Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 20:57

Ah nee ze loopt inderdaad niet lekker.
Hopelijk kun je snel wat meer duidelijkheid creëeren. De osteopaat kon niets raars vinden toch? Goed dat je de DA laat meekijken.

Hier heerlijk weekend gehad. Hugo had enorme haast in het bos. Vandaag weer les gehad en we gaan echt vooruit. Hij wordt steeds sterker en de verzameling gaat ook steeds beter. Deze les wat vliegende wissels meegepakt. Nu ik nog wat sneller reageren en dan komt het helemaal goed.

Rianne1807
Berichten: 698
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 21:04

Oh balen Jenara dat ze niet goed loopt.

Solana doet t super, gisteren opgezadeld voor de 1e keer,bit in voor het eerst en ze reageert alsof ze het al jaren gewend is.
Ze was er helemaal okee mee en heerlijk relaxed, zo fijn.

Nog extra blij want vandaag is ze rontgonoligisch helemaal goed gekeurd *\o/*

Afbeelding

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 21:39

keeyzie schreef:
Ah nee ze loopt inderdaad niet lekker.
Hopelijk kun je snel wat meer duidelijkheid creëeren. De osteopaat kon niets raars vinden toch? Goed dat je de DA laat meekijken.

Hier heerlijk weekend gehad. Hugo had enorme haast in het bos. Vandaag weer les gehad en we gaan echt vooruit. Hij wordt steeds sterker en de verzameling gaat ook steeds beter. Deze les wat vliegende wissels meegepakt. Nu ik nog wat sneller reageren en dan komt het helemaal goed.


Nee klopt, geen blokkade te vinden, enkel wat spierspanning.
Ik vermoed dus ergens dat het spiergerelateerd zal zijn .. maar ik ben natuurlijk ook geen DA, dus ik wacht nog even geduldig af tot de DA kan komen. Er zijn wel meer symptomen die me ook in de richting van tekorten en spijsvertering overhoop doen denken, maar ik kan dan weer niet zeggen of die de spierstijfheid kunnen veroorzaken?

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 22:11

Hmmm aparte kreupelheid Jenara! Hier helaas geen tips... Bloedonderzoek zijn jullie al mee bezig toch? Lijkt me dat tekorten daar uit moeten komen.


Gefeliciteerd Rianne!!

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 23:15

Sterkte Jenara, altijd vervelend als je paard niet helemaal goed loopt. Hopelijk valt het mee.

Hier lekker bezig met grondwerk en aan het genieten van het iets betere weer. {:} (voor zolang het duurt haha)

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 09:08

Gefeliciteerd Rianne! Super zo braaf ook.

Keeyzie, dat klinkt goed.

Jenara, meestal wel stijfheid of een vastzittende rug maar echt kreupelheid volgens mij niet..

Fijn dat het weer kan he Nadir?

Tarzan, wat leuk die wedstrijd.
Is in ieder geval een goede oefening voor hem. :)

Wij zijn gisteren even gaan oefenen met trailer laden. Heel veel tijd voor uitgetrokken maar mevrouw liep er gewoon drie keer achter elkaar probleemloos in en uit. :+ Heerlijk deze paarden. :D

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 10:17

Lekker Elisa2 dat het trailerladen goed gaat! Had ze daar in het begin moeite mee?
Nero in het begin wel, toen ik hem net had gekocht belde de vorige eigenaresse nog om te laten weten dat we echt wel een uur voor het trailer laden uit moesten trekken. Nu loopt hij er zo in.

Jenara wanneer komt de DA?

Spannend Tarzan die wedstrijd! Leuk :D

Wij gaan deze zomer ons wat meer richten op het springen/crossen. Hebben nu twee crosstrainingen ingepland. Zijn er hier meer die crossen met hun PRE trouwens?

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 10:33

Thx voor jullie berichten! DA komt morgenmiddag!

@Flubberboot, nee nog niet, maar ik vermoed dat de DA morgen wel bloed zal prikken, ga het in ieder geval vragen.

@Elisa, maar echt kreupel vind ik haar niet ... ik vind net dat ze dus vooral stijf loopt en wat vast in haar onderrug/bekken. Vind jij haar wel echt kreupel lopen?

