaptoom ook geen probleem. Een beetje ´longeren´ rechtsom, was helemaal prima. Linksom was een stuk lastiger :D

Jorinda

Berichten: 13461
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 23:18

Vind haar ook niet lekker lopen, lijkt inderdaad achterin iets te zijn. :(:)

_Tarzan

Berichten: 11173
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 08:57

Die Nero, moet altijd zo om hem lachen!
Jenara loopt inderdaad echt niet zuiver, goed dat je de DA laat komen!

Hier ook niet veel spannends te melden.

Alleen ga ik op 1 april wedstrijd meerijden op stal met Rambo _O-
M’n doel is gewoon de bak normaal rondkomen want hij zal wel spooky zijn met de drukte om hem heen, dus ik ben benieuwd :')

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 11:20

K toonde het filmpje aan de staleigenaresse: "toch niet veel aan te zien? Je moet haar gewoon wat meer laten doordraven"
daarom luister ik dus niet meer naar haar advies ...

Maandag nog even gekeken, was niet verder achteruit, maar ook niet beter ...
Normaal kan de DA vrijdagmiddag langskomen.

Ik zag haar afgelopen weekend ook bewust mest eten, dus er is echt iets niet pluis in haar lijf :(

Hopelijk vinden we snel wat er scheelt!

@Tarzan, oeeh, spannend :D ben benieuwd hoe hij het gaat doen!!

@Mika, fijn als ze zo nuchter zijn :) En haha, jij hebt duidelijk ook ééntje die scheef is en een duidelijke voorkeurskant heeft!

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 11:44

Misschien een zijstraat die niet bij je past hoor, maar heb je al eens iemand met een Lecher antenne langs laten komen om haar door te meten?
Ik ben helemaal niet van dat soort dingen, meer van de nuchtere bewijzen, tot ik het heb ervaren met een van de paarden hier

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:44

Maartje_M schreef:
Misschien een zijstraat die niet bij je past hoor, maar heb je al eens iemand met een Lecher antenne langs laten komen om haar door te meten?
Ik ben helemaal niet van dat soort dingen, meer van de nuchtere bewijzen, tot ik het heb ervaren met een van de paarden hier


Wat is dat precies? Ben nu idd van nature wel eerder een scepticus, maar ik hoor hier en daar wel verhalen over bv. communicaties of andere alternatieve manieren van onderzoeken die dan toch heil bleken te brengen in vage situaties ...
Het is niet dat ik er totaal niet voor open sta, maar ik denk dat ik eerst even de "reguliere" oorzaken wil uitsluiten, voor ik de alternatieve tour op ga :)
Ergens in mijn achterhoofd denk ik nu bv. dat ze mss een enorm te kort heeft aan bepaalde mineralen en vitaminen en dat ze daardoor ook gewoon last heeft van haar spieren ofzo?

De DA die komt is gelukkig iemand die heel erg holistisch en breed denkt en niet enkel in de klassieke geneeskunde, vandaar ook dat ik haar specifiek vraag en liever een paar dagen langer wacht tot ze kan :)

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:57

Even van Den Hoek gejat;
De Lecher Antenne is een meetinstrument waarmee o.a. vitaliteit van weefsels en organen kan worden gemeten. Hiermee kan exact de mate van gezondheid of pathologie van een orgaan of weefsel bepaald worden.
Ziekte is een verstoring van informatie. Als deze verstoring lang genoeg duurt, zal dit fysieke, zichtbare klachten geven. Deze informatieverstoringen zijn te meten met de Lecher-antenne. We zullen proberen uit te leggen hoe dit werkt.

Dais_

Berichten: 4028
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:13

Jenara, zou loopt inderdaad echt niet fijn. Je ziet het ook al met achteruit stappen dat ze haar achterbenen niet lekker neerzet.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:04

Ik zou het ook eerst even fysiek zoeken in dit geval.

Dat mest eten deed die van mij ook trouwens. Ik dacht aan misschien gewoon wat vitamine/ mineralen tekort in deze verhaar periode die toch wat extra energie kost.