Andalusier hengsten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Andalusier hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 12:28

Het valt mij op dat Bokt vol zit met Andalusier hengsten. Veel ervan vind ik spuuglelijk. Heel zwaar aan de voorkant, een overdreven dikke hals en de bespiering op de kont is ver te zoeken. Ja, ze zijn allemaal hengst. Waarom? Dat vraag ik me af? Waarom laat iedereen die Andalusiers hengst, terwijl het in mijn opzicht niet eens goed fokmateriaal is. Je gaat mij ook niet wijsmaken dat ze allemaal goedgekeurd zijn. Want een paard, zoals ik hierboven beschreven heb, komt naar mijn idee geen enkel paard of ras ten goede...

Kan iemand mij dit uitleggen?

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:46

Nou ik kan alleen maar voor mezelf spreken natuurlijk, nou heeft mijn propje toch wel redelijk gespierde billen en die zijn er echt wel op te kweken hoor, gewoon kwestie van ze uit hun opgerichte houding halen en trainen, net als bij elk ander paard, en dat gaat idd niet altijd even makkelijk omdat ze aan die houding gewend zijn en het wel lekker makkelijk vinden, maar mogelijk is het zeker, kwestie van doorzetten en consequent blijven.
En waarom hij hengst is? omdat ik geen reden zie om hem te castreren, want voor wie moet ik dat doen? Ik heb een geweldig paard, kan met alles en iedereen en heeft een zeer stabiel karakter en is super makkelijk in de omgang ook bij anderen.
Ik verander daar niet graag wat aan moet ik eerlijk zeggen dus vandaar dat mijn Spanjaard nog hengst is en niet omdat ik het zo stoer vind want dan ga je de fout in denk ik.
Daarbij komt dat hij ook al dik 11 is en ik daar dus helemaal geen risico mee neem, en dan kunnen 100 mensen zeggen dat hengsten ten alle tijden gevaarlijk kunnen zijn en dat ze alleen hengst mogen blijven als ze goedgekeurd zijn en mogen dekken, nou dan zeg ik op mijn beurt, dat vind ik onzin, kijk heb je nu een hengst lopen die een gevaar voor zichzelf of zijn omgeving is, of een hengst die echt problemen met zijn hormonen heeft, ja dan zeg ik snijden maar.
Mijn paard staat niet ergens in een donker hok, loopt lekker los heeft contact met andere paarden en zit goed in zijn vel en dat laatste vind ik persoonlijk heel belangrijk.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 18:26

Bedankt voor je reactie Knipoog
Ik ben benieuwd naar meer reacties...ik vind het een beetje opvallend dat die uit blijft. Ik zie constant topics op ITP en HAW voorbij komen van mensen met Andalusier hengsten...waar zijn ze nu?

Enamorado

Berichten: 2026
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:07

die zijn vaak overdag aan het werk.

maar okee ik heb zelf geen hengst maar we willen er wel een.
ook ik ben het met cloris eens.
mijn vriend en ik rijden op 3 andalusische hengsten.
ze zijn rustig kwa karakter en gaan voor je door het vuur.
we hebben ook ruinen gezien maar niet veel.
in spanje ruinen ze hengsten helemaal niet.
Ik heb ook andere hengsten gereden en gezien maar die zijn vaak toch pitteger als je ze tussen merries rijdt.
bij de hengsten waar we nu op gereden hebben merk je daar niet zo veel van.
dus waarom dan castreren?
vaak worden hengsten gecastreerd omdat ze dan rustiger worden maar ik persoonlijk vind de hengsten die ik tot nu toe gereden heb al erg rustig.