Hopelijk morgen meer duidelijkheid!

@Autumn, Ik was vorige zomer begonnen met een beetje crossen op ons eigen terrein! We hebben meerdere boomstronken, een op- en afsprong enzo. Ik zou héél graag ook echt gaan crossen met Jenara! Hopelijk kunnen we daar deze zomer terug naar opbouwen! Superleuk dat jullie alvast trainingen hebben ingepland :D

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:41

Nou zeg dat Elisa, vandaag is er alweer geen zonnetje te zien.
Wat fijn dat die van jou zo de trailer op liep! Ik moet ook eens gaan oefenen met die van mij, geen idee of ze dat nog doet na het transport uit Spanje.

Wat tof Autumn, die van mij struikelt nog over een balkje dus crossen wordt m niet :')

Sterkte vast morgen Jenara!

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:51

Nee, ze heeft 1 keer op de trailer gestaan bij vervoer naar ons en verder nog niet..ik wil het stap voor stap oppakken om haar straks ook mee te kunnen nemen naar ander terrein. Ben alleen gewend dat de meeste paarden de trailer toch een beetje spannend vinden..maar volgens mij vind zij alles wel gezellig. :+

Oh die Nero, had hij slechte ervaringen? Fijn dat het nu opgelost is. Leuk dat crossen, heb altijd het idee dat de Lusi''s meestal beter kunnen springen dan de PRE's. :o (in het algemeen dan he)

Jenara, ik vind dat ze haar linkerachterbeen heel raar buiten de massa zet..alsof ze iets aan het compenseren is. Laat ik het zo zeggen, ik denk niet dat ze zo een buigproef door zou komen. Maar goed, ik ben geen DA..ben wel erg benieuwd wat die er van vind.

Het is een stukje kouder weer vandaag, iedere dag een verassing momenteel..zonnetje begint nu wel af en toe te komen hier.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 07:36

Woensdag echt genoten van het lekkere weer!
Jenara: succes vanmiddag! Hoop echt dat je wat meer duidelijkheid krijgt.

Elisa: Fijn van het trailerladen en goed te lezen dat je er de tijd voor neemt! Dat scheelt echt al zoveel. Hugo had nooit problemen met het laden maar vond het vervoeren zelf wel spannend. Nu loopt hij er los op en staat onderweg ook relaxed.

Met Morena ook al volop bezig met oefenen. Ze is los in de trailer naar mij gekomen maar nu ze groter is wil ik haar ook vast veilig kunnen vervoeren.

Heb al heel wat mensen geholpen vanuit mijn bedrijfje die bij het trailerladen dachten: “Dat doe ik wel even” http:/:www.trailerladenmetsanne.nl

Laatst ook een dame met een PRE merrie geholpen. Ze lijken toch allemaal wel een beetje op elkaar. Was ook zo fijn dat ze het goed wilde aanpakken. Liep na twee sessies zo de trailer op zonder spanning.

Leuk Autumn!
Met Hugo wel gecrosst. Dit jaar mijn springzadel verkocht omdat ik er te weinig mee doe. Maar doen af en toe nog mee met ons dressuur zadel.
Voornamelijk omdat Hugo het helemaal geweldig vindt!

Afbeelding
Afbeelding

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 09:25

Succes vandaag Jenara. Ik hoop dat ze iets vinden dat oplosbaar is!

Leuke springfoto’s Keeyzie :j

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 09:38

Leuk dat je een bedrijfje hebt in het trailerladen Keeyzie! Ben het met je eens dat het vaak onderschat wordt. Niets is zo vervelend als een paard met trailer angst vind, alleen ontstaat dat natuurlijk al makkelijk als ze een keer iets vervelends tijdens een rit ervaren. Het is natuurlijk ook iets heel tegennatuurlijks voor een paard. Volgens mij gaat bijna ieder paard weleens door een fase dat ze het eng/ lastig oid vinden. Of moeilijk om weg te gaan bij de kudde.

Grappig dat Hugo crossen ook zo leuk vindt!

