Groninger

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
socrates
Berichten: 34
Geregistreerd: 17-01-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:40

hoi groninger liefhebbers. leuk om ineens een foto van ewout te zien. ewout is de western gereden groninger op de foto hier ergens boven.in het zadel mijn man ad kolsteeg.samen zijn ze in 1996 nederlands kampioen western riding geworden. een hele prestatie voor zo"n groot paard.ewout is een erg lief paard maar kon niet meer verder komen in de sport.hij zat aan de grens van zijn vermogen en kunnen. aangezien ad graag wedstrijden wilde rijden hebben we ewout verkocht. we hebben gezocht tot we een goed baasje voor hem gevonden hadden. hier is hij 2 jaar gebleven. toen deze eigenaar hem moest verkopen hebben we weer bemiddeld zodat hij nu weer een goed huis heeft. hij staar op een manege bij ons in het dorp en is een geliefd manegepaard.er was een vraag of je met een groninger western kunt rijden en dat kan dus uitstekend. je moet natuurlijk een onderdeel uitzoeken wat bij jou en je paard past. reining is meestal minder geschikt omdat een groninger zijn bouw dan niet mee heeft. maar onderdelen als pleasure, trail en western horsemanship kunnen goed met een groninger.verder is het natuurlijk zo dat je met ieder paard kan western rijden als je je maar bewust bent van de grenzen van je paard en vooral de grenzen van de kunde en kennis van JEZELF. ik wens iedereen veel plezier met zijn paard .groetjes van socrates

testebeest

Berichten: 4619
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: leusden

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 00:32

socrates schreef:
hoi groninger liefhebbers. leuk om ineens een foto van ewout te zien. ewout is de western gereden groninger op de foto hier ergens boven.in het zadel mijn man ad kolsteeg.samen zijn ze in 1996 nederlands kampioen western riding geworden. een hele prestatie voor zo"n groot paard.ewout is een erg lief paard maar kon niet meer verder komen in de sport.hij zat aan de grens van zijn vermogen en kunnen. aangezien ad graag wedstrijden wilde rijden hebben we ewout verkocht. we hebben gezocht tot we een goed baasje voor hem gevonden hadden. hier is hij 2 jaar gebleven. toen deze eigenaar hem moest verkopen hebben we weer bemiddeld zodat hij nu weer een goed huis heeft. hij staar op een manege bij ons in het dorp en is een geliefd manegepaard.er was een vraag of je met een groninger western kunt rijden en dat kan dus uitstekend. je moet natuurlijk een onderdeel uitzoeken wat bij jou en je paard past. reining is meestal minder geschikt omdat een groninger zijn bouw dan niet mee heeft. maar onderdelen als pleasure, trail en western horsemanship kunnen goed met een groninger.verder is het natuurlijk zo dat je met ieder paard kan western rijden als je je maar bewust bent van de grenzen van je paard en vooral de grenzen van de kunde en kennis van JEZELF. ik wens iedereen veel plezier met zijn paard .groetjes van socrates


ow ja zow heette die ik was de naam ook vergeten ik wist het niet meer maar ja die foto is ook van een aantal jaar geleden

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:07

Ilindra schreef:
Gevonden Haha!
Afbeelding

Afbeelding
Lisa onder het zadel

Afbeelding
Lisa los door de wei crossend Haha!



Wat onwijs gaaf zeg!! De vader van jouw paard (loek) is van ons geweest. helaas is hij overleden een tijd geleden. wel een supermooi beest!

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:17

dit is ook een jonge loek:
Afbeelding

helaas vorige week overleden, een dag na de geboorte van haar veulen..

expiriment

Berichten: 113
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: veendam

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 00:13

Wij hebben ook een nakomeling van Loek(loekxcharlotte)de inmiddels pref.elite merrie LUCETTE.De combinatie met onze premiehengst ONNOS heeft inmiddels 3 nationale veulenkampioenen,1reservekampioen,1beste driejarige in Woudenberg en de dagkampioen centrale keuring Woudenberg 2003 opgeleverd.Allemaal superkarakterpaarden zowel aangespannen als onder zadel.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:30

Sannum schreef:
helaas vorige week overleden, een dag na de geboorte van haar veulen..