Jytte
Berichten: 1876
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:41

[quote="XoNo"] Heel zwaar aan de voorkant, een overdreven dikke hals en de bespiering op de kont is ver te zoeken. quote]

Kijk eens op www.yeguada-residelca.com

ik kan nou niet zeggen dat bijv. polaco spuug lelijk is...??? Verward (kijk ook even in de fotogalerij)
waarom hengst? ze zijn super braaf als hengst, en boverdien, een groot gedeelte van wat hij waard is "hangt eronder "

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:54

esmir"]
[quote="XoNo schreef:
Heel zwaar aan de voorkant, een overdreven dikke hals en de bespiering op de kont is ver te zoeken. quote]

Kijk eens op www.yeguada-residelca.com

ik kan nou niet zeggen dat bijv. polaco spuug lelijk is...??? Verward (kijk ook even in de fotogalerij)
waarom hengst? ze zijn super braaf als hengst, en boverdien, een groot gedeelte van wat hij waard is "hangt eronder "


Ik geloof niet dat XoNo dit bedoelde, en ik lees ook nergens dat hij ALLE Spaanse hengsten spuuglelijk vindt, hij geeft duidelijk aan wat hij niet mooi vindt en jij hebt het nu over een hengst die wel degelijk dekt Knipoog en de link die je doorgeeft is van een bekende fokker. Ik geloof ook niet dat daar de paarden te vinden zijn waar XoNo op doelt.
Ik kan in grote lijnen wel met hem meegaan moet ik zeggen, ik zie ook bij veel Spaanse paarden teveel hals en te weinig lijf, en dat KAN anders, mijn paard is ook een behoorlijk barok type met knie-actie en maaiende voorbenen en toch kan ik hem zijn rug laten gebruiken en zijn bilspieren ontwikkelen, ik denk dat idd veel mensen het wel okej vinden en juist alleen vallen voor dat front.
Ik zie ook liever een complete P.R.E.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:36

Wij hebben een Anda-merrie, met een dikke nek en een dikke kont, dus goed in verhouding.
ik denk dat je zoveel hengsten ziet omdat er erg veel hengsten worden geexporteerd uit spanje. Castreren doen ze daar niet aan, en merries worden (bijna) alleen voor de fok gebruikt. Onze merrie zitten geen knopjes op, is ingereden maar daar is ook alles mee gezegd. We wilden geen hengst omdat wij onze paarden (merries) op het land met een loopstal hebben, maar Andalusier ruinen en merries zijn lastig te vinden, het meeste worden toch hengsten aangeboden.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:06

Heel simpel: Andalusiërs, en Lusitano's ook trouwens, maken gemakkelijk front en hebben vaak ook een gemakkelijke hals. Hierdoor lijken ze vaak al door de hals, over de rug en nageeflijk te lopen terwijl er feitelijk alleen sprake is van schijn-nageeflijkheid en zelfs schijn-verzameling. Doordat er geen echte verbinding is tussen voor-en achterhand komt die er vaak wat achteraan gehobbeld en is daardoor minder gespierd. Ook deze paarden moet je in verbinding rijden en de valkuil is dus de nep-verbinding die ze vaak zelf aanbieden. Heb je er een die ook echt traditioneel spaans of portugees is afgericht dan heb je er wat dat betreft nog een uitdaging bij: paard leren wennen aan been en hand.

Waarom de meeste andalusiërs hengst worden gelaten is inderdaad omdat ze zo gemakkelijk als hengst te houden zijn (qua gedrag). Zelf hebben wij een Lusitano-ruin die pas later gecastreerd is overigens. Met merries vertrouw ik hem niet: hij is te opdringerig en wil er per sé op; koste wat kost.

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:55

XoNo schreef:
Bedankt voor je reactie Knipoog
Ik ben benieuwd naar meer reacties...ik vind het een beetje opvallend dat die uit blijft. Ik zie constant topics op ITP en HAW voorbij komen van mensen met Andalusier hengsten...waar zijn ze nu?


Waarom niet meer reacties. Ik vind jouw start van dit topic nogal onvriendelijk overkomen.