Succes Jenara, ik hoop ook dat ze iets vinden wat makkelijker oplosbaar/ verklaarbaar is.

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:07

Eigenlijk zou je moeten beginnen met grondwerk, echt de basis voor elkaar hebben. Netjes meelopen, stilstaan, achteruit lopen enz. Als je dat allemaal goed beheerst kom je al een heel eind met trailerladen.

_Tarzan

Berichten: 11173
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:26

Jenara, dan heeft je staleigenaresse duidelijk geen verstand ervan hoe een paard moet lopen :=
Ze is duidelijk niet zuiver linksachter inderdaad. Ik ben benieuwd wat je DA zegt!
Mest eten is inderdaad vitamine te kort, gewoon even bespreken met de DA.

Keeyzie, wat fijn dat jullie zo vooruit gaan! En gave springfoto's!
Blijft een knapperd Rianne en wat knap dat ze alles zo goed oppakt!
Whahahah heeeerlijk Elisa :')
Autumnn wat leuk crossen! Lijkt mij ook echt iets voor Rambo hoor, die knalt wel door zo'n parcours heen verwacht ik, jammer dat ik niet durf :')

Ik ben ook heel benieuwd naar de wedtsrijd, we doen met z'n 3en de B dus wordt sowieso 3e :') Grapje, ik doe mee voor het plezier en ga ervoor hem gewoon de bak rond te krijgen, zijn rechter galop heeft hij nogal moeite mee dus grote kans dat mij dat niet eens lukt maar dan niet haha, ga er niet wakker van liggen en ga proberen gewoon plezier te hebben (Als hij niet overal van gaat wegschieten :') )

Fuego gaat redelijk op de trailer, meestal met een duwtje van achteren loopt hij zo met mij mee, bij hem is het afladen alleen levensgevaarlijk, zodra de klep naar onder is schiet hij naar achteren toe, stang of niet, hij schiet naar buiten. Echt sneu dat hij zo'n angst heeft, geluk voor hem dat hij er niet meer op hoeft.

Hier Fuego deze week elke dag even een uurtje op de wei gehad, hij heeft genoten hoor <3
Afbeelding

Afbeelding

Knappe vriend <3
Afbeelding

En Rambo was al de hele week vreselijk met rijden en vanmorgen ging het super! :D
Afbeelding

Hij kan altijd zo heerlijk met z'n hele lijf inclusief gezicht rollen haha echt een idioot soms _O-
Afbeelding

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:29

Succes Jenara! Hopelijk vinden ze iets waardoor je meer duidelijkheid hebt!

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:47

Bedankt voor alle lieve berichtjes!

DA is vanmiddag geweest, Jenara haar spronggewricht rechtsachter stond wat warm en DA vond haar daarop ook wat kreupel, heb ontstekingsremmers meegekregen voor 10 dagen.
Verder zaten alle spieren in haar rug/bekken compleet vast van het compenseren, dat heeft ze ook terug wat losgewerkt, maar zal vermoedelijk wel nog terugkomen zolang ze pijn heeft.

Heb ook het mest eten en gevoelig aan haar buik besproken, dat laatste was nu totaal niet meer en DA zag er ook geen heel erg kwaad in, dus ook beslist om niet persé nu al een bloedonderzoek te doen.

Voor nu dus 14 dagen even wachten, ondertussen wat rechtdoor stappen en als het dan niet beter is, foto laten maken van het gewricht om te kijken of het eventueel spat is.

Duimen dat ze snel weer de oude is!

Ik reageer later nog wel even op al jullie leuke berichten!!

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 16:10

Ah spat was het eerste waar ik aan moest denken, hopelijk is het dat niet! Arm paardje..zoveel lopen compenseren.

Leuke foto's Tarzan! Staat Rambo daar ook buiten met andere paarden? Ah bij zo'n debuut moet je ook allang blij zijn als je de bak door komt haha.

Wat sneu dat Fuego zo'n angst heeft met het uit de trailer gaan.

Nadir: ja mee eens, dat vind ik zelf sowieso een van de belangrijkste zaken om eerst op orde te hebben. Maar soms hebben ze al eerdere vervelende trailer ervaringen..dan wordt het al anders.