Merde, wat erg! Veel sterkte met dat verlies (ook voor dat arme veulentje Ach gut )

tunes
Berichten: 58
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:36

wat is het stil hier! Even een leuk verhaaltje over opaardje . Ik ben eindelijk met africhten begonnen. opaardje blijkt niet zo makkelijk te zijn als men van groningers beweerd. hij is doods bang voor alles wat in de buurt van zijn rug komt. grote problemen bij opzadelen en zo. als het er een keer op ligt geen probleem maar dat er op krijgen das lastig. ik dacht hij is zo mak dat gaat wel snel lukken, kleine tegenvaller dus. wie heefd er nog meer een onnotje van 3 jaar en hoe ver zijn jullie al? verder heefd hij iemand het ziekenhuis in gemept. diegene heefd waarschijnlijk blijvend letsel en is misschien blind aan een oog. En ik maar roepen dat het zo'n betrouwbaar paard is. sta er weer mooi op met hem.

hananya

Berichten: 1047
Geregistreerd: 26-04-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 23:32

Waarom breng je hem dan niet even weg??? Verward
Laat iemand die niet anders doet zich er even meer redden! Mijn merrie was in het begin ook wel eens wat bang en deed dan onbedoeld enge/ gevaarlijke dieren. Nu ze eenmaal het vertrouwen heeft is er echt helemaal niets meer mee te doen. Ik zou zeggen: Doe het niet zelf als het niet vertrouwd is. ( of wanneer het niet vertrouwd is met de mensen die je moeten helpen )

Het kost even wat, maar wanneer je hem naar een goed adres brengt heb je ook wat. Ze hebben nu eenmaal niet het formaat en de kracht om wat aan te blijven klussen.... Knipoog

hananya

Berichten: 1047
Geregistreerd: 26-04-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 23:34

Ik heb het natuurlijk over enge DINGEN in de derde regel... (blond, noemen ze dat geloof ik?)

Anoniem

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 23:48

Gisteren hebben we Lisa weggebracht om te laten dekken door Laurentz.
Afbeelding
Het knappe ventje van dit jaar Haha!

Afbeelding
Even kennismaken, Laurentz is een vriendelijke hengst met dekken, neemt rustig de tijd en is helemaal niet onbenullig.

Afbeelding
Even helpen Haha!

Afbeelding
En weer klaar.......

Nog even wat foto's van Laurentz in de bak genomen, hij ging eerst uitgebreid rollen dus is een beetje smerig Haha!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Woensdag en vrijdag wordt Lisa nog gedekt (als ze niet afslaat ) en zaterdag ga ik haar weer ophalen.
Dit wordt dus een Gelders veulen ipv een groninger, het veulen op de foto is wel een groninger van OrbaldoII.

tunes
Berichten: 58
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:20

Ik ben pas 1 mei echt begonnen , hij wordt in juli pas drie dus we hebben alle tijd. Longeren gaat goed bijzetje er bij gaat goed, alleen dat opzadelen gaat minder. Ik den nu iedere dag bezig met die rug, gisteren had ik er een pad op gekregen en er pas weer afgehaald toen hij rustig stil bleef staan. ik denk dat dit probleem binnen een paar weken is opgelost. het is gewoon angst van hem, hij moet even het vertrouwen krijgen dat het niet eng is. Hij wil wel graag leren en we zijn al een heel eind gekomen zamen. ik ben op dit moment met nog een paardje bezig ook per 1 mei begonnen en daar kunnen we al op , met en zonder zadel . het is gewoon jammer want ik wil er nu wel eens op maar ja nog even geduld hebben dus.

tunes
Berichten: 58
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:30

Het is niet zo dat degene die hij getrapt heefd mij wilde helpen. degene stond in het land zijn eigen paard te aaien toen het gebeurde. ze stonden net een paar dagen op het land en er waren groepen die de hele winter in aparte bakken hadden getaan bij elkaar gevoegd op een groot veld. waar schijnlijk waren ze nog bezig met het bepalen van de rang orde. degene is eerst in het land gevallen tussen de paarden in en heefd toen een trap gehad, deze was waarschijnlijk bedoeld voor dat andere paard. het was dus gewoon een ongeluk, mijn paard trapt bijna nooit, gewoon een zamen loop van omstandig heden

tunes
Berichten: 58
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:32

ben niet aan het klunsen, weet donders goed waar ik mee bzig ben.

testebeest

Berichten: 4619
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: leusden

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:23

tunes schreef:
ben niet aan het klunsen, weet donders goed waar ik mee bzig ben.