Waarom moeten deze mensen die waarschijnlijk veel plezier beleven aan hun paard uitleg geven waarom zij hun paard hengst laten en wat zij er verder allemaal mee doen. Jij vindt ze spuuglelijk. Dat mag. Een ander vindt quarters weer spuuglelijk. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren. Maar wat wil je hiermee bereiken?? Ben je echt geïnteresseerd in Andalusisiche hengsten?

Enamorado

Berichten: 2026
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:01

ik ben het met je eens monique.
geven we reactie is tie nergens meer te bekennen.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:06

Afbeelding
Wat vind je dan van deze dikbil??

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 21:20

abby schreef:
Heel simpel: Andalusiërs, en Lusitano's ook trouwens, maken gemakkelijk front en hebben vaak ook een gemakkelijke hals. Hierdoor lijken ze vaak al door de hals, over de rug en nageeflijk te lopen terwijl er feitelijk alleen sprake is van schijn-nageeflijkheid en zelfs schijn-verzameling. Doordat er geen echte verbinding is tussen voor-en achterhand komt die er vaak wat achteraan gehobbeld en is daardoor minder gespierd. Ook deze paarden moet je in verbinding rijden en de valkuil is dus de nep-verbinding die ze vaak zelf aanbieden. Heb je er een die ook echt traditioneel spaans of portugees is afgericht dan heb je er wat dat betreft nog een uitdaging bij: paard leren wennen aan been en hand.

Waarom de meeste andalusiërs hengst worden gelaten is inderdaad omdat ze zo gemakkelijk als hengst te houden zijn (qua gedrag). Zelf hebben wij een Lusitano-ruin die pas later gecastreerd is overigens. Met merries vertrouw ik hem niet: hij is te opdringerig en wil er per sé op; koste wat kost.



Kijk, hier heb ik meer aan. Als ze inderdaad zo makkelijk zijn in de omgang, kun je ze best hengst laten, maar is het niet leuker voor ze als ze wat meer direct contact kunnen hebben met andere paarden? Of zijn ze daar ook makkelijk in? Ik zie de reden er niet van in om een paard hengst te laten die niet fokwaardig is en NEE, daarmee scheer ik ze niet allemaal over één kam, maar de meeste hengsten die ik hier op Bokt tegenkom, vind ik niet fokwaardig.

En Redina, ook ik heb paarden die hun aandacht en zorg nodig hebben en heb alleen internet op mijn werk Knipoog

MoniqueB, allemaal hartstikke leuk hoor dat iedereen zo'n lol heeft met hun hengst, maar ik, die geen kennis heb van Andalusiers, ga er niet zomaar vanuit dat ze zo makkelijk in de omgang zijn. Voor veel hengsten is het hele hengstzijn zo'n lolletje nog niet, het is een stressig bestaan.

Shasta, mooi achterhandje hoor, wederom vind ik de hals veel te veel ontwikkeld (een paard heeft het allemaal maar te dragen), maar ook hier wordt mijn vraag uit verband getrokken. In elk ras kom je paarden tegen die voor enorm bespierd zijn en achter er maar wat achteraan hobbelen, dit zie IK veel bij Andalusische paarden. Ik heb er nog maar weinig gezien die in mijn ogen correct bespierd zijn, dat wil niet meteen zeggen dat ze niet bestaan.

Maargoed, sorry als mijn vraag wat provocerend overkwam, was niet de bedoeling.

Mariska_28

Berichten: 10507
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:39

Ik denk dat het inderdaad is: Waarom een medische ingreep doen (die complicaties kan geven) als het niet nodig is? Als ze echt zo relaxed zijn als dat er altijd gezegd is dan is hengst laten toch een voor de hand liggende optie?

Enamorado

Berichten: 2026
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:29

xono mag ik ook even weten wat je van dit paard vind?

Afbeelding


en van dit paard?

