Andalusier hengsten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 18:51

Grappig topic. Ik ben het met je eens dat veel ggk hengsten niet goed fokmateriaal zijn. In Spanje hanteren ze nu eenmaal andere keuringseisen dan in Nederland. Niet elke PRE hengst is makkelijk zeker niet. Ik geloof ook niet dat iedere ruiter een PRE hengst kan houden laat staan er een klein kind op naar de bossen kan sturen. Dat vind ik wel de grootste onzin.

Maar daarentegen smaken verschillen. De een houdt van een rond bommetje de ander van slank. En als jij goed je PRE hengst kan hanteren en je niet het nut er in ziet om hem te ruinen jouw goed recht.

Ik heb zelf een PRE hengstveulen van nu bijna 5 maanden. Een met vol papier van een goede vader (al 4 jaar op een rij NL kampioen) en een goede moeder ook NL kampioen geweest. Mocht hij goed te hanteren zijn laat ik hem waarschijnlijk hengst. Maar dat zie ik over 3 jaar wel weer.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 19:48

mag ik weten wat je van dit paardje vind ?

Afbeelding

Afbeelding

weet t hoofd zit te hoog bij laatste foto maar hij was wat tegen de hand die dag , tja kan gebeuren.. dus aub geen onnodig commentaar
over een te korte teugel ed

is trouwens op 10 jarige leeftijd gecastereerd(bij een vorige eigenaar ) , wat dan absoluut voor het karacter geen zin meer heeft en is tevens niet goed gegaan , er zit nog steeds 1 bal in en is dus nog gewoon hengst , kost heel veel centjes en is heel risico vol om dit te herstellen , en waarom zou ik ?

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:19

Ik heb aan de reactie van Cloris eigenlijk niet veel meer toe te voegen. Ook mijn PRE is nog hengst, maar niet zo barok en hij heeft geen megahals, maar dat maakt het dressuurrijden voor mij een stuk makkelijker. Ik probeer ook hem zo goed mogelijk te trainen zodat die spieren er vanachter wel vanzelf op komen.
Hij is een evenwichtige hengst, en hoewel hij goedgekeurd is voor de dek vind ik hem niet voldoende kwaliteit hebben om te dekken en zal hij dat wschlk ook nooit gaan doen (hoewel ik al aanbiedingen heb gekregen). Hij kan goed met andere paarden overweg, is een schat in de omgang en als er op stal een hengstige merrie staat, gedraagt hij zich beter dan sommige ruinen. Ook hij staat minstens 8 uur per dag op de weide en in de zomer zelfs 24/24. Dat hij niet bij andere paarden staat, zou niet uitmaken als hij geen hengst was, want in de zomer staat hij thuis en ik hebmaar 1 paard en op de pensionstal in de winter doen ze er niet aan mee om paarden samen te zetten. Jammer, maar de wereld is helaas niet perfect.
Ik werk hier nu op een stal in Spanje en hier staat een zwarte hengst met een ENORME hals maar ook met bespiering op de achterhand. Toch is het geheel niet in verhouding, maar dat is gewoon een andere bouw...

En dat die schimmel die Shasta plaatste een Quarter is, dacht ik ook al Tong uitsteken

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:24

Je zegt ze laten hem allemaal hengst... wel, nee hoor. Ik heb mijn andalusierhengst laten ruinen zo'n twee weekjes nadat ik hem gekocht had. Was het echt een noodzaak voor bijvoorbeeld de veiligheid? Nee wellicht niet, maar ik voel me er veel beter bij en zag geen reden om hem wel hengst te laten. Anderzijds snap ik best dat andere mensen er voor kiezen hun hengst wel hengst te laten... en dat is hun volste recht. En dat je vele andausiers spuuglelijk vind, tja, wat doet dat er toe? Jij hoeft er toch niets mee? Ik ben dolgelukkig met mijn diknek ruin, er mag van mij wat meer bespiering komen, maar ik vind hem mooi. En wat ik nog belangrijker vind, hij heeft een geweldig karakter... Ieder zijn smaak, toch?

Huertecilla

Berichten: 26858
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:43

Even kort door de bocht:
- in andalusië worden veel hengsten ook gecastreerd
- iberische rassen zijn geen barokke rassen; er zijn zowel bij de Berber als bij de P.R.E. een klein aantal lijnen met een barok uiterlijk; een heel kleine minderheid
- het iberische paard is enorm oud en behoorlijk pluriform, pas zeer recent is het stamboek voor de Lusitano afgescheiden en dat van de Berber is nóg recenter
- de iberische paarden zijn in principe zéér weinig eisende all-round paarden met een wil te werken

Helaas is wat naar Nederland gaat niet helemaal of allemaal representatief voor wat hier loopt.
- hengsten worden vrij makkelijk apto goedgekeurd, veel makkelijker dan merries, omdat die merries in de regel hier blijven voor de fok en de wat mindere hengsten dan voor meer geld verkocht kunnen worden naar het buitenland en dús blijven díe ongecastreerd

Oh, en vergeet niet dat andalusië pas sinds begin jaren negentig open is voor export en het ras sindsdien mode is = investeringswaarde heeft = tulpenhandel kent.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 10:27

Trouwens worden er ook veel quarters hengst gelaten om vanwege de makkelijke omgang en er dus verder ook niet mee gefokt wordt....