volgens bedoelde hananya niet het om je aan te vallen maar meer als advies

Ongelukken kunnen altijd gebeuren bij ons is het ook wel eens voorgevallen en dat was ook niet met opzet

Maar ja het is altijd opblazen met een paard in de wei

hananya

Berichten: 1047
Geregistreerd: 26-04-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:10

tunes schreef:
wat is het stil hier! Even een leuk verhaaltje over opaardje . Ik ben eindelijk met africhten begonnen. opaardje blijkt niet zo makkelijk te zijn als men van groningers beweerd. hij is doods bang voor alles wat in de buurt van zijn rug komt. grote problemen bij opzadelen en zo. als het er een keer op ligt geen probleem maar dat er op krijgen das lastig. ik dacht hij is zo mak dat gaat wel snel lukken, kleine tegenvaller dus. wie heefd er nog meer een onnotje van 3 jaar en hoe ver zijn jullie al? verder heefd hij iemand het ziekenhuis in gemept. diegene heefd waarschijnlijk blijvend letsel en is misschien blind aan een oog. En ik maar roepen dat het zo'n betrouwbaar paard is. sta er weer mooi op met hem.



Het is inderdaad meer als advies bedoeld, dus je hoeft je helemaal niet aangevallen te voelen. Het is jouw paard en je moet zelf weten hoe je hem klaar maakt...
Je post alleen een stukje waarin je zulke nare dingen vertelt, dat het, denk ik, niet raar is dat mensen je advies proberen te geven.

Ik heb zelf ook tot vorige zomer een aantal jaar op een grote stal gewerkt en daar maakten we door het jaar heen heel wat paarden zadelmak. Nu rijd ik inmiddels ergens anders en ik wou afgelopen najaar een 3-jarige klaar maken. Ik was hierbij aangewezen op iemand die hem vast zou houden en dit nog niet eerder tijdens het beleren gedaan had. Dit paard was ook erg gespannen en wou het zadel ook niet accepteren. Ik heb hem uiteindelijk weggebracht en hem even twee weken laten klaarmaken. Puur om het feit dat ik er niet zeker van was, dat wanneer hij wel zou ontploffen, degene die hem vast had niet los zou laten...

Nu weet ik ook best wat ik doe wanneer ik een paard moet klaar maken, maar veiligheid staat voorop. Ik rijd nog meer paarden en doe ook nog een HBO opleiding. Ik moet er niet aan denken dat ik een ongeluk krijg en een tijd uit de running ben. Dan breng ik zo'n paard liever even weg naar iemand die dit dagelijks doet en hier nog veel meer ervaring in heeft dan ikzelf. (dan gaat het meestal nog sneller ook en kan ik er direct mee weg rijden en mijn eigen knoppen er verder opzetten...) Want ongelukken heeft niemand wat aan... Haha!

Zo da's een lang verhaal, maar ik wens je veel succes verder met je paard.

Martsje

Berichten: 435
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Drachten

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:14

Mijn baas heeft 4 Groningers, maar zelf weet ik er weinig van af.
Laatst heb ik op 1 van hun gereden, het was een ruintje en superbraaf. Wel gooide hij erg hoog op in de draf, en dat had ik niet verwacht van een Groninger! Maar goed, zo zijn alle paarden anders...

tunes
Berichten: 58
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:45

Natuurlijk advies geven mag altijd, ik was in de war door dat boze poppetje er bij. en je dacht waarschijnlijk dat het ongeluk was gebeurd met zadelmak maken. Maar het was dus in het land ik was er niet eens bij. Ik heb zelf niet zo'n goede ervaringen met weg brengen om in te laten rijden. Ik wil ook niet dat hij op stal gaat en dan over een paar weken weer op het land komt en dan weer knokken met elkaar. Of dat hij op zo"n inrij stal op een veld komt met vreemde paarden en een niewe omgeving en zo. Hij is niet zo heel makkelijk hij loopt nl door sloten en schrikdraad. Alles moet dus altyd afgehekt zijn hij loopt ook zo door een brede vaart heen. dat komt omdat hij als jaarling in een groot natuur gebied heeft gelopen. Het hoefd van mij ook niet snel te gebeuren onder dwang leerd een paard ook niets. Vandaag heb ik van beide kanten de pad er op gehad als hij 2 sec rustig bleef staan haalde ik hem er weer af. Het gaat iedere dag en beetje beter, ik moet gewoon het vertrouwen van hem terug krijgen, eerst maakte hij niet zo'n drama van opzadelen het zal wel een fase van hem zijn.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:37

Ilindra schreef:
Gisteren hebben we Lisa weggebracht om te laten dekken door Laurentz.