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Enamorado op 23-11-04 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:38

De eerste is mooi Kwijl
Die tweede vind ik echt lelijk Bloos

Tahnee_

Berichten: 846
Geregistreerd: 15-09-04
Woonplaats: den haag! logies ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 23:09

ik vindt ze egt geweldig hoor allemaal mooi!!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 00:00

XoNo schreef:
. Als ze inderdaad zo makkelijk zijn in de omgang, kun je ze best hengst laten, maar is het niet leuker voor ze als ze wat meer direct contact kunnen hebben met andere paarden? Of zijn ze daar ook makkelijk in? Ik zie de reden er niet van in om een paard hengst te laten die niet fokwaardig is en NEE, daarmee scheer ik ze niet allemaal over één kam, maar de meeste hengsten die ik hier op Bokt tegenkom, vind ik niet fokwaardig.

Ook tussen de Spaanse hengsten zitten etters hoor Knipoog
Ze zijn op een of andere manier wel makkelijker in de omgang, al moet ik zeggen dat de Quarter en Paint hengsten bij mij op stal NET zo makkelijk, ook onderling dus in de bak en in de gang nooit problemen.
De meeste Andalusier hengsten die ik ken, zijn ook niet zo heel moeilijk in de omgang met andere paarden.

Citaat:

MoniqueB, allemaal hartstikke leuk hoor dat iedereen zo'n lol heeft met hun hengst, maar ik, die geen kennis heb van Andalusiers, ga er niet zomaar vanuit dat ze zo makkelijk in de omgang zijn. Voor veel hengsten is het hele hengstzijn zo'n lolletje nog niet, het is een stressig bestaan.

Misschien is dat het juist wel, dat de meeste Andalusier hengsten het helemaal niet zo stressig ervaren?

Citaat:
Shasta, mooi achterhandje hoor, wederom vind ik de hals veel te veel ontwikkeld (een paard heeft het allemaal maar te dragen), maar ook hier wordt mijn vraag uit verband getrokken. In elk ras kom je paarden tegen die voor enorm bespierd zijn en achter er maar wat achteraan hobbelen, dit zie IK veel bij Andalusische paarden. Ik heb er nog maar weinig gezien die in mijn ogen correct bespierd zijn, dat wil niet meteen zeggen dat ze niet bestaan.

Ik ben Shasta dan wel niet maar wil toch hier nog even iets over zeggen; Het is natuurlijk ook wel een ras wat een beetje die "Barokke vormen" heeft, een zware hals hoort nou eenmaal bij het ras vind ik, maar daarintegen moet het wel in goede proporties zijn.
Citaat:
Maargoed, sorry als mijn vraag wat provocerend overkwam, was niet de bedoeling.


Moah, ik vond het persoonlijk niet provocerend
Knipoog

leonardus

Berichten: 95
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Heusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 00:05

Xono

Ik snap niet waarom jij iets wilt weten over andalusiers het is gewoon je ras niet.
Het is heel makkelijk om paarden op hun uiterlijk te beoordelen maar het belangrijkste is toch het karakter en die is bij andalusiers gewoon super ook als ze hengst zijn.
Ik vindt jouw commentaar zwak en is gebaseerd op gespierde paarden zoals waar jij je mee bezig houdt.
als je echt intresse hebt in anda,s moet je er maar een keer op gaan rijden en dan pas commentaar leveren.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:35

Leonardus schreef
Citaat:
Ik snap niet waarom jij iets wilt weten over andalusiers het is gewoon je ras niet.
Het is heel makkelijk om paarden op hun uiterlijk te beoordelen maar het belangrijkste is toch het karakter en die is bij andalusiers gewoon super ook als ze hengst zijn.
Ik vindt jouw commentaar zwak en is gebaseerd op gespierde paarden zoals waar jij je mee bezig houdt.
als je echt intresse hebt in anda,s moet je er maar een keer op gaan rijden en dan pas commentaar leveren.

Aan de ene kant heb je een beetje gelijk: je kunt niet een ras beoordelen op een paar paarden die je toevallig op foto's ziet langskomen. Aan de andere kant: de vraag is heel terecht gesteld. Waarom houdt iedereen die een Andalusiër of Lusitano-hengst heeft dat dier ook hengst? Ik denk dat die vraag al redelijk goed beantwoord is ondertussen.