Huertecilla

Berichten: 26858
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:07

Quarter Horses heten zo omdat er voor een kwart andalusiër voor zit en dus kwart paard zijn Clown

mellylover

Berichten: 438
Geregistreerd: 23-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:44

ik denk dat je nu wel genoeg uitleg hebt Tong uitsteken!
maar andalusiers spuuglelijk Verward !!
ik vind ze echt super mooi !!!! niet alteid natuurlijk,
Je hebt ook wel wat lelijkerts er tussen zitten!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 11:18

Huertecilla schreef:
Quarter Horses heten zo omdat er voor een kwart andalusiër voor zit en dus kwart paard zijn Clown


nee zo heten ze om dat ze gebruikt werden voor de quart mijl ! (dat ze dus de snelste paarden waren op deze afstand )

VxKara

Berichten: 29
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:39

Toch blijf ik er bij: waarom castreren als hij net zo lief is als een kwpn-ruin?
de meeste anda-hengsten breken ook echt niet uit als ze in een weitje naast merries staan ( je hebt altijd uitzonderingen)
Ik vind dat als het niet nodig is ( voor veiligheid, merries, of karakter) gewoon hengst laten.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:46

nickyu schreef:
nee zo heten ze om dat ze gebruikt werden voor de quart mijl ! (dat ze dus de snelste paarden waren op deze afstand )


Ik denk dat HC een grapje maakte Nick Tong uitsteken

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 19:34

ik heb niet alles gelezen want daar had ik ff geen tijd voor Bloos maar als je niet gaat fokken met je merrie moet je die dan ook latem steriliseren????(of hoe je dat ook mag sgrijven:P) als jij een man spuuglelijk vind ga je hem toch ook niet verbieden kinderen te krijgen??

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 01:32

esmir"]
[quote="XoNo schreef:
Heel zwaar aan de voorkant, een overdreven dikke hals en de bespiering op de kont is ver te zoeken. quote]

Kijk eens op www.yeguada-residelca.com

ik kan nou niet zeggen dat bijv. polaco spuug lelijk is...??? Verward (kijk ook even in de fotogalerij)
waarom hengst? ze zijn super braaf als hengst, en boverdien, een groot gedeelte van wat hij waard is "hangt eronder "


Polaco, zie links avatar, is heel mooi, lief, kan geweldig lopen en is de pa van van het veulentje dat Famosa draagt. Famosa komt daar ook vandaan. Ik kom er vaak en het zijn plaatjes van hengsten daar.

Ieder zijn smaak kan ik alleen maar zeggen.

Dit is ook Polaco aan de longe vorige week gemaakt.

Afbeelding

Deze is weer anders van bouw. Het is een 3 1/2 jarige hengst die ze nu zadelmak aan het maken zijn.

Afbeelding

Dit is een 3 jarige zoon van onze merrie. Hij is wat ieler dan de andere. Hij is nog flink aan het groeien. Als hij goed getraint is en je ziet hem over een paar jaar, dan is het ook een gespierde hengst. Hij is wat later dan de rest. Maar ook heel braaf, net z'n ma Lovers

Afbeelding

naturalgirl
Berichten: 44
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Andalusier hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:15

En nu eindelijk het echte antwoord. Waarom een hengst een hengst behouden? Waarom wil ik een Andalusische hengst? 1) ik wil een Andalusiër, gewoon door hun prachtige bouw en karakter, 2) maar waarom een hengst? Ik ben sowieso voor hengsten! Ze zijn trots, vurig en eerlijk. Vooral dat laatste! Ik ben al eens wat bezig geweest met een hengst (natural horsemanship) en er is niets mooier dan de puurheid, edelheid en eerlijkheid van een hengst (en dan heb ik het niet over zijn uiterlijk!) Als je een hengst natuurlijk opvoedt en hem zijn plaats laat weten, kun je jezelf geen prachtiger dier als vriend wensen als de hengst! Je weet al snel hoe hij over je denkt. Hij zal je verschillende dingen aantonen over jezelf. Want het is je eigen zwakte als je kwaad op hem wordt. Hij is gewoon zichzelf en volgt zijn natuur.
Er is niets zo uniek als een echte band met een hengst! Dromen