Dat is wel een hele mooie kerel zeg!
Wat een kleurtje ook.

hananya

Berichten: 1047
Geregistreerd: 26-04-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:42

Het is iid een hele mooie hengst met een prachtige kleur. Maar waarom dit jaar een gelderse hengst, als ik vragen mag? Wat ga je trouwens doen met het veulen van Orbaldo II? Verkopen of houden?

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:46

Ik heb nog een paar leuke foto's gemaakt van Oz the Bozz Haha! .
Zo mooi zwart is hij niet meer. Door de zon is hij wat bruinig geworden. Maar zijn fantastische karakter leid er niet onder Knipoog .

Een beetje showen.
Afbeelding

Galopje
Afbeelding

En hij is zo trots. Jammer van de achtergrond
Afbeelding

Doei,

testebeest

Berichten: 4619
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: leusden

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:54

ha tof paaard en idd erg trots paard en zonde vd achtergrond

hananya

Berichten: 1047
Geregistreerd: 26-04-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:58

Leuk paad. Mooi koppie! Rijd je hem ook op wedstrijden?
Wat voor bloed zit er achter Oz? (Onno?)

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:23

hananya schreef:
Leuk paad. Mooi koppie! Rijd je hem ook op wedstrijden?
Wat voor bloed zit er achter Oz? (Onno?)


Yep, Een Onno Haha! .
Officieel heet hij Oscar.... uit Wedde.. dan ken je hem vast wel Knipoog .

Wedstrijden?
Jaaaa, endurance 18 juni in Onstwedde.

En volgend jaar gaan we de dressuursport in.

Het is nu nog wat te vroeg voor hem hij heeft wat concentratieproblemen. Alles is leuk en moet bekeken worden. En dat is niet zo handig in de dressuurring.

Doei,

hananya

Berichten: 1047
Geregistreerd: 26-04-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:31

yarrah schreef:
hananya schreef:
Leuk paad. Mooi koppie! Rijd je hem ook op wedstrijden?
Wat voor bloed zit er achter Oz? (Onno?)


Yep, Een Onno Haha! .
Officieel heet hij Oscar.... uit Wedde.. dan ken je hem vast wel Knipoog .

Wedstrijden?
Jaaaa, endurance 18 juni in Onstwedde.

En volgend jaar gaan we de dressuursport in.

Het is nu nog wat te vroeg voor hem hij heeft wat concentratieproblemen. Alles is leuk en moet bekeken worden. En dat is niet zo handig in de dressuurring.

Doei,



Ooh, maar dan kennen we elkaar wel!!!! Mijn Hesta komt ook uit Wedde. ( dezelfde stal )

We hebben elkaar ook ontmoet op het paardenspektakel in slochteren, toch? Leuk om te zien dat het zo goed gaat met Oscar. Wat is hij verandert zeg! Hij ziet er echt heel goed uit!!! Ja
Waar heb je hem nu staan? Bij huis of op een stal?

Ik kom je volgend jaar ook nog wel tegen op de wedstrijden dan, want ik ga met hesta ook vaak naar het 'Grunninger' land.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:58

hananya schreef:
We hebben elkaar ook ontmoet op het paardenspektakel in slochteren, toch? Leuk om te zien dat het zo goed gaat met Oscar. Wat is hij verandert zeg! Hij ziet er echt heel goed uit!!! Ja

Bloos eh, dank je Bloos .
Ja we kennen elkaar Haha!.


Waar heb je hem nu staan? Bij huis of op een stal?
@Hij staat op een pensionstal in de kop van Drenthe (Vries)
www.staldeweering.nl

Ik kom je volgend jaar ook nog wel tegen op de wedstrijden dan, want ik ga met hesta ook vaak naar het 'Grunninger' land.
@Ik denk dat ik met wedstrijdrijden vaak in de kop van Drenthe zal zitten. Ik heb de Eswalmanege schuin tegen over me. Norg/Roden/Beilen/Eext/Zuidlaren/Tolbert/exloo is allemaal lekker dicht bij.
Maar ik zal ook wel uitstapjes naar het Grunninger land maken. Ik denk dat wel elkaar wel tegen komen.

18 juli gaat hij ook naar de keuring.
Kom je ook je titel verdedigen?

doei,