Om terug te komen op de vraag en foto's van Redina: de foto's geven precies weer wat ik bedoelde met een gemakkelijk front en het ontbreken van een verbinding tussen voor- en achterhand. deze paarden brengen het achterbeen nog naar voren gelukkig, maar een dragende, zittende achterhand en een doorlopende verbinding zie ik niet op deze foto's.

Hier zie je dat wel:
Afbeelding

Afbeelding

En dan kan ook een Barok paard dit:
Afbeelding

Het zijn misschien oude plaatjes, maar het zijn wel hele mooie plaatjes...

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:08

shasta"]
Afbeelding
Wat vind je dan van deze dikbil??
[/quote]
[quote="XoNo schreef:
Shasta, mooi achterhandje hoor, wederom vind ik de hals veel te veel ontwikkeld (een paard heeft het allemaal maar te dragen), maar ook hier wordt mijn vraag uit verband getrokken. In elk ras kom je paarden tegen die voor enorm bespierd zijn en achter er maar wat achteraan hobbelen, dit zie IK veel bij Andalusische paarden. Ik heb er nog maar weinig gezien die in mijn ogen correct bespierd zijn, dat wil niet meteen zeggen dat ze niet bestaan.


Ik zal ook even reageren, ik weet dat xono een Quarter/western liefhebber is en die dikbil op de foto die hij niet mooi vind is geen anda maar een Quarter (halter kampioen in America)

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 20:13

Ik heb zelf geen verstand van Andalusiërs oid maar ik vind het wel een beetje vreemd waarom vermeld wordt dat, als paarden geen geschikt fokmateriaal zijn, ze geruind moeten worden Verward
Niet ieder paard, in dit geval Andalusiër hengst, wordt meteen gebruikt om te fokken.

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 22:06

anda's zijn betrouwbaar en in spanje worden ze netjes opgevoed en prima mee om te gaan als ze hengst is net als in western is dit daar heel noraal en niet zoals bij de huidige dressuur en springsprt een last,
de spieren van een anda zijn prima te ontwikkelen die van mij is helemaal in verhouding en heeft een mooi bilparty
waarom dit geen fokmateriaal is??????
zou het niet weten, waarom niet ze zijn mooi betrouwbaar allround en er zijn weinig paarden die gemakkelijk en graag leren en zeker als het aan komt op natural horsemanschip en schowen.
dus misschien moet je je er eerst in verdiepen voor je de anda afkraakt????????

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 22:16

ik ken er niks meer over dat kwijt dat ik het echt geweldige paarden vindt om ze te zien.
tuurlijk zitten er minder mooie tussen ,maar dat heb je met elk ras.
en weer het gezeur over hengsten hier.

ik heb een rasloos, hoogpotige 6 jarig paardje. hij heb contact met andere paarden. wel met ruinen alleen en hij is gewoon braaf te rijden. ook met merries erbij.(offtopic reactie eigenlijk wel maarja)
ken er gewoon niet over uit Bloos

het ras spreekt jouw gewoon niet aan. snap niet dat je er dan een topic over begint. ieder heb zo zijn eigen soort ras waar die op valt.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:54

Ik vind jou reactie zeer negatief overkomen laat iedereen lekker zelf weten wat hij/zij wil. Ieder zijn/haar eigen smaak en interesses!

kimmie261

Berichten: 19224
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 18:38

precies,lekker boeiend zeg..of hij ze spuuglelijk vind....

En de andalusier staat nu eenmaal bekend als een ras met een kort gedrongen massal voorkomen,daar hou je van of niet!!

en die halzen..ik vind ze geweldig!!mooi dik...super mooi..en bij goed rijden komt er echt wel bespiering bij op de achterhand...

daarnaast over hengsten,de paarden zijn over het algemeen makkelijk hengst te houden en dus is er vraag naar...maar ik heb er al vele laten castreren hier!!ook pre's!!!