lekkersimpel

Berichten: 10
Geregistreerd: 03-07-05
Woonplaats: omg. Alkmaar

Re: Andalusier hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:05

Ben het wel een beetje met het topic eens. Ik heb zelf een Andalusische merrie, zelfde verhaal dikke nek, flink bront en billetjes van niks, nu is ze ook pas net beleerd, maar het zal nooit een dikbil worden. daar komt bij dat ze erg lang is in haar rug. Zowieso geen raszuivere andalusier. Af en toe vind ik haar ook niet zo mooi om te zien, maar als ze zichzelf gaat showen is het echt een verschijning (helpt het misschien een beetje dat ze gitzwart is en manen heeft van een meter lang?).
En waarom heb ik haar dan gekocht? Om haar karakter, gewoon een klik vanaf het moment dat ik haar zag.
Ook heeft ze een bepaalde sensitiviteit die ik belangrijk vind, daar ik met NH werk en daar ook af en toe les in geef. Zij is een heel goed leerpaard.
Wat ik echter wel onder ogen moet zien is dat ze door haar bouw geen aanleg zal hebben voor die verzameling die andalusiers van nature zo mooi maakt.
Tja, je kan niet alles hebben, zeker niet als je geen geldboompje in de tuin hebt staan.
Het valt me ook op dat er veel afdankertjes van spanje hiernaartoe worden geimporteerd. Gewoon puur omdat ze daar niet goed genoeg zijn, te lang, te scheef, slechte bloedlijn, en die mogen wij in nederland dan kopen. Gelukkig zijn er wel een paar fokkerijen die zich wel richten op kwaliteit. Anders zouden er alleen maar van die 'het is het net niet'andalusiers rondlopen hier.
Mocht ik ooit miljonair worden weet ik wel waar ik mijn paarden vandaan ga halen...maarja...

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Re: Andalusier hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 23:38

naturalgirl schreef:
En nu eindelijk het echte antwoord. Waarom een hengst een hengst behouden? Waarom wil ik een Andalusische hengst? 1) ik wil een Andalusiër, gewoon door hun prachtige bouw en karakter, 2) maar waarom een hengst? Ik ben sowieso voor hengsten! Ze zijn trots, vurig en eerlijk. Vooral dat laatste! Ik ben al eens wat bezig geweest met een hengst (natural horsemanship) en er is niets mooier dan de puurheid, edelheid en eerlijkheid van een hengst (en dan heb ik het niet over zijn uiterlijk!) Als je een hengst natuurlijk opvoedt en hem zijn plaats laat weten, kun je jezelf geen prachtiger dier als vriend wensen als de hengst! Je weet al snel hoe hij over je denkt. Hij zal je verschillende dingen aantonen over jezelf. Want het is je eigen zwakte als je kwaad op hem wordt. Hij is gewoon zichzelf en volgt zijn natuur.
Er is niets zo uniek als een echte band met een hengst!


Kijk het idee klinkt wel leuk hoor, maar je vergeet gewoon 1 ding en dat is dat het merendeel van de hengsten zo met zichzelf in de knoop komt op een gegeven moment door de hormonen die de bovenhand nemen, dat geen enkele Natural Horsemanshipper of Loolapelooza methode nog werkt. Enkel castratie. Tenzij je bereidt bent je hengst door een living hell te laten gaan, ik heb het van dichtbij mee gemaakt met mijn 2-jarige en vond het op een gegeven moment genoeg geweest. Het zou ronduit egoistisch zijn geweest als ik hem toen niet had "geholpen". (nu ja, ik heb er iemand voor laten komen hoor )

Overigens nog even tussendoor, ik ben het niet eens met de stelling "je kunt je geen eerlijkere vriend voorstellen dan een hengst". Hengsten zijn namelijk helemaal niet eerlijk, hun natuurlijke drift is om de baas te worden en dat doen ze zonodig ten koste van alles ... En jaaaaa nu gaan er weer de reacties komen van da is ni waar ik heb een super lieve hengst etc. Besef wel dat dat slechts voor 8 op 10 opgaat, 8/10 van de hengsten hebben een duveltje in hun ballen zitten dat ze de meest lelijke dingen influistert.
Opvoeding doet daar een hoop aan (heel erg moeilijk) maar sommige hengsten hebben gewoon de pech dat dat duveltje alleen verdreven kan worden door een kniptang en een hele hoop verdoving ....

Als je toch per se een hengst wilt en voor je droom wil gaan zou ik liever gaan kijken voor een groene, jonge, onbeschreven volwassen hengst zo uit de Spaanse bergen dan voor een jong veulen, zo weet je tenminste al dat het voor de hengst zelf wel eerlijk is om hem hengst te laten. En ga eerst werken met hengsten zodat je weet wat het is en wat je kan verwachten, een veulen of jonge hengst is absoluut niet de juiste leermeester, tis jij die het hem allemaal moet leren.

Succes iig.