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 19:18

Ik hoop ook dat ze over 2 weken weer gewoon helemaal zuiver loopt ..
Ik kan echt totaal niet inschatten hoe groot de kans op spat is ... de DA leek er zich niet echt te veel zorgen in te maken en is echt wel iemand die ik erg vertrouw.
Ik heb altijd heel erg gedoseerd qua training en belasting denk ik, maar ze staat wel wat koehakkig achter ...
ah, voor nu even proberen niet te veel zorgen over te maken.

En ja echt, arm ding :'( ik hoop echt dat ik niet te veel of te lang heb doorgevraagd als ze al zo last had, ben wel echt meteen gestopt met haar te werken zodra ik voelde dat ze niet goed liep.

Rianne1807
Berichten: 698
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 20:21

Jenara....Oef, hopelijk is het geen spat en gaat het de komende 14 dagen beter.
Echt sneu, ze compenseren vaak te lang waardoor je het vaak pas later opmerkt.
Beterschap met haar.

Stoer die hugo keeyzie, zo te zien vind ie erg leuk

Eens Nadir, een goede basis helpt absoluut mee, mits er uiteraard geen trailer trauma's zijn, met een goede basis en vertrouwen leren ze het vrij snel
Solana gaat wel goed de vrachtwagen op, trailer gaan we nog oefenen van de zomer, met wat beter weer, maar ik verwacht geen problemen met die nuchtere dodo.

Aaah super leuke foto's Tarzan, fijn dat fuego geniet en rambo weer fijn liep, dat houd de moed er in.
Bedankt voor het compliment, ik vind haar ook zo gaaf <3

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 10:01

Spat zie ik vaker dan me lief is bij de PRE's, maar hopelijk is dat het gewoon niet..vertrouw op de DA. Positief verhaal, heb er een tijdje een op mijn werk gehad die het had maar daar was het aan elkaar gegroeid en die had er geen enkel probleem meer mee. Zo kan het ook. Ik ga duimen dat het gewoon iets totaal onschuldigs was en ze over twee weken weer als een zonnetje loopt. Verwijt jezelf niks, je probeert altijd te doen wat je denkt dat op zo'n moment het beste is.

Misschien komt het nog wel van haar ongelukje laatst en is ze gewoon in een raar compensatiepatroon terecht gekomen.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 14:41

Elevada heeft ook spat inderdaad, maar dat is wel meer mis mee natuurlijk :')
Hier was de osteo er net, zat toch wel allemaal een beetje vast. Ben benieuwd of ze nu ook minder in telgang gaat lopen

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:28

Wij waren vanmiddag aan het genieten van de mooie Iberische paarden bij Cavalluna <3

Die van mij raakt haar wintervacht al aardig kwijt!


Afbeelding

Jorinda

Berichten: 13461
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 14:44

Hoop dat ze snel weer beter loopt Jenara!

Neva haart ook flink uit, sneeuwt af en toe _O-

_Tarzan

Berichten: 11173
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 18:42

Ik duim met je mee Jenara dat ze snel weer beter loopt of ergens iets vast zit en het geen spat is! En je hebt het goed gedaan hoor, je hebt je gevoel gevolgd, dat is het allerbeste! Dikke knuffel :(:)

Wat een leukerd Nadir!

Elisa, ja heel sneu, geen idee ook waar het door komt, hij stond eens als hengst los op het erf waar ik ging rijden (zonder iets om z’n hoofd natuurlijk _O- ) Omdat hij dus onder de stang door naar achteren gevlogen was := Gelukkig is hij braaf en liet hij zich door mij ook zo weer pakken.
Vanaf die dag maakten we de stang los voordat de klep open gaat en moet je dus de klep open maken en rennen voor je leven. Aangezien hij dus naar achteren vliegt zodra de klep dus open gaat :=

Rambo doet het weer goed <3 Heel fijn gewerkt met hem en vandaag de rechter galop geoefend en dat ging al veel beter nu ik zelf beter weet wat ik moet doen :D Trots op m’n groentje haha!
Ik ben benieuwd volgende week of ik erop blijf zitten tijdens de proef _O-